Het NMBS topic

Ik ga hiermee akkoord. De discussie gaat wat scheef met dat gezever rond Limburg, maar overal worden parkings betalend gemaakt. En als dat een optie is rijden mensen dan gewoon tot de volgende parking die gratis is en zo zet dat probleem zich verder want dan is er een "reden" om zaken betalend te maken. En uiteindelijk rijdt er dan een deel van de originele groep gewoon tot aan hun werk.

Een of ander voldoende laag bedrag, of gewoon geen kost als er al een treinticket werd gekocht, lijkt mij gewoon logisch. Heus niet iedereen die met de wagen komt kan gewoon met fiets, bus, te voet, ... komen. Laat ons ook eerlijk zijn: dat verhoogt enkel maar de drempel om de trein te nemen. Voor een overheid die -op papier- mensen in het OV wil krijgen is het vreemd dat zij die kosten niet op zich nemen.

Het is een terechte bedenking over de overheid. Gaat overigens voor heel veel NMBS zaken op waar het bedrijf aan de overheid al aangegeven heeft ze zeker ervoor open te staan mits er iets tegenover staat. Of het nu gaat om wifi in de trein, nieuwe treinen, nachttreinen of parkings.

Het valt toch moeilijk te betwisten dat de NMBS de treinreiziger toch niet altijd als hoogste prioriteit heeft. De investering van 480 miljoen € voor het station van Bergen, is het dat waard voor de reiziger?
Of eerder, de 437 miljoen € voor het station van Luik-Guillemins?
Met dat geld kan je veel parkings aanleggen hoor... (of andere zaken die veel nuttiger zijn voor de reiziger)

Helemaal waar, maar truth be told heeft dat altijd heel veel te maken met (lokale) politiek. Gelukkig begint het bedrijf zich daar meer en meer tegen af te zetten. Er is nog heel veel werk, maar bij elk project is het motto nu "what' in if for the customers"? Als dat onvoldoende blijkt vlieg je gewoon terug naar de tekentafel. Het is ook de eerste vraag die Dutordoir stelt als je bij haar iets gaat pitchen.

Dat de treinreiziger geen prioriteit is, is een dooddoener. In alles wat het bedrijf doet staat de reiziger centraal. Maar nogmaals: er is nog veel werk.

Sinds wanneer organiseert NMBS stakingsdagen?
De werknemers zijn toch de spil van het bedrijf? Is een veel te makkelijk excuus, gewoon wat naar elkaar wijzen (werknemers, management en politiek in alle richtingen). En je kan niet ontkennen dat er een stakingscultuur heerst.
En het heeft niets met afgunst te maken, maar met rationele argumenten. Het is net de Limburg calimero's die er altijd een hoop emotionele argumentatie bijsleuren en het niet rationeel bekijken.
Heb je de missie van NMBS al eens gelezen?

We willen als publieke dienstverlener een sleutelrol spelen op het vlak van mobiliteit en zo een essentiële schakel vormen op sociaaleconomisch gebied. Iedereen heeft elke dag recht op en nood aan mobiliteit: om naar het werk of naar school te gaan of in de vrije tijd. We willen alle klanten een veilige, betrouwbare en duurzame mobiliteit aanreiken, van deur tot deur, en waarbij onze treinen een centrale plaats innemen als vervoermiddel bij uitstek voor grote groepen reizigers tussen grote centra en in voorstadsgebied en ook ter ontsluiting van meer landelijke gebieden.

Gewoon rechtuit lachen in het gezicht van de reiziger, en zeker in dat van de Limburgse reiziger. Wees gewoon zelf niet zo hypocriet en acteer naar het beleid dat vooropgesteld wordt.
Of maak andere keuzes, dat mag gerust, maar zorg dan voor alternatieve investeringen in autovervoersmogelijkheden. En pas je missie aan.
Uw voorbeeld is een mooie case: De NMBS is geen liefdadigheidsinstelling. Als de luchthaven meer treinverkeer wil naar de luchthaven dan moeten daar middelen tegenover staan. Van de luchthaven of van de overheid. HEt riedeltje van 'hoeveel miljarden' is geen geldig argument. Die miljarden dienen voor het contract van openbare dienst. Alles wat daarbij komt moet commercieel levensvatbaar zijn. Dat geldt zowel voor parkings als voor een commerciëler treinaanbod.

