Het Universum

vishnusixclix

Crew Member
Crowdfunder FE
5eef2808e9aae3d083be68032518102f.jpg
Moon.png
24091aa68eb0cb6c7f9725bd908306c8.jpg

foto's : (c) @zwarten , (c) KBE, (c) @zwarten
Omdat we nooit genoeg kunnen krijgen van mijmeren, filosoferen over, of het ontdekken van zaken in ons universum is er deze thread!

Interessante links uit de oude thread:

Signs of life on Venus?

Astronomen construeren meest gedetailleerde afbeelding ooit van een ster

https://www.nasa.gov/image-feature/jpl/pia21343/top-of-the-world


Particle physicists confirm arrow of time — for B mesons : Nature News Blog

Exoplanet pictures: Astronomers have photos of alien planets - Slate Magazine

EU Working On Most Powerful Laser Ever Built - Slashdot



Neem je soms foto's van de nachtelijke hemel? Laat ons zeker af en toe eens meegenieten. Hier laten we user 'zwarten' even zeggen hoe hij het doet.

zwarten zei:
merci.
de technische kant valt feitelijk al bij al nog mee.
techniek was 'lucky imaging' waar je een camera met hoge frame rate duizenden fotos laat nemen (100fps).
De computer filtert dan de goeie fotos eruit wanneer de seeing een seconde ok is. 10-15% van de goeie fotos stack je dan en doe bewerk je nog een beetje achteraf. Sharpening, filters etc.
De boosdoeners voor mars is vooral de variërende afstand tussen aarde en mars. Je hebt in theorie maar een seizoen van 6 maand op twee jaar om deftige fotos te nemen. De positie van de golfstroom (straalstroom bedankt [MENTION=4463]vishnusixclix[/MENTION]) die voor veel atmosferische turbulentie zorgt, de seeing zoals hierboven in de link vermeldt en uiteraard het belgische weer :Sad:

4b27e1f5e00deeb1cdb165d3be567642.jpg


Foto van de setup. Met een whiskeytje buiten zitten bij goed weer is wel leuk. In de winter al bibberend is het wat minder en spijtig genoeg zie je in winterseizoenen de meeste objecten :D
 
Laatst bewerkt:

Gisteren tussen de wolken door nog snel een fotootje van de “Great Conjunction” gewoon met de DSLR en 300mm lens.

Door de telescoop zag het er iets interessanter uit maar door turbulentie was het verre van optimaal.

En vandaag zit de moment suprême verstopt achter wolken...😢
 
De Great Conjunction was door het weer inderdaad op een sisser afgelopen. Dan maar hopen dat Betelgeuze de geest geeft (of reeds gegeven heeft 6 eeuwen geleden zodat het licht ons nu bereikt), dat is een spektakel dat ik wil zien.

Voor astrofotografie heb ik niet zo'n uitgebreide setup. Enkel een lichtsterke 18mm prime op een FF, maar de lichtvervuiling is hier nogal sterk. Hopelijk kom ik eens in een "dark sky" terecht en zie ik de Melkweg weer.
 
Helaas veel lichtvervuiling in ons landje. Maar prachtig wat er zich boven onze hoofden afspeelt.

Nieuwsartikels klik ik steeds open als het over het universum gaat, dan ga ik vanzelf nog wat verder mij informeren over topics. Reisbureau Einstein heb ik ook met veel plezier gelezen.
Al een tijd denk ik erover om ook een telescoop aan te schaffen, maar stukken van mensen ga ik er ook niet aan geven (onder andere omwille van lichtvervuiling en vaak bewolking die het beeld verpest). Maar wat is een prijs/kwaliteit degelijke set-up?
 
Ik heb onlangs een Bresser Maksutov 127 gekocht, kost een 350 euro zonder montering en is ideaal voor de maan, zon en planeten. Er is ook een maatje kleiner en die is ook zeer goed. Een manuele AZ montering heb je voor onder de 200 euro.

Als je deep sky objecten wil bekijken, zoek je best even op wat je effectief kan zien want dat is voor sommigen wat teleurgestellend.

Is het om te fotograferen dan spreken we wel over stukken van mensen.

Goedkoper kan natuurlijk altijd maar je boet dan wel altijd in op bepaalde zaken.
Helaas veel lichtvervuiling in ons landje. Maar prachtig wat er zich boven onze hoofden afspeelt.

