Het placebo-effect en de terugbetaling van alternatieve geneesmiddelen.

Toch ook maar uit sympathie. Net zoals vroeger homeopathie ook terugbetaald werd. Marketing stunt om zieltjes te winnen voor je mutualiteit.

Mutualiteit is niet Riziv. Riziv komt niet tussen voor osteopatie. Dat de mutualiteiten splurgen met excess euros, moeten ze zelf weten.

Mijn madam moet af en toe naar de kine voor zwangerschaps spieren shizzle. Dat zijn terugbetalingen van 100en euros per keer (10 of 15 beurten).

Hoeveel krijg je voor osteopathic per keer? 10 euro? 30 per jaar of zo?

Ik krijg bij de cm ook 15% korting op een fietskar. Dat wil daarom niet zeggen dat er geneeskundige werking in een fietskar zit...
Volgens mij 6x €10 per jaar bij de CM
 
Toch ook maar uit sympathie. Net zoals vroeger homeopathie ook terugbetaald werd. Marketing stunt om zieltjes te winnen voor je mutualiteit.

Mutualiteit is niet Riziv. Riziv komt niet tussen voor osteopatie. Dat de mutualiteiten splurgen met excess euros, moeten ze zelf weten.

Mijn madam moet af en toe naar de kine voor zwangerschaps spieren shizzle. Dat zijn terugbetalingen van 100en euros per keer (10 of 15 beurten).

Hoeveel krijg je voor osteopathic per keer? 10 euro? 30 per jaar of zo?

Ik krijg bij de cm ook 15% korting op een fietskar. Dat wil daarom niet zeggen dat er geneeskundige werking in een fietskar zit...
Maar is een osteopaat niet een beetje een kinesist van de action? Dus voor niet zo ernstige zaken kan je daar toch perfect terecht?
 

Bekijk die tabel onder potency scales.

WTF, ik ging altijd uit dat er zo'n 6- à 10-maal een 100-voudige verdunning gemaakt werd. Wat uiteraard beneden enige medicinale werking ligt, maar dat bevat toch iets van de originele moleculen. Wat daar staat is gewoon je reinste kwakzalverij.
Ik moet dringend eens de marktgrootte van homeopathie bekijken, dat kan ik ook!
 
WTF, ik ging altijd uit dat er zo'n 6- à 10-maal een 100-voudige verdunning gemaakt werd. Wat uiteraard beneden enige medicinale werking ligt, maar dat bevat toch iets van de originele moleculen. Wat daar staat is gewoon je reinste kwakzalverij.
Ik moet dringend eens de marktgrootte van homeopathie bekijken, dat kan ik ook!
Ja, als je ziet dat Oscillococcinum 10^400 verdund wordt...dat is toch een populair middeltje waarvoor je veel reclame ziet. Puur water dus eigenlijk.
 
Ja, als je ziet dat Oscillococcinum 10^400 verdund wordt...dat is toch een populair middeltje waarvoor je veel reclame ziet. Puur water dus eigenlijk.

Mijn ex heeft dat dossier ingediend als consultant. Verstand op 0 en thanks for the money.

Dat is letterlijk gewoon water e. Dat is zelfs geen verdunning van iet, en ze doen ook niet alsof in de filing. Want theoretisch zit er 0.000001 molecule in zo'n Flesje. Als er 1 in zit, zou je het toch niet kunnen opsporen. Handig als marketing verhaal uiteraard.

Regulator zegt "all is fine, geen schadelijke effecten" en gaan met de banaan.
 
Osteopathie is het enige dat mijn pijnklachten onder controle houdt. Ik ben al lang gestopt met vragen te stellen of te luisteren naar wat die mannen zeggen, want dan rollen mijn ogen hun oogkassen uit.

Laatst vroeg hij me of ik mijn WiFi 's nachts aan laat staan ... ja, mijn erfelijke bindweefselaandoening is helemaal geen reden waarom ik pijn zou hebben, maar de WiFi 's nachts daarentegen. :rolleyes:

Enfin, een uur later is de pijn voor enkele weken wel weer onder controle. Dus ja, ik geloof geen snars van de achterliggende uitleg, maar de behandeling zelf werkt voor mij wel. Kine en pijnmedicatie hebben bijlange na niet hetzelfde effect.
 
Osteopathie is het enige dat mijn pijnklachten onder controle houdt. Ik ben al lang gestopt met vragen te stellen of te luisteren naar wat die mannen zeggen, want dan rollen mijn ogen hun oogkassen uit.

