Hifi thread

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum Startdatum
maar ik mis niets,

Uitpakken op internet gaat wel vlotter met VPI en Koetsu materiaal he :laugh:

Nee ik begrijp het wel, soms loopt het in deze hobby net iets te veel uit de hand dat we vergeten dat het maar is om muziek te spelen en het is nu niet dat je naar een Sonos speakertje bent overgeschakeld.

En als ik even voor mezelf mag spreken, sinds ik een streamer heb, is vinyl toch een tikkeltje op de achtergrond terecht gekomen helaas.

Uitpakken op internet gaat wel vlotter met VPI en Koetsu materiaal he :laugh:

Nee ik begrijp het wel, soms loopt het in deze hobby net iets te veel uit de hand dat we vergeten dat het maar is om muziek te spelen en het is nu niet dat je naar een Sonos speakertje bent overgeschakeld.

En als ik even voor mezelf mag spreken, sinds ik een streamer heb, is vinyl toch een tikkeltje op de achtergrond terecht gekomen helaas.
Hier ook, jammer genoeg. Heb me onlangs een Rega Planar 3 gekocht en dat ding is fantastisch, maar staat soms 2 weken stof te vergaren.
Heeft misschien ook wel te maken met het feit dat het me bij de meeste platen zeer moeilijk lukt om ze volledig zonder gekraak te laten spelen :unsure:

Welke streamer heb je, of welke zou je aanraden die geen stukken van mensen kost? Ik heb uit pure miserie mijn tweede laptop (die een kapot scherm heeft maar verder perfect functioneert) tot streamer gedegradeerd en aan mijn versterker gekoppeld, maar op middellange termijn wil ik wel overschakelen naar iets dedicated.

Hier ook, jammer genoeg. Heb me onlangs een Rega Planar 3 gekocht en dat ding is fantastisch, maar staat soms 2 weken stof te vergaren.
Heeft misschien ook wel te maken met het feit dat het me bij de meeste platen zeer moeilijk lukt om ze volledig zonder gekraak te laten spelen :unsure:
Heb je een platenwasser? Zo'n ding is echt de moeite waard, en een Knosti bv kost de wereld niet. En dan nog goeie antistatische binnenhoezen.

Tbf, ik denk van mijzelf dat mijn onderhoud en cleaning procedure wel vrij op punt staat, maar veel (nieuwer) vinyl blijft mankementen vertonen. Op een bepaald moment wordt de conclusie dan dat quality control gewoon echt brak is tegenwoordig. Feit dat er superveel mensen zijn die platen kopen zonder intentie om ze effectief af te spelen geeft ook niet direct incentive aan producenten om het beter te gaan doen ..

Ik moet het ook afleren om met hoofdtelefoon te luisteren, want daarmee is het achtergrond geruis des te makkelijker op te pikken.

En wat is jouw cleaning procedure dan? Ik heb een aanzienlijke collectie platen, waaronder heel veel oudjes, en bijzonder weinig gekraak (ook met de hoofdtelefoon...).

Welke streamer heb je, of welke zou je aanraden die geen stukken van mensen kost? Ik heb uit pure miserie mijn tweede laptop (die een kapot scherm heeft maar verder perfect functioneert) tot streamer gedegradeerd en aan mijn versterker gekoppeld, maar op middellange termijn wil ik wel overschakelen naar iets dedicated.

De Bluesound Node 2i, was een goei 500 euro. Mooie integratie met de diensten en lokale bestanden. Goeie app, enige puntje van kritiek is de album art van lokale bestanden loopt soms mis maat bon als het dat maar is

Heb nog getwijfeld over de Cambridge CXC, die past mooi bij mijn CXA80 versterker maar dat was prijs maal twee en ik betwijfel ten zeerste dat het geluid ook maal twee zou gegaan zijn.

maar veel (nieuwer) vinyl blijft mankementen vertonen

Jep, zelfs de nieuwe van GYBE, normaal altijd top vinyl bij Constellation maar nu heel veel clicks en pops. Discogs klaagt er ook over.

En wat is jouw cleaning procedure dan? Ik heb een aanzienlijke collectie platen, waaronder heel veel oudjes, en bijzonder weinig gekraak (ook met de hoofdtelefoon...).
Bijzonder weinig =/= geen he ;-) En ik denk echt niet dat het vergezocht is om te beweren dat veel vinyl niet perfect is. Het is en blijft een variabel medium.

Wat ik doe (vrij standaard)
- wet clean met een Okki Nokki (niet elke kant uiteraard)
- carbon brush
- stylus brush
- een audio technica polymeerpad, ala de Onzow Zero Dust

Heb je een platenwasser? Zo'n ding is echt de moeite waard, en een Knosti bv kost de wereld niet. En dan nog goeie antistatische binnenhoezen.
Ja, ik ben langzaam maar zeker de hele collectie door de knosti aan het jagen en dat maakt al een groot verschil. Binnenhoezen moet ik dringend eens kopen want dikwijls hangen ze snel weer vol stof. Waar koop jij die?
Helaas op veel platen ook al wat krasjes door het stof denk ik.

