Het onderwijs

Ja die trucjes zijn vreselijk. Zorgen voor het ontbreken van elk inzicht.
Ik vond het inzichtelijk aanbrengen als leerkracht destijds net zo belangrijk. Daar steek je veel tijd in, maar levert zo veel meer op dan deze BS waarbij gelijkheidstekens ook nog eens te pas en te onpas worden gebruikt.

Ouders en grootouders gefrustreerd over nieuwe rekenmethodes: “Ik durf mijn kleinkinderen niet meer te helpen”

Ouders én deskundigen kanten zich tegen speciale wiskundemethodes: “Aan de zelfverklaarde experts die denken dat het een steuntje is: dat is het niet”

Deze snap ik nu ook wel.
'sokjesmethode'? 'wipjes'? ‘vijvermethode’ Lijken me allemaal zaken die gewoon ten eerste wiskundig al niet correct neergeschreven zijn.
Oefening%20sokjesmethode%20wiskunde

Verder nog uit het andere artikel.
36 : 9 = 36 – 9 – 9 – 9 – 9 = 0, dus 36 : 9 = 4.... errr....
470 + 170 wordt 470 + 100 = 570 + 50 = 620 + 20 = 640... Nog 'errrder'

Hoe is dit zover kunnen komen? Wiskunde is een taal en daar hoef je de spelregels niet voor om te gooien om het begrijpbaarder te maken want dat doet meer kwaad dan goed in latere fase denk ik?
Ik vind wat jij neerschrijft nu wel niet verkeerd qua hoofdrekenen, de notatie is gewoon verkeerd.
36:9 --> hoe vaak gaat in 9 in 36, dus voor zo'n kleine getallen zie je door 9 af te trekken dat dit 4 is. Het drillen van maaltafels zou daar nu wel naast moeten gebeuren.
470+170 --> uit elkaar trekken in makkelijkere tussenresulaten.
Voor kinderen die dat net leren vind ik dat niet zo vreemd.

Die afbeelding daarentegen lijkt eerder op de processie van Echternach.

Klopt dat die methode op geen hol slaat. Elk van mijn vier kinderen kan een andere uitleg van de leerkracht om daarmee om te gaan. De ene al wat beter dan de andere. Dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Maar ook in het middelbaar hangt jammer genoeg veel van de leerkracht af op welke manier de kennis wiskunde wordt aangeboden en opgebouwd...

Deel van leerkrachten verdient bovengemiddeld veel

Artikeltje op HLN met een vergelijking van alle voordelen in de privé vs. de voordelen.in het onderwijs.

Nu, die loonschalen zijn openbaar, dus het is toch geen geheim dat een Master in Geschiedenis waarschijnlijk beter af is in het onderwijs dan in een niet-STEM positie in de privé?
Werd hier ook al aangehaald: https://www.beyondgaming.be/threads/wat-is-uw-brutoloon.113/page-697#post-1773196

Met zo'n titel vind ik het nogal lijken op stemmingmakerij. De premisse is dat velen denken dat het onderwijs slecht betaalt en kijk sommigen verdienen zelfs bovengemiddeld (wat zoals jij zegt logisch is gezien het systeem, het is niet of een STEM-master gaat die ervaring hebben), terwijl de verloning volgens mij niet de meest voorkomende klacht is van de gemiddelde leerkracht.

Als iemand die in beide sectoren heeft gewerkt: mijn brutoloon ligt lager in de private sector en nettoloon hoger. Allebei in gelijkwaardige (uitvoerende) functies. Als je enkel bruto met bruto vergelijkt en niks anders meeneemt, zal een master secundair onderwijs daar inderdaad gemiddeld beter uitkomen. Edit: ik lees dat ze het totaalpakket vergeleken hebben in de studie. Voor leraren o.a. de verlofdagen meegeteld.

