Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ze gaan wel heel slim te werk.

Bezoek van een vriend, iemand die lezingen geeft aan de overheid, politie over hacken, criminaleit ed, werd gebeld. Hij neemt op en er is meteen chaos, hoor ik, en een soort van rare opgewonden discussie aan de andere kant van de lijn. Ik hoor: dat kan helemaal niet want ik heb geen rekening bij die bank… nee, ik weet het zeker… de eerste minuten reageer je heel primitief vanwege de chaos (en rare beschuldigingen) onder een geveinsde druk (het is heel belangrijk, dat leg ik u zo uit) en pas na de eerste 3 zinnen valt het kwartje (persoon was aan nog de lijn). Het ging om het password resetten mgv hun app.

Ik snap nu hoe het ze toch lukt want je kan helemaal niet nadenken, daar geven ze geen gelegenheid voor.

Ze gaan wel heel slim te werk.

Bezoek van een vriend, iemand die lezingen geeft aan de overheid, politie over hacken, criminaleit ed, werd gebeld. Hij neemt op en er is meteen chaos, hoor ik, en een soort van rare opgewonden discussie aan de andere kant van de lijn. Ik hoor: dat kan helemaal niet want ik heb geen rekening bij die bank… nee, ik weet het zeker… de eerste minuten reageer je heel primitief vanwege de chaos (en rare beschuldigingen) onder een geveinsde druk (het is heel belangrijk, dat leg ik u zo uit) en pas na de eerste 3 zinnen valt het kwartje (persoon was aan nog de lijn). Het ging om het password resetten mgv hun app.

Ik snap nu hoe het ze toch lukt want je kan helemaal niet nadenken, daar geven ze geen gelegenheid voor.
Ofwel begrijp ik het niet goed, maar dat lijkt me gewoon iets waarbij je toch na een seconde inhaakt?

Helder nadenken, het is niet voor iedereen weggelegd. Van de week ook een collega: ik geraak niet ingelogd op mijn mail. Hoe? Ja ik had deze mail gehad maar ik geraak niet verder.

Was echt een mail waar enkel het woord SCAM nog in de titel ontbrak. "Deze mail is rechtstreeks aan u gericht". "Je moet op onderstaande link klikken om de factuur te bekijken". (terwijl mijn collega helemaal geen facturatie doet). Via de link was hij op een externe site zijn paswoord aan het invullen, en daar kreeg hij dan foutmeldingen dat hij niet kon inloggen. En nog snapte hij het niet ... :wallbash:

Dat van die oudere man die in het ziekenhuis lag waarbij men geprofiteerd heeft om zijn bankkaart en blijkbaar op één of andere manier ook pincode te stelen en waarbij hij zijn hele groepsverzekering kwijt was omdat die net toevallig die week gestort werd. :S Daarmee heb ik echt wel medelijden. (Ook al is zijn verhaaltje misschien niet helemaal waar. Ook dan heb ik hier nog medelijden mee)

Wat is de kans dat je én bestolen wordt en net in de week dat je uw grootste storting uit je leven op je zichtrekening krijgt? Even klein als de euromillions winnen? Maar heb dit maar eens voor.

Hier is het artikel
Ze hadden twee weken de tijd om alles op te doen

Maar in 99% van de gevallen in de krant ligt de schuld (jammer genoeg) bij het slachtoffer.

En dan zo meer dan een halfjaar later als de politie vastzit een oproep: “heeft u iets vreemd gezien bijna een jaar geleden in de spar in runkst? Laat het ons weten”.

Lol

Ik denk dat ik me misschien laten vangen heb. Verkoop via 2dehands, koper schrijft over en toont via z´n smartphone de overschrijving. Koper wou het direct meenemen want kwam van ver, ik zat wat in tijdnood.

Het was gisteren dus nog even wachten tot maandag/dinsdag of het erop staat.
Ik heb al zijn gegevens en ze kloppen dus ik weet wel wie het is... maar toch wel ff spannend.

Dat je niet verdergaatet dat gesprek en de hoorn inlegt.
Waarom hij niet meteen ophing? Het gesprek begint niet rustig met iemand die zich voorstelt en jou ook even aan het woord laat. Je komt meteen in chaos en paniek. Dus het duurt even voor je de situatie weer terug overziet. Intussen horen ze dat je bij die bank geen rekening hebt (en misschien noem wel een andere bank). Hij kreeg daarna ook een belletje namens de bank die hij noemde.

Het was wel grappig om te horen hoe ver de oplichter zou gaan. Hij leek van een script te werken. De oplichter hing uit eindelijk op toen hij doorkreeg dat hij hem niet op de kast kreeg.

Ik denk dat ik me misschien laten vangen heb. Verkoop via 2dehands, koper schrijft over en toont via z´n smartphone de overschrijving. Koper wou het direct meenemen want kwam van ver, ik zat wat in tijdnood.

