Hittedoden: Warmtepomp- en Aircoplan Melissa Depraetere

Et voila - de oplossing is op komst, deze ochtend op de radio werd het geformuleerd als een reeks van extra maatregelen bovenop de bestaande premies, ook zal de factuur van elektriciteit grondig worden hervormd door taksen die door de jaren heen in de factuur zijn geslopen er terug uit te halen. Het worden allemaal puzzelstukjes - letterlijk de woorden van onze minister. In het Nederlands vertaal ik dat dus: we gaan terug wat meer koterij installeren waar terug een hoop extra mensen voor nodig zijn (om het uit te leggen, om platformen te bouwen, om regels te schrijven, om dossiers goed te keuren), tegelijk gaan we wat taksen verschuiven van A naar B - en daar gaan we ook een hoop extra mensen voor nodig hebben, het gevolg van deze maatregelen is dat we ergens nog wat belastingen gaan moeten implementeren want de service van de overheid gaat er immens op vooruit.

Top, we gooien er wat geld tegen en alles is terug ok. Terwijl dat geld er gewoon niet is. Kan men echt eens niet open kaart spelen met de bevolking en zeggen waar het op staat ipv maar altijd weer wat te rommelen in de marge en een hoop geld te verbrassen. Want face it, dit zal gewoon veel geld kosten voor het voordeel wat het zal opbrengen.

De algemene tendens dat niemand nog enige verantwoordelijkheid wil nemen, waarop dan uiteraard ingespeeld wordt door de extreme partijen om de overheid van alles dan ook de schuld te geven.
Maar zijn dat enkel de extreme partijen? De PS steekt de gevolgen van de warmte ook op de regering en Stad Gent is recent veroordeeld omdat er tijdens een storm een tak op iemand gevallen is. Het lijkt me echt wel eerder een maatschappelijke trend die heel algemeen gedragen wordt.

Laatst bewerkt:
Zonet hier uiteenzetting gekregen over de netcongestie in België. De fall back flex aansluitingen van fluvius tonen de toekomst ook redelijk zwartgallig ipv rooskleurig. Is Melissa hiervan op de hoogte vraag ik me af?

Zonet hier uiteenzetting gekregen over de netcongestie in België. De fall back flex aansluitingen van fluvius tonen de toekomst ook redelijk zwartgallig ipv rooskleurig. Is Melissa hiervan op de hoogte vraag ik me af?

Ik was verleden week in Nederland - daar hadden ze zelfs een dieselgenerator (250kW) nodig om de productie draaiende te houden - al meer dan 2 jaar omdat er letterlijk onvoldoende elektriciteit op die plaats (een industrieterrein) beschikbaar is. We zijn dus niet alleen - maar wees gerust, niets wat je niet kan oplossen met subsidies en steunmaatregelen allerhande, enkel wat puzzelen en 't komt in orde.

Maar zijn dat enkel de extreme partijen? De PS steekt de gevolgen van de warmte ook op de regering en Stad Gent is recent veroordeelt omdat er tijdens een storm een tak op iemand gevallen is. Het lijkt me echt wel eerder een maatschappelijke trend die heel algemeen gedragen wordt.

Ik heb me afgevraagd wat dat gaat geven als men de overheid eens verantwoordelijk gaat stellen voor de jaarlijkse overstromingen - de stap van "gebrekkig parkbeleid" naar "gebrekkig waterbeleid" lijkt me niet zo groot en mss zelfs meer terecht te zijn.

Ik was verleden week in Nederland - daar hadden ze zelfs een dieselgenerator (250kW) nodig om de productie draaiende te houden - al meer dan 2 jaar omdat er letterlijk onvoldoende elektriciteit op die plaats (een industrieterrein) beschikbaar is. We zijn dus niet alleen - maar wees gerust, niets wat je niet kan oplossen met subsidies en steunmaatregelen allerhande, enkel wat puzzelen en 't komt in orde.

Nederland is ook ter sprake gekomen. Daar is het nog net iets erger dan hier. Wachttijden voor aansluiting van letterlijk enkele jaren.

En nu voor de leek?
Elia en fluvius hebben capaciteitsproblemen waardoor het nu jaren duurt om een aansluiting te krijgen voor industrie of grote projecten. Ze kunnen wel een aanbieden maar wel eentje met de mogelijkheid om het vermogen te reduceren op bepaalde momenten. Hoe lang, hoe frequent kunnen ze niet zeggen.

