Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Vandaag iets héél vreemds ontdekt. Ik doe de proximus mailbox van mijn ma open waaraan ook nog een oude alias van mezelf gekoppeld is (die ik nergens meer actief gebruik). Ik vind hierin mails van Miele ([email protected], [email protected]) over een zogezegde herstelaanvraag die zou zijn aangevraagd en ondertussen uitgevoerd. De mails zijn verstuurd naar mijn alias (die ik dus al meer dan tien jaar niet meer gebruik om zelf te mailen). De laatste mail is een factuur van maar liefst 211 euro voor de uitgevoerde herstelling. Het herstelde toestel blijkt een stoomoven te zijn, ik heb niet eens zo'n toestel. Op de factuur staat mijn naam, maar een verkeerd adres (andere kant van het land). Alle links in de mails verwijzen naar authentieke Miele websites (en nee, het is geen nagemaakte website met een adres dat er heel erg op lijkt).

Ik heb zelf nog maar één keer contact gehad met de klantenservice van Miele, en dat was
- telefonisch (geen mailadres gegeven)
- 4 jaar geleden
- voor een kapotte kookplaat buiten garantie die ik uiteindelijk gewoon zelf heb vervangen (gekocht bij Vandenborre) want herstel kostte evenveel

Wat doe ik hiermee? Miele contacteren? Ik ga uiteraard niets betalen wat ik niet zelf besteld heb...

Edit: nvm op de factuurwerkbon staat "Betaalwijze: Elektronisch betaald bij de technicus". Maar dan nog: WTF?
"Aaaah meneer, alles gebeurt nu digitaal se, welk mailadres mag ik noteren?"

- Christophe punt feignasse at hotmail punt com

"Oker, meneer Kristof punt fijnasse at hotmail punt com, de documenten zullen zodadelijk in uw mailbox zitten!"

"Aaaah meneer, alles gebeurt nu digitaal se, welk mailadres mag ik noteren?"

- Christophe punt feignasse at hotmail punt com

"Oker, meneer Kristof punt fijnasse at hotmail punt com, de documenten zullen zodadelijk in uw mailbox zitten!"
Jup je gaat gelijk hebben, uit wat opzoekingswerk op 1207 blijkt er inderdaad een naamgenoot te wonen op dat adres. In mijn initiële paniek heb ik uiteraard eerst het BG expertenpanel geraadpleegd :unsure:

Elke dag, de laatste twee weken, een laatste waarschuwing van McAfee.
Ik kan al winkel houden van laatste waarschuwingen.
En dan een heerschap, Paul Anderson, die mij een riant geldbedrag wil uitkeren.

Mail zogezegd van water-link dat ik geld terug krijg, ik woon echter niet in het gebied waar zij actief zijn.
e-mail adres: "Waterlink" <[email protected]>

U heeft recht op €634,17 euro​

Uw meterstanden tarieven zijn opnieuw uitberekend en u dient €634,17 euro te krijgen ter correctie, dit is een eenmalige terugbetaling naar u.
Uw rekening is helaas niet bekend bij ons en u zult deze handmatig moeten invullen via onze waterlink portaal

Terugbetaalkenmerk: L91CVX0Q9XKZ
logo.svg

Deze is nieuw voor mij en het Frans is van google translate kwaliteit of nog slechter... :)

Régularisez votre impayé pour continuer à profiter de Netflix

Bonjour ,

Nous n'avons pas pu autoriser votre paiement pour le prochain cycle de facturation de votre abonnement, nous avons donc suspendu votre abonnement qui restera actif jusqu'à son expiration à la fin de ce cycle.

Voici les étapes

1. Connectez-vous en cliquant sur le bouton ci-dessous.

2. Mettez à jour vos informations.

Vos informations de facturation doivent être à jour afin que votre abonnement reste actif

3. Profitez pleinement de votre abonnement !

Profitez de Netflix ! Vous avez vu Locke & Key ?

