Het NMBS topic

Voor stakingen die het halve land platleggen, zouden vakbonden toch minstens moeten kunnen bewijzen dat de wil om te staken breed gedragen is onder de bevolking.
Dat zou de vakbonden alvast wat kunnen depolitiseren.

(excuus dat ik dit hier post ipv in een algemene stakingstopic)

Ik ga toch nooit begrijpen waarom treinen zo fragiel zijn tegen temperatuur.

Het wordt een beetje warm; niet eens +30 en de miserie begint.

Jep, +1u vertraging weer. Tijd om weer een compensatie in te dienen.

Ergens wel schandalig dat de app of conducteurs niet communiceren over de compensaties. Je weet perfect dat het een lijn is met 1 trein per uur dus dat iedereen die verder moet 1u vertraging aan zijn been heeft

Laatst bewerkt:
Ik ga toch nooit begrijpen waarom treinen zo fragiel zijn tegen temperatuur.

Het wordt een beetje warm; niet eens +30 en de miserie begint.

Het zijn vooral de sporen, en zeker de wissels die gevoelig zijn voor hoge temperaturen. De rails zijn van staal, en staal krimpt of zet uit afhankelijk van de temperatuur. Als het 30° is, dan kunnen die rails tot meer dan dubbel zo warm worden.
Wissels zijn afgesteld om niet te veel speling te hebben om de trillingen en schokken te minderen als er een trein over rijdt.
Wissels hebben ook controlemechanismen om te controleren of die wel in de juiste stand (links/rechts) ligt, en of de tongen dicht genoeg tegen de rails liggen. Door het krimpen/uitzetten van het staal kan het zijn dat die controle faalt. Dan kan/mag een trein daar niet aan normale snelheid over rijden en moet er ter plaatse visueel nagekeken worden of alles nog in orde is, en kan die wissel eventueel wat bij geregeld worden.

Het zijn vooral de sporen, en zeker de wissels die gevoelig zijn voor hoge temperaturen. De rails zijn van staal, en staal krimpt of zet uit afhankelijk van de temperatuur. Als het 30° is, dan kunnen die rails tot meer dan dubbel zo warm worden.
Wissels zijn afgesteld om niet te veel speling te hebben om de trillingen en schokken te minderen als er een trein over rijdt.
Wissels hebben ook controlemechanismen om te controleren of die wel in de juiste stand (links/rechts) ligt, en of de tongen dicht genoeg tegen de rails liggen. Door het krimpen/uitzetten van het staal kan het zijn dat die controle faalt. Dan kan/mag een trein daar niet aan normale snelheid over rijden en moet er ter plaatse visueel nagekeken worden of alles nog in orde is, en kan die wissel eventueel wat bij geregeld worden.
Sure, dat kan ik begrijpen. Maar het voorval van eergisteren was toch geen wissel? Dit voorval voor de duidelijkheid: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...affligem-reizigers-moeten-langs-spoor-naar-s/

Technisch probleem + rook in een treinstel. En zien er mij M7 treinstellen uit (dus de meest recente). Het kan toeval zijn en dat dit technisch probleem niets met de temperatuur te maken heeft, maar ervaring leert mij dat er toch meer treinen in panne staan (en dus niet door een wissel) als de temperatuur hoger is.

En gisteren zeiden ze mij ook niet dat het aan een wissel lag. (710 gepakt gisteren en die zat vast door een defecte trein en er zat nog een trein tussen 710 en de defecte.) En als er meer dan 30min vertraging is, dan annuleren ze die want het is een lijn die maar 1 keer per uur gaat..

Sure, dat kan ik begrijpen. Maar het voorval van eergisteren was toch geen wissel? Dit voorval voor de duidelijkheid: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...affligem-reizigers-moeten-langs-spoor-naar-s/

Technisch probleem + rook in een treinstel. En zien er mij M7 treinstellen uit (dus de meest recente). Het kan toeval zijn en dat dit technisch probleem niets met de temperatuur te maken heeft, maar ervaring leert mij dat er toch meer treinen in panne staan (en dus niet door een wissel) als de temperatuur hoger is.
Was technisch probleem + brandalarm die is afgegaan. Half uur later was de brandalarm afgezonder van rook was er geen spraken (toch niet volgens treinbestuurder en boordchef) en kon trein terug vertrekken was op bevel van brandweer/politie dat trein geëvacueerd is en niet mocht vertrekken.