Reden uiteraard is de doorgedreven elektrificatie van alles. (Residentieel tot productieprocessen). Meer airco’s is gewoon onrealistisch in België momenteel

Et voila - de oplossing is op komst, deze ochtend op de radio werd het geformuleerd als een reeks van extra maatregelen bovenop de bestaande premies, ook zal de factuur van elektriciteit grondig worden hervormd door taksen die door de jaren heen in de factuur zijn geslopen er terug uit te halen. Het worden allemaal puzzelstukjes - letterlijk de woorden van onze minister. In het Nederlands vertaal ik dat dus: we gaan terug wat meer koterij installeren waar terug een hoop extra mensen voor nodig zijn (om het uit te leggen, om platformen te bouwen, om regels te schrijven, om dossiers goed te keuren), tegelijk gaan we wat taksen verschuiven van A naar B - en daar gaan we ook een hoop extra mensen voor nodig hebben, het gevolg van deze maatregelen is dat we ergens nog wat belastingen gaan moeten implementeren want de service van de overheid gaat er immens op vooruit.

Het ‘warmtepompplan’ omvat 25 actiepunten. Die draaien vooral om “extra steun en begeleiding”. Zo zullen airco’s of lucht-luchtwarmtepompen leiden tot een beter EPC-label (energieprestatiecertificaat), omdat ze de woning energiezuiniger maken.

Toen ik enkele jaren geleden bouwde werd airco nog afgestraft in het E-peil van mijn EPB aangifte met mogelijke boetes tot gevolg. Dit terwijl het een nieuwbouwwoning is voorzien van rolluiken en zonnepanelen zodat het rendement van de airco enorm hoog ligt. En nu willen ze airco's gaan subsidiëren in woningen waar het te heet wordt, dus per definitie slecht geïsoleerde woningen zonder zonwering of rolluiken.

Toen ik enkele jaren geleden bouwde werd airco nog afgestraft in het E-peil van mijn EPB aangifte met mogelijke boetes tot gevolg. Dit terwijl het een nieuwbouwwoning is voorzien van rolluiken en zonnepanelen zodat het rendement van de airco enorm hoog ligt. En nu willen ze airco's gaan subsidiëren in woningen waar het te heet wordt, dus per definitie slecht geïsoleerde woningen zonder zonwering of rolluiken.
Zelfs met zonwering of rolluiken worden woningen te heet in hittegolven zoals die van twee weken geleden toch? Voortschrijdend inzicht betekent dat wetgeving kan veranderen. Het kon allemaal misschien wat doordachter, maar uiteindelijk is het een lucht-lucht warmtepomp dus zo onlogisch is het niet, als je er natuurlijk van uitgaat dat mensen in de winter minder gas of stookolie verbruiken.

Zelfs met zonwering of rolluiken worden woningen te heet in hittegolven zoals die van twee weken geleden toch? Voortschrijdend inzicht betekent dat wetgeving kan veranderen. Het kon allemaal misschien wat doordachter, maar uiteindelijk is het een lucht-lucht warmtepomp dus zo onlogisch is het niet, als je er natuurlijk van uitgaat dat mensen in de winter minder gas of stookolie verbruiken.
Dat is toch wel de vraag, gaan mensen daardoor minder gas of stookolie verbruiken? Net zoals de overheid zijn ook mensen niet echt doordacht. Imo moet men geen warmtepompen subsidieren maar zorgen dat mensen zonnepanelen en batterijen willen installeren. Wie dat heeft maakt vroeg of laat wel de overstap naar een bijkomende wp. Voor de laagste inkomens zie ik toch meer heil in wat meer sturing. En zou die subsidie voor een warmtepomp er enkel mogen komen indien voldoende geïsoleerd/ in combinatie met isolatie en energieproductie/opslag. Nu zou men premies uitdelen voor warmtepompen in huizen waar de ramen en deuren openstaan en de airco draait.

We hebben toch airco geplaatst. Je kan het een tijdje koel houden door 's ochtends vroeg alles open te zetten en nadien ramen en rolluiken te sluiten. Maar bij die aanslepende hittegolven is dat niet houdbaar.
Dat is toch wel de vraag, gaan mensen daardoor minder gas of stookolie verbruiken? Net zoals de overheid zijn ook mensen niet echt doordacht. Imo moet men geen warmtepompen subsidieren maar zorgen dat mensen zonnepanelen en batterijen willen installeren. Wie dat heeft maakt vroeg of laat wel de overstap naar een bijkomende wp. Voor de laagste inkomens zie ik toch meer heil in wat meer sturing. En zou die subsidie voor een warmtepomp er enkel mogen komen indien voldoende geïsoleerd/ in combinatie met isolatie en energieproductie/opslag. Nu zou men premies uitdelen voor warmtepompen in huizen waar de ramen en deuren openstaan en de airco draait.
Stroom is toch nog altijd vrij duur ivm gas en stookolie. En je huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp is ook alles behalve effectief want dat moet quasi continu draaien om je woning op temperatuur te houden, er is amper tot geen thermische inertie.

er is amper tot geen thermische inertie.
Ik heb dit probleem in de best geïsoleerde ruimte in de woning - omdat het een renovatie betreft is de isolatie hier langs binnen aangebracht (20cm op de muren en 50cm op het plafond), in combinatie met zon en ramen zonder uitwendige zonnewering zeer snel +30°C - gelukkig sinds paar jaar airco, ook al ben ik er totaal geen fan van wegens irritatie luchtwegen/droogte. Zonder die thermische inertie is het goed om korte pieken te overbruggen - maar een lange hittegolf is dodelijk zonder airco.

