Het NMBS topic

Mag ik gratis parking voor pendelaars aan een station een logische behoefte vinden? Hoe belachelijk duur wordt het OV wel niet? Alsmaar meer redenen om de auto te nemen.

Lang niet iedereen woont op dichte afstand van een station.
Ik snap ook dat het wel balen is en dat het een hogere drempel maakt om de trein te nemen, dat is toch gewoon zo? En dat als je komt wonen op korte rijafstand van een station, je niet kan voorzien dat ze ineens alles betalend maken.
Ik ga hiermee akkoord. De discussie gaat wat scheef met dat gezever rond Limburg, maar overal worden parkings betalend gemaakt. En als dat een optie is rijden mensen dan gewoon tot de volgende parking die gratis is en zo zet dat probleem zich verder want dan is er een "reden" om zaken betalend te maken. En uiteindelijk rijdt er dan een deel van de originele groep gewoon tot aan hun werk.

Een of ander voldoende laag bedrag, of gewoon geen kost als er al een treinticket werd gekocht, lijkt mij gewoon logisch. Heus niet iedereen die met de wagen komt kan gewoon met fiets, bus, te voet, ... komen. Laat ons ook eerlijk zijn: dat verhoogt enkel maar de drempel om de trein te nemen. Voor een overheid die -op papier- mensen in het OV wil krijgen is het vreemd dat zij die kosten niet op zich nemen.

Laat ons ook eerlijk zijn: dat verhoogt enkel maar de drempel om de trein te nemen. Voor een overheid die -op papier- mensen in het OV wil krijgen is het vreemd dat zij die kosten niet op zich nemen.

Vraag is ook: hoe doorslaggevend is de prijs in die keuze - behoudens de happy few (met bovendien een sterke bevoordeling voor medewerkers voor de overheid in de ruimste zin van het woord gezien deze groep het gros van de beste locaties in het land heeft) met gebouwen rechtover stations en a la limiet binnen steden met uitgebreid OV of steden die dermate verstedelijkt zijn dat er haast geen andere optie meer is. En als je dan even gaat verder kijken naar combo met hobby's, kinderen etc. wordt het verhaal van OV als alternatief een zeer moeilijke opdracht binnen de typisch Belgische ruimtelijke ordening.

Die parking van Alken is niet eens van de nmbs. Dat is van de gemeente Alken naar mijn weten. Gemeente Alken beslist om het betalend te maken, niet de nmbs.

Die parking van Alken is niet eens van de nmbs. Dat is van de gemeente Alken naar mijn weten. Gemeente Alken beslist om het betalend te maken, niet de nmbs.

Wanneer je gaat uitzoomen is het natuurlijk ook duidelijk dat er nog een hele reeks van dergelijke zaken gaan volgen, steden/gemeenten/ziekenhuizen/NMBS/... zien vandaag de dag hun inkomsten dalen of uitgaven stijgen onder impuls van de federale regering - dat moet en zal minstens deels moeten gecompenseerd worden.

Er moet bespaart worden, en alles en iedereen zal dat geweten hebben.

Edit: even een dramatisch beeld schetsen: We zijn een land met hoge belastingen en hoge dienstverlening, worst case belanden we nu in een land met hoge belastingen in combinatie met een lage dienstverlening.

Wanneer je gaat uitzoomen is het natuurlijk ook duidelijk dat er nog een hele reeks van dergelijke zaken gaan volgen, steden/gemeenten/ziekenhuizen/NMBS/... zien vandaag de dag hun inkomsten dalen of uitgaven stijgen onder impuls van de federale regering - dat moet en zal minstens deels moeten gecompenseerd worden.

Er moet bespaart worden, en alles en iedereen zal dat geweten hebben.

Edit: even een dramatisch beeld schetsen: We zijn een land met hoge belastingen en hoge dienstverlening, worst case belanden we nu in een land met hoge belastingen in combinatie met een lage dienstverlening.