Het was gisteren dus nog even wachten tot maandag/dinsdag of het erop staat.
Ik heb al zijn gegevens en ze kloppen dus ik weet wel wie het is... maar toch wel ff spannend.
Ik heb me niet laten vangen. Mijn geloof in de mensheid is er nog. Ging over 4k dus volgende keer ga ik toch voorzichriger zijn.

weer een telefoontje, op de vaste lijn nu, met de melding dat mijn kaart geblokkeerd is. maar ik geloof het niet, want dat kwam van een gsm nr. en als ik dat nummer google, kom ik nergens uit op cardstop nummers

Sinds gisteren al enkele telefoontjes uit Duitsland, telkens een ander nummer. Vandaag opnieuw en het begon met: “hello, this is Michael from Amazon”
Maar je hoort meteen dat het eerder Apu is in plaats van Michael 😅
Gezegd dat ie een fout nummer heeft, antwoordt hij: oh no madam, it’s the right number.
Definitely the wrong number! En toegelegd :p

Wat zou Amazon ú zitten bellen 🤷🏻‍♀️

Ik krijg mijn factuur van Orange binnen, staat daar plots 3x4,99€ op aan 'appsland S.L.'
Dat zegt mij niks, even googlen, kom terecht op allemaal meldingen dat dit scam is, een ongevraagd abonnement.
Inderdaad, in mijn 'spam berichten' op de gsm een melding dat ik geabonneerd ben op 'anderlecht weekly' aan 4,99€ per WEEK.
Niemand in mijn gezin en al zéker ik niet (is mijn gsm-nr) leest zelfs maar 1 keer per jaar een nieuwsbericht over voetbal van eender welke ploeg dus ik heb hier zeker niet op geklikt.
Gebeld naar Orange, onmiddellijk laten stopzetten, zij kunnen mij 1x 4,99 kwijtschelden maar de andere 2 moet ik betalen omdat dat '3 verschillende acties zijn en ze maar 1 kunnen kwijtschelden'.

Ja kijk, voor 10 euro ga ik niet nog 5x aan de lijn hangen of mails sturen ofzo, dus 'k zal het maar zo laten. Maar toch grmbllll ik dan grondig want dat is net waar ze op mikken he, een man of 1000 oplichten voor 10 euro en dat is niet zoveel per persoon dus ze gaan het wel zo laten.
Bah.

Ja kijk, voor 10 euro ga ik niet nog 5x aan de lijn hangen of mails sturen ofzo, dus 'k zal het maar zo laten. Maar toch grmbllll ik dan grondig want dat is net waar ze op mikken he, een man of 1000 oplichten voor 10 euro en dat is niet zoveel per persoon dus ze gaan het wel zo laten.
Bah.

Snap je punt. Heb je enig idee hoe je aan het abonnement gekomen bent? Zou ik wel nieuwsgierig naar zijn.

Hier bij vlagen veel scam-pogingen op de vaste lijn. Deze lijn gebruiken we nauwelijks om mee gebeld te worden (maar om mee te bellen, aangezien de ontvangst binnens huis soms zo slecht is met de mobiele telefoons). En dan is het voornamelijk ‚microsoft‘ die ons wil helpen (en we heben allemaal precies geen microsoft) met de beveiliging. Maar de laatste tijd ook Paypal en Americain Express. En soms weet ik het niet zeker.. dus ik merk dat ik alles wat via deze lijn binnenkomt, wantrouw.

Alweer een oproep met een Belgisch GSM nummer dat een scampoging was. Een Engelse stem die het had over een verdachte PayPal transactie. Ik probeerde die nog te onderbreken met te zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in zijn scam, maar die bleef gewoon praten, dus wellicht gewoon vooraf opgenomen. Heb dan dichtgegooid, al had ik eigenlijk beter eens gewoon aan de lijn gebleven om te zien hoe ze dan verder te werk gaan.

Jongste zoon heeft sinds een paar maand een sim-kaart. Enige die z'n nummer hebben zijn dichte familieleden.

Hij wordt minstens 2x per week gebeld. Hij roept mij dan altijd. Ik blokkeer en rapporteer dat nummer telkens.

Ondertussen krijgt hij ook constant sms'jes en WhatsApp berichten.

1000020272.jpg

1000020275.jpg

1000020278.jpg

Edit: zou ik die gsm-nummers aangeven aan de politie, of is dat nutteloos?

Ik denk dat uw jongste zoon met speciale zaken bezig is op het internet :D :D

effe serieus: die nummers aangeven is gewoon een waste of time

Snap je punt. Heb je enig idee hoe je aan het abonnement gekomen bent? Zou ik wel nieuwsgierig naar zijn.
Geen flauw idee, zoals gezegd lees ik zelfs nooit maar de titel van een bericht over voetbal dus ik heb zeker nergens interesse getoond in een abonnement op nieuws daarover. Ik weet zelfs niet of dat abonnement echt bestaat, het enige wat ik online daarover vind (Anderlecht Weekly / Appsland) zijn berichten van mensen die zich ook opgelicht voelen en dit bedrag ineens op hun factuur zien.
De medewerkers van Orange weten volgens mij ook goed genoeg dat heel dat ding 0 tevreden klanten heeft en alleen maar mensen die bellen om het stop te laten zetten.

Jongste zoon heeft sinds een paar maand een sim-kaart. Enige die z'n nummer hebben zijn dichte familieleden.

Hij wordt minstens 2x per week gebeld. Hij roept mij dan altijd. Ik blokkeer en rapporteer dat nummer telkens.

Ondertussen krijgt hij ook constant sms'jes en WhatsApp berichten.

Bekijk bijlage 33914

Bekijk bijlage 33915
Bekijk bijlage 33916

Edit: zou ik die gsm-nummers aangeven aan de politie, of is dat nutteloos?

Weinig aan te doen, dat nummer is wss door vorige gebruiker misbruikt geweest, of door iemand die gewoon op alles 'ja' klikte.
Ofwel proberen met een ander 'nieuw' nummer aan te vragen (gemakkelijkste is gewoon een nieuwe simkaart aanvragen dus)

Terug
Bovenaan