Het waren M7 maar die zijn helemaal niet op punt nog veel kinderziektes.

Laatst bewerkt:
Was technisch probleem + brandalarm die is afgegaan. Half uur later was de brandalarm afz en kon trein terug vertrekken was op bevel van brandweer/politie dat trein geëvacueerd is en niet mocht vertrekken.
Zoals dus in het artikel staat. Mijn antwoord was op @Waelvis die zei dat vooral de sporen & wissels gevoelig zijn voor temperatuur (wat ik nergens ontkent of tegenspreek waardoor daarmee ook problemen zijn, dat klinkt heel logisch!).

De voorvallen van de afgelopen dagen die het nieuws halen + andere voorvallen van de afgelopen jaren (die het nieuws halen of die ik zelf meegemaakt heb) geven echter het gevoel dat het niet vooral de sporen & wissels die gevoelig zijn, maar evengoed de treinstellen & locomotieven... Maakt niet uit dat de evacuatie op bevel van brandweer/politie was, het technisch probleem was met rollend materieel.

Zoals dus in het artikel staat. Mijn antwoord was op @Waelvis die zei dat vooral de sporen & wissels gevoelig zijn voor temperatuur (wat ik nergens ontkent of tegenspreek waardoor daarmee ook problemen zijn, dat klinkt heel logisch!).

De voorvallen van de afgelopen dagen die het nieuws halen + andere voorvallen van de afgelopen jaren (die het nieuws halen of die ik zelf meegemaakt heb) geven echter het gevoel dat het niet vooral de sporen & wissels die gevoelig zijn, maar evengoed de treinstellen & locomotieven... Maakt niet uit dat de evacuatie op bevel van brandweer/politie was, het technisch probleem was met rollend materieel.
Klopt enorm veel probleem maar dat is niet meer dan logisch met oud materiaal en materiaal die bijna 24h per dag rondrijd.

Tis ook kapot bespaart waardoor er amper Res materiaal is.

Laatst bewerkt:

Ik had geen weet van dat incident van gisteren, ik antwoorde algemeen vanuit mijn ervaringen op een seinhuis.

Daarnet een vervoerbewijs controle van een zeer vriendelijke (en ook knappe roodharige) treinbegeleidster. Ik heb met plezier mijn ticketje in gsm vorm afgegeven, zo is het ook alvast fijn om met de trein te reizen...

Het is de moeite vandaag. Veel vertragingen, in de app staat er al België uitzonderlijk weer lol

@Waelvis, of wie nu ook Eer met de app bezig was, dit is WSS niet de bedoeling :)
1000024894.jpg

Er was vanochtend vanalles mis rond Waregem met de routeplanner, wss ene hiccup door ergens een foute manipulatie in de data. Alles is weer ok nu.
Er waren blijkbaar werken die uitliepen, mogelijks iemand de datum ver in de toekomst gezet?

Het is de moeite vandaag. Veel vertragingen, in de app staat er al België uitzonderlijk weer lol

Ik was vorige vrijdag voor de eerste keer in 2 jaar weer in Belgie en moest per toeval met de trein reizen, wat een horror show was me dat. Eerst bijna half uur vertraging in Kortrijk, dan de trein die naar Antwerpen-Centraal trok die ermee stopte in Sint Niklaas en we daar een andere trein mochten opzoeken, en als klap op de vuurpijl om 18h in Berchem tegen deze shitshow aangelopen:

Uiteindelijk ook hier een dik half uur vertraging opgelopen. Volgende keer kom ik met de auto naar Belgie...

BOShd28.jpeg

Terug
Bovenaan