Informations importantes :

Si votre compte n'a pas été mis à jour dans les 72 prochaines heures, il sera immédiatement suspendu et des frais de clôture d'un montant de 9,99 euros vous seront prélevés.

Si vous ne complétez pas toutes les étapes, vos changements ne seront pas pris en compte et votre abonnement sera suspendu.

Nous sommes là pour vous aider

L'équipe Netflix

De laatste 3 dagen krijg ik telefoons van oa Polen, Frankrijk, Denemarken, Verenigd Koningrijk enz.
Neem niet op ofc, maar tis toch maar raar iets weer.

Laatste dagen heel regelmatig mails van een bepaalde naam maar telkens als afzender: info[at]alstatus.com.
Gaat elke keer over iets helemaal anders: sloopwerken, vakanties, ...

Raar genoeg werkt de spamfilter van Telenet niet zo goed op die mails want ze komen altijd nog in de inbox terecht.

Mail van zogezegd cardstop, en talloze van mooie Oekraïense meisjes.
Verleden week nog één van een rijke Iraanse zakenman die 2.200.000€ aan mij ging cadeau doen.

Deze week toch ook wel een phishingmail gehad die qua timing wat vreemd was.
We nemen heel sporadisch eens een maand Netflix als er toevallig een serie is die we even willen zien.

Afgelopen maand dus Netflix gehad en dat verliep vandaag, het was dus sowieso m'n bedoeling om dat stop te zetten.
Nu krijg ik uitgerekend de nacht van maandag op gisteren een mail van (zogezegd) Netflix (in het Frans) dat er iets is misgelopen met de verlenging van m'n abonnement en ik m'n betalingsgegevens dus moest verifiëren. Nu was ik sowieso van plan dat abo terug stop te zetten + ik ben altijd heel voorzichtig met zulke zaken dus zou daar heus niet blindelings op zijn in gegaan.

Ik vond het echter wel vreemd dat ik uitgerekend op dat moment zo'n mail krijg terwijl ik die nog nooit eerder kreeg. Puur toeval, of zou er een manier bestaan waarop zulke scammers kunnen targetten op mensen met een actief abo dat bijna verlengd wordt?

Ik heb ook zo iets raars deze week voor gehad.
Ik krijg een mail van een firma, Impex of zoiets, die me vraagt of ik een wagen voor de export te koop heb? Kan me niet herinneren dat ik op een auto website mijn gegevens heb achtergelaten laat staan mijn voornamen zoals ze op mijn paspoort staan (zie verder).

Aan het juiste mail adres geschreven, mijn thuis adres straat, postcode, achternaam en mijn drie voornamen zoals ze op mijn paspoort staan foutloos geschreven en in de juiste volgorde !!! Heel erg raar ... je zou beginnen denken dat die toch ergens op een database van de stad / gemeente of staat binnen zijn geraakt want dat is de enige plaats waar ze met mijn drie voornamen werken?

Ik vond het echter wel vreemd dat ik uitgerekend op dat moment zo'n mail krijg terwijl ik die nog nooit eerder kreeg. Puur toeval, of zou er een manier bestaan waarop zulke scammers kunnen targetten op mensen met een actief abo dat bijna verlengd wordt?
Dat is het mooie van duizenden spam mails te sturen. Je gaat altijd mensen hebben bij wie de situatie mooi overeenkomt en hierdoor lijkt het echt.

Misschien geen nieuwsitem, maar weet niet goed waar het thuishoort.
Ik (en familie ook) krijgen meerdere telefoonoproepen. Eens je oppakt (en iets zegt) leggen ze neer.
Iemand enig idee wat hier de bedoeling van is? Mijn stem gebruiken voor fraude ofzo? Zou niet weten wat het anders kan zijn.

Kreeg daarnet een mail van Deliveroo dat iemand op mijn account zou hebben ingelogd, met een link om mijn wachtwoord te resetten (is denk ik al zeker 3 jaar geleden dat ik die account nog heb gebruikt).

Komt van [email protected], lijkt me nogal fishy?

Terug
Bovenaan