Bovendien is er nu al personeelstekort, een nieuwe treinverbinding inleggen klinkt makkelijk maar is het niet.
Volgens wikipedia is het nu al het 13e drukstbezette station, zelfs met de dure Diabolo taks. Er is gewoon nog veel meer potentieel om reizigers te bedienen. En de NMBS ziet dat ook, want ze WILLEN meer ritten doen, maar ze KUNNEN niet. Kan je niet eens lezen wat ik schrijf?

En het kan dan wel om het aantal directieleden te verdubbelen op 8 jaar tijd. Maar drukbezette en gewenste ritten opzetten, owee nee dat kan niet. Want geen materieel, of geen mensen, of neen zeg maar dat het niet levensvatbaar is en gooi er nog maar een koosnaampje a la calimero bij. Dat zal ze wel het zwijgen opleggen. Goed bezig.

"Parking beschikbaar" betekent niet dat de parking perse in handen is van de NMBS. De Brusselse stations staan bijvoorbeeld niet in die lijst maar waarschijnlijk zijn die parkings in handen van andere private partners terwijl er wel staat "parking beschikbaar"
Klopt!

Ik moest onlangs in de parking aan Brussel-Zuid parkeren. Mijn badge waarmee ik gratis op NMBS-parkings mag staan werd niet herkend. 25€ mogen ophoesten voor een 3-tal uurtjes.

We gaan je eerdere lijstje eens afwerken hé. Ik heb 10min tijd, dus kan de overige stations die ik niet ken wel eens opzoeken.

Genk: Welke parking is betalend geworden? Daar vind ik enkel straatparkeren en niet-NMBS parkings in de buurt... Dus hoe ligt dat aan de NMBS dat die betalend geworden zijn? En van wat ik vind, is dat al betalend van zeker 2009, nog ver voor de renovatie van het station in 2013.

Euhm, de parking vlak naast het station? Wel al jaren geleden dat ik daar nog geweest ben.

Bokrijk: Was 15 plaatsen: https://maps.app.goo.gl/TJ1U5uokx3xz1zKD7
Na heraanleg 45: https://maps.app.goo.gl/NJmLgGe3HWdamLfS9
En ligt nu in de gele zone van Genk, wat betekent dat de gemeente het betalend gemaakt heeft; net zoals aan station Genk...

Fijn, I stand corrected.

En dan die strook in Diest van de gemeente net na de parking is hier: https://maps.app.goo.gl/9cDTrrKKeTVcqmEY9
Voor 2022 gratis: https://maps.app.goo.gl/Am66ATLfPdwnQ6U47
Erna betalend: https://maps.app.goo.gl/wfipUdRWqSGZJfH2A

Dat lijkt mij naast de kwestie, is niet de hoofdparking? En hoe dan ook, zeker een station als Diest of Aarschot (groot knooppunt) zou een immense pendelparking moeten krijgen, dat is mijn gehele pleidooi net (en niet enkel voor Limburgers, fyi, ik ken het equivalent van Aarschot in W-Vl gewoon niet).
https://maps.app.goo.gl/wfipUdRWqSGZJfH2A
Dus, wil je er nu eens op antwoorden?
Vanwaar komen je claims dat het allemaal de NMBS is dat het betalend maakt? En hoe kom je erbij dat men enkel slagbomen plaatst en zo zelfs minder parkeerplaatsen creëert? Zoals hiervoor gezegd, zit er soms een proefperiode gratis tussen heraanleg en betalend maken, is het daarom dat je denkt dat ze enkel maar slagbomen plaatsen/het zomaar betalend maken?