De Bluesound Node 2i, was een goei 500 euro. Mooie integratie met de diensten en lokale bestanden. Goeie app, enige puntje van kritiek is de album art van lokale bestanden loopt soms mis maat bon als het dat maar is

Heb nog getwijfeld over de Cambridge CXC, die past mooi bij mijn CXA80 versterker maar dat was prijs maal twee en ik betwijfel ten zeerste dat het geluid ook maal twee zou gegaan zijn.

Jep, zelfs de nieuwe van GYBE, normaal altijd top vinyl bij Constellation maar nu heel veel clicks en pops. Discogs klaagt er ook over.
De dag dat ik een goede streamer koop kan ik mijn platenspeler helemaal wegsmijten denk ik :unsure: Momenteel is het verschil in kwaliteit nog redelijk groot door de niet zo briljante DAC van mijn receiver.
Bijzonder weinig =/= geen he ;-) En ik denk echt niet dat het vergezocht is om te beweren dat veel vinyl niet perfect is. Het is en blijft een variabel medium.

Wat ik doe (vrij standaard)
- wet clean met een Okki Nokki (niet elke kant uiteraard)
- carbon brush
- stylus brush
- een audio technica polymeerpad, ala de Onzow Zero Dust
Is zo'n polymeerpad een aanrader, naast een stylus brush?

Er komt binnen dit en een paar weken trouwens een nieuwe Node uit, met een verbeterde DAC.

Ik heb net een 2i retour gestuurd naar Coolblue, die had ik samen met die buizenamp gebruikt maar de optische ingang werkte niet. En nu de buizenbak niet blijft, is de node overbodig. Maar wel een heel veelzijdig apparaatje (alleen bluetooth sync liep voor geen meter).

@utred : planète disque.

Door van die harde kartonnen binnenhoezen komen er idd gemakkelijk krasjes op de plaat + ze worden direct weer zo statisch als de pest.

Nog een tip: L'art du son zeep. Ruikt geweldig goed en laat geen residu achter. Die Knosti vloeistof laat resten achter na het drogen. Ik gebruikte aanvankelijk 2 knosti's, eentje met gedestilleerd water om na te spoelen...

Is zo'n polymeerpad een aanrader, naast een stylus brush?
Ortofon moet er niet van hebben, in elk geval.. :unsure:

Bij gebruik moet je wel voorzichtig zijn uiteraard dat je niet overmatig beweegt en de suspensie belast. Ik zie het als een complement bij de borstel.

Is ze €30 waard? Da's ook altijd discutabel, maar een deel van mijn beslissing tot aankoop was #kooplokaal. Beetje steun geven dus.;-)

Wat betreft art du son: veel goeie commentaren online, maar het blijft imo problematisch dat bij veel van die kuisvloeistoffen de ingrediënten niet zijn opgegeven. Water + ecover vermoed ik zal qua opmaak in de buurt komen...

Bedankt voor de tips hier, ik ga me ook eens wat serieuzer toeleggen op het verzorgen van m'n vinylplaten. Ga zo'n Knosti bestellen, ik hoop dat dat reinigen ermee vrij idiot proof is. Best de nieuwere tweede generatie bestellen, of is er niet zoveel verbetering tov de oudere?

Ik ga ook eens wat opzoeken over die reinigingsvloeistoffen, lijkt me dat ik dat makkelijk gewoon zelf zou kunnen maken.

Ben van plan een nieuwe kast voor mijn platen te kopen, als die er staat heel de collectie eens reinigen en nieuwe betere binnenhoezen toevoegen.

Had jij geen CXA61?
Ik heb uiteindelijk een nieuwe CXA60 gevonden voor €400 en dat kon ik niet laten liggen :D
Voor spotify gebruik ik trouwens de AVR aangezien die ingebouwde streaming heeft, met de versterker als pre-out. DAC gebeurt dus op receiver niveau.

Ik heb uiteindelijk een nieuwe CXA60 gevonden voor €400 en dat kon ik niet laten liggen :D
Voor spotify gebruik ik trouwens de AVR aangezien die ingebouwde streaming heeft, met de versterker als pre-out. DAC gebeurt dus op receiver niveau.
Merk je daar een groot verschil tussen?

Bij mij is het verschil tussen spotify via AVR (onkyo) dan wel NViDiA SHIELD (pro) enorm merkbaar ALS je meteen switcht tussen de twee.
De SHIELD weergeeft wat gelikter geluid.
Beetje zoals switchen tussen 30fps en 60fps, je gewent aan beide na een tijd, maar weet dat 60fps beter is.

In de stereo setup heb ik een externe DAC/Audio Interface van Focusrite en die weergeeft enorm accuraat, das soms fenomenaal verschil.

Vraagje voor de mensen hier die wat kleiner wonen en toch degelijk gerief (bv subs) hebben staan : hebben jullie bass-problemen en hoe pakken jullie die aan?

Ik ben op zoek naar nieuwe speakers, liefst vloerstaanders, maar wil mijn buren natuurlijk niet teveel in het harnas jagen. Ik heb moeite om in de schatten hoeveel bleeding ik door de muren zou hebben bij laag en gemiddelde volumes (rijhuis, living wel al wat gesoundproofed) . Ik moet ook niet perse tot 20Hz kunnen gaan. Ik heb bv onlangs de KEF R7 beluisterd en die gaat tot het lage 30Hz gebied. Klonk heel goed en indrukwekkend, maar dus misschien een beetje te in mijn situatie...

Adviezen? 😇

Terug
Bovenaan