Laatst vroeg hij me of ik mijn WiFi 's nachts aan laat staan ... ja, mijn erfelijke bindweefselaandoening is helemaal geen reden waarom ik pijn zou hebben, maar de WiFi 's nachts daarentegen. :rolleyes:

Enfin, een uur later is de pijn voor enkele weken wel weer onder controle. Dus ja, ik geloof geen snars van de achterliggende uitleg, maar de behandeling zelf werkt voor mij wel. Kine en pijnmedicatie hebben bijlange na niet hetzelfde effect.
Ik denk dat dit het wel zowat samenvat: een verzameling technieken, waarvan sommigen wel werken, anderen niets doen, en enkele ook gevaarlijk kunnen zijn. De verklaringen die klassieke osteopaten geven voor de technieken zijn ondertussen achterhaald/wacko.
 
Onze tweeling sliep ook niet. Tot we 50 euri betaald hebben voor een slaap cursus. Bottom line, laat ze bleten en na 2 d is het gedaan. En effectief, 2d lang 6mnd oude babies die savonds van 7h tot 12h bleten en dan in slaap vallen. Sindsdien slapen ze al bijna 2y van 7 tot 7.

Daar is ook geen verklaring voor, behalve "fuckers, als je wil, kan je". Dat is geen reden om de echte geneeskunde te dumpen en te geloven in weirde shit.

Misschien had die van jou een zuivel allergie en wat krampen, ... er zijn genoeg verklaringen te vinden voor waarom zuivere dumpen een goed idee was.
Onze zoon is nadien past getest geweest op lactose, hoe vreemd ook. Die test was negatief. Die drinkt nu ook sloten melk zonder problemen. Zelfs al was hij die periode intolerant, er is geen enkele verklaring waarom hij die avond net na het bezoek bij de osteopaat plots wel doorsliep en de dagen voordien nooit (maar echt: nooit). We zijn pas in het weekend nadien beginnen letten op zijn voeding.
 
Laatst bewerkt:
Onze zoon is nadien past getest geweest op lactose, hoe vreemd ook. Die test was negatief. Die drinkt nu ook sloten melk zonder problemen. Zelfs al was hij die periode intolerant, er is geen enkele verklaring waarom hij die avond net na het bezoek bij de osteopaat plots wel doorsliep en de dagen voordien nooit (maar echt: nooit). We zijn pas in het weekend nadien beginnen letten op zijn voeding.

Mijn punt was, er is wel degelijk een logische/wetenschappelijke verklaring. Je weet gewoon niet wat die is. Is het lactose, is het iets anders in zuivel, ... Maar het is zeker iets anders dan "de sterren staan ABC" of "wifi stralen" of "de magic hands van Mr X".
 
Ik hoop het dat er een logische verklaring voor is...de feiten zijn echter wat ze zijn: 1,5 jaar elke nacht uren wakker-osteopaat masseert hem-diezelfde avond slaapt die door. Voor de rest veranderde er niets. Ik geloof niet in toeval, hier wil ik de wetenschappelijke verklaring wel eens voor weten. Als opgeleid wetenschapper met enige expertise over het onderwerp kan ik alvast met niets logisch op de proppen komen.
 
Toch een beetje raar hoe er hier gesproken wordt over osteopathie.
Veel kinesisten hebben gewoon een opleiding osteopathie gevolgd en gebruiken dat gewoon in hun manier van behandelen. Doen alsof het volksverlakkerij is en een het decimeren tot mensen die zeggen dat WiFi lichamelijke klachten veroorzaakt is te simpel.

Het belangrijke lijkt mij dat de patiënt geholpen is met de behandeling. Als die osteopathische behandeling werkt, dat lijkt mij toch het belangrijke van een behandeling?
 
Het belangrijke lijkt mij dat de patiënt geholpen is met de behandeling. Als die osteopathische behandeling werkt, dat lijkt mij toch het belangrijke van een behandeling?
Da's voor de medische wetenschap inderdaad het belangrijkste, daarom dat er verwacht wordt dat je bewijst dat iets werkt (beter dan een placebo), wat normaal geen probleem is als het ook effectief werk maar da's bij osteopathie blijkbaar zelden het geval.
 
Daarin staat ook wel iets heel belangrijk. 80% van de osteopaten zijn in de basis kinesisten.
Een kinesist is toch een bewezen techniek zou ik zeggen? Als jij de beroepstitel van kinesist draagt dan hangt daar toch een zekere credibility aan vast.
Maar net zoals bij alles in medische wereld heb je goeie en minder goeie beoefenaars. Je hebt artsen die handen van goud hebben en artsen waar het een russian roulette is. Dat is ook zo bij kinesisten.
Als jij dan uw kennis en denkgebied kan verruimen door een extra opleiding in de osteopathie dan lijkt me dan enkel maar een meerwaarde. De filosofie van die opleiding kan ook zeer verschillend zijn.
Net zoals dry needling en shockwave, dat zijn ook technieken die niet tot de basisopleiding behoren maar wel voor velen een grote hulp zijn.
 
