Hitte buiten houden: screens, zonnewerend glas, passieve koeling, ...

Een weerstand is toch om te verwarmen? Voor koelen heb je iets anders nodig.

Om on topic te blijven, vandaag bleef de passieve koeling wat achterwege, blijkbaar door de vochtigheid van 75% binnen. Het werd niet warm, maar niet super koel zoals als vorige dagen.
Lol, een weerstandje op de printplaat he om de koelfunctie te ontgrendelen. Niet om uw huis mee te verwarmen 😅

Hier overal zonnewerend glas en screens op de grote raampartijen op het zuiden. Koeling via de vloer (lucht/water warmtepomp). Nieuwbouw e-peil 8.
Op de heetste dag tot nu toe 23 graden.
Heel tevreden over de vloerkoeling. Maakt een verschil van 2 a 3 graden.

Gisteren bij vrienden in een huis van 2012 met 6m achtergevel uit glas (zuid), een lekkere 30 graden binnen met een zalige luchtvochtigheid :D.

Wij hebben getopt op 25 graden, momenteel 24 graden (geen koeling/screens). Het kan dus nog veel erger.

Hier een nieuwbouw uit 2022 met veel glas op het ZOO (achtergevel), en een patio met veel glas op het zuiden en oosten. Ook geen enkele oversteek aanwezig.
Mooi ontwerp, maar geen enkele oververhittingsmaatregel genomen, was ook niet echt nodig volgens architect gezien oververhittingsindicator erg laag was en wij wisten uiteraard niet beter (architect, en nog meer mezelf al vaak vervloekt). Ramen zijn plafondhoog, dus screens of een terrasoverkapping naplaatsen is moeilijk tot onmogelijk.
Ook geen warmtepomp maar een gasketel, dus koelen kunnen we sowieso al niet.

Na veel gevloek bij 30 graden vorig zomer dan dit voorjaar toch maar beslist airco's te laten installeren in de leefruimte en 1 slaapkamer boven (ander alternatief was een warmtepomp maar zolang de zon op de ramen schijnt denk ik dat koelen met een LW warmptepomp relatief weinig effect heeft?). Gelukkig zonder veel visuele impact. Wat een genot om het nu koel te hebben, maar eenmaal we die afzetten stijgt de temperatuur wel terug erg snel. Aan de mensen met airco, laten jullie die quasi de hele tijd draaien op een bepaalde temperatuur, of schakelen jullie altijd aan/uit?

Airco installateur zei dat meerendeel van zijn installaties in nieuwbouwen zijn, eigenlijk toch ongelofelijk dat architecten die hitteproblematiek vaak toch negeren of vergeten.

Gisteren bij vrienden in een huis van 2012 met 6m achtergevel uit glas (zuid), een lekkere 30 graden binnen met een zalige luchtvochtigheid :D.

Wij hebben getopt op 25 graden, momenteel 24 graden (geen koeling/screens). Het kan dus nog veel erger.
Hoezo is 30 graden zalig binnen? 😒

Hier een nieuwbouw uit 2022 met veel glas op het ZOO (achtergevel), en een patio met veel glas op het zuiden en oosten. Ook geen enkele oversteek aanwezig.
Mooi ontwerp, maar geen enkele oververhittingsmaatregel genomen, was ook niet echt nodig volgens architect gezien oververhittingsindicator erg laag was en wij wisten uiteraard niet beter (architect, en nog meer mezelf al vaak vervloekt). Ramen zijn plafondhoog, dus screens of een terrasoverkapping naplaatsen is moeilijk tot onmogelijk.
Ook geen warmtepomp maar een gasketel, dus koelen kunnen we sowieso al niet.
Hoeveel is jullie oververhittingindicator?

Laatst bewerkt:
3018 Kh

Geen idee of dat veel of weinig is. Volgens architect niets om ons zorgen over te maken. Hadden we toen geweten ... (en wat meer kritisch geweest)

Heb mezelf en de architect (en EPB verslaggever) al meermaals vervloekt..:)

3018 Kh

Geen idee of dat veel of weinig is. Volgens architect niets om ons zorgen over te maken. Hadden we toen geweten ... (en wat meer kritisch geweest)

Heb mezelf en de architect (en EPB verslaggever) al meermaals vervloekt..:)

EPB gaat uit van een comforttemperatuur van 23°C.

Bij 1000kh of lager gaat EPB uit dat je geen actieve koeling gaat plaatsen. Vanaf daarboven gaat ze uit dat je later actieve koeling gaat plaatsen, dus krijg je ook “strafpunten”.
6500kh is de max.

In uw geval gaat EPB uit dat de kans op actieve koeling 37% is.

