Had het slachtoffer nu niet homo geweest was het minder erg? Dat vind ik nog het ergste van heel dat artikel…
Nogal cheap van de burgemeester om moraalpuntjes te scoren.
"Dat dit gebeurt op de Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie, maakt het alleen nog maar erger." - Als dit hetgeen is dat u triggerde en je dat ERGER vindt... : Lol.

Ja: Elke crime, ongeacht de reden is erg. Dat weten we ondertussen al :)
Ja: Homofobie bestaat vandaag de dag nog altijd en is nog altijd een probleem.
Ja: Ik snap waarom het per se die dag "erger" zou zijn.
En ja: elke politicus springt op een thema die momenteel hot is om punten te scoren. Nothing new here :)

Je probeert steeds de discussie te verplaatsen naar: But... but.. there's more than gaybashing-crimes.!!! Ja gast dat weten we ondertussen ook wel maar de thread is letterlijk: Heteronormativiteit, homonegativiteit en homohaat.

De gezichten die ik dagdagelijks nog zie omdat ik met mijn vriend hand-in-hand aan het wandelen ben, die zal jij vast niet krijgen als jij aan het wandelen bent met jouw vriendin/vrouw. Da kan ik u met zekerheid zeggen.

Je hoort op andere momenten de stem nochtans wel duidelijk.
Ofwel zijn ze slecht in censureren.

Hier hoor je wel alles:

Persoonlijk vind ik dat we als maatschappij net enorm onverschillig staan tegen het geweld die gepleegd wordt in grootsteden.
Je weet wel dat zinloos geweld in brasschaat en kappelen klein maandje terug? Rings a bell? Hoogstwss niet maar ondanks dat de feiten mss nog zwaarder waren (zelfs met wapens) staan we als maatschappij daar precies minder vermanend tegenover.
Moet Bart Somers of een of andere notabele politici dit dan niet streng veroordelen?

Wat betreft de sexuele orientatie van het slachtoffer?
Gaat dat strafrechterlijk zwaarder doorwegen? :unsure:... die extra laag van het sociaalpolitiek gegeven? Gaat er deze keer wel een degelijk onderzoek komen terwijl x aantal andere cases in grootsteden vaak gecatalogeerd wordt of niet de nodige resources voorzien worden?

Nu ja.. zoals altijd is hier fantastisch klikbaitend beeldmateriaal voorhanden, de media outlets blij dat ze weer wat clicks kunnen vergaren, de gemeenschap ook in zijn nopjes omdat deze hier ongefilterd hun mening kunnen over spuwen op twitter en aanverwante sociale media. Natuurlijk zijn de politici er als kippen bij om politieke puntjes te scoren.
Sta me gewoon toe dit hypocriet te vinden.
Dus nu mag elke burgemeester pas weer iets zeggen over een incident dat in de media komt, als hij al het andere geweld wat jij minstens even erg vindt, ook al is het niet zo "nieuwswaardig" (homo op de dag tegen homohaat), niet emfatisch heeft veroordeeld? Ook niet als ze zijn reactie nu komen vragen, en hij in die reactie tegelijk zegt dat al het andere geweld ook niet oké is? Dan denk ik dat je onderschat hoezeer homohaat nog altijd wel degelijk een probleem is.

Tja, Bart Somers... enerzijds het geweld veroordelen, anderzijds lid zijn van een partij wiens trieste grap als excuus voor minister van Justitie "islamofobie" strafbaar wilt stellen. Is het islamofoob dat ik op de achtergrond van die video alweer "Allahu akbar!" gehoord heb? Binnenkort moet je misschien voorzichtig zijn als je zo'n zaken nog durft opmerken.

Nu ja, homohaat is nu ook weer niet alleen een probleem van de Islam of zelfs van religie in het algemeen. Mannelijke sporters blijven het blijkbaar ook moeilijk vinden uit de kast te komen.