Vanwaar komt die claim? Misschien vanuit het feit dat je het parkeerabonnement bij de NMBS mag afrekenen? Mijn collega's die in Diest opstoppen, betalen €50+ per maand aan de NMBS. Geen tussenkomst werkgever helaas.

Sinds wanneer organiseert NMBS stakingsdagen? En het heeft niets met afgunst te maken, maar met rationele argumenten. Het is net de Limburg calimero's die er altijd een hoop emotionele argumentatie bijsleuren en het niet rationeel bekijken.

Rationeel bekeken, heeft Limburg met een povere ontsluiting van het noordelijke deel en het jarenlang ontbreken van een rechtstreekse verbinding met Antwerpen - intussen gelukkig wel hersteld -, gebrekkige renovatie van de stations, etc. wel degelijk "recht" van klagen, zonder dat dat tot Calimero gedrag gereduceerd moet/mag worden.

In dit geval heb ik echter enkel op het Limburg aspect gefocust omdat de rekenkunde van de NMBS nogal hypocriet was. Dat was alles en dat klopt(e) ook.

Uw voorbeeld is een mooie case: De NMBS is geen liefdadigheidsinstelling. Als de luchthaven meer treinverkeer wil naar de luchthaven dan moeten daar middelen tegenover staan. Van de luchthaven of van de overheid. HEt riedeltje van 'hoeveel miljarden' is geen geldig argument. Die miljarden dienen voor het contract van openbare dienst. Alles wat daarbij komt moet commercieel levensvatbaar zijn. Dat geldt zowel voor parkings als voor een commerciëler treinaanbod.

Bovendien is er nu al personeelstekort, een nieuwe treinverbinding inleggen klinkt makkelijk maar is het niet.

Blijkbaar geld thet niet voor megalomane stations in Bergen of Luik, dure consultancy contracten, etc.

Kan me wel inbeelden dat nieuwe treinverbindingen op een zeer druk net inderdaad niet evident is.
De financiële constructie met die Diabolo-toeslag is echter wéér zo'n voorbeeld van slecht beleid, niet alleen vanuit de NMBS, want uiteindelijk is het de politiek die dit beslist heeft. Het ontmoedigt reizigers om op een duurzame manier naar de luchthaven te reizen.
Minder auto's richting de luchthaven lijkt mij net iets wat je zou willen, maar men rekent een gezin van 4 al snel € 44 extra aan, bovenop de prijs van de reguliere treintickets. Het scheelt niet veel of het is goedkoper om een week je auto te parkeren aan de luchthaven...

Euhm, de parking vlak naast het station? Wel al jaren geleden dat ik daar nog geweest ben.
Deze dus? Dat al van voor 2009 betalend is (google street view link is van 2019 en je ziet de ticketautomaat staan) en gewoon van de gemeente is?
En, zoals eronder ook gezegd met link naar de site van Genk zelf: dat is gele zone opgelegd door de gemeente, dat is geen NMBS parking.

Vanwaar komt die claim? Misschien vanuit het feit dat je het parkeerabonnement bij de NMBS mag afrekenen? Mijn collega's die in Diest opstoppen, betalen €50+ per maand aan de NMBS. Geen tussenkomst werkgever helaas.
Wat heeft dat te maken met dat je het over meerdere stations hebt, dat ik weerlegd heb. En dan sleur je er enkel Diest bij. Dat effectief heraangelegd en uitgebreid is + de extra parking van de gemeente die ook betalend geworden is.

De NMBS parking in Diest kwam tot ~2015 tot hier: https://maps.app.goo.gl/cPSHKecKMAKcuEwo8
Rond 2015 hebben ze gewoon dat stuk opgekuisd maar niet echt aangelegd en tijdelijk als parking gebruikt. Dit omdat er al plannen waren om de stationsbuurt opnieuw aan te leggen. Een parkeertoren en ondergrondse parking hebben op tafel gelegen maar zijn niet goedgekeurd door de gemeente Diest. Hier bv een artikel uit 2018 dat de problematiek aankaart.
Na de heraanleg van de stationsbuurt in 2022 hebben ze de parking ook licht heringericht, heraangelegd, betalend gemaakt en nieuwe toegang hier: https://maps.app.goo.gl/LXnSKwz7XYpVukYZ9
Dus, zoals ik zei: heraanleg en uitbreiding. Ja, er was jaren een niet echt aangelegde uitbreiding uit noodzaak, maar het is wel uitgebreid geweest. En dan betalend gemaakt eens dat project afgerond was.

