Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Weinig aan te doen, dat nummer is wss door vorige gebruiker misbruikt geweest, of door iemand die gewoon op alles 'ja' klikte.
Ofwel proberen met een ander 'nieuw' nummer aan te vragen (gemakkelijkste is gewoon een nieuwe simkaart aanvragen dus)

Heeft hij zich via de mail bijvoorbeeld aangemeld voor het een of ander? Of staat hij op een mailinglijst van een vage game of zo?

Ik denk dat uw jongste zoon met speciale zaken bezig is op het internet :D :D

effe serieus: die nummers aangeven is gewoon een waste of time

Ik zou dat toch even vragen. Ze weten er vast wel of je dat ergens online kan melden, bijvoorbeeld.. en daar is misschien ook meer informatie te vinden.

Vervelend is het wel.
Heel goed dat jouw zoon jou erbij roept. Hoe oud is hij?

Waalse studente reageert op nepadvertentie om deelauto's schoon te maken en ontvangt factuur van €1000 voor gebruik deelauto:

“Elle me demande de lui envoyer mon CV, mon permis de conduire et d’installer l’application sur mon téléphone. Tout me paraissait logique”, se souvient-elle. Le profil de cette femme semblait crédible, avec des amis en commun et des photos personnelles. C'est alors que la jeune femme fait une première erreur : “Je lui communique mon numéro de téléphone”, ce qui permet à l’escroc de connecter l’application Poppy à son propre compte. “Je ne crée donc pas de compte sur l’application Poppy. Je suis sur un compte 'entreprise'.”

Blijkbaar heeft men in haar naam een zakelijke account aangemaakt, die zij zelf met haar rijbewijs en een banktransactie heeft bevestigd:

Une fois connectée, la plateforme demande une photo de son permis de conduire. L'étudiante ne s’inquiète pas immédiatement, car “c'est une chose logique pour moi, sachant que je postulais pour un job de nettoyage de véhicule.” Cependant, les choses prennent un tournant lorsqu’on lui demande de réaliser une transaction bancaire pour valider son identité. “Erreur de ma part ! À ce moment-là, je commence à douter de la fiabilité de l’annonce”, admet-elle.

Nadien heeft ze ook nog een factuur van €1400 ontvangen voor schade aan het voertuig.

Laatst bewerkt:
Totally legit!

1728484797788.png

Hallo,

Mijn naam is MacKenzie Scott, de ex-vrouw van Jeff Bezos, CEO en oprichter van Amazon. Ik doe een donatie aan u. Ik heb $14 miljard gedoneerd aan goede doelen, individuen en onderwijsinstellingen wereldwijd via de Scott Foundation. Deze donaties zijn bedoeld om directe steun te bieden aan mensen die economisch lijden als gevolg van de COVID-19-pandemie.

Ik ben verheugd u te kunnen melden dat u bent geselecteerd als een van de gelukkige ontvangers van een donatiebeurs. U komt in aanmerking voor een beurs ter waarde van $50.800.000,00. Als u geïnteresseerd bent in deze mogelijkheid of meer informatie wilt, neem dan gerust contact met mij op.

Met vriendelijke groet,
MacKenzie Scott

--------------------------------------

Een vrouw naar men hart :love2:

De prijs van BTC moet blijkbaar weer hoog staan, gelet op het aantal BTC-gerelateerde scampogingen in m'n Inbox.

Elke keer als de BTC prijs piekt is het weer van dat.

Veel van die mails worden dan ook automatisch verstuurd naar een erg lange lijst met emailaddressen.

Ik word de laatste weken bijna doodgespamd. Dwz letterlijk een tiental emails (soms zelfs meer) elke dag van dezelfde bron non stop zonder ophouden.

Na weken spam te verkrijgen van dezelfde bron .. als daar ne mens achter zit dan had die toch al lang door dat ik er niet intrap en die mails asap worden weggefilterd in de junk mailbox.

Oppassen voor fraude telefoontjes komende van Crelan. Collega haar rekening leeggemaakt, en een vriendin van haar werd ook gecontacteerd...

Erg, maar hoe is dat in godsnaam nog mogelijk nadat banken nu al jaren melden nooit in te gaan op de vraag om op een aangeboden link aan te loggen of telefonisch uw gegevens door te geven.

Tis nochtans heel simpel zulle: "neen dank u, u mag mij een afspraak maken om langs te komen op jullie kantoor."

Ik ken de details niet, maar ze hadden al haar gegevens, e-mail, telefoon, adres en bankgegevens. Als ik het goed begrepen had was ze aan het inloggen op haar pc, en hadden ze (remote?) toegang tot haar pc? Ze heeft geen inloggegevens doorgespeeld. De politie en bank zijn aan het nagaan hoe het gebeurde. En bij nog één van haar andere gedeelde rekening ook geld afgegaan op quasi hetzelfde moment. Opletten is dus de boodschap. Haar vriendin had ook een telefoontje gehad, dat was op zondag (meteen doorzien dus) maar bij haar zelf was het een vrijdag middag.