Nu ja, ik ben misschien zelf ook een tikkeltje homofoob: want zo'n "Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie" dat moet voor mij nu eigenlijk ook weer niet. Niet dat ik homohaat oké vind, ofzo. Wel omdat ik de pest heb aan dat overaanbod aan themadagen. Wisten jullie dat het vandaag, 20 mei, volgens Wikipedia niet alleen internationale Bijendag is - zeer belangrijke beestjes voor ons ecosysteem, dus tot daar aan toe - maar ook nog eens "Blue Cone Monochromacy International Awareness Day"? Wel ik ook niet.

Nu ja, ik ben misschien zelf ook een tikkeltje homofoob: want zo'n "Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie" dat moet voor mij nu eigenlijk ook weer niet. Niet dat ik homohaat oké vind, ofzo. Wel omdat ik de pest heb aan dat overaanbod aan themadagen. Wisten jullie dat het vandaag, 20 mei, volgens Wikipedia niet alleen internationale Bijendag is - zeer belangrijke beestjes voor ons ecosysteem, dus tot daar aan toe - maar ook nog eens "Blue Cone Monochromacy International Awareness Day"? Wel ik ook niet.

Ergens snap ik dit wel, voor bepaalde zaken vind ik het ook belachelijk. Anderzijds denk ik... Een dag waarbij we ff stilstaan (ja, dit zou eingelijk niet moeten) omtrent een maatschappelijk probleem... Does it really hurt you? :p

Tja, Bart Somers... enerzijds het geweld veroordelen, anderzijds lid zijn van een partij wiens trieste grap als excuus voor minister van Justitie "islamofobie" strafbaar wilt stellen. Is het islamofoob dat ik op de achtergrond van die video alweer "Allahu akbar!" gehoord heb? Binnenkort moet je misschien voorzichtig zijn als je zo'n zaken nog durft opmerken.

Nu ja, homohaat is nu ook weer niet alleen een probleem van de Islam of zelfs van religie in het algemeen. Mannelijke sporters blijven het blijkbaar ook moeilijk vinden uit de kast te komen.

Alsof islamofobie veroordelen en geweld tegen homo's veroordelen elkaar uitsluit.
Nee, het is niet islamofoob als je Allahu akbar hebt gehoord. Niemand zegt dat, dus dat is een mooie stropop. Waarop je verder gaat door te zeggen dat je nog schrik moet hebben om dat op te merken. Ook dàt zegt niemand, want het eerste zei al niemand. Ik vind het woord maar een belachelijk woord, islamofobie. Ze bedoelen meestal gewoon racisme.

Maar je kunt makkelijk beide veroordelen, hoor. Doe ik ook. Niks hypocriet aan? Je geeft zelf namelijk al aan waarom, dus ik vermoed dat je het zelf niet eens vindt: Het zit in veel orthodoxe/extreme lezingen van veel geloven. En dat is een probleem.

Mag ik het wel een beetje onopmerkelijk vinden dat voor een heteroseksuele man een "internationale dag tegen homofobie" niet zo hoeft? Als het voor iemand wel nut heeft, is het toch prima, zeker. En blijkbaar heeft het voor veel mensen wel nut, én is het een thema dat duidelijk actueel is en besproken moet worden/blijven.

Ergens snap ik dit wel, voor bepaalde zaken vind ik het ook belachelijk. Anderzijds denk ik... Een dag waarbij we ff stilstaan (ja, dit zou eingelijk niet moeten) omtrent een maatschappelijk probleem... Does it really hurt you? :p

Neen, maar als ik aan een homo ga vragen wanneer de internationale dag tegen homofobie valt, betwijfel ik of die dat zelf weet.
Het "nut" van zo'n dagen in het algemeen ontgaat me. Er worden wat vlaggen opgehangen, er is 3 minuten aandacht in het Journaal, en eventueel nog een artikel in de krant die vele mensen niet meer lezen...

