Het zonnige zonnecrème topic

Slyke

Well-known member
Welke zonnecrème of -spray gebruiken jullie?

Hier vooral Australian Gold SPF50 in crème-vorm.
Geeft naar mijn gevoel zeer goede bescherming, maar je ziet het wel heel goed liggen op de huid.
Voor buiten- en strandactiviteiten ideaal, maar vooraleer je ergens binnenstapt toch wel aangeraden om het wat af te wassen, want het ziet er nogal vreemd uit.

Voor de mannen met (stoppel-)baarden: hoe beschermen jullie de huid tussen de baard?
 
Verbrand je dan aan je baard?

Vroeger: Louis Widmer factor 20 voor mezelf.
Met de komst van de dochter (witte huid, wit haar) staat hier enkel factor 50 in huis. Ik heb Nivea omdat die in super handige verpakkingen komt en ik die ENORM lekker vind ruiken! 😍 Vorig jaar ook een fles van het merk Kruidvat gekocht, wat een enorm prijsverschil geeft. Hiermee vul ik nu de miniflesjes van Nivea op. Zo heb ik altijd zonnecrème in mij handtas en in haar boekentas zonder dat we veel aan volume of gewicht moeten meesleuren.
 
Drs Leenarts. Afgewisseld met Nivea. Ik was ook grote fan van die van Kruidvat maar toch wat bezig geweest met de 'gezonde filters' en heel wat zonnecrèmes bevatten homosalaat of octocryleen en dat zijn we dan beginnen vermijden. Zonnecremes met minerale filters vond ik verschrikkelijk in gebruik dus daarmee helemaal gestopt.
 
Nivea, whatever een beetje betaalbaar is, maar ik probeer sowieso de zon wat te mijden.

PSA: smeer voldoende, als in, een hele dag in de zon, dan is je flesje van 20cl opgebruikt aan het einde van de dag.
Om de twee uur bijsmeren dedju. Anders is het nutteloos.
 
Cien Love the Planet niet de vermelde bescherming tegen UVB-stralen bood. Volgens Testaankoop moet dat product geen factor 50, maar factor 30 hebben.
Twee andere zonnecrèmes met beschermingsfactor 50 of meer bieden niet de beloofde bescherming tegen UVA-stralen: Bioderma Photoderm lait Ultra en Biosolis sunspray. Een ander Biosolis-product dat vorig jaar al door Testaankoop werd gebuisd, de Kids Sun Milk SPF 50+, is nog steeds op de markt.
Ook de minerale zonnecrème van NAIF biedt volgens het Testaankoop-onderzoek eerder een bescherming van factor 20, in plaats van de SPF 30-bescherming die vermeld wordt op de verpakking
Bovendien zijn drie andere producten die eerder door Testaankoop werden gebuisd, nog steeds op de Belgische markt beschikbaar: Biosolis spray en lotion en Clinique Mineral lotion, allemaal met beschermingsfactor 30.
Testaankoop raadt ook aan de ingrediëntenlijst op de verpakking te raadplegen. Homosalate, een chemische filter die gekend staat als hormoonverstoorder, wordt vanaf januari 2025 verboden in zonnecrèmes. Een andere chemische UV-filter, octocrylene, breekt na een tijdje af tot benzophenone, ook een gekende hormoonverstoorder.


Wij kopen normaal altijd factor 50 in Lidl, dit jaar eens die van dm (Duitse drogist) proberen.
 
Ik heb hier onlangs alles dat al een jaar open was, buiten gegooid. Ik zou zelf toekomen met factor 30 (bruin haar maar lichte huid die sproeten kweekt). Maar mijn twee huisgenoten hebben een gevoelig velletje, dochterlief is een echte bleekscheet met lichte haren met een rossige schijn. Dus hier staat de factor 50 van het Kruidvat voor de volwassenen en de 50+ sensitive van Nivea voor de dochter.

Edit: Na het lezen van het artikel toch eens gaan kijken op de bussen en die van Kruidvat bevat octocrylene. Zonde maar die zal dan maar in de vuilnisbak vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf gebruik steeds 50+ (roodharig) en breng deze zo goed als elke dag aan, ook in de winter.

Momenteel gebruiker van Paula's choice, wel tevreden van.
 
Laatst bewerkt:
  • Unsure
Waarderingen: Ebel
Momenteel nog niet, maar als hij kort geschoren staat, dan zal dat bij mij zeker gebeuren...
Vooral ook een probleem bij de verkaling van het hoofdhaar... :(
Ik doe nu eigenlijk bijna standaard een pet op er beetje zon is buiten.
 
