Hoe de pensioenen blijven financieren?

Wat men al gedaan heeft - maar daar nog veel verder in gaan:
  • Pensioenrechten veel sterker koppelen aan effectief gewerkte tijd, veel minder uitzonderingen en een grotere bonus/malus
Aangevuld met:
  • Verschillen tussen de statuten wegwerken, zowel pensioenbedrag, termijn bepaling en geleverde bijdrage - eenvoud zal ook leiden tot besparingen t.g.v. efficiëntie
  • keuzemogelijkheid voor systemen zoals pensioensparen/groepsverzekeringen, geen systemen meer die banken rijk maken
  • hoge pensioenen aftoppen
Imo zou dat een mooi begin zijn - met realistische elementen.

Als je als overheid gaat afkomen "ah, maar gij zijt goed bezig! In ruil krijg je later niets terug" kan iedereen hier mijn zak opblazen en ga ik wel ergens anders naartoe hoor..
Het probleem is dat het ergens anders niet veel beter is, integendeel. Spanje is een fantastisch land bv, maar écht niet voor een pensioneerde hoor.

Edit: je kan evengoed de tegenvraag stellen waarom de maatschappij mensen moet ondersteunen die niets/weinig hebben bijgedragen?
't is voor alle duidelijkheid niet mijn mening, solidariteit is belangrijk, maar wel in twee richtingen. Geen éénrichtingsverkeer.
Tuurlijk is dat het probleem. Mensen die 20 jaar werkloos zijn of ziek zijn (jaja, die groep ook) hebben tegenwoordig evenveel dan een arbeider die 40 jaar gewerkt heeft. Dat kan niet hé.

Ik weet niet of dat correct is. De meeste 60 jarigen die ik ken hebben effectief 40 jaar gewerkt, iets wat heel veel mensen al lang niet meer doen of zullen doen. Die hebben dus 40 jaar bijgedragen aan onze maatschappij. En meestal met €1500 netto pensioen. Wat ik niet echt hoog vind.

De vorige generatie had geen schrik om te werken, vergeet dat niet. En die daarvoor al zeker niet.
Al onze oma's en opa's hebben zelfs niets anders gedaan dan gewerkt.

Nu is een sabbatjaar al normaal op je 22e. Als we generaties gaan aanvallen, doe het dan correct.
Het is nu niet dat Gen-Z staat voor 50-60u werken per week. Integendeel.
Geen idee wat je leeftijd is maar ik zou je aanraden om met wat meer gepensioneerden te praten waarbij ze grootspraak achterwege laten en een realistisch beeld geven van hun werkweek (en misschien ineens ook eens de werkweek van hun partner beschrijven).

Dat je schrijft dat de meeste 60 jarige die jij kent effectief 40 jaar gewerkt hebben, zou je dan weer in een uitzonderingspositie plaatsen:

Laat ik een tegenvraag stellen.

Moeten wij 67+ jarige miljonairs pensioengeld (van de overheid) blijven geven? Waarom moet de samenleving mensen ondersteunen die dat totaal niet nodig hebben?
Pensioenen zijn geen overheidssteun, dat zijn zaken waar mensen voor gewerkt hebben en zelf voor betaald hebben, de staat heeft geld afgenomen van die mensen zodat ze later een pensioen zouden krijgen. Als je het enkel betaalt aan mensen die arm zijn ben je geen pensioenen aan het betalen maar ben je OCMW steun aan het geven en heb je van sociale bijdragen retroactief een belasting gemaakt.

Dat je schrijft dat de meeste 60 jarige die jij kent effectief 40 jaar gewerkt hebben, zou je dan weer in een uitzonderingspositie plaatsen:
Waar in die link ontkennen ze mijn stelling dat onze ouders 40 jaar gewerkt hebben?

Eigenlijk zijn pensioenen sterk discriminerend op vlak van leeftijd, geen idee of je dat kan vermijden (zoveel jaar werken heeft recht op bedrag x - waarbij x de totale som is op basis van de gemiddelde leeftijd).

Pensioenen zijn geen overheidssteun, dat zijn zaken waar mensen voor gewerkt hebben en zelf voor betaald hebben, de staat heeft geld afgenomen van die mensen zodat ze later een pensioen zouden krijgen. Als je het enkel betaalt aan mensen die arm zijn ben je geen pensioenen aan het betalen maar ben je OCMW steun aan het geven en heb je van sociale bijdragen retroactief een belasting gemaakt.
Dan heb je dus niet begrepen dat we hier een OMSLAG systeem hebben.

en dan zie ik GEEN antwoord hoe je een systeem met 2 werkenden voor 1 gepensioneerde betaalbaar houdt

Dan heb je dus niet begrepen dat we hier een OMSLAG systeem hebben.

en dan zie ik GEEN antwoord hoe je een systeem met 2 werkenden voor 1 gepensioneerde betaalbaar houdt
Dat omslag systeem is enkel de financieringsmethode, da's niet gekoppeld aan hoe hoog pensioenen moeten zijn. Als binnen 50 jaar de bevolking gemiddeld jonger wordt gaan de pensioenen daarom niet automatisch omhoog gaan. Je kan bijna net zowel zeggen dat we de staatsschuld gaan oplossen door ze niet te betalen. Mensen hebben hun deel van het contract uitgevoerd en zouden nu alles verliezen als het aan de gemeenschap is om hun deel uit te voeren.