Mij lijkt het belangrijker om zo'n zaken op te nemen in leerplannen - daar kan zo'n dag dan bij helpen, maar wat als die dan toevallig op Hemelvaart of Pinksteren valt en de school dicht is? - zorgen dat er vluchthuizen zijn, dat de politie zo'n zaken niet seponeert - geweld tout court eigenlijk -. Of in het voorbeeld van homo's: dat een Gay Pride probleemloos kan doorgaan, elke dag van het jaar.
Of dat je als homo probleemloos hand in hand met je vriend door de stad kan lopen (wat opzichtig in het openbaar muilen denk ik overigens ook bij hetero's: get a room).

Om als ander voorbeeld die internationale dag van de bij als voorbeeld te nemen: het haalt ook weinig uit om alleen maar zo'n dag te hebben als je vervolgens de rest van het jaar niet optreedt tegen bijvoorbeeld het gebruik van neonicotinoïden in pesticiden. Zo'n oproep om niet alle bermen te maaien kan ook helpen, maar daarvoor is een dag te kort.

Alsof islamofobie veroordelen en geweld tegen homo's veroordelen elkaar uitsluit.
Nee, het is niet islamofoob als je Allahu akbar hebt gehoord. Niemand zegt dat, dus dat is een mooie stropop. Waarop je verder gaat door te zeggen dat je nog schrik moet hebben om dat op te merken. Ook dàt zegt niemand, want het eerste zei al niemand. Ik vind het woord maar een belachelijk woord, islamofobie. Ze bedoelen meestal gewoon racisme.

Maar je kunt makkelijk beide veroordelen, hoor. Doe ik ook. Niks hypocriet aan? Je geeft zelf namelijk al aan waarom, dus ik vermoed dat je het zelf niet eens vindt: Het zit in veel orthodoxe/extreme lezingen van veel geloven. En dat is een probleem.

Sommige religies zijn inherent extremer/orthodoxer dan anderen natuurlijk. Niet elk geloof is op dit vlak gelijk, bovendien heb je ook nog niet-gelovigen. Ik vind de gelijkstelling tussen islamofobie en racisme overigens ook niet gepast, dat verziekt gewoon compleet de discussie, maar goed dat is een onderwerp voor een andere thread.

Mag ik het wel een beetje onopmerkelijk vinden dat voor een heteroseksuele man een "internationale dag tegen homofobie" niet zo hoeft? Als het voor iemand wel nut heeft, is het toch prima, zeker. En blijkbaar heeft het voor veel mensen wel nut, én is het een thema dat duidelijk actueel is en besproken moet worden/blijven.

Tuurlijk mag je dat onopmerkelijk vinden. Merk ook wel op dat ik 95% van al die themadagen op de schop zou gooien. Als thema's dermate belangrijk zijn, moet je ze elke dag van het jaar kunnen bespreken. Ik vind homofoob geweld niet erger wanneer het net plaatsvindt op de "Internationale Dag tegen Homofobie", maar gewoon even erg dan op elke andere dag van het jaar. Je kan het wel bittere ironie vinden, dat wel.

Je beseft toch zelf ook wel dat zulke dagen net uitgeroepen worden om die themas extra te belichten net omdat ze doorheen het jaar niet echt besproken worden.

Maar je kunt makkelijk beide veroordelen, hoor.
Dat is wat mij betreft ook problematisch. Niet van jou, maar van (bijvoorbeeld) politici die wel heel categoriek dit en dat veroordelen. En klaar, daarmee is de kous af. Het is heel makkelijk en goedkoop om iets te veroordelen maar actie blijft even makkelijk uit.

Goh, tbh denk ik dat een groot deel van dat anti-homo sentiment bij allochtonen eerder te zoeken is in een soort ver doorgedreven blingbling macho-cultuur waarin religie uiteindelijk maar een laagje vernis is. Zo religieus zijn die gasten niet hoor als het er echt op aankomt. Extremistisch vaak wel, maar niet religieus.