Je kan niet zomaar remote toegang krijgen tot iemand zijn pc zonder dat er aan de andere kant een handeling uitgevoerd word.
Mocht het zo makkelijk zijn dan was morgen iedereen van ons zijn bank rekening leeg. :)

Dus ofwel heeft ze zelf iets geinstalleerd op hun vraag, en daar zijn de scammers goed in.
Ze zwansen u om de oren waarna je een remote tool aanklikt en ze begeleiden je zodat ze via die tool je pc overnemen.
Ik heb hier in het verleden als eens filmpjes gelinked hoe ze daarmee aan het werk gaan.
Of een link aanklikken die iets download, wat al sneller kan gebeuren natuurlijk.
Ofwel kreeg ze iemand aan de lijn en heeft ze gegevens doorgespeeld op hun vraag.

Het is ook niet zo dat je zomaar aan iemand zijn bankrekening kan tegenwoordig, denk dat we ondertussen allemaal een kaartlezer nodig hebben of itsme of je identiteitskaart om aan onze centjes te kunnen. Als ik geld overschrijf tussen mijn eigen rekeningen moet ik zelfs als verificatie doen.

Dus dan hadden ze ook nog eens die persoon zen persoonlijke code van bvb itsme, wat niet onmogelijk is maar toch.
Of een kaartlezer, met dan de vraag aan het slachtoffer om die digits telefonisch voor te lezen.
Hoeveel ongeluk kan je hebben dat iemand al die zaken zomaar uit de lucht heeft gevist?

Bijna alle gevallen waar ze met iemand zijn geld zijn gaan lopen is via social engineering.
En ben jij altijd als slachtoffer diegene die per abuis de deur heeft opengezet.

Laatst bewerkt:
Ok, maar ze hadden via de telefoon al alle gegevens die ze nodig hadden, en hoe verklaar je dan dat één van haar andere rekeningen ook werd leeggemaakt? Een andere bank nota bene...

Mss toch toegang tot verificatie app (via de initiële toegang/hack tot haar main bank account)

Zoals ik al zei, ze zal onbewust toch de deur opengezet hebben.
Ik heb net al een aantal mogelijke verklaringen gegeven.

Of ze weet het wel en durft niet het achterste van haar tong laten zien.
De meeste mensen schamen er zich ook voor als ze slachtoffer zijn van scams of phishings.

Tis ook al straf dat het gebeurd bij twee mensen op dezelfde dag die dan nog elkaar kennen.
(edit had dat mislezen zie ik net, die tweede persoon werd gewoon gecontacteerd)
Ik werk op een bedrijf met duizenden medewerkers die op een pc werken, en ik zie alle dagen talloze phishing en scam situaties passeren.
Maar nog nooit iemand gehad op 10 jaar die zijn rekeningen zijn geplunderd, dus dat gebeurd echt niet vaak, en dus al zeker niet zomaar.

Verschillende gemiste oproepen van een Hollands nummer uit Den Haag. Als ik het ingeef op Google kom ik bij Europol uit, het exacte nummer niet maar het lijkt er wel op. En die liggen ook in Den Haag.

Als ik het nummer terugbel is het niet meer in gebruik.

Dus ofwel wordt ik gezocht, ofwel was het een scamtelefoontje :unsure:

Ok, maar ze hadden via de telefoon al alle gegevens die ze nodig hadden, en hoe verklaar je dan dat één van haar andere rekeningen ook werd leeggemaakt? Een andere bank nota bene...

Mss toch toegang tot verificatie app (via de initiële toegang/hack tot haar main bank account)
Als ze toegang hebben tot haar itsme bijvoorbeeld dan kan dit wel hé.

Via mijn itsme kan ik inloggen op meerdere banken.
Als ze de inlogdata (rekeningnummers) van beide banken dan bewaard heeft in haar browser.

Dus remote toestaan
Itsme (Pincode verkrijgen - haar telefoonnr hebben ze al
En dan via de browser de rekeningen blunderen

Verschillende gemiste oproepen van een Hollands nummer uit Den Haag. Als ik het ingeef op Google kom ik bij Europol uit, het exacte nummer niet maar het lijkt er wel op. En die liggen ook in Den Haag.

Als ik het nummer terugbel is het niet meer in gebruik.

Dus ofwel wordt ik gezocht, ofwel was het een scamtelefoontje :unsure:
Een geval van Caller ID Spoofing.

Terug
Bovenaan