Kennis heeft op het werk testen gedaan met een warmtepomp met diepteboringen - in de kantoren kunnen ze daarmee 5-6 graden koelen in een relatief nieuw gebouw van 15 jaar oud.

Ik hoop vooral dat Melissa de basis niet vergeet.

Actieve koeling (zoals airco) is de laatste stap in een hele reeks maatregelen om oververhitting te voorkomen. Onze overheden kunnen én moeten meer doen dan enkel airco’s gaan promoten. Via ruimtelijke ordening en andere beleidskeuzes kunnen ze proberen het hitte-eilanden effect te minderen, meer groen in steden stimuleren, tuinen en groendaken aantrekkelijker maken, meer water in de leefomgeving brengen en rekening houden met winddoorstroming in nieuwe stadsontwikkelingen.

Daarnaast is er nood aan betere informatie en ondersteuning voor burgers. Mensen moeten geholpen worden met maatregelen zoals isolatie, zonwering, het beperken van zon instraling, de zogenaamde ladder van koeling en vormen van passieve koeling uitleggen. Veel winst kan immers gehaald worden vóór een actieve koeling nodig is.

Maar dat neemt niet weg dat actieve koeling ook uit het verdomhoekje mag komen. Er heerst vandaag immers een te groot stigma rond actieve koeling. Er zijn nog altijd weinig woonzorgcentra en ziekenhuizen die voldoende voorbereid zijn op periodes van extreme hitte. Vaak ontbreekt actieve koeling volledig, zelfs in nieuwere projecten. Uiteraard moet actief koelen wel op een bewuste en verantwoorde manier gebeuren. Het geeft geen nut op een airco op -18°C te laten draaien terwijl het buiten 38°C is, dat is geen duurzame oplossing.

Maar deze discussie hangt onvermijdelijk ook samen met de discussie rond de capaciteit van ons elektriciteitsnet. Ook ook daar zijn meer doordachte keuzes nodig. We moeten het spreiden van verbruik verder stimuleren, net zoals we ook meer moeten inzetten op lokale productie en manieren om aan zelfvoorziening te doen. Onderzoek naar decentrale opslag via thuis, wijk- of buurtbatterijen is nodig. In het algemeen moet er meer doordacht met energie worden omgegaan.

Tot slot komt de klimaatdiscussie hier ook nog eens piepen. De gehele situatie maakt pijnlijk duidelijk dat er ook op dit vlak nog belangrijke stappen te nemen zijn. De klimaatzaak toont echter aan dat onze politiek er nog niet echt wakker van lijkt te liggen en dat er vaak nog gekozen wordt voor gemakkelijke, economische en populistisch oplossingen. Echter lijkt er voor al deze problemen geen eenvoudige oplossingen te bestaan en al zeker geen goedkope. En laat dat nu misschien nu nog wel een van de grootste uitdagingen zijn, geld. Geld en besef van urgentie.

Ik heb me afgevraagd wat dat gaat geven als men de overheid eens verantwoordelijk gaat stellen voor de jaarlijkse overstromingen - de stap van "gebrekkig parkbeleid" naar "gebrekkig waterbeleid" lijkt me niet zo groot en mss zelfs meer terecht te zijn.

Een stad, gemeente, overheid heeft zijn verantwoordelijkheden wel te nemen. Maar we moeten inderdaad ook opletten dat we niet overgereguleerd geraken. Ik ben van mening dat we tegenwoordig meer (lokale) overheidsbemoeienis zien door telkens vanuit de ramp of worst case scenario's te denken. Al is dat begrijpbaar als de overheid verantwoordelijk wordt gesteld.

Ik zou mijn parken ook bij het minste risico sluiten, misschien wel minder bomen planten in het algemeen. Dat kost immers geld en geeft een risico die ik kan voorkomen door wat beton in de plaats te gieten. Ik ben misschien wat cynisch, maar het voelt wel als een reëel gevaar.

Maar zijn dat enkel de extreme partijen? De PS steekt de gevolgen van de warmte ook op de regering en Stad Gent is recent veroordeeld omdat er tijdens een storm een tak op iemand gevallen is. Het lijkt me echt wel eerder een maatschappelijke trend die heel algemeen gedragen wordt.
Het is gewoon een algemeen fenomeen. Ook toen de gasprijzen stegen heb ik veel mensen uit mijn vriendengroep horen zeggen dat de overheid dit moest oplossen. Tijdens de hittegolf werd het alleen maar erger. Veel moraliserende uitspraken over de kwetsbare groepen, fair, maar vaak kwam het er op neer dat de overheid de schuld kreeg van hun zweetreet en irritatie. Ik kan mij zelf geheel niet inleven in dat denkpatroon, en ik ben iemand wiens gemoedsrust al de dieperik ingaat als het amper dertig graden is.