Tuurlijk mag je dat onopmerkelijk vinden. Merk ook wel op dat ik 95% van al die themadagen op de schop zou gooien. Als thema's dermate belangrijk zijn, moet je ze elke dag van het jaar kunnen bespreken. Ik vind homofoob geweld niet erger wanneer het net plaatsvindt op de "Internationale Dag tegen Homofobie", maar gewoon even erg dan op elke andere dag van het jaar. Je kan het wel bittere ironie vinden, dat wel.
Je hebt overschot van gelijk dat een overdaad van thema-dagen het nut voorbij schieten.
Maar het feit dat die zaken niet wijd genoeg worden gedragen in de maatschappij laat mensen in een soort van verdediging schieten waarbij ze elk moment aangrijpen om zichzelf in de spotlight te zetten. En dat is een volstrekt menselijk iets.

Over jouw eerste punt, laat ons afkloppen op het feit dat elke conservatieve strekking (hetzij geloof, hetzij politiek) het moeilijk heeft met alles wat afwijkt van de standaard gezinssituatie zoals die ook bestond 150 jaar geleden. Dat valt niet enkel te koppelen aan de islam of geloof in het algemeen.

Je beseft toch zelf ook wel dat zulke dagen net uitgeroepen worden om die themas extra te belichten net omdat ze doorheen het jaar niet echt besproken worden.
Maar moeten die zaken dan echt besproken worden doorheen het jaar? Holibi's hebben toch dezelfde rechten als iedereen (correct me if I'm wrong), dus ik zie daar eerlijk gezegd het nut niet van in om dat speciaal in beeld te brengen.

Goh, tbh denk ik dat een groot deel van dat anti-homo sentiment bij allochtonen eerder te zoeken is in een soort ver doorgedreven blingbling macho-cultuur waarin religie uiteindelijk maar een laagje vernis is. Zo religieus zijn die gasten niet hoor als het er echt op aankomt. Extremistisch vaak wel, maar niet religieus.
Ik denk ook dat dat een deel ervan is, ja. Maar ik denk dat dié opvatting niet zo heel veel verschilt van ongeveer dezelfde blingbling machocultuur in een gelijkaardige sociale klasse, om het zo maar te zeggen, onder autochtonen? Dat deze kerels Allahu akbar roepen, maken niet dat dit geweld ook maar iets met religie te maken heeft. Dat is gewoon een stopwoord al een ander, maar eentje die wel wat triggert bij sommige mensen.

Wat ik eerder bedoel met het religieuze antihomogevoel, is vaders die hun zonen en dochters niet accepteren, mensen die verstoten worden uit hun onmiddellijke omgeving omdat ze ervoor durven uit te komen... Dat zijn ook persoonlijke drama's.

Maar moeten die zaken dan echt besproken worden doorheen het jaar? Holibi's hebben toch dezelfde rechten als iedereen (correct me if I'm wrong), dus ik zie daar eerlijk gezegd het nut niet van in om dat speciaal in beeld te brengen.
Ze hebben dezelfde rechten, maar duidelijk is het in onze samenleving toch nog niet helemaal praktisch in orde, hè.

Edit: Trouwens, de stelling dat sommige religies inherent orthodoxer zijn, slaat trouwens nergens op. Sommige religies kent misschien meer orthodoxe volgers, maar inherent "letterlijker vasthoudend aan de tekst" bestaat niet echt. Omdat het allemaal Gods woord is waar niet van afgeweken kan worden.

Euh ... Ja? Jij (ik ga er even vanuit dat je hetero bent) en ik hebben inderdaad dezelfde rechten en toch worden we nog steeds anders behandeld :)

Wat ik eerder bedoel met het religieuze antihomogevoel, is vaders die hun zonen en dochters niet accepteren, mensen die verstoten worden uit hun onmiddellijke omgeving omdat ze ervoor durven uit te komen... Dat zijn ook persoonlijke drama's.
Preaching to the choir... Helaas.

