Het pestprobleem

Bij ons kon je dan vroeger het vuil rapen tijdens de speeltijd gedurende een maand.
Laat ze zich maar in het zicht van iedereen zwak opstellen, niets mis met een lesje in nederigheid.
En doen ze daar moeilijk over kunnen ze de WC's nog kuisen ook.
Hier was het een vierkante meter kauwgom schrapen met een mesje tijdens de speeltijd. Beetje een schandpaal-lite, ook alleen voor de hardleerse bij wie strafstudie niet veel opbracht.

Uit perspectief "het beste voor van de pester een waardevol lid van de maatschappij te maken" - Akkoord
Uit perspectief "Het slachtoffer haar leven niet de rest van haar schoolcarrière enorm kut maken" - Absoluut niet akkoord.

Dat kind gaat altijd met een "bang" gevoel blijven als die andere er bij is. En als de feiten daadwerkelijk zijn gelijk ze hier staan, dan mag de pester echt wel naar een andere school. Verdere school. Strengere school.

Kijk ik had die redenering niet vanuit het perspectief van het beste voor de pester. Voor mij was dat ook uit het perspectief het beste voor het slachtoffer. Uiteindelijk is onderdeel van de opvoeding ook om slachtoffers te leren om om te gaan met die gevoelens en zich er niet door te laten impacteren.

Vroeger noemde men dit, een olifantenhuidje kweken. Of plastisch gezegd teflon Renegade.

Aangezien de realiteit is dat in schoolse omstandigheden dat je die pester nog kan buiten shotten. Maar in de echte wereld zal dat niet altijd gaan (en eigenlijk meestal niet). En ik vind weerbaarheid toch ook wel iets belangrijks. Om niet bij het minste bang/paniekerig te worden.

Daarom dat ik ook zoveel focus legde op de opvolging. In een schoolse omgeving kan je nog die ondersteuning bieden aan het slachtoffer en die repressie (al is het het verkeerde woord) op de pester. Gewoon de kort op de bal reactie van verkeerde actie en bam consequentie en confrontatie met het verkeerde gedrag. En dat kan gaan van strafstudie, tot kuisen van de toiletten met een tandeborstel... er mag hier voor mij gerust buiten de box gedacht worden.

Begrijpelijk. Straffen moeten naar mijn mening niet "bruter" maar wel gewoon drastischer. Levensbedreigingen, "ik snij uw tong uit", zo dingen zijn echt wel serieus. En ja het zijn kinderen, die zeggen zo dingen misschien zonder na te denken. Maar steek ze een week in een instelling en het zal wel opgelost zijn. Vroeg of laat moeten ze leren dat zo dingen niet kunnen. Helaas lopen er ook gewoon veel volwassenen rond die nog nooit geleerd hebben dat het niet kan.

Voor mij moet er opbouwend gewerkt worden. Met als laatste punt de vergeetput. Maar dat laatste wordt niet echt aanvaard tegenwoordig.

Ik vind het opbouwende effect echter belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet het kind met het badwater weggooit. Maar ook omdat het opbouwende effect de mogelijkheid geeft om escalerend te werk te gaan.
Of anders gezegd, je verschiet al uw buskruit niet bij het begin.

Op het moment dat die kleine/pester namelijk zegt foert is het game over. Toch in onze huidige maatschappij, aangezien op dat moment in mijn opinie is het enigste dat werkt het kraken van die persoon zijn persoonlijkheid. En dat zie ik niet snel gebeuren. Maar bon, ik ben geen opvoedkundige.

Uit perspectief "het beste voor van de pester een waardevol lid van de maatschappij te maken" - Akkoord
Uit perspectief "Het slachtoffer haar leven niet de rest van haar schoolcarrière enorm kut maken" - Absoluut niet akkoord.

Dat kind gaat altijd met een "bang" gevoel blijven als die andere er bij is. En als de feiten daadwerkelijk zijn gelijk ze hier staan, dan mag de pester echt wel naar een andere school. Verdere school. Strengere school.

Daarmee los je het probleem toch niet op, je verschuift het alleen maar naar een andere school. Laat een ander het maar oplossen. Voor hetzelfde geld gaat die daar ook gewoon voort met pesten en heb je met de uitsluiting van de pester, gewoon een nieuwe slachtoffer gecreeerd in de nieuwe school.

En lol @ @Renegadexxripxx met zijn "kinderen als straf de wc laten poetsen met een tandenborstel". Succes daarmee. Hoe denk je hen daartoe te dwingen?