Nieuwsartikels klik ik steeds open als het over het universum gaat, dan ga ik vanzelf nog wat verder mij informeren over topics. Reisbureau Einstein heb ik ook met veel plezier gelezen.
Al een tijd denk ik erover om ook een telescoop aan te schaffen, maar stukken van mensen ga ik er ook niet aan geven (onder andere omwille van lichtvervuiling en vaak bewolking die het beeld verpest). Maar wat is een prijs/kwaliteit degelijke set-up?
 
Ik heb onlangs een Bresser Maksutov 127 gekocht, kost een 350 euro zonder montering en is ideaal voor de maan, zon en planeten. Er is ook een maatje kleiner en die is ook zeer goed. Een manuele AZ montering heb je voor onder de 200 euro.

Als je deep sky objecten wil bekijken, zoek je best even op wat je effectief kan zien want dat is voor sommigen wat teleurgestellend.

Is het om te fotograferen dan spreken we wel over stukken van mensen.

Goedkoper kan natuurlijk altijd maar je boet dan wel altijd in op bepaalde zaken.
Fotograferen is zeker geen vereiste. Zover was ik al om te beseffen dat ik daar het geld niet in wil steken gezien de serieuze upgrade die dat vergt.
Bedankt om mij om weg te zetten! Ik ga mij zeker wat verder inlezen in de zaken die je opnoemt.
 
Fotograferen is zeker geen vereiste. Zover was ik al om te beseffen dat ik daar het geld niet in wil steken gezien de serieuze upgrade die dat vergt.
Bedankt om mij om weg te zetten! Ik ga mij zeker wat verder inlezen in de zaken die je opnoemt.
Stukken van mensen kost het nu ook niet.
Ik fotografeer nog steeds met een canon 450D ooit aangekocht in 2005 :oops: Die m27 uit openingspost is hiermee getrokken.
Maar de montering is vaak een moeilijke. Ze zeggen vaak dat het aankopen van de montering pijn moet doen :p
Ik heb jaren geprobeerd met mijn cg5-gt en de resultaten waren er ook naar. Nu heb ik een AZEQ6 en moet zeggen het is een wereld van verschil.

Deze was denk ik mij eerste deepsky met de cg5-gt. (zonder guidecam en crappy polar align. Subs van 30-45 sec dacht ik)
image2.jpg


en omdat het kan mijn favoriete maan. De Toenail moon. Deze doet er me altijd aan denken dat het tijd is om de teennagels nog eens onder handen te nemen :p Een volle maan is des duivels. Dat is zeker een week geen deepsky! En natuurlijk bij het eerste kwartier of laatste kwartier heb je een fantastisch schaduwspel die de kraters en textuur echt doet uitkomen.

single shot
image3.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Als je al een DSLR hebt scheelt het natuurlijk maar die montering aanschaffen doet toch altijd pijn. Desondanks ik dat niet echt super hi-tech vind, ale ik bedoel uiteindelijk zijn het allemaal maar tandwielen en motortjes.

Ik heb onlangs dan nog een OSC camera gekocht maar het weer icm het leven maken het niet altijd makkelijk om het te gebruiken 😋

Als ik achter mijn pc zit zal ik ook eens wat foto's posten.
 
Helaas veel lichtvervuiling in ons landje. Maar prachtig wat er zich boven onze hoofden afspeelt.

Nieuwsartikels klik ik steeds open als het over het universum gaat, dan ga ik vanzelf nog wat verder mij informeren over topics. Reisbureau Einstein heb ik ook met veel plezier gelezen.
Al een tijd denk ik erover om ook een telescoop aan te schaffen, maar stukken van mensen ga ik er ook niet aan geven (onder andere omwille van lichtvervuiling en vaak bewolking die het beeld verpest). Maar wat is een prijs/kwaliteit degelijke set-up?

België is natuurlijk een klote land voor visueel dingen te zien. Een blik op de bortle scale zegt genoeg.
https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=4.00&lat=45.8720&lon=14.5470&layers=B0FFFFFTFFFFFFFFFF

Je hebt verschillende soorten telescopen met elk zijn voor en nadelen.
1) De goedkoopste zijn de Dobsons.
Een F ratio is meestal tussen de 4 en 7
Te gebruiken voor deepsky, planeten. Focus ligt op deepsky (maar hiervoor is België geen goede locatie)
Voordelen
-Veel spiegel voor weinig geld.
Nadelen
-Manueel objecten volgen is een PIA (pain in the ass) Bij grote magnificaties zie je planeten voorbij het oculair zoeven. Deze telescoop manueel verplaatsen is ondoenbaar en zorgde voor veel frustraties.
-Vaak collimeren.
-Objecten zoeken is een uitdaging op zichzelf. Niet te onderschatten dat 'starhoppen'