Ik vermoed dat dit wel meer info is dan "maar mijn collega's moeten betalen" waar je je op baseert zonder echt te weten waarover je het hebt :sarcastic:

En dan ook nog dit:
De "heraanleg" van de laatste paar stationsparkings hier in de buurt was er puur op gericht slagboominfrastructuur in de toekomst mogelijk te maken, en heeft het aantal parkeerplaatsen zelfs verminderd, en niets echt verbeterd hoor.
Daar was mijn antwoord op + de uitbreiding.

Dus, wederom, waar is je bewijs voor al je claims? AL je voorbeelden dat je claimed dat het gewoon "zomaar de NMBS was die betalend parkeren invoerde" heb ik al weerlegd. Want ofwel is het heraanleg met uitbreiding, ofwel is het de gemeente die de betaalparking beheert.

Dus, wederom, waar is je bewijs voor al je claims? AL je voorbeelden dat je claimed dat het gewoon "zomaar de NMBS was die betalend parkeren invoerde" heb ik al weerlegd. Want ofwel is het heraanleg met uitbreiding, ofwel is het de gemeente die de betaalparking beheert.
In Sint-Truiden hebben ze enkel maar slagbomen gezet zowel links van het station als achter het station. Parking is hetzelfde gebleven of misschien zelfs kleiner geworden.

In Sint-Truiden hebben ze enkel maar slagbomen gezet zowel links van het station als achter het station. Parking is hetzelfde gebleven of misschien zelfs kleiner geworden.
Heb je daar ook bewijs van?

Ik heb dit eerder al gepost:
a1NgQt4.png

🤷‍♂️

Vergelijk op Google Earth de satellietfoto's eens van 8/8/2020 en 9/2024. Letterlijk het enige verschil dat je ziet zijn de slagbomen...
Voila se, de eerste die effectief met bewijs komt... Dan zijn de artikels in het Nieuwsblad & HBVL dus fout en had ik daar niet op mogen afgaan. Google maps was heel beperkt met street view in Sint-Truiden dus daar kon ik niet op afgaan. Aan Earth had ik niet eens gedacht dat je daar ook in het verleden kon kijken.

Dan is er dus wel 1 voorbeeld te vinden van zijn claim. Op de 7 dat hij aanhaalde, alle andere 6 klopten niet. Dus dat nam ik ook met een korrel zout, zeker omdat ik bovenstaande artikels vond die over uitbreiding spraken.

Parking 1:
2024: https://www.geopunt.be/shared/0147220e-5cae-4ce0-a0a6-1054ff539f74
2020: https://www.geopunt.be/shared/3eb93eb7-1715-4936-93b1-478a0b9c067f

Parking 2:
2024: https://www.geopunt.be/shared/f6e7cff9-59e8-4c0a-a0c9-b2d11bba6686
2020: https://www.geopunt.be/shared/c48497fb-f8cb-4dd9-9e8f-a60db2ddd16d

Al van mensen gehoord dat ze sindsdien in Alken de trein nemen. Maar daar gaan ze ook moeten betalen binnenkort.

Voila se, de eerste die effectief met bewijs komt... Dan zijn de artikels in het Nieuwsblad & HBVL dus fout en had ik daar niet op mogen afgaan. Google maps was heel beperkt met street view in Sint-Truiden dus daar kon ik niet op afgaan. Aan Earth had ik niet eens gedacht dat je daar ook in het verleden kon kijken.