Ligt het probleem ook gewoon niet vaak bij de ouders/opvoeding thuis? Veel van die pesters hebben volgens mij toch zelf issues thuis? Ik denk dat de oplossing daar ergens moet liggen. Een school kan uiteindelijk ook maar zoveel doen, maar als de ouders dan zelf hun kind niet deftig opvoeden, is dat ook maar dweilen met de kraan open.

En lol @ @Renegadexxripxx met zijn "kinderen als straf de wc laten poetsen met een tandenborstel". Succes daarmee. Hoe denk je hen daartoe te dwingen?

Geen idee. In mijne tijd keken de leerkrachten gewoon eens vies en dan begon jij te poetsen, sjieken te verwijderen,....
Al was dat gewoon een tongue in cheeck bemerking.

Mogelijks dat er iets staat in het reglement dat dergelijke straffen kunnen opgelegd worden, en indien ze deze niet doen dat ze dan van school gegooid worden.

Maar het komt er eigenlijk op neer dat ik geen idee heb hoe men dit vroeger wel afgedwongen kreeg. Het is nu niet alsof we de persoon met zijn haren vastnemen, door de klas heen sleuren. De broek afstropen. Een houten snijplank nemen. En daarmee op het achterste van de persoon in kwestie gaan rammen terwijl er gezegd wordt. U zal anderen niet pesten. U zal anderen niet pesten. U zal, wanneer u gezegd wordt om het toilet met de tandenborstel te kuisten het toilet met een tandeborstel kuisen. Terwijl de persoon in kwestie nog zo'n 30 minuten lang los gaat op dat achterste van de persoon in kwestie om de boodschap thuis te drijven.

Ligt het probleem ook gewoon niet vaak bij de ouders/opvoeding thuis?

Ongetwijfeld wel. Ik wist dat ons ma me altijd zou steunen als ik gelijk had/in mijn recht was, maar ik wist net zo goed dat als ik het uithing, dat ik bovenop de straf van 't school, thuis nog wat extra kreeg. Als je kids niet zo opvoedt, ze alleen vanuit het "constructief praten"-verhaal benadert of als je actief de school ondergraaft van zodra ze nog maar één opmerking geven, dan vraag je om probleemgevallen lijkt me.

Ligt het probleem ook gewoon niet vaak bij de ouders/opvoeding thuis? Veel van die pesters hebben volgens mij toch zelf issues thuis? Ik denk dat de oplossing daar ergens moet liggen. Een school kan uiteindelijk ook maar zoveel doen, maar als de ouders dan zelf hun kind niet deftig opvoeden, is dat ook maar dweilen met de kraan open.
Zeker, als je van thuis uit het gevoel hebt dat je je moet gedragen en dat er één front gevormd wordt met de school (binnen redelijke grenzen) dan zou die "softe" aanpak van de school waarschijnlijk ook beter werken.

Maar als je ouders er niet mee inzitten of je zelfs gelijk geven, dan gaat een of andere volgkaart of schorsing die enkel effect heeft in de microcosmos "school" weinig effect hebben.

Eigenlijk zie je hetzelde probleem veel breder bij alles rond het gebrek aan respect voor leerkrachten/het dalend onderwijsniveau. Ik denk dat de school daar gewoon niet omkan met de veranderende wereld, waar je een of andere marginale ouder voor je kan hebben die zijn kind enkel naar school stuurt omdat het moet.

Kijk ik had die redenering niet vanuit het perspectief van het beste voor de pester. Voor mij was dat ook uit het perspectief het beste voor het slachtoffer. Uiteindelijk is onderdeel van de opvoeding ook om slachtoffers te leren om om te gaan met die gevoelens en zich er niet door te laten impacteren.

Vroeger noemde men dit, een olifantenhuidje kweken. Of plastisch gezegd teflon Renegade.
Hier ga ik ergens wel mee akkoord. Al zien die 6 jaar waar zo iemand op een middelbaar zit wel "speciale" jaren.
Daarmee los je het probleem toch niet op, je verschuift het alleen maar naar een andere school. Laat een ander het maar oplossen. Voor hetzelfde geld gaat die daar ook gewoon voort met pesten en heb je met de uitsluiting van de pester, gewoon een nieuwe slachtoffer gecreeerd in de nieuwe school.
Er vanuitgaande dat kinderen vaak naar de school gaan die in de buurt ligt/makkelijk te bereiken is, straf je het kind wel door langer met de fiets te moeten, op de bus te zitten, ...