Een goede tussenweg is een "Elfje" Dit is een kleinere dobson op manueel verstelbare EQ mount. Hier kan je ietwat beter mee tracken mits de telescoop goed opgesteld is.
Ik ben ook begonnen met een elfje. Is het je ding ga je wel willen overstappen naar iets groter en beter. Is het toch je ding niet dan heb je niet teveel geld verloren. Zeker een aanrader. Maar zoals shiftyke al zegt verwacht geen hubble beelden. Deepsky blijven grijze wazige vlekjes. Het menselijk oog is niet zo goed in kleuren onderscheiden. Vaak hangt het dan nog af ook van persoon tot persoon. Mijn vriendin ziet een pak beter dan ik in het donker. Ik tel 3-4 sterren van de pleiaden, zij potverdikke 6-7

2) de Smith cassegrain telescopen of SCT's
een F ratio van tussen de 6-12.
Eerder een allrounder. Goed in deepsky en goed in planeten maar zeker niet uitstekend. (ik ben momenteel eigenaar van een C8 xlt)

Voordelen
-weinig collimatie
-Lichte telescoop tov dobson
-Goto montering :p Het duurt me nu welgeteld 5 muisklikken en een paar minuten eer ik het gekozen object in vizier heb.

Nadelen
-Zeker een goto montering nodig. (computergestuurde montering)
-astrofotografisch doenbaar maar alles moet perfect! afgesteld staan.
-Zeker duurdere prijsklasse dan dobson.

3) Refractor telescopen.
Een F ratio tussen 4-7
Dit zijn telescopen waar het licht door lenzen gaat eer het naar het oculair geprojecteerd wordt.
Contrastrijke beelden, Duurder in grotere 'aperture' Komt in twee varianten. Achromaat en apochromaat.
Achromaat is een telescoop bestaand uit twee lenzen. apochromaat 3 lenzen met speciale gassen tussen de lenzen.
Persoonlijk weinig ervaring mee.

Voordelen
-Geen colimatie
-Object wordt correct geprojecteerd op oculair. Dobson en sct's roteren het beeld (spiegelbeeld :p)
-Voor astrofotografie en widefield imaging de telescoop die je moet kiezen. Korte F ratio, brede zichtvelden.
-Kan gebruikt worden voor vogelspotting e.d.

Nadelen
-achromaten hebben last van chromatic aberration. Apo's hebben hier minder last van maar zijn duurder
-Visueel niet zo interessant aangezien de 'aperture' niet zo groot is. Ga je naar 114mm zoals het 'elfje' spreek je over enkele duizenden euro's voor de telescoop zelf
-Voor astrofotografisch gebruik moet je nog een dure 'corrector' bijkopen. Vaak 1/4 tot 1/3 van de telescoop prijs.

4) maksutov telescopen.
Hier kan ik echt niets over zeggen. Mss dat shiftyke hier meer kan over vertellen wat de voor en nadelen zijn?


Dus de wondere wereld van telescopen is een rabbit hole die heel diep gaat. Persoonlijk zou ik (als het je eerste stappen zijn) voor een Elfje kiezen. Hier leer je de basis mee, zie je of het je ding is en scheur je je broek er niet aan. Ga je er mee verder dan ga je betere keuzes kunnen maken en ook weten waar je je kunt aan verwachten. Het elfje geraak je tweedehands heel gemakkelijk kwijt of geef het aan een neefje of nichtje.
Ik laat ook meestal mijn materiaal uit de UK komen. Deze is daar gewoon een pak goedkoper.
Voorbeeld.
mijn montering in Europese winkels kost rond de 2000 euro.
Bij FLO en omrekening pond 1600 euro.

goede merken zijn (maar nog altijd chinese meuk :p)
-skywatcher
-bresser
-celestron
-meade
-explore scientific

voor de keuze van het oculair
https://agenaastro.com/articles/guides/choosing-eyepieces-for-your-telescope.html
meestal de focal length van uw gekozen telescoop delen door de focal length van uw oculair.
Je kan natuurlijk niet oneindig blijven vergroten. Hier zit een limiet op.

http://astronomy.tools/
Hier kan je je focal length ingeven van de telescoop, je oculair en het object naar keuze. Geeft een goed beeld hoe groot of hoe klein iets in realiteit gaat zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs een Bresser Maksutov 127 gekocht, kost een 350 euro zonder montering en is ideaal voor de maan, zon en planeten. Er is ook een maatje kleiner en die is ook zeer goed. Een manuele AZ montering heb je voor onder de 200 euro.

Als je deep sky objecten wil bekijken, zoek je best even op wat je effectief kan zien want dat is voor sommigen wat teleurgestellend.