Dan is er dus wel 1 voorbeeld te vinden van zijn claim. Op de 7 dat hij aanhaalde, alle andere 6 klopten niet. Dus dat nam ik ook met een korrel zout, zeker omdat ik bovenstaande artikels vond die over uitbreiding spraken.

No offense, maar ik leer vooral uit deze thread dat je dus op Google Maps de oude satelietfoto's kunt opvragen.
Zowat elke renovatie van stationsparkings die ik al heb meegemaakt, leek de voornaamste renovatie te zijn dat je er "mag" betalen.
Misschien her en der wat extra plaatsen omdat ze in Tongeren een oude koer ook als parking hebben heringericht, maar je mag niet vergeten dat dan ook weer extra euro's zijn natuurlijk...

Vergelijk op Google Earth de satellietfoto's eens van 8/8/2020 en 9/2024. Letterlijk het enige verschil dat je ziet zijn de slagbomen...

Thanks!

Deze dus? Dat al van voor 2009 betalend is (google street view link is van 2019 en je ziet de ticketautomaat staan) en gewoon van de gemeente is?
En, zoals eronder ook gezegd met link naar de site van Genk zelf: dat is gele zone opgelegd door de gemeente, dat is geen NMBS parking.

Dat zou kunnen, zoals ik zei: al jaren niet meer geweest.
Desondanks:
Dat is overigens een tarief (€ 233/jaar) wat wat mij betreft al een pak realistischer is dan zowat alle andere stations waar men het dubbel lijkt te vragen...

Wat heeft dat te maken met dat je het over meerdere stations hebt, dat ik weerlegd heb. En dan sleur je er enkel Diest bij. Dat effectief heraangelegd en uitgebreid is + de extra parking van de gemeente die ook betalend geworden is.

De NMBS parking in Diest kwam tot ~2015 tot hier: https://maps.app.goo.gl/cPSHKecKMAKcuEwo8
Rond 2015 hebben ze gewoon dat stuk opgekuisd maar niet echt aangelegd en tijdelijk als parking gebruikt. Dit omdat er al plannen waren om de stationsbuurt opnieuw aan te leggen. Een parkeertoren en ondergrondse parking hebben op tafel gelegen maar zijn niet goedgekeurd door de gemeente Diest. Hier bv een artikel uit 2018 dat de problematiek aankaart.
Na de heraanleg van de stationsbuurt in 2022 hebben ze de parking ook licht heringericht, heraangelegd, betalend gemaakt en nieuwe toegang hier: https://maps.app.goo.gl/LXnSKwz7XYpVukYZ9
Dus, zoals ik zei: heraanleg en uitbreiding. Ja, er was jaren een niet echt aangelegde uitbreiding uit noodzaak, maar het is wel uitgebreid geweest. En dan betalend gemaakt eens dat project afgerond was.

Ik vermoed dat dit wel meer info is dan "maar mijn collega's moeten betalen" waar je je op baseert zonder echt te weten waarover je het hebt :sarcastic:

Veel verwijten gebaseerd op iemand die het terrein maar half kent (zoals anderen hier ook al hebben aangetoond).

Ik ben al in Diest geweest, meermaals voor en na het betalend maken van die parking, dus laten we stoppen met te doen alsof mijn ogen me bedriegen, en die discussie in de details over welk lapje grond van de gemeente is en welk van de NMBS... doet weinig terzake indien je betaalt aan de NMBS, de NMBS elders parkings betalend maakt en reizigers zo wegduwt naar andere plekken om het vervolgens ook daar betalend te maken... Terwijl het principe zou moeten zijn: betalende klanten van de NMBS zouden aan een écht voordeeltarief of zelfs nulprijs moeten kunnen parkeren, en niet eens enkel pendelaars overigens.

En dan ook nog dit:

Intussen ben je ook door iemand met meer kennis van oude kaarten op je ongelijk gewezen voor Sint-Truiden. Waarvoor dank aan die persoon.