Er zijn heel wat mensen die het kindergeld ook niet nodig hebben. En dat gaan we voor die mensen ook niet afschaffen natuurlijk.

dat kindergeld kan voor miljonairs ook weg inderdaad.

En veel mensen betalen gedurende hun leven hun ziektepremies zonder dat ze ooit een beroep hoeven doen op een ziekte-uitkering.

dus waar moet een gepensioneerde miljonair wél ineens geld trekken van de belastingbetaler terwijl hij dat helemaal niet nodig heeft. Hebben we geld teveel misschien?

Er zijn heel wat mensen die het kindergeld ook niet nodig hebben. En dat gaan we voor die mensen ook niet afschaffen natuurlijk.
In het EU land waar ik net gepasseerd ben, krijg je geen kindergeld als uw nettovermogen inclusief vastgoed >1 miljoen euro is.

In se is kindergeld gewoon een sociale steun.
Je kan je, los van emotionaliteit want 'kinderen', inderdaad vragen bij stellen bij de logica om sociale steun aan miljonairs te geven.

In België zou het kot te klein zijn moest dat systeem voorgesteld worden, want 'we zijn het nu zo gewoon'.
Zoals het geval is bij zoveel onlogische fiscaliteit.
En de boer, hij ploegde voort.

dat kindergeld kan voor miljonairs ook weg inderdaad.

En veel mensen betalen gedurende hun leven hun ziektepremies zonder dat ze ooit een beroep hoeven doen op een ziekte-uitkering.

dus waar moet een gepensioneerde miljonair wél ineens geld trekken van de belastingbetaler terwijl hij dat helemaal niet nodig heeft. Hebben we geld teveel misschien?
De rijkste 20% betaalt bijna de helft van onze belastingen. Ik zou niet teveel ‘dissen’ op de zogenaamde rijken want als die allemaal naar Ibiza verhuizen, zitten we écht met een probleem.

Wel grappig dat rijke mensen geen kindergeld mogen hebben, want ze hebben dat niet echt nodig. Maar als de persoon bv zelf €4000 netto verdient, dan zou kindergeld afschaffen not done zijn. Of €6000 netto. Of €8000 netto. Vul maar zelf aan.

De rijkste 20% betaalt bijna de helft van onze belastingen.
En hoeveel % van het inkomen en vermogen hebben ze...? Zou pas raar zijn dat ze minder van de totale belastingen betalen terwijl ze meer van de rijkdom hebben toch?
Ik zou niet teveel ‘dissen’ op de zogenaamde rijken want als die allemaal naar Ibiza verhuizen, zitten we écht met een probleem.
Die kunnen dat meestal niet, de rijkdom wordt veelal in België zelf geproduceerd, nog los van sociale/familiale belemmeringen.

we maken ons druk om niks, 50% van het forum hier zal werken tot zijn 70, en 10% zal wss niet aan zijn pensioen geraken
Mensen vandaag worden ouder, maar de mensen die vandaag 80 of 90 worden zijn wel al 30 jaar op pensioen bijna
we zullen wel zien wat de gevolgen zijn van werken tot 70

we zullen wel zien wat de gevolgen zijn van werken tot 70
In praktijk -- 90% is werkloos op z'n 65ste en moddert nog maar wat aan tot z'n 70ste met een werkloosheidsuitkering of OCMW (of niks) indien niet voldoende dienstjaren. (als de huidige regel nog bestaat tegen dan)

De helft daarvan is werkwillend maar vindt gewoon geen werk meer of is niet meer gezond genoeg voor de jobs waarvoor ze nog 60 plussers aanwerven.

Dat zal er gebeuren ja.

we maken ons druk om niks, 50% van het forum hier zal werken tot zijn 70
In praktijk? No way .. wie wil er nog ne ouwe zak?

Laten we realistisch zijn. Wie gaat er op zijn 65 nog ander werk gaan zoeken als hij zou ontslagen worden? Alles opnieuw leren etc?
Ik alleszins niet als het geen financiële noodzaak is.
Voor veel 60+ is het toch gewoon uitbollen tot aan hun pensioen.
Ik leef vrij zuinig en doe aan sparen/beleggen in de hoop dat ik er toch vroeger kan mee stoppen dan op mijn 70.

Ik vraag mij zelfs af hier op BG, wie wilt er tot zijn 70 werken? Ik zou dan toch liever in Calpe elke dag fietsen in mooi weer dan hier mijn winters door te brengen in de regen hoor.

20 jaar geleden was het uitbollen vanaf 50+ en effectief op pensioen gaan rond 58. Als het uitbollen nu begint vanaf 60+ en effectief op pensioen gaan rond de 70 ligt, dan werken we toch gemiddeld een 10 jaar langer?

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pensi...ective-retirement-men_Belgium_Netherlands.svg

Vroeger had iemand van 50+ al minder kans om een nieuwe job te vinden, maar als ik rondom mij kijk is dat toch hard veranderd. Als 50 plusser vind je nu toch gemakkelijk een nieuwe job, want veel ervaring en doorgaans veel actiever en gezonder dan de 50 plussers van 20 jaar geleden.

Dat we langer moeten werken als we langer (gezond) leven lijkt mij toch heel logisch.

Terug
Bovenaan