Het placebo-effect en de terugbetaling van alternatieve geneesmiddelen.

Ik zal één van de komende wel uitgebreider antwoorden, maar om te beginnen: homeopathie is niet hetzelfde als fytotherapie. Voor dat laatste is er wel degelijk plaats in elke apotheek. Meer zelfs: het is één van de pijlers van de farmacie, dat al vele honderden jaren, tot op vandaag. Vraag gerust elke farmaciestudent om zijn cursussen plantkunde en afgeleiden mee te brengen: je zal achterover vallen. Daar is het ooit mee begonnen en werd/wordt er ooit op verder gebouwd naar de klassieke geneeskunde toe. Vandaag, alhoewel minder overheersend, is een apotheek zonder fyto, geen apotheek.
Om maar één voorbeeld te geven: ik heb er een jaar over gedaan om een pijnstillende creme te maken, op natuurlijke basis. Een vol jaar van experimenteren, tweaken, wetenschappelijke studies doorploeteren, een formule samen te stellen...om te komen tot waar ik nu ben: iets waar mensen content van zijn en waar ze binnen het half uur resultaat van ondervinden. Ondubbelzinnig. Iets als alternatief naast de Voltarens van deze wereld. Naast de klassieke 'chemische' farmacie, is dit net het gene wat ons beroep zo mooi kan maken. Smijt aub heel de plantkunde niet op één hoopje met de homeopathie. Zo is, en dat is maar één voorbeeld, het pijnstillende effect van de topische applicatie van lavendel essentiele olie al meermaals onderzocht geweest.
Volledig akkoord hoor, die worden soms al eens op dezelfde hoop gegooid maar dat is verkeerd. Onze klassieke geneeskunde is uiteindelijk geworteld in wat we nu fythotherapie zouden noemen, en er worden nog altijd dezelfde bestanddelen op synthetische manier geproduceerd als we vroeger uit de plant zouden gebruiken.

Dit in tegenstelling tot homeopathie:
De klassieke homeopathie is gebaseerd op een bereidingswijze waarbij een stof herhaaldelijk verdund wordt. Bij de meeste homeopathische middeltjes is die verdunning zo groot dat het zelfs twijfelachtig is of er nog iets van moleculen van de oorspronkelijke stof achterblijft. Pure quatsch dus, de werking van zo'n middel is dan niet meer dan een placebo effect.
Klopt! Ooit een artikel gelezen waarin ze berekend hadden dat het werkzame bestanddeel (iets op basis van eend) zo sterk verdund was dat ze met de opbrengst van 1 eend een totale opbrengst van $1 miljoen konden realiseren. Geen gebakken lucht maar puur water verkopen...
Homeopathie is gebaseerd op iemand die een theorie ontwikkelde, voor de moderne chemie bestond, dat water een soort geheugen had. Dus water zou eigenschappen krijgen van werkende bestanddelen en, wat vandaag compleet absurd lijkt, hoe sterker je die bestanddelen verdunt hoe sterker de werkzaamheid. Dan beland je al snel bij compleet gekke verdunningen waarbij je gewoon kan berekenen dat je maar enkele moleculen/geen enkele molecule van een stof in een bepaalde "middeltje" krijgt. Soms zijn die verdunningen met alcohol geprepareerd, waardoor je dan verdunde alcohol drinkt, soms is het gewoon water.

Voor mijn part is dit dan ook het duidelijkste voorbeeld van onzin waar mensen geld aan besteden. Als zo'n gekke verdunningen tot geneeskundige effecten leiden, laat ons dan gewoon zeewater of rivierwater drinken, dat moet gewoon tegen alles werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een scheur in mijn meniscus waardoor sporten onmogelijk is. De arts wil de meniscus ook niet verwijderen omdat hij ervan overtuigd is dat ik dan binnen 15 jaar nog een groter probleem heb.

Wanneer ik sport, is mijn knie ontstoken en doet deze enorm veel pijn.

Na enkele jaren sporten met pijn (jaja, ik ben nog altijd niet gestopt) heb ik via via Propolis ontdekt. Hierdoor heb ik de dag nadien NUL last of pijn. Dit is echt overdreven hoe deze ontstekingsremmer werkt tov alles wat ik in de apotheek kon krijgen.