Gewoon rechtuit lachen in het gezicht van de reiziger, en zeker in dat van de Limburgse reiziger. Wees gewoon zelf niet zo hypocriet en acteer naar het beleid dat vooropgesteld wordt.
Of maak andere keuzes, dat mag gerust, maar zorg dan voor alternatieve investeringen in autovervoersmogelijkheden. En pas je missie aan.

En het kan dan wel om het aantal directieleden te verdubbelen op 8 jaar tijd. Maar drukbezette en gewenste ritten opzetten, owee nee dat kan niet. Want geen materieel, of geen mensen, of neen zeg maar dat het niet levensvatbaar is en gooi er nog maar een koosnaampje a la calimero bij. Dat zal ze wel het zwijgen opleggen. Goed bezig.

Sorry dat ik tegen schenen schop maar er is gewoonweg een Limburgse calimerocomplex. Je hoort mensen uit de Westhoek nooit zo hard klagen en die hebben ook 1 trein per uur (2 in de piekuren). Als het van mij afhangt heeft iedereen 4 treinen per uur maar de realiteit is dat er niet oneindig personeel en materieel is.

Trouwens, dat riedeltje van die 700 directieleden is fake news. Als je natuurlijk iedereen die een teamleader is meetelt als directielid ja dan kom je in een bedrijf met 16.000 man snel aan een paar honderd "directeurs". Dat het overigens zou gaan om middenkader vs meer treinen is gewoon onnozel en een dooddoener.

Sorry dat ik tegen schenen schop maar er is gewoonweg een Limburgse calimerocomplex. Je hoort mensen uit de Westhoek nooit zo hard klagen en die hebben ook 1 trein per uur (2 in de piekuren). Als het van mij afhangt heeft iedereen 4 treinen per uur maar de realiteit is dat er niet oneindig personeel en materieel is.
Kan je misschien ook eens inhoudelijk reageren ipv af te komen met dat idioot calimerocomplex? Ik woon niet eens in Limburg. Heb ik misschien niet al 2 keer vermeld dat de NMBS ook zo mag doordoen als tenminste andere doordachte mobiliteitskeuzes gemaakt worden?

Kan je misschien ook eens je fatsoenlijk informeren of een website bekijke voordat je de Westhoek vergelijkt met Limburg? Een uithoek van 1 provincie met 200k inwoners vind je even belangrijk als 1 provincie met 900k inwoners?

Het zou me trouwens niet verbazen dat ze bewust treinen tussen Genk en Hasselt schrappen om zo minder vertragingen te hoeven optekenen (de meting gebeurt in Genk dus als de trein stopt in Hasselt, kan een vertraging nooit gemeten worden). Want het metingpunt in Genk is bij de slechtste van de klas: https://www.hbvl.be/regio/limburg/g...elijk-we-zijn-toch-geen-gehucht/40091268.html

Trouwens, dat riedeltje van die 700 directieleden is fake news. Als je natuurlijk iedereen die een teamleader is meetelt als directielid ja dan kom je in een bedrijf met 16.000 man snel aan een paar honderd "directeurs". Dat het overigens zou gaan om middenkader vs meer treinen is gewoon onnozel en een dooddoener.
Fake news roepen, dat is wel makkelijk natuurlijk. Je kan ook argumenteren dat het binnen een bepaalde visie past en die visie verdedigen.
Maar ik lees in een artikel hierover dat men eigenlijk net dat gebrek aan visie binnen de NMBS aanklaagt. Spijtig.

Joepie. Volgende dinsdag 6/5 geen staking meer.

Volgens wat ik gehoord heb zou er een (voor)akkoord zijn tussen regering en vakbonden.
De vakbonden leggen dat nu voor aan hun achterban en voorlopig stalen ze dus even niet.
Afhankelijk van wat de achterban zegt zal er op 20/5 al dan niet een algemene staking komen.

een akkoord om te onderhandelen. meer niet.

wat opvallend is, want BDW zegt net dat ze alles gaan uitvoeren zoals het in het regeerakkoord staat.
dan is er niet veel ruimte tot onderhandelen.

Terug
Bovenaan