Hier ga ik ergens wel mee akkoord. Al zien die 6 jaar waar zo iemand op een middelbaar zit wel "speciale" jaren.

Er vanuitgaande dat kinderen vaak naar de school gaan die in de buurt ligt/makkelijk te bereiken is, straf je het kind wel door langer met de fiets te moeten, op de bus te zitten, ...

Van zodra je naar de middelbare school gaat in een iets of wat verstedelijkte omgeving, is dat toch vrij beperkt. In mijn gemeente van 50.000 inwoners liggen de 3 ASO middelbare scholen binnen een straal van 1 km van elkaar en dezelfde buslijnen en treinstation. Dan 1 TSO en 1 BSO school min of meer hetzelfde, en een 2e TSO school ligt net buiten de gemeente en daarvoor zou er dan eventueel wat verder gependeld moeten worden, maar dan hebben we het over hoop en al 10 minuten.

Sowieso een vreemde straf. Denk je dat ze plots gaan stoppen met pesten als ze langer moeten pendelen? Dat lijkt mij ook gewoon maar straffen om te straffen zonder effectief een oplossing te zoeken.

Van zodra je naar de middelbare school gaat in een iets of wat verstedelijkte omgeving, is dat toch vrij beperkt. In mijn gemeente van 50.000 inwoners liggen de 3 ASO middelbare scholen binnen een straal van 1 km van elkaar en dezelfde buslijnen en treinstation. Dan 1 TSO en 1 BSO school min of meer hetzelfde, en een 2e TSO school ligt net buiten de gemeente en daarvoor zou er dan eventueel wat verder gependeld moeten worden, maar dan hebben we het over hoop en al 10 minuten.

Sowieso een vreemde straf. Denk je dat ze plots gaan stoppen met pesten als ze langer moeten pendelen? Dat lijkt mij ook gewoon maar straffen om te straffen zonder effectief een oplossing te zoeken.
Ik bekeek het vanuit het Limburg perspectief (daar ging ik naar het middelbaar). Iets te kortzichtig van me. Daar zou je al meteen een half uur - 40 minuten extra met de bus moeten doen.

Goh, ik denk wel dat als ze beseffen dat ze door dit gedrag nergens welkom zijn, dat ze er uiteindelijk mee zullen stoppen. Maar wie weet?
Ik moet zeggen dat van alle "pestkoppen" die ik me nog kan herinneren, er eigenlijk niet veel goeds is gekomen.

Misschien is mijn inzicht hierin als ex-slachtoffer om het zo te noemen ook gewoon wat drastisch. Ik voelde oprecht een happy gevoel toen ik te horen kreeg dat 1 van mijn grote pesters met zijn auto ondersteboven in een gracht lag, en ik ben normaal redelijk empathisch. Om je een idee te geven van mijn "haat" naar zo mensen.

Ik ben ook het grootste deel van mijn schoolcarriere gepest geweest met zowel mijn uiterlijk als mijn achternaam, letterlijk twee dingen waar ik niets aan kon veranderen, dus ik snap het gevoel wel hoor.

Maar nu ik als vader een zoon heb op te voeden, merk ik gewoon hoe weinig straffen werkt en hoe weinig het positief gedrag aanmoedigt. Als ik het serieus zou uitvoeren, kan die van ons eigenlijk de komende 2 jaar geen TV meer zien bij wijze van spreken. En daar straf ik dan weer mezelf mee want dan komt die elke 5 minuten bij mij zagen dat hij zich verveelt en dat ik met hem moet spelen :biglaugh:

Daarom dat ik toch probeer na te denken over alternatieve methodes dan gewoon botte strafmaten opleggen, om gedragswijzigingen te bekomen.

Probleem de dag van vandaag is de normvervaging bij de ouders, daar loopt het initieel fout. Je merkt dat al genoeg op aan de schoolpoort.

Ouders die daar staan met sigaret in de mond, op het voetpad parkeren, gemene klap verkopen, op reis gaan tijdens de schoolperiodes...

De "zaligmakende" harde tot zelfs fysieke aanpak waar sommigen voor ijveren werkt misschien als schrikmiddel bij jonge kinderen, maar veel pubers deinzen daar niet meer voor terug, hoor.

Als kind was ik ook doodsbang dat mijn moeder me ging slaan, als puber kon dat dreigement me niet deren.

De "zaligmakende" harde tot zelfs fysieke aanpak waar sommigen voor ijveren werkt misschien als schrikmiddel bij jonge kinderen, maar veel pubers deinzen daar niet meer voor terug, hoor.