Kost niet veel en is te verkrijgen bij eender welke lokale imker, en mag je gerust dagelijks innemen. Ik neem dagelijks 3-5 druppels in een klein glas water. Deze heeft wel een vieze smaak maar ik heb het er voor over.
 
Ik heb echt een hekel aan al die alternatieve geneeskunde, omdat de mensen die deze verkopen echte aasgieren zijn die zich verrijken aan de wanhoop van onwetende mensen. Het ergste is dat mensen die alternatieve geneeskunde aanwenden soms té lang wachten tot ze echte dokters gaan aanspreken waardoor ze nu nog zieker zijn. Het bekendste voordeel is waarschijnlijk Steve Jobs, die véél te lang gewacht heeft met echte medicatie waardoor hij nu dood is.

Ik zat tot voor kort in een mRNA bijwerkingen groep op FB en daar is dat huilen met de pet op. Elke soort 'cleanse' en alternatieve dokter werd vernoemd. De laatste jaren erger ik mij ook kapot aan chiropraxie. Vooral chiropractors die kinderen en zelfs baby's kraken. Dat ze ze daarmee kunnen verlammen en erger deert hen precies niet.
 
Ik heb echt een hekel aan al die alternatieve geneeskunde, omdat de mensen die deze verkopen echte aasgieren zijn die zich verrijken aan de wanhoop van onwetende mensen.
Ik zat tot voor kort in een mRNA bijwerkingen groep op FB en daar is dat huilen met de pet op. Elke soort 'cleanse' en alternatieve dokter werd vernoemd. De laatste jaren erger ik mij ook kapot aan chiropraxie. Vooral chiropractors die kinderen en zelfs baby's kraken. Dat ze ze daarmee kunnen verlammen en erger deert hen precies niet.
Het is inderdaad opvallend hoe alternatieve geneeskunde beoefenen of gebruiken vaak hand in hand gaat met de klassieke geneeskunde als baarlijke duivel zien, en soms in allerhande samenzweringen geloven.

Weet je, als je een of ander gek middel wil verkopen omdat je daar een nonsens-verklaring rond "energie" kan rondhangen, en de overheid komt er niet in tussen, tja, doe dan maar zeker. Je kan nu eenmaal mensen niet opleggen om rationeel te zijn. Maar als, om dat te verkopen, je mensen blaasjes moet wijsmaken over hoe kwaadaardig "big pharma" is en hoe vaccins vergif zijn, dat is toch nog wel iets anders.

Een vage kennis van mij valt daaronder, uiteindelijk is die nagelstyliste en doet ze ook wat in alternatieve zaken zoals speciale massages en weet ik veel, en die is tijdens de pandemie ook helemaal doorgeslagen. Dan deelde ze dagelijks berichten over hoe vaccins vergif waren en de mensen bij bosjes neervielen, om dan zo'n gek filmpje te delen over "energie en hogere dimensies" of hoe dagelijks voldoende water drinken allerhande dingen geneest (I kid you not, vanaf een zot hoog aantal glazen kon je ook kanker genezen, misschien door preventief dood te vallen).
In het compleet extreme geval krijg je dan mensen die bv. hun chemotherapie weigeren want ze zullen wel genezen door een wondermiddel. Ik denk dat er rond zo'n figuur ook een rechtzaak is geweest in Nederland redelijk recent.
 
Ik erger mij zelfs al aan de term 'alternatieve geneeskunde'.

Dat geeft op zich al het verkeerde idee dat het op 1 of andere manier geneeskunde is, en dus legitiem.

Er is geneeskunde, er is stuff waarmee we nog bezig zijn met onderzoek, en er is onomstotelijk quatsch gezever.
Er is geen alternatieve geneeskunde. Want als iets voldoende bewezen werkt, komt het in de geneeskunde.
 
Ik heb een scheur in mijn meniscus waardoor sporten onmogelijk is. De arts wil de meniscus ook niet verwijderen omdat hij ervan overtuigd is dat ik dan binnen 15 jaar nog een groter probleem heb.

Wanneer ik sport, is mijn knie ontstoken en doet deze enorm veel pijn.

Na enkele jaren sporten met pijn (jaja, ik ben nog altijd niet gestopt) heb ik via via Propolis ontdekt. Hierdoor heb ik de dag nadien NUL last of pijn. Dit is echt overdreven hoe deze ontstekingsremmer werkt tov alles wat ik in de apotheek kon krijgen.

