Hittedoden: Warmtepomp- en Aircoplan Melissa Depraetere

Als het gaat over ouderenzorg begin ik mij toch meer en meer de vraag te stellen of men niet wat meer naar de eigendommen van ouderen/ erfenissen moet kijken om het betaalbaar te houden. Ik weet dat veel mensen van mening zijn dat die daar lang voor gewerkt hebben en nakomelingen zullen het altijd zuur vinden maar ik begin het wel wraakroepend te vinden dat velen klagen over de kostprijs en tekorten en dat de overheid dit moet oplossen terwijl veel ouderen nog een hoop geld hebben dat zit te wachten om tot bij de erfgenamen te geraken.
Is daarvoor het principe erfbelasting niet ingeroepen?
Allez vind het nu wel een stevige regel. Vanaf leeftijd 67 nog maar 80% van je eigendom, 70 jaar pakt 60% 80 jaar gaan we naar 50%? Zoiets :unsure:
Denk dat er heel wat mensen zullen zijn die er dan voor zorgen dat ze geen eigendom meer hebben op leeftijd X en wat meer aan successieplanning zullen doen.

Is daarvoor het principe erfbelasting niet ingeroepen?
Allez vind het nu wel een stevige regel. Vanaf leeftijd 67 nog maar 80% van je eigendom, 70 jaar pakt 60% 80 jaar gaan we naar 50%? Zoiets :unsure:
Denk dat er heel wat mensen zullen zijn die er dan voor zorgen dat ze geen eigendom meer hebben op leeftijd X en wat meer aan successieplanning zullen doen.
Sla je hier geen zaken door elkaar? Wat bedoel je precies met welke regel?
Ik heb weet dat ze ouderdomstabellen gebruiken om de waarde van vruchtgebruik bij een langstlevende partner te gaan bepalen. Hoe ouder je daar bent, hoe lager de waarde en hoe hoger dus de waarde blote eigendom zal zijn voor de nabestaanden. Dat hoeft niet nadelig te zijn voor die laatsten.

Blijkbaar is sinds 1 maart van dit jaar het plaatsen van een airco vergunningsplichtig, al zijn er uiteraard vrijstellingen.

Blijkbaar is sinds 1 maart van dit jaar het plaatsen van een airco vergunningsplichtig, al zijn er uiteraard vrijstellingen.
Zoals ik het lees, is het plaatsten van een airco (lucht-lucht warmtepomp) aan een huis of appartement in veruit de meeste gevallen zonder vergunningsplicht.

Ik veronderstel dat de meeste installateurs hun klanten hierover wel kunnen inlichten wat hun situatie is?

Sla je hier geen zaken door elkaar? Wat bedoel je precies met welke regel?
Ik heb weet dat ze ouderdomstabellen gebruiken om de waarde van vruchtgebruik bij een langstlevende partner te gaan bepalen. Hoe ouder je daar bent, hoe lager de waarde en hoe hoger dus de waarde blote eigendom zal zijn voor de nabestaanden. Dat hoeft niet nadelig te zijn voor die laatsten.
Het leek me dat de kostprijs voor de koeling van de WZC's via overheidsgeld zou moeten betaald worden die dan op zijn beurt van de eigendommen van oudere mensen/erfenissen diende gehaald te worden. Maar ik kan het verkeerd gelezen hebben ook.

Het leek me dat de kostprijs voor de koeling van de WZC's via overheidsgeld zou moeten betaald worden die dan op zijn beurt van de eigendommen van oudere mensen/erfenissen diende gehaald te worden. Maar ik kan het verkeerd gelezen hebben ook.

Maar erfenisbelasting schiet daarin natuurlijk tekort, omwille van consumptie, successieplanning, ...
Erfbelasting over de erfenis van babyboomers zal natuurlijk pas over de komende jaren plaatsvinden, en eigenlijk volstaat dit niet om een eerlijkere intragenerationele bijdrage van de babyboomers te eisen.

Subsidies voor airco's in woonzorgcentra of in de woningen van kwetsbare ouderen? Prima, ik ben zeker niet tegen, maar:
belast dan huurinkomsten van gepensioneerden (en alle eigendommen die ze de afgelopen 20 jaar overgedragen hebben aan familie/vrienden) bijvoorbeeld als reële inkomsten. Belast hogere pensioenen meer en/of verhoog de maximumfactuur in de zorg voor ouderen die het kunnen betalen (inkomensafhankelijk).

Als we op dit moment met een énorme staatsschuld & begrotingstekort zitten, dan mag toch wel eens onderlijnd worden dat dit in belangrijke mate komt door:
  • creëren van een illusoire welvaart voor de jonge babyboomers ten tijde van de oliecrisis
  • het beschermen van de gezondheid/economie ten voordele van vooral de oudere babyboomers tijdens de Covid19-pandemie
  • het garanderen van (soms zelfs zeer riante) pensioenen, voor een generatie die niet eenzelfde lasten heeft gedragen voor de generatie voor hen noch voor zichzelf voldoende opzij gezet heeft. Zaken als een Vlaamse zorgpremie hebben babyboomers ook nooit betaald (intussen reeds forfaitair € 100+ per jaar).
Maar als je sommigen laat doen, dan zouden we nog niet alleen nog verder subsidies moeten toestoppen aan één van de meest vermogende generaties? Een generatie die overigens zélf ook heeft nagelaten om airco's in de woonzorgcentra te voorzien.

Soit, ik wil hier ook niet te ver meer afdwalen, wat mij betreft is een aircoplan an sich géén slecht idee, gegeven onze verouderde infrastructuur, maar de bovenmatige aandacht voor woonzorgcentra, hoewel daar deels logische redenen voor zijn, stoort mij wel, want het is ook tekenend voor een onevenwicht in onze samenleving.

Zoals ik het lees, is het plaatsten van een airco (lucht-lucht warmtepomp) aan een huis of appartement in veruit de meeste gevallen zonder vergunningsplicht.

Ik veronderstel dat de meeste installateurs hun klanten hierover wel kunnen inlichten wat hun situatie is?

Vergunningsplichtig of vrijstelling?​

De plaatsing van bovengrondse onderdelen van warmtepompen en airco’s in de tuin, op een (voor)gevel of op een plat dak, ingeplant tot op twee meter van de perceelsgrens of tot tegen een bestaande scheidingsmuur is onder voorwaarden vrijgesteld van vergunning

Deze vrijstelling geldt enkel als voldaan is aan volgende voorwaarden:

• er wordt geen vergunningsplichtige functiewijziging doorgevoerd
  • het aantal woongelegenheden blijft ongewijzigd
  • de handelingen vinden plaats aan een hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woning of hoofdzakelijk vergund of vergund geacht gebouw
  • de handelingen zijn

- Niet strijdig met verordeningen of voorwaarden van afgegeven vergunningen
    - Niet strijdig met lokale plannen of recente verkavelingen
    - Niet strijdig met andere regelgeving, zoals de regeling inzake onroerend erfgoed waarvoor een apart systeem van toelatingen geldt, of het burgerlijk wetboek, blijft van toepassing
  • beschermd erfgoed: eigen systeem van toelatingen

Dat wordt toch al zeer krap bij rijwoningen, tenzij je die te midden van je terras of tuin wil zetten.

Terug
Bovenaan