Hittedoden: Warmtepomp- en Aircoplan Melissa Depraetere

Als het gaat over ouderenzorg begin ik mij toch meer en meer de vraag te stellen of men niet wat meer naar de eigendommen van ouderen/ erfenissen moet kijken om het betaalbaar te houden. Ik weet dat veel mensen van mening zijn dat die daar lang voor gewerkt hebben en nakomelingen zullen het altijd zuur vinden maar ik begin het wel wraakroepend te vinden dat velen klagen over de kostprijs en tekorten en dat de overheid dit moet oplossen terwijl veel ouderen nog een hoop geld hebben dat zit te wachten om tot bij de erfgenamen te geraken.
Is daarvoor het principe erfbelasting niet ingeroepen?
Allez vind het nu wel een stevige regel. Vanaf leeftijd 67 nog maar 80% van je eigendom, 70 jaar pakt 60% 80 jaar gaan we naar 50%? Zoiets :unsure:
Denk dat er heel wat mensen zullen zijn die er dan voor zorgen dat ze geen eigendom meer hebben op leeftijd X en wat meer aan successieplanning zullen doen.

Is daarvoor het principe erfbelasting niet ingeroepen?
Allez vind het nu wel een stevige regel. Vanaf leeftijd 67 nog maar 80% van je eigendom, 70 jaar pakt 60% 80 jaar gaan we naar 50%? Zoiets :unsure:
Denk dat er heel wat mensen zullen zijn die er dan voor zorgen dat ze geen eigendom meer hebben op leeftijd X en wat meer aan successieplanning zullen doen.
Sla je hier geen zaken door elkaar? Wat bedoel je precies met welke regel?
Ik heb weet dat ze ouderdomstabellen gebruiken om de waarde van vruchtgebruik bij een langstlevende partner te gaan bepalen. Hoe ouder je daar bent, hoe lager de waarde en hoe hoger dus de waarde blote eigendom zal zijn voor de nabestaanden. Dat hoeft niet nadelig te zijn voor die laatsten.

Blijkbaar is sinds 1 maart van dit jaar het plaatsen van een airco vergunningsplichtig, al zijn er uiteraard vrijstellingen.

Blijkbaar is sinds 1 maart van dit jaar het plaatsen van een airco vergunningsplichtig, al zijn er uiteraard vrijstellingen.
Zoals ik het lees, is het plaatsten van een airco (lucht-lucht warmtepomp) aan een huis of appartement in veruit de meeste gevallen zonder vergunningsplicht.

Ik veronderstel dat de meeste installateurs hun klanten hierover wel kunnen inlichten wat hun situatie is?

Sla je hier geen zaken door elkaar? Wat bedoel je precies met welke regel?
Ik heb weet dat ze ouderdomstabellen gebruiken om de waarde van vruchtgebruik bij een langstlevende partner te gaan bepalen. Hoe ouder je daar bent, hoe lager de waarde en hoe hoger dus de waarde blote eigendom zal zijn voor de nabestaanden. Dat hoeft niet nadelig te zijn voor die laatsten.
Het leek me dat de kostprijs voor de koeling van de WZC's via overheidsgeld zou moeten betaald worden die dan op zijn beurt van de eigendommen van oudere mensen/erfenissen diende gehaald te worden. Maar ik kan het verkeerd gelezen hebben ook.

Het leek me dat de kostprijs voor de koeling van de WZC's via overheidsgeld zou moeten betaald worden die dan op zijn beurt van de eigendommen van oudere mensen/erfenissen diende gehaald te worden. Maar ik kan het verkeerd gelezen hebben ook.

Maar erfenisbelasting schiet daarin natuurlijk tekort, omwille van consumptie, successieplanning, ...
Erfbelasting over de erfenis van babyboomers zal natuurlijk pas over de komende jaren plaatsvinden, en eigenlijk volstaat dit niet om een eerlijkere intragenerationele bijdrage van de babyboomers te eisen.

Subsidies voor airco's in woonzorgcentra of in de woningen van kwetsbare ouderen? Prima, ik ben zeker niet tegen, maar:
belast dan huurinkomsten van gepensioneerden (en alle eigendommen die ze de afgelopen 20 jaar overgedragen hebben aan familie/vrienden) bijvoorbeeld als reële inkomsten. Belast hogere pensioenen meer en/of verhoog de maximumfactuur in de zorg voor ouderen die het kunnen betalen (inkomensafhankelijk).