Kost niet veel en is te verkrijgen bij eender welke lokale imker, en mag je gerust dagelijks innemen. Ik neem dagelijks 3-5 druppels in een klein glas water. Deze heeft wel een vieze smaak maar ik heb het er voor over.

Propolis bevat anti-inflammatoire stoffen, waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze effectief een heilzame werking heeft. In feite is hier niet veel "alternatieve geneeskunde" aan, dit is gewoon een natuurlijk product met een effectief werkzame stof.

Hier wil ik dan ook inpikken op een grote misconceptie: niet alle natuurlijke producten vallen onder homeopathie.
Strikt gezien is homeopathie een "geneeskunde" waarbij "geneesmiddelen" (stoffen) worden toegediend die in grote dosissen dezelfde symptomen zouden veroorzaken als de ziekte die men probeert te bestrijden, maar die door "potentieren" (het extreem verdunnen van de zogenaamde werkzame stof) uiteindelijk zogenaamd een heilzaam effect moeten hebben in die ziekte te bestrijden.

Deze tak van geneeskunde is dan ook complete kwatch waar geen wetenschappelijk bewijs is dat er meer dan het placebo effect wordt bereikt.

Propolis valt hier dan ook niet onder. Dit kan wel als alternatief geneesmiddel worden beschouwd, (eventueel onder de noemer Fytotherapie, alhoewel daar ook veel kwatch tussen zit) maar het is tenminste wetenschappelijk onderbouwd.
 
Toen onze zoon geboren werd hebben we 1,5 jaar amper kunnen slapen als ouders. Elke nacht, elke nacht, 3-4 uur slaap. Ik kan jullie zeggen: fysiek kapot gaan is erg, maar mentaal er op achteruit gaan is nog erger. We hebben de klassieke geneeskunde kapot gelopen, geen avance. Ons kind was een huilbaby. Toen we er onder door gingen als koppel en ik in de apotheek stond en me moest 'concentreren' om grondstoffen af te wegen, heb ik gezegd dat het zo niet verder kon. Ik weet het nog goed: mijn vrouw ging vrijdagnamiddag met hem naar de kinderosteopaat (zo alternatief als wat). Die masseerde onze kleinen wat, wat 'drukpunten' aangeraakt of wat dan ook...Advies gekregen om vanaf zaterdag alles van zuivelproducten te minimaliseren. Wel, ge gelooft het nooit: diezelfde avond sliep die door. Nooit meegemaakt sinds zijn geboorte. Ook nooit kunnen verklaren. Sindsdien, letterlijk sinds die dag, was het gedaan met 's nachts op te staan. Ik heb daar als 'gezond', pragmatisch, wetenschapper geen enkele verklaring voor. Maar man, ben ik blij dat die alternatieve zever bestond toen.
 
Ik heb een scheur in mijn meniscus waardoor sporten onmogelijk is. De arts wil de meniscus ook niet verwijderen omdat hij ervan overtuigd is dat ik dan binnen 15 jaar nog een groter probleem heb.

Wanneer ik sport, is mijn knie ontstoken en doet deze enorm veel pijn.

Na enkele jaren sporten met pijn (jaja, ik ben nog altijd niet gestopt) heb ik via via Propolis ontdekt. Hierdoor heb ik de dag nadien NUL last of pijn. Dit is echt overdreven hoe deze ontstekingsremmer werkt tov alles wat ik in de apotheek kon krijgen.

Kost niet veel en is te verkrijgen bij eender welke lokale imker, en mag je gerust dagelijks innemen. Ik neem dagelijks 3-5 druppels in een klein glas water. Deze heeft wel een vieze smaak maar ik heb het er voor over.


Ook over koninginnenbrij/propolis bestaan veel mythes.

Propolis has been used in traditional medicine, with insufficient evidence to rate its effectiveness in the treatment of any illnesses.[16]

Kan goed zijn dat ge daar mee geholpen zijt, maar de vraag is dan inderdaad of dat effectief iets te maken heeft met inhoud van die druppels of het geloof dat ge er aan hecht.

Ik begrijp dat er een daadwerkelijk verschil is tussen fytotherapie en homeopathie, maar heel de tak van de fytotherapie heeft toch ook vaak een esotherische zweem aan zich hangen, althans in de handel. Ik snap dat salicylzuur eigenlijk oorspronkelijk afkomstig was van wilgen, maar veel van die 'supplementen' die verkocht als fytotherapie is gewoon huichelarij.