Als kind was ik ook doodsbang dat mijn moeder me ging slaan, als puber kon dat dreigement me niet deren.
Ik denk trouwens nu wel niet dat er vroeger, in die goede oude tijd toen we nog een pak slaag konden krijgen van "de meester", minder werd gepest. Volgens mij was de aandacht ervoor, zoals alles dat meer mentaal was, wel een pak minder aanwezig.

Dan ben je ofwel serieus aan het zeveren, ofwel het slachtoffer geweest van nutteloze mishandeling hoor.

Waarom zou ik daarover zeveren?
"Slachtoffer" en "mishandeling" zijn zware woorden die ik daar nooit zou durven opkleven. Die woorden passen dan wel weer perfect in de hedendaagse slachtoffercultuur, kasplantjes-mentaliteit, normvervaging en een compleet gebrek aan het kunnen omgaan met autoriteit bij kinderen... euh, excuseer, bij onze prinsjes en prinsesjes. Enfin, zowat alles wat er ongeveer verkeerd loopt vandaag de dag.
Neen, ik volgde gewoon de regels niet op dat moment, dus wist ik dat ik de gevolgen kon dragen. Dat deed wel even pijn maar het is niet dat dat aan het bloeden was ofzo. Je dacht gewoon twee keer na in het vervolg.

Ik vond dat ook niet zo abnormaal, thuis kregen we ook wel eens een draai rond onze oren of andere "pijn"-straffen ("lijfstraffen" klonk mij dan weer te dramatisch :unsure: ).

Maar door die directeur heerste er wel een zeker regime. Ik kan mij niet herinneren dat er daar gepest werd. En vechtpartijen werden daar simpelweg opgelost door de directeur die uit zijn bureau kwam en met zijn norse blik op de dorpel ging staan van het hoofdgebouw. Punt. Dat was meestal voldoende om vechters tot inkeer te brengen.
Hetzelfde met ons vader indertijd. Als hij telde tot 3 dan wist je hoe laat het was.

Neen, niet alles was beter vroeger. Maar die extreme softheid, gepredikt door een links kransje van salon-pedagogen, is veel te ver doorgeslaan. Zowel qua opvoeding als qua educatie. Nu steeds duidelijker blijkt dat ze maar wat aan het lullen waren in het ijle, 20 jaar lang en goedbetaald, vraag ik mij af waarom we nog steeds op datzelfde elan zouden doorgaan. Qua educatie lijkt men precies langzaam tot inkeer te komen, wanneer volgt de rest?

Ik denk trouwens nu wel niet dat er vroeger, in die goede oude tijd toen we nog een pak slaag konden krijgen van "de meester", minder werd gepest. Volgens mij was de aandacht ervoor, zoals alles dat meer mentaal was, wel een pak minder aanwezig.

Is ook gewoon de verkeerde vergelijking. Vroeger, dus in die tijd, werd er geen aandacht geschonken aan dergelijk gedrag. En werd er dus in se ook niet gehandeld op dezelfde manier als men op andere zaken hard handelde. Heck, soms werd het gewoon afgedaan als dat hoort erbij, dat creëert karakter (en op een manier doet het dat ook, voor degenen die er niet onderdoor gaan).

Voor de rest is er nog een serieus verschil tussen lijfstraffen en gewoon kort op de bal streng handelen.

Een dreigement heeft geen invloed indien er geen gevolg die dat dreigement bevestigd komt.
Daarom ook dat het zo belangrijk is dat je gradueel moet escaleren. En die escalatie dan ook effectief moet toepassen.

Maar ja, zelfs dan gaan er personen zijn die er niet reageren. En dat zijn dan de personen die klaar zijn voor de vergeetput. Of tot ze effectief verstand krijgen.

Ik word binnenkort vader en ben echt is benieuwd hoe ik ga omgaan met pestgedrag.

In het middelbaar was ik tot het 3de schooljaar bij de populairste kinderen van de school, dan wat in de rug gestoken geweest door men toenmalige beste vriend en dan is dat geevolueerd tot ik die random gepest werd. Ik herinner me nog men moeder die een aantal jaar geleden de oude schooldirectrice tegenkwam en die zo op een zielige toon tegen men moeder zei: ''is alles ok met hem? Heb nog veel aan jullie gedacht''
Dat vond ik nog het ergste, dat men moeder herinnert werd aan hoe machteloos ze waren.