Laatst bewerkt:
Bij mij is het 2500kh. Er staat op het EPB verslag dat er geen probleem is met oververhitting.
Glaspartij van 5.5m op 2.8m in een rijhuis van 6m breed puur op het zuiden gericht (had nog gelobbyd om het te verkleinen, maar bouwheer had al een vergunning gekregen en wilde die aanpassing niet doen). Heb het eerste jaar zonder airco gewoond. Het was toen dacht ik 3 weken redelijk warm (dacht +/- 2 weken boven de 28°C). Het was destijds binnen 38 - 40°. En ramen open zetten hielp toen niet meer. Ik heb toen mijn bed, eigenlijk mijn matras, in de kelder gezet omdat ik gewoon niet in slaap geraakte. Al moet ik wel zeggen dat de isolatie de eerste dag buffert voordat je het echt voelt. Al blijft het wel een kachel.

Airco is de beste investering geweest die ik toen voorzien had. Was ook maar een fractie van de kostprijs van de screens waarvoor ik prijs gevraagd had. En normaliter gaat zo'n airco ook wel 15 jaar mee zonder echt onderhouden te worden.

Aan de mensen met airco, laten jullie die quasi de hele tijd draaien op een bepaalde temperatuur, of schakelen jullie altijd aan/uit?

Op de afstandsbediening staat een eco knop. Ik heb die op eco staan (zou koellucht van 21°C zijn lijkt het). En als het mij te koel begint te worden zet ik die even af. Waarna ik meestal na zo'n 30 minuten die terug opzet.
Met telewerk staat het toestel nu wel meer op dan vroeger. Vroeger was dat enkel een uurtje of 2 toen ik thuis kwam. En de capaciteit van het toestel heeft het hier op 30 minuten al wel voelbaar koeler zonder moeite eigenlijk. Maar ook geen zin om te jojo'en elke 30 minuten.

Hier is de oververhittingindicator 2934 Kh, grootste deel van de achtergevel is ook glas (en zuidgericht) met een raam+deur van 220x220 en schuifraam van 250x220.

Nu is het binnen 26-27-28 graden, met alles open (eens het buiten voldoende is afgekoeld) krijg ik het tot 25 graden, waarna het gedurende de dag terug oploopt naar 27 graden.
Met het zonnescherm open zodat er geen zonlicht aan de ramen kan scheelt het toch een graad of 3, al durf ik die niet open laten wanneer ik gaan werken ben (er zit wel een windsensor op maar toch).

Mijn slaapkamer zit aan de noordkant dus ik verwachtte dat die wel frisser ging blijven maar die gaat vlot mee naar 27 graden.
Tegen dat ik ga slapen krijg ik die wel op 23-24 graden dus slapen lukt wel goed, na enkele jaren ben ik die warmte ook meer gewoon gok ik.

Bij ons is de oververhittingindicator 1141. Dan staat er "Het risico op oververhitting is beperkt".
Als we passieve koeling hadden (dan mag je dit in mindering brengen), kwamen we op 0.

Bij ons staat actieve koeling aangevinkt in EPB.
EPB gaat er vanuit dat ik op jaarbasis 833kWh zou verbruiken voor koeling. Geen idee of ze bij die berekening ook uit gaan van een temperatuur van 23°C. (bij oververhittingindicator was dat toch het getal dat ik meekreeg.)

Als ik kijk naar ons gemiddeld temperatuur van de voorbije 2 maanden, zitten wij op 21,58°C. Ons verbruik tot nu toe is 152kWh.

Ik zou ook graag wel eens het EPB laten opmaken door verschillende mensen. Om te zien of nu het verschil komt door de berekeningen of de mens die het invult.

Laatst bewerkt:
Onze overhitting was hier 3500 geloof ik. Voor de verhuis heb ik hier 27°C gezien voordat de koeling actief was en er nog geen gordijnen waren. En dat was pas de 2 of 3e dag dat het wat warmer werd.
Ze deden ons geloven dat 3500 best OK is. Ben zeer blij dat die warmtepomp kan koelen en we het nu meestal op 23°C beneden kunnen houden en 21-22°C boven. Met af en toe een uitschieter tot 24°C bij warme en vochtige dagen (koelwater is dan warmer om condens te voorkomen).

Dus niet teveel van geloven dat je safe zit met waardes rond 3000 als overhittingscoefficient. Altijd warmtepomp met (active) koeling voorzien en liefst screens voor nieuwbouw. Ik denk dat je dan in de meeste gevallen niet hoef te investeren in airco.

Mijn entalpiewisselaar is vandaag ook aangekomen en tijdens de middag er in geschoven. Was 10 minuten werk en gemakkelijk te doen.
Benieuwd als ik er iets van ga merken tijdens de laatste zomer weken.

....

Mijn entalpiewisselaar is vandaag ook aangekomen en tijdens de middag er in geschoven. Was 10 minuten werk en gemakkelijk te doen.
Benieuwd als ik er iets van ga merken tijdens de laatste zomer weken.