Als we op dit moment met een énorme staatsschuld & begrotingstekort zitten, dan mag toch wel eens onderlijnd worden dat dit in belangrijke mate komt door:
  • creëren van een illusoire welvaart voor de jonge babyboomers ten tijde van de oliecrisis
  • het beschermen van de gezondheid/economie ten voordele van vooral de oudere babyboomers tijdens de Covid19-pandemie
  • het garanderen van (soms zelfs zeer riante) pensioenen, voor een generatie die niet eenzelfde lasten heeft gedragen voor de generatie voor hen noch voor zichzelf voldoende opzij gezet heeft. Zaken als een Vlaamse zorgpremie hebben babyboomers ook nooit betaald (intussen reeds forfaitair € 100+ per jaar).
Maar als je sommigen laat doen, dan zouden we nog niet alleen nog verder subsidies moeten toestoppen aan één van de meest vermogende generaties? Een generatie die overigens zélf ook heeft nagelaten om airco's in de woonzorgcentra te voorzien.

Soit, ik wil hier ook niet te ver meer afdwalen, wat mij betreft is een aircoplan an sich géén slecht idee, gegeven onze verouderde infrastructuur, maar de bovenmatige aandacht voor woonzorgcentra, hoewel daar deels logische redenen voor zijn, stoort mij wel, want het is ook tekenend voor een onevenwicht in onze samenleving.

Zoals ik het lees, is het plaatsten van een airco (lucht-lucht warmtepomp) aan een huis of appartement in veruit de meeste gevallen zonder vergunningsplicht.

Ik veronderstel dat de meeste installateurs hun klanten hierover wel kunnen inlichten wat hun situatie is?

Vergunningsplichtig of vrijstelling?​

De plaatsing van bovengrondse onderdelen van warmtepompen en airco’s in de tuin, op een (voor)gevel of op een plat dak, ingeplant tot op twee meter van de perceelsgrens of tot tegen een bestaande scheidingsmuur is onder voorwaarden vrijgesteld van vergunning

Deze vrijstelling geldt enkel als voldaan is aan volgende voorwaarden:

• er wordt geen vergunningsplichtige functiewijziging doorgevoerd
  • het aantal woongelegenheden blijft ongewijzigd
  • de handelingen vinden plaats aan een hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woning of hoofdzakelijk vergund of vergund geacht gebouw
  • de handelingen zijn

- Niet strijdig met verordeningen of voorwaarden van afgegeven vergunningen
    - Niet strijdig met lokale plannen of recente verkavelingen
    - Niet strijdig met andere regelgeving, zoals de regeling inzake onroerend erfgoed waarvoor een apart systeem van toelatingen geldt, of het burgerlijk wetboek, blijft van toepassing
  • beschermd erfgoed: eigen systeem van toelatingen

Dat wordt toch al zeer krap bij rijwoningen, tenzij je die te midden van je terras of tuin wil zetten.

Dat wordt toch al zeer krap bij rijwoningen, tenzij je die te midden van je terras of tuin wil zetten.
Het is omgekeerd.

Ne airco op 1 cm van de gevel van je buren --> géén vergunning nodig. Ne airco op 3 meter in het midden van een grote tuin? Wél een vergunning nodig. Allé ja zo interpreteer ik die paragraaf toch se. :tongue:

De plaatsing (...) van warmtepompen en airco’s (...) ingeplant tot op twee meter van de perceelsgrens of tot tegen een bestaande scheidingsmuur is onder voorwaarden vrijgesteld van vergunning.

Je kan dit interpreteren als in "maximaal 2 meter van de perceelsgrens" of als "niet dichter dan 2 meter van de perceelgrens". Ikzelf zou het hier ook eerder lezen als tot maximaal 2 meter en zeker aangezien dit direct gevolgd wordt door "of tot tegen een bestaande scheidingsmuur". Echter lijkt het erop dat we verkeerd zijn, in de verduidelijking (bron) staat immers:

...
Artikel 2.1, 8°, bevat de vrijstelling voor de plaatsing van niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin, ingeplant tot op 1 meter van de perceelsgrens of tot tegen een bestaande scheidingsmuur. Ook warmtepompen en airco’s worden beschouwd als niet-overdekte constructies, en zouden in zij- en achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrens geplaatst kunnen worden.

Sinds voormeld besluit van de Vlaamse Regering van 6 juni 2024 geldt een afzonderlijke vrijstelling voor de plaatsing van bovengrondse onderdelen van warmtepompen en airco’s in een voortuin, een zijtuin en een achtertuin of op een zij- en achtergevel, ingeplant tot op twee meter van de perceelsgrens of tot tegen een bestaande scheidingsmuur. Deze twee meter werd ingegeven vanuit de bekommernis om geluidsoverlast in te perken. Om te voorkomen dat bovengrondse onderdelen van warmtepompen en airco’s in zij- of achtertuin toch geplaatst zouden worden op 1 meter van de perceelsgrens of tot tegen een bestaande scheidingsmuur, wordt expliciet voorzien dat de vrijstelling voor de plaatsing van niet-overdekte constructies niet geldt voor die bovengrondse onderdelen.