De pesterijen bij mij hebben maar 2 jaar geduurd want ik ben veranderd van studierichting en school (informaticabeheer gaan volgen) waar ik ook meteen vrij populair werd maar ik heb de pesterijen vrij goed doorstaan. Heeft me enorm assertief gemaakt en ik heb de (slechte?) eigenschap dat ik daardoor altijd in alles wil winnen en de beste zijn. (Sorry aan mijn vrienden :laugh:)

Hetgeen mij het meest frustreerde was hoe de school duidelijk op de hoogte was maar minimaliseerde en eigenlijk nooit ingreep omdat de aanstoker (mijn toenmalige beste vriend) de zoon was van 1 van de leerkrachten en er daardoor niet werd ingegrepen. Ik was zelf een braaf manneke, mijn vrienden ook. Niet de ballen om er toen fysiek of verbaal er tegenin te gaan. We played video games, life was good, verder nooit de grote jan uitgehangen dus te braaf om te reageren.

Ergens ben ik ze op een vreemde manier dankbaar. Heeft me een ongeziene drive gegeven om te slagen en beter te doen dan die mannen, iets waar ik, al zeg ik het zelf, met glans in geslaagd ben. Het is zeer oppervlakkig maar ik genoot bv van het moment toen ik verhuisd was naar Antwerpen en nog is voor men paspoort naar men oude gemeente moest toen ik daar 1 van de kopstukken zag en die meteen neerbuigend mij aansprak zo van ''ierse de xxxxx, hoe ist met u'' zo half lachend. Heerlijk moment dat hij toen op zijn oude fiets kon kruipen en ik een gloednieuwe Mercedes AMG kon ontgrendelen. De look on his face, priceless. Klinkt zeer oppervlakkig maar is toch zo ergens voor mij bigger man zijn in de zin dat ik er geen aandacht aan schonk aan zijn bantering maar in de jaren die gepasseerd waren rustig mijn ding gedaan heb, hard gewerkt, geinvesteerd, alles zelf opgebouwd door 1900 euro die ik zelf gespaard had te gebruiken om zelfstandig te worden om dan te komen op het punt waar ik nu ben met een mooie vrouw, dochter onderweg, mooi huis en een stabiele financiele toekomst voor het gezin en later voor men dochter. Kunnen ze allemaal puntje aan zuigen die mannen. En ja, ik ben intelligent genoeg om te beseffen dat dit plat leedvermaak is maar iets van human nature/wie laatst lacht...

Ik hoop dat ik, moest mijn dochter ooit gepest worden, ik mijn kalmte ga kunnen bewaren. De accountability bij de ouders van pesters is vaak nul. Word ik woedend van. Moest mijn dochter ooit pesten, het gaat haar beste dag niet zijn en dan gaat ze de gevolgen echt zwaar dragen. Nultolerantie bij mij op dat vlak. Ik vind vooral de ouders verantwoordelijk voor het pestgedrag van de kinderen want zij zijn degene die met harde hand moeten ingrijpen.

Mensen spreken vaak niet over pesterijen wat ik vreemd vind. Ik ben daar 'trots' op en blij dat ik daar zo vocaal over durf zijn. It made me who I am. Waarschijnlijk was ik nooit op het punt gekomen in men leven waar ik nu sta omdat ik zonder de pesterijen niet de drive had gehad mezelf zo te bewijzen tegenover anderen.

Waarom zou ik daarover zeveren?
"Slachtoffer" en "mishandeling" zijn zware woorden die ik daar nooit zou durven opkleven. Die woorden passen dan wel weer perfect in de hedendaagse slachtoffercultuur, kasplantjes-mentaliteit, normvervaging en een compleet gebrek aan het kunnen omgaan met autoriteit bij kinderen... euh, excuseer, bij onze prinsjes en prinsesjes. Enfin, zowat alles wat er ongeveer verkeerd loopt vandaag de dag.
Neen, ik volgde gewoon de regels niet op dat moment, dus wist ik dat ik de gevolgen kon dragen. Dat deed wel even pijn maar het is niet dat dat aan het bloeden was ofzo. Je dacht gewoon twee keer na in het vervolg.

Ik vond dat ook niet zo abnormaal, thuis kregen we ook wel eens een draai rond onze oren of andere "pijn"-straffen ("lijfstraffen" klonk mij dan weer te dramatisch :unsure: ).