Gebruik al tijdje die van Kruidvat, wel content van. De spuitbusjes liever dan die grote - die zijn wel zo handig op uitstap en zijn ook minder dik/vettig


Edit: Na het lezen van het artikel toch eens gaan kijken op de bussen en die van Kruidvat bevat octocrylene. Zonde maar die zal dan maar in de vuilnisbak vliegen.

Kheb het ook eens nagekeken en op de spuitbussen van de kinderen (30) staat het niet meer op (vorig jaar wel), de gewone (waar geen kids op staat) bevatten het wel ma bon, voor mezelf trek ik me dat zo niet aan
 
Gebruik al tijdje die van Kruidvat, wel content van. De spuitbusjes liever dan die grote - die zijn wel zo handig op uitstap en zijn ook minder dik/vettig




Kheb het ook eens nagekeken en op de spuitbussen van de kinderen (30) staat het niet meer op (vorig jaar wel), de gewone (waar geen kids op staat) bevatten het wel ma bon, voor mezelf trek ik me dat zo niet aan
Och, ik heb ondertussen nieuwe besteld op bol, Nivea staat nog steeds in korting.
 
Een spray van Garnier, Kids Sensitive Expert+ SPF50+. Ik kreeg die onlangs aangeraden omdat die niet zo plakkerig aanvoelt. Hij sprayt wel niet goed, de helft er altijd naast.
 
De klassieke nivea factor 30 en voor mijn gezicht neem ik nu al een paar jaar een factor 50. Dit keer ook van Nivea. Voor de dochter is het Naïf 50+ en La Roche Posay spray 50+. Bleke huidjes hierzo :)
 
Laatst bewerkt:
Welke zonnecrème of -spray gebruiken jullie?

Hier vooral Australian Gold SPF50 in crème-vorm.
Geeft naar mijn gevoel zeer goede bescherming, maar je ziet het wel heel goed liggen op de huid.
Voor buiten- en strandactiviteiten ideaal, maar vooraleer je ergens binnenstapt toch wel aangeraden om het wat af te wassen, want het ziet er nogal vreemd uit.

Voor de mannen met (stoppel-)baarden: hoe beschermen jullie de huid tussen de baard?

Nivea, een tube met factor 30 en een spray met factor 50.

Toch straf als je die Testaankoop resultaten ziet (met dank aan @yode92 :)) dat zoveel van die factoren grof overschat zijn, 50 t.o.v. 30 vind ik toch een groot verschil.

Wat de stoppelbaard betreft: eens licht over gaan met zo'n spray en desnoods nog wat uitsmeren / inmasseren is voldoende bescherming, zonder dat mijn baard er ineens wit / verschrikkelijke yeti uit ziet. Daar verbrand ik sowieso minder snel, zelfs wanneer ik me niet zou insmeren, dus die stoppels bieden een (beperkte) extra bescherming.
 
Nivea, een tube met factor 30 en een spray met factor 50.

Toch straf als je die Testaankoop resultaten ziet (met dank aan @yode92 :)) dat zoveel van die factoren grof overschat zijn, 50 t.o.v. 30 vind ik toch een groot verschil.

Wat de stoppelbaard betreft: eens licht over gaan met zo'n spray en desnoods nog wat uitsmeren / inmasseren is voldoende bescherming, zonder dat mijn baard er ineens wit / verschrikkelijke yeti uit ziet. Daar verbrand ik sowieso minder snel, zelfs wanneer ik me niet zou insmeren, dus die stoppels bieden een (beperkte) extra bescherming.
Ik meen gelezen te hebben in mijn geschikte-zonnecreme-voor-kinderen-queeste dat het verschil tussen 30 en 50 dan weer net verwaarloosbaar is, waardoor 50 eigenlijk een soort artificieel in het leven geroepen factor is, terwijl je met 30 al goed genoeg af bent... maar het bos van de zonnecreme(filters) is zo dichtbegroeid dat ik er na een tijdje ook niet meer de bomen in zag ;) 🤷‍♀️
 
Ik meen gelezen te hebben in mijn geschikte-zonnecreme-voor-kinderen-queeste dat het verschil tussen 30 en 50 dan weer net verwaarloosbaar is, waardoor 50 eigenlijk een soort artificieel in het leven geroepen factor is, terwijl je met 30 al goed genoeg af bent... maar het bos van de zonnecreme(filters) is zo dichtbegroeid dat ik er na een tijdje ook niet meer de bomen in zag ;) 🤷‍♀️

Dat zou nog ergere misleiding van de consument zijn, die factor zou toch op meetresultaten moeten gebaseerd zijn en niet zomaar "we roepen maar iets" :p
 
Hier dus onder andere. Zij schrijft interessante blogs en doet ook veel aan algemene voorlichting over zonnebescherming etc. (Maar heeft langs de andere kant ook wel een commerciële lijn...)
 
Terug
Bovenaan