Je kan dit interpreteren als in "maximaal 2 meter van de perceelsgrens" of als "niet dichter dan 2 meter van de perceelgrens". Ikzelf zou het hier ook eerder lezen als tot maximaal 2 meter en zeker aangezien dit direct gevolgd wordt door "of tot tegen een bestaande scheidingsmuur". Echter lijkt het erop dat we verkeerd zijn, in de verduidelijking (
bron) staat immers:
Gaat dus wel om minimaal 2 meter van de perceelgrens wegblijven en aan de overige voorwaarden voldoen om dit vergunningsvrij te kunnen installeren. De publiekspagina van de Vlaamse Overheid komt mijn inziens wat misleidend over. Of wij lezen dit allemaal verkeerd natuurlijk.
Het zou al raar zijn dat je zo dicht tegen een perceelgrens iets zou mogen doen. De motivering is geheel verdedigbaar en toch zullen ze voor stedelijk gebied toch ook oplossingen moeten gaan zoeken. Rijwoningen, maar ook appartementen kunnen behoorlijk oververhitten in stedelijk gebied. Een plan opstellen om beter om te gaan met hitte en zo minder hittedoden te hebben, is in se een plan opstellen om oververhitting van gebouwen te voorkomen. Het gaat zoals ik al eerder schreef over meer dan enkel een warmtepomp- of airco push. Het gaat over een globale klimaataanpak, een energie vraagstuk, een ruimtelijke ordening puzzel e.d.
Het zou bijvoorbeeld al enorm kunnen helpen mochten ze het gemakkelijker maken om buitenzonnewering te plaatsen. Studies wijzen uit dat het een efficiënte manier is om oververhitting van gebouwen tegen te gaan. Dit wordt beaamd door het steunpunt duurzaam bouwen
(bron) en het feit dat de EPB oververhittingsindicators rekening houden met o.a. buitenzonnewering
(bron). Toch lijkt het op sommige plaatsen moeilijk te zijn om daarvoor een vergunning te krijgen.
De oppervlakkige of simplistische manier waarom sommige politici hiermee omgaan stoort mij wat. Dit is echt wel een ernstig probleem die de woonbaarheid, gezondheid en levenskwaliteit van heel veel mensen beïnvloed. Nugoed, ik ben momenteel al blij dat het wat aandacht krijgt, al vrees ik dat het ook wel weer snel zal wegebben eenmaal temperaturen terug wat normaal zijn.