Toen onze zoon geboren werd hebben we 1,5 jaar amper kunnen slapen als ouders. Elke nacht, elke nacht, 3-4 uur slaap. Ik kan jullie zeggen: fysiek kapot gaan is erg, maar mentaal er op achteruit gaan is nog erger. We hebben de klassieke geneeskunde kapot gelopen, geen avance. Ons kind was een huilbaby. Toen we er onder door gingen als koppel en ik in de apotheek stond en me moest 'concentreren' om grondstoffen af te wegen, heb ik gezegd dat het zo niet verder kon. Ik weet het nog goed: mijn vrouw ging vrijdagnamiddag met hem naar de kinderosteopaat (zo alternatief als wat). Die masseerde onze kleinen wat, wat 'drukpunten' aangeraakt of wat dan ook...Advies gekregen om vanaf zaterdag alles van zuivelproducten te minimaliseren. Wel, ge gelooft het nooit: diezelfde avond sliep die door. Nooit meegemaakt sinds zijn geboorte. Ook nooit kunnen verklaren. Sindsdien, letterlijk sinds die dag, was het gedaan met 's nachts op te staan. Ik heb daar als 'gezond', pragmatisch, wetenschapper geen enkele verklaring voor. Maar man, ben ik blij dat die alternatieve zever bestond toen.
Ik zou in uw plaats ook met een mond vol tanden staan maar tegelijkertijd is dit natuurlijk geen bewijs voor om het even wat.
 
Laatst bewerkt:
Toen onze zoon geboren werd hebben we 1,5 jaar amper kunnen slapen als ouders. Elke nacht, elke nacht, 3-4 uur slaap. Ik kan jullie zeggen: fysiek kapot gaan is erg, maar mentaal er op achteruit gaan is nog erger. We hebben de klassieke geneeskunde kapot gelopen, geen avance. Ons kind was een huilbaby. Toen we er onder door gingen als koppel en ik in de apotheek stond en me moest 'concentreren' om grondstoffen af te wegen, heb ik gezegd dat het zo niet verder kon. Ik weet het nog goed: mijn vrouw ging vrijdagnamiddag met hem naar de kinderosteopaat (zo alternatief als wat). Die masseerde onze kleinen wat, wat 'drukpunten' aangeraakt of wat dan ook...Advies gekregen om vanaf zaterdag alles van zuivelproducten te minimaliseren. Wel, ge gelooft het nooit: diezelfde avond sliep die door. Nooit meegemaakt sinds zijn geboorte. Ook nooit kunnen verklaren. Sindsdien, letterlijk sinds die dag, was het gedaan met 's nachts op te staan. Ik heb daar als 'gezond', pragmatisch, wetenschapper geen enkele verklaring voor. Maar man, ben ik blij dat die alternatieve zever bestond toen.
Een zeer gelijkaardige ervaringen met osteopathie maar de techniek mag dan misschien wel iets van positief effect hebben, de uitleg is vaak absolute quatsch.

Het is een verhaal van bevriend koppel maar hun baby'tje had enorm veel last van krampjes door koemelk allergie. De behandeling leek wat effect te hebben, echter claimde die osteopaath dat door z'n vroeggeboorte (1 week) z'n zenuwen niet voldoende aan elkaar gegroeid waren en dat hij daardoor koemelk allergie had, door bepaalde punten te masseren kon hij de groei van die zenuwen versnellen.

Wat moet je als nuchtere mens daar nu op zeggen :eek:
 
Een zeer gelijkaardige ervaringen met osteopathie maar de techniek mag dan misschien wel iets van positief effect hebben, de uitleg is vaak absolute quatsch.

Het is een verhaal van bevriend koppel maar hun baby'tje had enorm veel last van krampjes door koemelk allergie. De behandeling leek wat effect te hebben, echter claimde die osteopaath dat door z'n vroeggeboorte (1 week) z'n zenuwen niet voldoende aan elkaar gegroeid waren en dat hij daardoor koemelk allergie had, door bepaalde punten te masseren kon hij de groei van die zenuwen versnellen.