Grotendeels dezelfde rechten, nog niet volledig. Moest dat zo zijn had je in theorie gelijk maar zit je nog altijd met het feit dat het in de praktijk nog lang niet zo vanzelfsprekend is.

Voor de wet wel, of toch zeer grotendeels (bloeddonatie etc...), maar het kan geen kwaad om daar ook maatschappelijk over te praten, want daar zit die acceptatie nog lang niet waar ze moet zijn. Denk aan scholen, sportclubs, jeugdhuizen, etc...

Dan kan zo'n themadag op zich wel een goed idee zijn om de problematiek onder de aandacht te brengen (want wetten zelf zijn daar niet voor geschikt), maar het zijn er imo gewoon te veel. Je hebt de verschillende prides (op verschillende data), internationale themadag, nationale themadag, awareness dag, etc... wie kan dat nog volgen? Ik alleszins niet, mogelijk ben ik er een stuk of tien vergeten. Er zijn ook drie vrouwendagen als ik mij niet vergis en samen met moederdag en Valentijn en de dag tegen partnergeweld en wat nog allemaal tikt dat toch serieus aan.

Euh ... Ja? Jij (ik ga er even vanuit dat je hetero bent) en ik hebben inderdaad dezelfde rechten en toch worden we nog steeds anders behandeld :)
Waar dan precies? Alle er zullen uiteraard mensen zijn die u scheef bekijken. Maar er zijn zoveel mensen die scheef bekeken worden vanwegen bepaalde kenmerken, maar daar gaan we ook geen speciale dagen voor organiseren. Ik denk dat er vrij weinig mensen wakker liggen van zo'n dagen, dat is naar uw werk rijden en denken "ah, er hangen regenboogvlaggen uit, vooruit dan".

Voor de wet wel, of toch zeer grotendeels (bloeddonatie etc...), maar het kan geen kwaad om daar ook maatschappelijk over te praten, want daar zit die acceptatie nog niet waar ze moet zijn. Denk aan scholen, sportclubs, etc...

Dan kan zo'n themadag op zich wel een goed idee zijn, maar het zijn er gewoon te veel. Je hebt de verschillende prides (op verschillende data), internationale themadag, nationale themadag, awareness dag, etc... wie kan dat nog volgen? Ik alleszins niet, mogelijk ben ik er een stuk of tien vergeten. Er zijn ook drie vrouwendagen als ik mij niet vergis en samen met moederdag en Valentijn en de dag tegen partnergeweld en wat nog allemaal tikt dat toch serieus aan.
Je moet er soms ook tegenkunnen dat mensen u nooit gaan accepteren. Net zoals er mensen zijn die iets hebben tegen dikke mensen, rosse mensen, lelijke mensen, etc. Je kan en mag niet verwachten dat iedereen u graag heeft.

Grotendeels dezelfde rechten, nog niet volledig. Moest dat zo zijn had je in theorie gelijk maar zit je nog altijd met het feit dat het in de praktijk nog lang niet zo vanzelfsprekend is.
Welke dan nog niet? Kwestie van iets bij te leren.

Waar dan precies? Alle er zullen uiteraard mensen zijn die u scheef bekijken. Maar er zijn zoveel mensen die scheef bekeken worden vanwegen bepaalde kenmerken, maar daar gaan we ook geen speciale dagen voor organiseren. Ik denk dat er vrij weinig mensen wakker liggen van zo'n dagen, dat is naar uw werk rijden en denken "ah, er hangen regenboogvlaggen uit, vooruit dan".
Het is eerder: Ah er hangen regenboogvlaggen uit. Ja, eigenlijk is er inderdaad nog wel wat werk op dat vlak.

Er is ook een internationale autismedag. Zij hebben nochtans ook dezelfde rechten. Ja, ze worden soms scheef bekeken, maar moeten ze daarom zeuren? Er is ook een internationale dag tegen zelfmoord. Depressieve mensen hebben nochtans precies dezelfde rechten, dus het is totaal nutteloos om daar als samenleving bij stil te staan?

Terug
Bovenaan