Is het om te fotograferen dan spreken we wel over stukken van mensen.

Goedkoper kan natuurlijk altijd maar je boet dan wel altijd in op bepaalde zaken.
Kan je dan zo weinig deep sky objecten zien? Wij zijn vorig jaar in Grand Canyon 's nachts naar sterren gaan kijken, en ik viel echt van mijn stoel toen ik zag hoeveel je met het blote oog kan zien zonder lichtvervuiling.
 
Kan je dan zo weinig deep sky objecten zien? Wij zijn vorig jaar in Grand Canyon 's nachts naar sterren gaan kijken, en ik viel echt van mijn stoel toen ik zag hoeveel je met het blote oog kan zien zonder lichtvervuiling.

De sterrenhemel hij weinig lichtvervuiling is prachtig, een rondreis in de VS heeft me ook op dit pad gebracht, nu er is een enorm verschil tussen kijken en fotograferen.

Zelfs met een simpele DSLR kan je waanzinnige deepsky objecten fotograferen. Dit omdat er zoveel mogelijk foto’s genomen worden, bijvoorbeeld 100 x 1 minuut belichting. Deze worden over elkaar gelegd en dan krijg je best wel indrukwekkend foto’s.

Wanneer je kijkt, heb je die techniek niet en moet je het doen met licht dat nu op je oog valt. Het eerste wat je zal missen zijn de prachtige kleuren en vervolgens het detail (hoe meer lichtvervuiling hoe minder detail, geldt natuurlijk ook voor fotografen).

Sommige mensen tekenen wat ze zien en dat kan wel de juiste verwachtingen scheppen.

post-125173-0-15588500-1608932754.jpg



post-211131-0-49767300-1608411218.jpg


Eentje uit Belgie, dit is wel met een joekel van een dobsonian.

post-16432-0-25016600-1607447349.jpg


Over maksutovs kan ik niet heel veel zeggen, heb hem zelf nog niet zo lang maar de reden waarom ik voor een mak gekozen heb is omdat het echt grab’n go is, 1900mm in een verpakking van 30cm en slechts 4 kilo is ongelofelijk praktisch.
ik gebruik de mijn enkel voor de maan en planeten want het diafragma is wel aan de hoge kant dus ook minder geschikt voor dso’s, al heb ik het zelf nog nooit getest dus misschien valt het wel mee.

misschien is het makkelijkst om gewoon te starten met een Celestron Astromaster, heb je een montering (manuee) en een goeie 1000mm voor minder dan €300, ik heb deze aan een collega aangeraden en die is er wel tevreden mee, hij gebruikt deze casual om planeten en de maan te kijken.
 
Laatst bewerkt:
De sterrenhemel hij weinig lichtvervuiling is prachtig, een rondreis in de VS heeft me ook op dit pad gebracht, nu er is een enorm verschil tussen kijken en fotograferen.

Zelfs met een simpele DSLR kan je waanzinnige deepsky objecten fotograferen. Dit omdat er zoveel mogelijk foto’s genomen worden, bijvoorbeeld 100 x 1 minuut belichting. Deze worden over elkaar gelegd en dan krijg je best wel indrukwekkend foto’s.

Wanneer je kijkt, heb je die techniek niet en moet je het doen met licht dat nu op je oog valt. Het eerste wat je zal missen zijn de prachtige kleuren en vervolgens het detail (hoe meer lichtvervuiling hoe minder detail, geldt natuurlijk ook voor fotografen).

Sommige mensen tekenen wat ze zien en dat kan wel de juiste verwachtingen scheppen.






Eentje uit Belgie, dit is wel met een joekel van een dobsonian.



Over maksutovs kan ik niet heel veel zeggen, heb hem zelf nog niet zo lang maar de reden waarom ik voor een mak gekozen heb is omdat het echt grab’n go is, 1900mm in een verpakking van 30cm en slechts 4 kilo is ongelofelijk praktisch.
ik gebruik de mijn enkel voor de maan en planeten want het diafragma is wel aan de hoge kant dus ook minder geschikt voor dso’s, al heb ik het zelf nog nooit getest dus misschien valt het wel mee.

misschien is het makkelijkst om gewoon te starten met een Celestron Astromaster, heb je een montering (manuee) en een goeie 1000mm voor minder dan €300, ik heb deze aan een collega aangeraden en die is er wel tevreden mee, hij gebruikt deze casual om planeten en de maan te kijken.
wow 1900mm. Dan is dat toch een planetenkijker. De mijne is F10 (203/2032) de uwe zou dan F15 zijn (127/1900)
 
wow 1900mm. Dan is dat toch een planetenkijker. De mijne is F10 (203/2032) de uwe zou dan F15 zijn (127/1900)
Absoluut daarvoor heb ik hem gekocht, heb zelf nog geen poging gedaan om een DSO te bekijken.

