Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat moet nog maar blijken.Je moet het warm water niet proberen te heruitvinden. Het nieuwe Nederlandse systeem is momenteel het meest houdbare in Europa.
Hoe was het dan vroeger 12 op 1? Terug een Chatgpt hallucinatie?Er zijn potentieel 6,2 miljoen mensen die zouden kunnen werken ("zieken" meegerekend) en 2,5 miljoen gepensioneerden.
Hoe wil jij op een verhouding 12 op 1 komen?
Nog nooit van vergrijzing gehoord?Hoe was het dan vroeger 12 op 1? Terug een Chatgpt hallucinatie?
Vandaag (knack artikel is van 2021) 4.6 per 10. Ik vermoed dat dit nu wel over de 1 op 2 zal zijn.Na WO II, toen we ons sociaal systeem invoerden, was er één gepensioneerde voor tien werkenden. Vandaag is dat 4,6 gepensioneerden per tien werkenden.
Da's zonder rekening te houden met inflatie. In absolute cijfers klopt het misschien, maar je kan niet op die manier rekenen in dit geval.Is de verhouding dat we vandaag van ons loon zien gaan aan pensioen even laag/hoog als vroeger?
Is het niet zo dat een gepensioneerde van 80 meer pensioen krijgt dan hij ooit loon heeft gekregen?
Bv vandaag 1600€ pensioen per maand, zijn laatste officieel loon toen hij 64 was 1500€ ofzo
(ik ken er namelijk niks van)
Indien wel, dan is het normaal dat we er nooit gaan uitgeraken.
Gemiddelde leeftijd in 1940 was ook ongeveer 60 jaar. Opgelet, verwrongen cijfers door hogere kindersterfte en oorlog uiteraard.Toen we met 5 miljoen Belgen waren (lang geleden dus) was de verhouding 12 op 1? Sterk![]()
is dat zelfs niet verschrikkelijk hoog? ik vind dat een pensioen niet hoger mag zijn dan het minimumloon voor een werkende mens.Mijn voorstel: top ambtenarenpensioenen vanaf 80 jaar (of beter: na 15 jaar pensioen) af op €2500 netto per maand.
Langs de andere kant is wat ik voorstel niet min. Voor een voormalige universiteitsprofessor die 95 jaar wordt, betekent mijn voorstel een bijkomende belasting van ongeveer €270.000 (15 x 12 x €1500). Dat is hoe je het draait of keert een zeer stevige bijdrage van mensen met sterke schouders. Dat is bij wijze van spreken een appartement dat geconfisceerd wordt.is dat zelfs niet verschrikkelijk hoog? ik vind dat een pensioen niet hoger mag zijn dan het minimumloon voor een werkende mens.
Ik ken hier ook een paar mensen met een extreem hoog pensioen, en die zeggen dat ze niet rondkomen, terwijl ze meerdere eigendommen hebben en niet doorhebben dat Deborah de kuisvrouw een pak minder verdienen als hen
Mijn voorstel: top ambtenarenpensioenen vanaf 80 jaar (of beter: na 15 jaar pensioen) af op €2500 netto per maand.
Ik vind dat mensen die gewerkt hebben voor een hoog ambtenarenpensioen, daar principieel ook recht op hebben. Contract is contract, of zo. Alleen kom ik tot de conclusie dat dat - gegeven de staat van onze overheidsfinanciën - moeilijk houdbaar is. Dus wil ik er alsnog een stuk van afkappen.Waarom? Een beetje verzorgingshuis kost tegenwoordig 3000 pm pp. Beter verlaag je het pensioen als iemand nog in zijn eigen huis kan wonen en voor zichzelf kan zorgen.
Een andere route is gewoon te stoppen met pensioen voor 80plussers. En ze betalen dan zelf de woonzorg (verkopen daarvoor hun huis bijvoorbeeld) of ze kiezen bijvoorbeeld voor (gratis) euthanasie.
Alle rijke Westerse staten krijgen te maken met deze ongeziene pensioencrisis en we moeten heel creatief zijn om het betaalbaar te houden.
Als dát moreel aanvaardbaar is, kunnen we even goed de uitroeiingskampen uit de 2e wereldoorlog heroprichten voor iedereen die niet financieel opbrengt. Nee, nee, nee...Wel in de basis het meest logisch. Ieder werkt naar zijn eigen pensioenopbouw. Beetje krom dat we nu werken om de vorige generatie hun pensioenen te betalen.Is nogal pijnlijk om te switchen.
Nu zitten we in een systeem van de werkers die voor de pensio's betalen. Als we naar een persoonlijk systeem gaan is de switch cost groot. Ofwel moeten we een generatie geen pensioen geven ofwel moet een generatie voor de anderen en zichzelf sparen. In de huidige fiscale context is dat onmogelijk.
Dit vind ik dezelfde redenering als zeggen dat ik wel wat mensen met een laag loon ken, die hun geld opmaken aan onnozelheden en nooit moeite wilden doen om zich te verbeteren. Waarom moet ik hetzelfde krijgen als hen?is dat zelfs niet verschrikkelijk hoog? ik vind dat een pensioen niet hoger mag zijn dan het minimumloon voor een werkende mens.
Ik ken hier ook een paar mensen met een extreem hoog pensioen, en die zeggen dat ze niet rondkomen, terwijl ze meerdere eigendommen hebben en niet doorhebben dat Deborah de kuisvrouw een pak minder verdienen als hen
Als men echt kon dan zouden ze de pensioenen gewoon schrappen en verworven rechten afnemen hé.Stoppen met ingrijpende medische behandelingen bij personen ouder dan 75, compleet verbod op dwangvoeding, ...
In Japan (dacht ik?) heeft een politieker dat toch eens letterlijk en publiekelijk gezegd voor de media als ik het nog goed herinner?Gratis euthanasie voor 80-jarigen die niks hebben vind ik dan weer niet zo sympathiek.Als dát moreel aanvaardbaar is, kunnen we even goed de uitroeiingskampen uit de 2e wereldoorlog heroprichten voor iedereen die niet financieel opbrengt. Nee, nee, nee...
Mee eens, echter dit moet wel met een (lange) overgangsperiode gebeuren. Hebben we die tijd wel want het is vijf na twaalf ?Wel in de basis het meest logisch. Ieder werkt naar zijn eigen pensioenopbouw. Beetje krom dat we nu werken om de vorige generatie hun pensioenen te betalen.
De switch zou extreem moeilijk zijn maar lijkt me wel de juiste. Elimineer je tevens het grootste probleem van de ratio werkenden vs pensioengerechtigden.