Laatst bewerkt:
Hier ook actieve airco geplaatst, in een appartement met EPB : A+ en energie positief!!

Ook eerst geprobeerd met de warmtepomp te koelen en 's ochtends alles open + ventilatie systeem type D dat automatisch verlucht als temp 's nachts zakt = scheet in een netzak! Elke dag kwam er minstens 1°C bij, zoals men zegt als de warmte binnen zit / in't gebouw is het gedaan!
In de garage(kelderberging) was het op't einde van de hittegolf 19 °C op't appartement 31 °C (met alle "lapmiddeltjes" actief).

Het was kiezen tussen airco (met binnen en buiten unit) of zonnewering, voor beide offerte laten opstellen.
Toptoestel van Daikin, geplaatst en alles inbegrepen : +/-3700€ (kon goedkoper bij andere aanbieder maar plaatsing september)

Zonnewering (die toegelaten is want ge doet niet wat ge wilt op een appartement) maar een ervaren en vooruitziende bouwheer en syndic doen veel! Offertes (buiten zonnewering) (3 aanbieders met exact hetzelfde) tussen de 4950€ en 5700 €, het was snel beslist!
En de airco kan nog verwarmen ook waardoor de energie vretende warmtepomp minder zal draaien!

Sterker nog, toen ik (nog iets vroeger) een warmtepomp stak moest expliciet op het keuringsattest aangegeven worden dat actieve koeling niet mogelijk was met het toestel. M.a.w., ge kreeg uw warmtepomp dus niet gekeurd als er een airco-functie opzat.

Voortschrijdend inzicht is één ding, maar op nog geen 10 jaar gaan van "het is wettelijk verboden" naar "het wordt gesubsidieerd" vind ik toch zeer kortzichtig beleid.

Sterker nog, toen ik (nog iets vroeger) een warmtepomp stak moest expliciet op het keuringsattest aangegeven worden dat actieve koeling niet mogelijk was met het toestel. M.a.w., ge kreeg uw warmtepomp dus niet gekeurd als er een airco-functie opzat.
Om in aanmerking te komen voor subsidies of effectief niet toegestaan?

In elk geval, met al dat geld dat naar subsidies, stedenbouwkundig ambtenaren en onderzoeksgroepen ging hadden ze waarschijnlijk een nieuwe kerncentrale kunnen bouwen.

Hier ook actieve airco geplaatst, in een appartement met EPB : A+ en energie positief!!

Ook eerst geprobeerd met de warmtepomp te koelen en 's ochtends alles open + ventilatie systeem type D dat automatisch verlucht als temp 's nachts zakt = scheet in een netzak! Elke dag kwam er minstens 1°C bij, zoals men zegt als de warmte binnen zit / in't gebouw is het gedaan!
In de garage(kelderberging) was het op't einde van de hittegolf 19 °C op't appartement 31 °C (met alle "lapmiddeltjes" actief).

Het was kiezen tussen airco (met binnen en buiten unit) of zonnewering, voor beide offerte laten opstellen.
Toptoestel van Daikin, geplaatst en alles inbegrepen : +/-3700€ (kon goedkoper bij andere aanbieder maar plaatsing september)

Zonnewering (die toegelaten is want ge doet niet wat ge wilt op een appartement) maar een ervaren en vooruitziende bouwheer en syndic doen veel! Offertes (buiten zonnewering) (3 aanbieders met exact hetzelfde) tussen de 4950€ en 5700 €, het was snel beslist!
En de airco kan nog verwarmen ook waardoor de energie vretende warmtepomp minder zal draaien!
Het probleem met vloerkoeling is niet dat die niet krachtig genoeg is, maar dat deze niet hard kan koelen omdat het vocht in de lucht op uw vloer condenseert. De hittegolf was een met zeer vochtige lucht.

Airco's in woonzorgcentra zouden verplicht moeten zijn. Liefst voor elke kamer maar minstens in enkele ruimtes waar de bewoners dan kunnen naar verhuisd worden tijdelijk. Zijn er cijfers over hoeveel procent van de doden in de wzc vielen?

Daarnaast moet er meer ingezet worden op groene publieke ruimtes in pleinen. En dat niet enkel in de steden maar ook in de dorpen. Daarnaast zou er een verplichting kunnen komen om een boom in de tuin de zetten bij een vergunning. Of gemeente die gratis bomen aanbiedt of subsidie geeft.

Terug
Bovenaan