Op die manier wordt ook hier rekening gehouden met mogelijke geluidshinder. Bovendien is de plaatsing ervan binnen gebieden die erkend zijn als werelderfgoed of die in de bufferzone van het werelderfgoed liggen of aan niet-beschermde maar in de vastgestelde inventaris van bouwkundig erfgoed-opgenomen gebouwen niet vrijgesteld (zie artikel 2.2, 6°)

Gaat dus wel om minimaal 2 meter van de perceelgrens wegblijven en aan de overige voorwaarden voldoen om dit vergunningsvrij te kunnen installeren. De publiekspagina van de Vlaamse Overheid komt mijn inziens wat misleidend over. Of wij lezen dit allemaal verkeerd natuurlijk.

Het zou al raar zijn dat je zo dicht tegen een perceelgrens iets zou mogen doen. De motivering is geheel verdedigbaar en toch zullen ze voor stedelijk gebied toch ook oplossingen moeten gaan zoeken. Rijwoningen, maar ook appartementen kunnen behoorlijk oververhitten in stedelijk gebied. Een plan opstellen om beter om te gaan met hitte en zo minder hittedoden te hebben, is in se een plan opstellen om oververhitting van gebouwen te voorkomen. Het gaat zoals ik al eerder schreef over meer dan enkel een warmtepomp- of airco push. Het gaat over een globale klimaataanpak, een energie vraagstuk, een ruimtelijke ordening puzzel e.d.

Het zou bijvoorbeeld al enorm kunnen helpen mochten ze het gemakkelijker maken om buitenzonnewering te plaatsen. Studies wijzen uit dat het een efficiënte manier is om oververhitting van gebouwen tegen te gaan. Dit wordt beaamd door het steunpunt duurzaam bouwen (bron) en het feit dat de EPB oververhittingsindicators rekening houden met o.a. buitenzonnewering (bron). Toch lijkt het op sommige plaatsen moeilijk te zijn om daarvoor een vergunning te krijgen.

De oppervlakkige of simplistische manier waarom sommige politici hiermee omgaan stoort mij wat. Dit is echt wel een ernstig probleem die de woonbaarheid, gezondheid en levenskwaliteit van heel veel mensen beïnvloed. Nugoed, ik ben momenteel al blij dat het wat aandacht krijgt, al vrees ik dat het ook wel weer snel zal wegebben eenmaal temperaturen terug wat normaal zijn.

Laatst bewerkt:
Je kan dit interpreteren als in "maximaal 2 meter van de perceelsgrens" of als "niet dichter dan 2 meter van de perceelgrens". Ikzelf zou het hier ook eerder lezen als tot maximaal 2 meter en zeker aangezien dit direct gevolgd wordt door "of tot tegen een bestaande scheidingsmuur". Echter lijkt het erop dat we verkeerd zijn, in de verduidelijking (bron) staat immers:

Gaat dus wel om minimaal 2 meter van de perceelgrens wegblijven en aan de overige voorwaarden voldoen om dit vergunningsvrij te kunnen installeren. De publiekspagina van de Vlaamse Overheid komt mijn inziens wat misleidend over. Of wij lezen dit allemaal verkeerd natuurlijk.

Het zou al raar zijn dat je zo dicht tegen een perceelgrens iets zou mogen doen. De motivering is geheel verdedigbaar en toch zullen ze voor stedelijk gebied toch ook oplossingen moeten gaan zoeken. Rijwoningen, maar ook appartementen kunnen behoorlijk oververhitten in stedelijk gebied. Een plan opstellen om beter om te gaan met hitte en zo minder hittedoden te hebben, is in se een plan opstellen om oververhitting van gebouwen te voorkomen. Het gaat zoals ik al eerder schreef over meer dan enkel een warmtepomp- of airco push. Het gaat over een globale klimaataanpak, een energie vraagstuk, een ruimtelijke ordening puzzel e.d.

Het zou bijvoorbeeld al enorm kunnen helpen mochten ze het gemakkelijker maken om buitenzonnewering te plaatsen. Studies wijzen uit dat het een efficiënte manier is om oververhitting van gebouwen tegen te gaan. Dit wordt beaamd door het steunpunt duurzaam bouwen (bron) en het feit dat de EPB oververhittingsindicators rekening houden met o.a. buitenzonnewering (bron). Toch lijkt het op sommige plaatsen moeilijk te zijn om daarvoor een vergunning te krijgen.