Wat moet je als nuchtere mens daar nu op zeggen :eek:
anekdotisch bewijs is anekdotisch maar wegens een misverstand tussen mij en mijn madam eens bij een osteopaat gegaan (terwijl het een kinesist moest zijn)

Ik leg mijn probleem uit. Pijn in de nek door spanning ende stress. Tis goed meneer... leg u maar op de tafel.
Nietsvermoedend lig ik daar terwijl de osteopaat vollen bak zijn wijsvinger in mijn oor duwde... Dit voor beide oren. Een beetje zoals een wet willy maar dan zonder eerst zijn vinger te bevochtigen. De afrekening was 50 euro. Ze hebben mij daar nooit meer gezien....

Zelf gebruik ik wel tea tree oil voor als ik ooit eens een koortslip heb en in de winter zweer ik bij een potje artisanaal gemaakte vlierbessensiroop om de verkoudheden te weren.
 
Was er niet tien jaar geleden hier op het forum een geval van natuurlijke voedings winkel persoon in kwestie wiens kind uiteindelijk overleden was?

Edit: was het niet deze persoon?

 
Laatst bewerkt:
Toen onze zoon geboren werd hebben we 1,5 jaar amper kunnen slapen als ouders. Elke nacht, elke nacht, 3-4 uur slaap. Ik kan jullie zeggen: fysiek kapot gaan is erg, maar mentaal er op achteruit gaan is nog erger. We hebben de klassieke geneeskunde kapot gelopen, geen avance. Ons kind was een huilbaby. Toen we er onder door gingen als koppel en ik in de apotheek stond en me moest 'concentreren' om grondstoffen af te wegen, heb ik gezegd dat het zo niet verder kon. Ik weet het nog goed: mijn vrouw ging vrijdagnamiddag met hem naar de kinderosteopaat (zo alternatief als wat). Die masseerde onze kleinen wat, wat 'drukpunten' aangeraakt of wat dan ook...Advies gekregen om vanaf zaterdag alles van zuivelproducten te minimaliseren. Wel, ge gelooft het nooit: diezelfde avond sliep die door. Nooit meegemaakt sinds zijn geboorte. Ook nooit kunnen verklaren. Sindsdien, letterlijk sinds die dag, was het gedaan met 's nachts op te staan. Ik heb daar als 'gezond', pragmatisch, wetenschapper geen enkele verklaring voor. Maar man, ben ik blij dat die alternatieve zever bestond toen.

Onze tweeling sliep ook niet. Tot we 50 euri betaald hebben voor een slaap cursus. Bottom line, laat ze bleten en na 2 d is het gedaan. En effectief, 2d lang 6mnd oude babies die savonds van 7h tot 12h bleten en dan in slaap vallen. Sindsdien slapen ze al bijna 2y van 7 tot 7.

Daar is ook geen verklaring voor, behalve "fuckers, als je wil, kan je". Dat is geen reden om de echte geneeskunde te dumpen en te geloven in weirde shit.

Misschien had die van jou een zuivel allergie en wat krampen, ... er zijn genoeg verklaringen te vinden voor waarom zuivere dumpen een goed idee was.
 
De klassieke homeopathie is gebaseerd op een bereidingswijze waarbij een stof herhaaldelijk verdund wordt. Bij de meeste homeopathische middeltjes is die verdunning zo groot dat het zelfs twijfelachtig is of er nog iets van moleculen van de oorspronkelijke stof achterblijft. Pure quatsch dus, de werking van zo'n middel is dan niet meer dan een placebo effect.

Dat moet dan wel een extreme verdunning zijn hoor... Op het werk hadden wij eens de berekening gemaakt dat als Socrates zijn gifbeker (met minimale hoeveelheid benodigd gif ) in de oceaan had gedumpt (en die oceaan mixt alles volledig en die moleculen breken niet af), zou je nog steeds zo'n 1000 moleculen per liter kunnen terugvinden.

Je gaat quatsch niet de wereld uit helpen door extra quatsch te verkondigen!
 
Waarom staat osteopathie tussen de lijst?
Anekdotisch, I know, maar toch dit:
Al 3x in m'n leven m'n rug compleet geblokkeerd en 2x door een osteopaat er na 1 sessie helemaal uitgeholpen.
1x kon ik niet terecht bij m'n osteopaat en moest ik naar de kinesist en die heeft het er na 3 sessies niet uitgekregen, waardoor ik alsnog hulp ben gaan zoeken bij m'n osteopaat.