Loopbaan/groeimogelijkheden (wat automatisch een effect heeft op loon) waren wel degelijk een grote frustratie.
In die 10 jaar onderwijs heeft niemand mij ooit gevraagd wat mijn persoonlijke ambities en doelstellingen waren, en welke concrete acties ik zou ondernemen om die doelen te bereiken. In de privé vragen ze dit bijna wekelijks. En daar krijg je ook de ruimte en middelen om die groei te bereiken.

En op het einde van de rit: opslag en promotie voor wie het goed doet. In het onderwijs daarentegen: iedereen evenveel opslag, ongeacht hoe goed of slecht je lesgeeft. En een groeipad is er eveneens niet, behalve rechtstreeks naar directeur (en die zijn volgens de studie ferm onderbetaald, dus ik pas). Daar was nul incentive om het beter te doen.

Laatst bewerkt:
Veel leerkrachten klagen niet over het loon (natuurlijk mag het altijd meer, dat is bij iedereen zo)

Het zijn eerder mensen die erbuiten staan die het erover hebben. Waardoor leerkrachten zich altijd moeten verdedigen...

Ze klagen wel over de ondersteuning, beleid, meer en meer papierwerk,...

Leerkrachten moeten zich altijd verdedigen en dat wordt aangewakkerd door de politiek, want we zijn gemakkelijke doelwitten. Op papier zitten we op roze wolkjes. We verdienen te veel, te veel vakantie, te hoog pensioen, te weinig uren,... ik ben dat echt beu. Iedereen is vrij om zelf ook leerkracht te worden, maar ik kan je verzekeren, zonder een flinke portie ideologie en overtuiging hou je het niet vol. Ik ben 9 jaar geleden overgestapt en na 7 jaar vervangingen in combinatie met een andere job, eindelijk 2 jaar geleden mijn eigen uren gekregen en nu dit jaar genoeg uren vastbenoemd om een zekerheid te hebben. Maar ik vind het een schone job. Mensen zien groeien is fantastisch om te zien. En Demir mag eens een maandje in het veld staan. Ze zal haar tabellen en cijfers wel anders interpreteren vanachter haar bureau.

En ook, je kiest een job ook deels omdat de verloning en de voordelen voor jou persoonlijk goed vallen. Stel je voor dat jouw baas ze na enkele jaren gewoon aanpast in jouw nadeel, maar je moet wel gewoon het zelfde blijven werken. Hoe tof zouden jullie dat vinden (naast het feit dat het gewoon contractbreuk is)?
+
Iedereen denkt te weten hoe je je job moet doen ;)

(Sorry ik moest dit even van me af schrijven precies)

Laatst bewerkt:
En als je dan uitgeput, gedesillusioneerd en gefrustreerd ermee stopt, is het ook nog lastig om ander werk te vinden, want je bent ofwel overgekwalificeerd ofwel niet specifiek opgeleid. Je moet maar net een bedrijf vinden waar je de kans krijgt om een nieuwe ervaring op te doen...

Ik vraag me eigenlijk af wat de bedoeling is van dat artikel en dat zogezegd “geheime” rapport. De loonbarema’s zijn gewoon publiek toegankelijk. Het komt zo nogal over als sensatiezucht of stemmingmakerij. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het een bepaald narratief vanuit de N-VA wil voeden om besparingen in het onderwijs te rechtvaardigen en verdeeldheid te creëren.

Als leerkracht valt het me ook op hoe dit soort nieuws telkens opduikt vlak voor de zomervakantie, alsof er tijdens de examens altijd nog snel wat frustraties over leerkrachten moeten worden aangewakkerd voor we op veel te lange vakantie mogen.

Ik ben blij dat ik nooit in het onderwijs ben gestapt. Iedereen denkt te weten hoe je werk moet doen, constant jaloezie moest een leerkracht een voordeel halen uit zijn job, die ouders van tegenwoordig,.. .
En dan schrikken dat goede profielen moeilijk aan te trekken zijn.

Terug
Bovenaan