Daarin staat ook wel iets heel belangrijk. 80% van de osteopaten zijn in de basis kinesisten.
Een kinesist is toch een bewezen techniek zou ik zeggen? Als jij de beroepstitel van kinesist draagt dan hangt daar toch een zekere credibility aan vast.
Maar net zoals bij alles in medische wereld heb je goeie en minder goeie beoefenaars. Je hebt artsen die handen van goud hebben en artsen waar het een russian roulette is. Dat is ook zo bij kinesisten.
Als jij dan uw kennis en denkgebied kan verruimen door een extra opleiding in de osteopathie dan lijkt me dan enkel maar een meerwaarde. De filosofie van die opleiding kan ook zeer verschillend zijn.
Net zoals dry needling en shockwave, dat zijn ook technieken die niet tot de basisopleiding behoren maar wel voor velen een grote hulp zijn.
Osteopathie ia gebaseerd op al lang als onwaar bewezen principes. Dan het desondanks wat goede manuele technieken bezit staat daar los van hé. Leuk als een kinesist zijn arsenaal wat wil uitbreiden. Maar als hij dan ook de filosofie onderschrijft dat alles kan opgelost worden door de botten te aligneren, vind ik het net enorm schadelijk dat iemand daar zijn credibiliteit aan wil verlenen. Dat is dan zoals een huisarts die homeopathie begint te gebruiken of "naturopaat" wordt.
 
Daarin staat ook wel iets heel belangrijk. 80% van de osteopaten zijn in de basis kinesisten.
Een kinesist is toch een bewezen techniek zou ik zeggen? Als jij de beroepstitel van kinesist draagt dan hangt daar toch een zekere credibility aan vast.
Maar net zoals bij alles in medische wereld heb je goeie en minder goeie beoefenaars. Je hebt artsen die handen van goud hebben en artsen waar het een russian roulette is. Dat is ook zo bij kinesisten.
Als jij dan uw kennis en denkgebied kan verruimen door een extra opleiding in de osteopathie dan lijkt me dan enkel maar een meerwaarde. De filosofie van die opleiding kan ook zeer verschillend zijn.
Net zoals dry needling en shockwave, dat zijn ook technieken die niet tot de basisopleiding behoren maar wel voor velen een grote hulp zijn.
Kinesisten gaan inderdaad vaak wel eens over de grens van de wetenschap.

Ook naar die dry needling bvb is al genoeg onderzoek dat je zelfs kan zeggen dat vrij zeker niet werkt. Behalve dan korte termijn pijnverzachting maar da's een placebo, het is om die reden dat het Riziv dat ook niet terugbetaalt. Als je mama eens over je knie wreef en er een kusje op gaf als je gevallen was als kind hielp dat ook, dat was geen inbeelding, dat hielp echt, en da's hetzelfde effect in die soort behandelingen.
 
Laatst bewerkt:
Kinesisten gaan inderdaad vaak wel eens over de grens van de wetenschap.

Ook naar die dry needling bvb is al genoeg onderzoek dat je zelfs kan zeggen dat vrij zeker niet werkt. Behalve dan korte termijn pijnverzachting maar da's een placebo, het is om die reden dat het Riziv dat ook niet terugbetaalt. Als je mama eens over je knie wreef en er een kusje op gaf als je gevallen was als kind hielp dat ook, dat was geen inbeelding, dat hielp echt, en da's hetzelfde effect in die soort behandelingen.
Heb je ooit een behandeling dry needling gehad?
Want ik kan u zeggen dat een behandeling dry needling echt wel meer is dan wat placebo.
Dat je het tevens vergelijkt met een kusje op de knie is ronduit hilarisch, volledige onwetenheid over wat het precies inhoudt.
 
Heb je ooit een behandeling dry needling gehad?
Want ik kan u zeggen dat een behandeling dry needling echt wel meer is dan wat placebo.
Dat je het tevens vergelijkt met een kusje op de knie is ronduit hilarisch, volledige onwetenheid over wat het precies inhoudt.
Om te bewijzen dat iets werkt gebruikt men een dubbelblinde studie, niet het anekdotische "ik kan u zeggen dat het echt wel meer is dan wat placebo".
Zo kan ik je ook wel wat mensen vinden die hetzelfde zeggen over homeopathie.
 
Terug
Bovenaan