En, zoals ik ook hierboven lees, m'n beide kinderen als baby ook 1x langsgeweest bij de osteopaat wegens darmproblemen en beiden er na 1 sessies bijna zo goed als volledig van af.

Dan doen ze toch iets goeds, of niet?
 
Tenzij nemesisbe iets weet wat alle mannetjes in de terugbetalingscomissies etc niet weten. Zal zijn dat het quatsch is, e?

Je kunt ook ziek zijn, een kurk in je gat steken, en de dag nadien genezen zijn. Wil nog niet zeggen dat a tot b leidt.

Een goeie vriend van min pa is huisdokter. Die zegt altijd, 90% van de patienten is "3d wachten en het is genezen". Je kunt dat zeggen of je kunt daar een draai aan geven en quatsch verkopen om je zak te vullen. Want whatever random je doet, de patient is 90% zeker genezen binnen de 3d....
 
Waarom staat osteopathie tussen de lijst?
Anekdotisch, I know, maar toch dit:
Al 3x in m'n leven m'n rug compleet geblokkeerd en 2x door een osteopaat er na 1 sessie helemaal uitgeholpen.
1x kon ik niet terecht bij m'n osteopaat en moest ik naar de kinesist en die heeft het er na 3 sessies niet uitgekregen, waardoor ik alsnog hulp ben gaan zoeken bij m'n osteopaat.

En, zoals ik ook hierboven lees, m'n beide kinderen als baby ook 1x langsgeweest bij de osteopaat wegens darmproblemen en beiden er na 1 sessies bijna zo goed als volledig van af.

Dan doen ze toch iets goeds, of niet?
Omdat ze niet kunnen bewijzen dat hun behandelingen meer doen dan wat een placebo doet. Moest wat jij tegengekomen bent door een paar honderd andere mensen ook ervaren worden terwijl dat niet het geval is voor een andere behandeling dan was het een wetenschappelijke methode, en was het waarschijnlijk deel van wat kinesisten zelf zouden doen maar blijkbaar lukt het niet om zo'n experimenten met zo'n uitkomst op te zetten dus werkt het vrij zeker niet (of niet beter dan een placebo)
 
Waarom staat osteopathie tussen de lijst?
Omdat het empirisch niet blijkt te werken bij dubbelblind onderzoek en bij quasi alle overzichtsstudies?

Behalve beperkt nut bij lage rugpijn, maar dat komt waarschijnlijk omdat ze gewoon technieken gebruiken van de manuele therapie (een postgraduaat dat je kan doen als kinesist).

Gezondheid leent zich uiteraard maximaal tot quatsch, aangezien behandeling en gevolg niet 1-op-1 te relateren zijn en er dikwijls langere tijdspannes over gaan, en vele dingen vanzelf genezen.

En omdat mensen uiteraard zo vatbaar zijn als maar kan voor placebo en suggestieve beïnvloeding.
 
Dat moet dan wel een extreme verdunning zijn hoor... Op het werk hadden wij eens de berekening gemaakt dat als Socrates zijn gifbeker (met minimale hoeveelheid benodigd gif ) in de oceaan had gedumpt (en die oceaan mixt alles volledig en die moleculen breken niet af), zou je nog steeds zo'n 1000 moleculen per liter kunnen terugvinden.

Je gaat quatsch niet de wereld uit helpen door extra quatsch te verkondigen!

Bekijk die tabel onder potency scales.
 
Osteopaten worden toch (gedeeltelijk weliswaar) terugbetaald door de ziekenbond?
Toch ook maar uit sympathie. Net zoals vroeger homeopathie ook terugbetaald werd. Marketing stunt om zieltjes te winnen voor je mutualiteit.

Mutualiteit is niet Riziv. Riziv komt niet tussen voor osteopatie. Dat de mutualiteiten splurgen met excess euros, moeten ze zelf weten.

Mijn madam moet af en toe naar de kine voor zwangerschaps spieren shizzle. Dat zijn terugbetalingen van 100en euros per keer (10 of 15 beurten).

Hoeveel krijg je voor osteopathic per keer? 10 euro? 30 per jaar of zo?

Ik krijg bij de cm ook 15% korting op een fietskar. Dat wil daarom niet zeggen dat er geneeskundige werking in een fietskar zit...
 
Terug
Bovenaan