Maar door die directeur heerste er wel een zeker regime. Ik kan mij niet herinneren dat er daar gepest werd. En vechtpartijen werden daar simpelweg opgelost door de directeur die uit zijn bureau kwam en met zijn norse blik op de dorpel ging staan van het hoofdgebouw. Punt. Dat was meestal voldoende om vechters tot inkeer te brengen.
Hetzelfde met ons vader indertijd. Als hij telde tot 3 dan wist je hoe laat het was.

Neen, niet alles was beter vroeger. Maar die extreme softheid, gepredikt door een links kransje van salon-pedagogen, is veel te ver doorgeslaan. Zowel qua opvoeding als qua educatie. Nu steeds duidelijker blijkt dat ze maar wat aan het lullen waren in het ijle, 20 jaar lang en goedbetaald, vraag ik mij af waarom we nog steeds op datzelfde elan zouden doorgaan. Qua educatie lijkt men precies langzaam tot inkeer te komen, wanneer volgt de rest?
Iemand die op je hoofd slaat met een ring aan omdat je niet tijdig op je stipje staat in de rij, daar gaat het hier om hé? Ik ben al eens verschoten over de achtergesteldheid van bepaalde West-Vlaamse dorpen uit gesprekken met ons voormalig lid M°°nblade, maar vermits we hier allemaal ongeveer dezelfde leeftijd hebben toch nog eens herhalen: in de jaren '90 was dat echt niet normaal of de standaard meer.

Verder mag je daar weer een hele hoop zever over prinsjes en prinsesjes aanhangen en al de problemen van het hedendaags onderwijs er aanhangen, hier gaat het over pesten. En ondanks jouw claim dat zoiets in jouw tijd niet gebeurde, zal iedereen die hier verhalen vertelt over hoe ze gepest werden, min of meer jouw leeftijd zal hebben. Net zoals IMO oudere mensen even goed zo'n verhalen zullen hebben. Maarja, toen was mentale gezondheid iets dat niet ter sprake kwam, en pesten, gohja zie @Renegadexxripxx. Dus ik denk echt niet dat het vroeger beter was op dat vlak hoor.

Laatst bewerkt:
Iemand die op je hoofd slaat met een ring aan omdat je niet tijdig op je stipje staat in de rij, daar gaat het hier om hé? Ik ben al eens verschoten over de achtergesteldheid van bepaalde West-Vlaamse dorpen uit gesprekken met ons voormalig lid M°°nblade, maar vermits we hier allemaal ongeveer dezelfde leeftijd hebben toch nog eens herhalen: in de jaren '90 was dat echt niet normaal of de standaard meer.

Om het "erger" te maken: het was begin de jaren 2000 en het was niet echt een achtergesteld dorpje maar een vrij normale (in mijn ogen) middelbare school in Knokke. Hoogstens misschien wat neigend naar elitair op sommige vlakken, maar in zijn algemeenheid viel dat ook wel mee hoor.

Verder mag je daar weer een hele hoop zever over prinsjes en prinsesjes aanhangen en al de problemen van het hedendaags onderwijs er aanhangen, hier gaat het over pesten. En ondanks jouw claim dat zoiets in jouw tijd neit gebeurde, zal iedereen die hier verhalen vertelt over hoe ze gepest werden, min of meer jouw leeftijd zal hebben. Net zoals IMO oudere mensen even goed zo'n verhalen zullen hebben. Maarja, toen was mentale gezondheid iets dat niet ter sprake kwam, en pesten, gohja zie @Renegadexxripxx. Dus ik denk echt niet dat het vroeger beter was op dat vlak hoor.

Ik zeg niet dat er niet gepest werd in die tijd, maar op die school herinner ik mij dat inderdaad niet. Pas op, de pesterijen kunnen ook subtiel zijn waar je als leerkracht of directie weinig grip op hebt. Of tegenwoordig met allerlei sociale media ook buiten de school(m)uren. Het is er allemaal niet eenvoudiger op geworden.
Maar dergelijke duidelijke, grove gevallen? Daar zouden korte metten mee gemaakt worden, dat weet ik wel zeker.

Maar bon, ik ben geen specialist of pedagoog, dus kan gerust zijn dat ik daar gewoon verkeerd in ben.

Ik denk dat de kans daarom net groter is dat je het juist hebt.

Die pedagogen bedoelen het vast allemaal wel goed, maar soms heb je zoiets als beroepsblindheid. En dan is het goed dat buitenstaanders eens eventjes wat "specialisten" wakker schudden en realiteitszin bijbrengen.

Terug
Bovenaan