Mijn 'hoofdtelescoop' is een William Optics Zenithstar 61, die wordt uitsluitend voor astrophotography gebruikt maar ik wou iets om af en toe eens casual naar de maan en of planeten te kijken.
 
Voila zoals beloofd enkele creaties, zoals je ziet ben ik niet echt een expert in post-processing, quasi elke foto heeft ofwel een andere software of werkwijze gehad. Photoshop, Astropixelprocessor, PixInsight,SiRiL. Laat het wel duidelijk zijn, voor deze foto's te maken, is een hoop frustratie en slapeloosheid nodig geweest :p

M51
dh8esIK.jpg


Leo Triplet
dR6wPyN.jpg


M101
2CYTskX.png


M81 & M82

6qX9xM2.jpg


NGC6992 - Eastern Veil

IrS0BZw.jpg


M42 - Orion
MaKvsJh.jpg


M13
XYTaXSE.jpg


C2020/F3 Neowise

gCFLp2K.jpg


C46P - Wirtanen (niet heel indrukwekkend maar deze heeft eerder een emotionele waarde)

C5LqY6N.jpg


Maansverduistering

el7wItu.jpg
 
Voila zoals beloofd enkele creaties, zoals je ziet ben ik niet echt een expert in post-processing, quasi elke foto heeft ofwel een andere software of werkwijze gehad. Photoshop, Astropixelprocessor, PixInsight,SiRiL. Laat het wel duidelijk zijn, voor deze foto's te maken, is een hoop frustratie en slapeloosheid nodig geweest :p

M51


Leo Triplet


M101


M81 & M82



NGC6992 - Eastern Veil



M42 - Orion


M13


C2020/F3 Neowise



C46P - Wirtanen (niet heel indrukwekkend maar deze heeft eerder een emotionele waarde)



Maansverduistering
Awesome !
Wat is je routine?
neem je darks, flats en bias frames? Ik zie wat rode pixels :p Kan je oplossen met deze frames. Ook dithering is aan te raden.
 
Awesome !
Wat is je routine?
neem je darks, flats en bias frames? Ik zie wat rode pixels :p Kan je oplossen met deze frames. Ook dithering is aan te raden.

Darks en Bias meestal wel flats is altijd een gedoe, had onlangs led paneeltje gekocht, stuurde ze een lichtblauwe op dus dat is waardeloos. Met de iPad maar gemengde resultaten.

Dithering moet ik eens testen, gaat voor mijn ZWO 533 veel helpen die heeft zeer snel last van hotpixels.

Maar door een paar mislukte avonden is m'n motivatie wat weg. Het is ook niet te best weer geweest dit najaar.

Wat gebruik jij als capturing software? Ik APT maar zou graag NINA proberen maar dat doorbreekt de volledige routine he 😋
 
Sharpcap voor de polar align, apt voor fotos te nemen (point craft plate solving is a timesaver), registax om te stacken en Gimp om te processen.
Ik denk dat ik op 15 minuten gepolaraligned ben en het object in beeld heb.
Ik heb zo een teken trace tablet gekocht. 12 euro en met de 3D printer iets geprint zodat ik het gemakkelijk op de scope kan hangen. Je kan er nog een witte A4 over hangen om meer difuus licht te hebben. Werkt super.
Ook voor te focussen een bathinov mask gemaakt. Ook een aanrader.
ZWO 533 is toch cooled camera? Kan je je darks binnen maken. Ik moet altijd nog na de sessie een tijdje darks maken :S Dat is wel beu.
Staat hoog op mijn verlanglijstje maar is duur :p en niet zo optimaal icm C8. Dan moet ik er een explore scientific ED80 bijhebben en correcte guide scope 🤑
Laat maar iets weten als ik je een bathinov moet printen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Zenithstar heeft een builtin batinov mask in het dekkapje 🥳

Heb zelfs een dark library gemaak, zeer handig. Over Bias is wat discussie of het nu al dan niet moet met een 533.

Ik had een EL paneeltje gekocht maar had te laat door dat het om een blauw ging.

Voor polar alignment heb ik een polemaster, ook zeer accuraat.

Pointcraft is een godsgeschenk de nacht dat ik dat aan de praat kreeg, heb ik net geen fles champagne ontkurkt, wat een gemak is dat 😁
 
Terug
Bovenaan