Je kan niet zomaar remote toegang krijgen tot iemand zijn pc zonder dat er aan de andere kant een handeling uitgevoerd word.
Mocht het zo makkelijk zijn dan was morgen iedereen van ons zijn bank rekening leeg.
Dus ofwel heeft ze zelf iets geinstalleerd op hun vraag, en daar zijn de scammers goed in.
Ze zwansen u om de oren waarna je een remote tool aanklikt en ze begeleiden je zodat ze via die tool je pc overnemen.
Ik heb hier in het verleden als eens filmpjes gelinked hoe ze daarmee aan het werk gaan.
Of een link aanklikken die iets download, wat al sneller kan gebeuren natuurlijk.
Ofwel kreeg ze iemand aan de lijn en heeft ze gegevens doorgespeeld op hun vraag.
Het is ook niet zo dat je zomaar aan iemand zijn bankrekening kan tegenwoordig, denk dat we ondertussen allemaal een kaartlezer nodig hebben of itsme of je identiteitskaart om aan onze centjes te kunnen. Als ik geld overschrijf tussen mijn eigen rekeningen moet ik zelfs als verificatie doen.
Dus dan hadden ze ook nog eens die persoon zen persoonlijke code van bvb itsme, wat niet onmogelijk is maar toch.
Of een kaartlezer, met dan de vraag aan het slachtoffer om die digits telefonisch voor te lezen.
Hoeveel ongeluk kan je hebben dat iemand al die zaken zomaar uit de lucht heeft gevist?
Bijna alle gevallen waar ze met iemand zijn geld zijn gaan lopen is via social engineering.
En ben jij altijd als slachtoffer diegene die per abuis de deur heeft opengezet.