Ik moest even googlen wat het is maar snap het nog niet. Dit houdt de lucht vochtig? Maar ik wil juist drogere lucht in de zomer.

Ik moest even googlen wat het is maar snap het nog niet. Dit houdt de lucht vochtig? Maar ik wil juist drogere lucht in de zomer.
Een enthalpiewisselaar doet aan vocht recuperatie aan de warme kant. Dus hij houdt langer vocht in huis in de winter en houdt het vocht langer buiten in de zomer.

Een enthalpiewisselaar doet aan vocht recuperatie aan de warme kant. Dus hij houdt langer vocht in huis in de winter en houdt het vocht langer buiten in de zomer.
Ah ok, ja dat heeft wel wat nut in de zomer. Mijn vloerkoeling is ook gelimiteerd door de vochtige lucht. Toevallig ook een Zehnder comfoair? Is dat gewoon een kwestie van inklikken?

Ah ok, ja dat heeft wel wat nut in de zomer. Mijn vloerkoeling is ook gelimiteerd door de vochtige lucht. Toevallig ook een Zehnder comfoair? Is dat gewoon een kwestie van inklikken?
Comfo Air Q hebben we. 3 schroeven los voor het front paneel, oude wisselaar er uit trekken en de nieuwe er in schuiven. 3 schroefjes er terug in en dat is het fysieke handelingen. Daarna nog even in het installateur menu het type op ERV zetten en 't is in orde.
Evt. nog de siphon losmaken en afdoppen.

Verwacht er natuurlijk wel geen wonderen van. De recuperatie is iets van een 70% dus het werkt vooral vertragend. Dus als het lang vochtig is buiten, zal het vocht ook wel binnen komen. Is het eens 1 dag doef, zal het misschien wel meevallen.
Ik wacht op de volgende dag dat het doef is en dan wil ik wel m'n feedback delen.

Maar afgelopen winter was het hier te droog. We kregen spleten in de trap en dan is nu een beetje aan het herstellen dus daarom dat ik alvast nu een enthalpiewisselaar wou steken. Door vocht toe te voegen aan de woning (douchen, was drogen, koken, planten, ...) recupereert de enthalpie wisselaar daar een groot stuk van en wordt die verspreid door het hele huis. Als ik de ervaringen op tweakers mag geloven, is de RV in de winter zo'n 15-20% hoger met enthalpiewisselaar. Met die resultaten zou ik heel blij zijn. Dan blijven we rond de 55-60% zitten ipv 40%.

Net ons epb-startverklaring gekregen. Ik ga het nog eens bespreken met de opsteller, maar wou toch ook even polsen hier aangezien theorie en praktijk veelal verschillen :) de grootste waar ik mee zit is volgende:
Oververhitting Indicator Kans
Hoofdvolume 659,50 0,00%
Badkamer 2.865,27 33,91%

Onze badkamer zit echter op het noordoosten, dus ik snap niet goed hoe we daar op zoveel risico komen :unsure:
Daarnaast vraag ik me af voor het hoofdvolume of we toch niet beter 1 screen voorzien voor een zuidgericht raam? We hebben wel een (kleine) oversteek van ongeveer 50cm maar weet niet of dat gaat volstaan (raam van 3,6 breed op 2,6 hoog)
Voor de rest enkel een grote raampartij op het westen. Die indicator is iets wat me 0,0 zegt, dus vandaar dat ik hier even wou polsen :)

Net ons epb-startverklaring gekregen. Ik ga het nog eens bespreken met de opsteller, maar wou toch ook even polsen hier aangezien theorie en praktijk veelal verschillen :) de grootste waar ik mee zit is volgende:
Oververhitting Indicator Kans
Hoofdvolume 659,50 0,00%
Badkamer 2.865,27 33,91%

Onze badkamer zit echter op het noordoosten, dus ik snap niet goed hoe we daar op zoveel risico komen :unsure:
Daarnaast vraag ik me af voor het hoofdvolume of we toch niet beter 1 screen voorzien voor een zuidgericht raam? We hebben wel een (kleine) oversteek van ongeveer 50cm maar weet niet of dat gaat volstaan (raam van 3,6 breed op 2,6 hoog)
Voor de rest enkel een grote raampartij op het westen. Die indicator is iets wat me 0,0 zegt, dus vandaar dat ik hier even wou polsen :)
Niet twijfelen: op alle ramen die op zuiden, westen (en oosten) zit: screens of andere zonnewering voorzien. Een oversteek van 50cm is te beperkt om een deftige impact te hebben in de zomer. Als je het in deze fase voorziet, kan dit mooi weggewerkt worden in de spouw. Alles wat je achteraf moet doen is in opbouw en vind ik echt zonde…

Terug
Bovenaan