De oppervlakkige of simplistische manier waarom sommige politici hiermee omgaan stoort mij wat. Dit is echt wel een ernstig probleem die de woonbaarheid, gezondheid en levenskwaliteit van heel veel mensen beïnvloed. Nugoed, ik ben momenteel al blij dat het wat aandacht krijgt, al vrees ik dat het ook wel weer snel zal wegebben eenmaal temperaturen terug wat normaal zijn.
Ik ken er niets van, maar staat die scheidingsmuur er niet om het verschil te maken tussen halfopen of gesloten bebouwing enerzijds en open anderzijds? Bij een gedeelde muur: tot ertegen. Anders 2m van de perceelgrens? Zo zag ik het, maar kan helemaal mis zijn natuurlijk.

In de winkels zijn in enkele dagen tijd alle airco’s de deur uit gevlogen. Begrijpelijk. Voor wie zich zo’n aankoop kan permitteren en zich geen zorgen moet maken over de hogere energiekosten, is dat ding een ideaal middel om aan de helse hitte te ontsnappen.
Maar de aanschaf van zo’n toestel en een hogere energierekening zijn natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. En laat dat nu net die mensen zijn die in de ovens die steden zijn vaak in niet-geïsoleerde krappe huizen wonen en zo’n airco het best zouden kunnen gebruiken.
Het paradoxale is dat door al die airco’s de prijs van elektriciteit voor iedereen de hoogte in gaat – die maakt geen onderscheid tussen rijker en armer. Wie zich niet zo’n airco kan permitteren, betaalt dus wel onrechtstreeks mee. Om het populistisch te formuleren: de gemiddelde inwoner van de Gentse Muide ondervindt de nevenschade van de airco in de fitnessruimte van de Knokse villa.
Iedereen is van de wereld, maar de wereld is niet altijd evenveel van iedereen.

Wat wil men hier nu eigenlijk mee zeggen?

Wat wil men hier nu eigenlijk mee zeggen?
Zoals ze zelf aangeven is het populistische praat, slaat helemaal nergens op. Als je zoiets op BG post zou een mod het verwijderen, maar bij humo doen ze graag zo'n uitspraken.

Ik ken er niets van, maar staat die scheidingsmuur er niet om het verschil te maken tussen halfopen of gesloten bebouwing enerzijds en open anderzijds? Bij een gedeelde muur: tot ertegen. Anders 2m van de perceelgrens? Zo zag ik het, maar kan helemaal mis zijn natuurlijk.
Nee, idd. Dat zou zeer goed kunnen.
Iemand met meer juridische achtergrond zou daar wel uitsluitsel kunnen over geven.

extra zwemzones open stellen zonder redders kan dus perfect.

Da's ondertussen al ontkracht, bomen verbruiken over het algemeen meer water dan ze opbrengen. Op redelijk wat plaatsen worden bomen geveld om de watersituatie te verbeteren.
Dat is niet helemaal waar he. Ja, zomaar losweg ergens een hoop bomen planten kan inderdaad een negatieve invloed op de grondwaterstand hebben.

Bossen daartegen, en dan vooral oude bossen, hebben echter wel degelijk een spons effect, in de zin dat ze water capteren en vertraagd terug afgeven. In die zin is het waanzin dat we bossen blijven kappen. En dan zeggen, van jamaar, we compenseren dat door ergens anders wat boompjes te planten is inderdaad nonsens. Dat duurt jaren, zoniet eeuwen, eer daar terug een bos is met dezelfde geologische eigenschappen.

Een link is pas van meerwaarde als er eigen toevoeging is om de discussie verder op te starten.

Edit:

Hier een dokter / spoedarts die toch wel aangeeft dat het aantal hittedoden uitzonderlijk hoog is en dat we echt stappen moeten ondernemen. Hij weerlegt ook de kritiek dat het vaak om mensen gaat met een onderliggende aandoening. Aangezien vele van deze mensen nog wel jaren prima zouden kunnen verder geleefd hebben. Een onderliggende aandoening hoeft geen doodvonnis te betekenen.

Ik denk dat mijn mening mooi overeenkomt met zijn beargumentering.
Hijzelf neemt zelfs de woorden marshallplan in de mond om de ernst ervan te benadrukken en geeft ook aan dat niet enkel hoogtechnologische oplossingen zoals airco's of warmtepompen de oplossing zijn, maar ook simpele ingrepen en mentaliteitswijzigingen in ons stedenbouwkundig beleid kunnen helpen.

Laatst bewerkt:

extra zwemzones open stellen zonder redders kan dus perfect.
Nog maar recent, door een aanpassing in de Vlarem II-regelgeving waarmee de Vlaamse regering een nieuwe categorie zwemwater heeft gecreëerd waar zonder toezicht kan gezwommen worden (de 'vrije zwemzone'). Voordien was dat gewoon niet mogelijk, en moesten zwemlocaties aan strenge vereisten voldoen waardoor het in de praktijk quasi onmogelijk was om dit als lokaal bestuur uit te werken...

Ik hou alleen mijn hart vast voor wanneer het gaat mislopen.

Terug
Bovenaan