Het placebo-effect en de terugbetaling van alternatieve geneesmiddelen.

Heb je ooit een behandeling dry needling gehad?
Want ik kan u zeggen dat een behandeling dry needling echt wel meer is dan wat placebo.
Dat je het tevens vergelijkt met een kusje op de knie is ronduit hilarisch, volledige onwetenheid over wat het precies inhoudt.
Moderne medische wetenschap is net, zoals Sylverscythe hierboven uitlegt, dat wegstappen van eigen ervaringen en behandelingen die "logisch" lijken. Dat bewijs is ook vrij makkelijk te leveren als iets werkt en qua vereiste moeilijk om veel tegen in te brengen. Neem pakweg 200 mensen met een bepaald probleem en geef de helft ervan de dry needling behandeling en de andere helft niet zonder dat de patiënten zelf, en liefst ook degene die de behandeling geven, weten wie de echte behandeling krijgt en kijk dan of er een verschil is in uitkomst tussen de twee groepen. Bij dry needling is dat niet het geval dus het werkt niet beter dan een placebo.
 
Moderne medische wetenschap is net, zoals Sylverscythe hierboven uitlegt, dat wegstappen van eigen ervaringen en behandelingen die "logisch" lijken. Dat bewijs is ook vrij makkelijk te leveren als iets werkt en qua vereiste moeilijk om veel tegen in te brengen. Neem pakweg 200 mensen met een bepaald probleem en geef de helft ervan de dry needling behandeling en de andere helft niet zonder dat de patiënten zelf, en liefst ook degene die de behandeling geven, weten wie de echte behandeling krijgt en kijk dan of er een verschil is in uitkomst tussen de twee groepen. Bij dry needling is dat niet het geval dus het werkt niet beter dan een placebo.
Studies spreken dat alvast tegen ;)

Conclusion: Dry needling appears to be an effective treatment method in relieving the pain and tenderness of myofascial trigger points.

Daarom dat ik ook zeg dat je een uitspraak doet gebaseerd op de assumptie dat het niet werkt zonder zelf behandeld te zijn, zonder de techniek te kennen en zonder enige kennis van de techniek.
Is het een waterdichte methode? Zeker niet, maar als je behandeld bent dan voel je het wel. En dat zowel positief als negatief zijn, langdurige verstijving van de spieren kan.
Maar uiteindelijk is dat wel een beetje de bottom-line van wat kinesitherapie is, screenen, uitproberen, reactie positief of negatief uitlokken en bijsturen.
 
Studies spreken dat alvast tegen ;)

Conclusion: Dry needling appears to be an effective treatment method in relieving the pain and tenderness of myofascial trigger points.

Daarom dat ik ook zeg dat je een uitspraak doet gebaseerd op de assumptie dat het niet werkt zonder zelf behandeld te zijn, zonder de techniek te kennen en zonder enige kennis van de techniek.
Is het een waterdichte methode? Zeker niet, maar als je behandeld bent dan voel je het wel. En dat zowel positief als negatief zijn, langdurige verstijving van de spieren kan.
Maar uiteindelijk is dat wel een beetje de bottom-line van wat kinesitherapie is, screenen, uitproberen, reactie positief of negatief uitlokken en bijsturen.
Effectivity volgens wikipedia:

There is currently no standardized form of dry needling. There is a general scarcity of extensive research in the field. Many studies published about dry needling are not randomized, contain small sample sizes, and have high dropout rates. A review recommended the usage of dry needling, compared to sham or placebo, for decreasing pain immediately after treatment and at 4 weeks in patients with upper quarter myofascial pain syndrome. However, the authors caution that "the limited number of studies performed to date, combined with methodological flaws in many of the studies, prompts caution in interpreting the results of the meta-analysis performed".[16] Similarly, a second review of dry needling found insufficient high-quality evidence for the use of direct dry needling for short and long-term pain and disability reduction in patients with musculoskeletal pain syndromes. The same review reported that robust evidence validating the clinical diagnostic criteria for trigger point identification or diagnosis is lacking and that high-quality studies demonstrate that manual examination for the identification and localization of a trigger point is neither valid nor reliable between-examiners.[17]

Three more recent reviews reached similar conclusions: little evidence supporting the use of trigger point dry needling to treat upper shoulder pain and dysfunction,[5] evidence not robust enough to draw a clear conclusion about safety and efficacy,[6] and that dry needling for the treatment of myofascial pain syndrome in the lower back appeared to be a useful addition to standard therapies, but stated clear recommendations could not be made because the published studies were small and of low quality.[7] However, a retrospective analysis of 2,910 dry needling interventions as reported by Mabry, et al. identified no reported safety events when dry needling was performed by physical therapists.[18
 
Laatst bewerkt:
Dry needling doet zoveel pijn dat velen volgens mij niet willen toegeven dat het eigenlijk niet werkt, waarom ben je anders door die shit gegaan? :unsure:
 
Het is evengoed anekdotisch maar ik heb in het verleden 2 keer dry needling laten doen op mijn benen op een moment dat alles zo vast zat dat ik eigenlijk quasi niet meer kon gaan. Dat deed waanzinnig veel pijn tijdens de behandeling en de dag nadien, maar 2 dagen na de behandeling was dat probleem wel meteen van de baan. Zou het probleem zichzelf anders ook opgelost hebben? Misschien... moeilijk te zeggen maar mijn gevoel is alleszins van niet.

Vorig jaar heeft mijn kiné het ook gebruikt om mijn rugklachten te behandelen en daar werkte het niet. Het verschil is natuurlijk wel dat mijn rug een chronisch iets is waar de oorzaak eigenlijk nooit meer weg gaat. In mijn benen was het probleem zuiver dat al mijn spieren volledig geblokkeerd zaten door overbelasting en daar zou het toch wel geholpen hebben naar mijn gevoel. Maar nog eens... allemaal nogal anekdotisch natuurlijk. Ik heb alleszins het gevoel dat het gewerkt heeft (2 van de 3 keer), ondanks het feit dat ik nogal skeptisch sta tegenover alternatieve behandelings methodes.
 
Is dat ook niet zowat het typische fenomeen dat als er een nieuwe, hippe techniek ontwikkeld wordt dat die veel te vaak gebruikt wordt tot we x aantal jaar verder zijn en we kunnen zeggen "het werkt voor A, maar voor B maakt het geen hol uit"?

Mijn kiné had het ook voorgesteld om eventueel op mijn schouder/rug te gebruiken, maar bleek uiteindelijk toch niet nodig te zijn. 't Is alleszins iets waarvan je merkt dat ze er toch wat naar "getrokken" worden om het bij serieuze klachten zo veel mogelijk uit te testen/toe te passen.
 
Ik heb meer dan 100 dry needling behandelingen achter de rug, niet alle plekken doen evenveel zeer. Maar deugd deed dat nooit. Zeker bij spieren die extreem gespannen waren, was dat echt heel erg pijnlijk. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat, hoewel de spanning meestal effectief wel even minderde, de napijn van de behandeling vaak erger was dan de pijn van de spanning.
 
Terug
Bovenaan