Dramatisch beeld wat bijschetsen. We zijn een land met hoge belastingen en hoge inefficientie omdat iedereen vlak bij zijn kerk en bosje wilt wonen met daarnaast weigeren aan "verworven rechten" te raken en waar de bevolking zelf twintig jaar lang koos voor partijen die geen structurele maatregelen willen uitvoeren

Maar we zijn wel schatrijk. Dus we kunnen het wel nog dokken. :p

Het valt toch moeilijk te betwisten dat de NMBS de treinreiziger toch niet altijd als hoogste prioriteit heeft. De investering van 480 miljoen € voor het station van Bergen, is het dat waard voor de reiziger?
Of eerder, de 437 miljoen € voor het station van Luik-Guillemins?
Met dat geld kan je veel parkings aanleggen hoor... (of andere zaken die veel nuttiger zijn voor de reiziger)

Het valt toch moeilijk te betwisten dat de NMBS de treinreiziger toch niet altijd als hoogste prioriteit heeft. De investering van 480 miljoen € voor het station van Bergen, is het dat waard voor de reiziger?
Met dat geld kan je veel parkings aanleggen hoor... (of andere zaken die veel nuttiger zijn voor de reiziger)

Je vergeet nog:
  • prestige dat aan die zaken vasthangt
  • rol als giga werkgever - imo ook direct gerelateerd aan stemmen behalen getuige politiek bestuur
  • logica is niet alleen zoek inzake stations maar ook inzake treinstellen
  • gigantische facturen consultancy die overlopen van transparantie en resultaten
  • Operationele efficiëntie laat de wensen over
  • over de aanbestedingen en aankoop treinen kan men ook wat pagina's vullen met procedures, fraude, transparantie .... en dat keer op keer
Je zou haast gaan denken dat de reiziger eerder als bijkomstig probleem wordt gezien.

Ik denk niet dat je 100% van de schuld moet geven aan de NMBS voor Waalse prestigeprojecten die veel te duur zijn voor het maatschappelijk nut.

Dat is eerder het probleem dat een "bedrijf van openbaar nut" politiek misbruikt wordt voor prestigeprojecten van politici. Het is wel een argument voor NMBS nog veel meer af te schermen van "politiekers".

Modal shift is niet alleen gebruik minder de auto
Dat is ook: ga compacter wonen, waar het logischer is om openbaar vervoer te hebben, ..

Openbaar vervoer is geen synoniem voor 'vervoer betaalt door een ander dat ik op elk moment van de dag kan gebruiken en voor mijn deur en op mijn bestemming stopt'

Ik vraag ook niet om dergelijk openbaar vervoer zoals jij het karikaturaal schetst, vermoeiend en zinloos discussiëren eigenlijk met mensen die vooral willen reageren met oneliners of cartoontjes.

Het zou echter wel logisch zijn dat pakweg Noord-Limburg wel treinaanbod zou zijn, of dat wanneer men met als droogargument 'modal shift' treinstation parkings betalend maakt, er minstens vlotte bussen (laat staan trams) en beveiligde fietsenstallingen.

infrastructuur kost nu eenmaal veel geld. Er is zelfs geen geld om het stationsgebouw van Hasselt diepgaand te renoveren. Behalve de aanpassingen die men nu heeft gedaan aan het station voor verhoging en aanpassingen perron en plaatsen liften.
...
Dat doet pijn, maar is de realiteit. Best dat we ons hieraan aanpassen. Ipv te verwachten dat men geld steekt dat men niet heeft in voorzieningen voor wagens aan stations. Er zijn belangrijkere zaken. Ook al begrijp ik dat dit makkelijk is om te zeggen door iemand die gekocht heeft o wandelafstand van een station.

Veel uitleg waarop ik echt niet allemaal kan reageren. Veel echter naast de kwestie, want ik herinner me gerust nog de tijd waarin in zowat alle grote stations in mijn buurt, parkeren wél logisch, gratis was. Nu treinpendelaars gaan ontmoedigen om de trein te nemen en toch maar de wagen, en/of de resterende treinpendelaars verder uitpersen (ik vind € 400 à 500 per jaar wél veel geld), daar heb ik in mijn ogen terecht kritiek op. Het is klantvriendelijk (die parkings waren al decennia gratis) noch ecologisch (indien mensen in plaats van bus/fiets + trein dan voor auto kiezen) noch haalbaar voor veel mensen (bus of fiets zijn echt niet overal haalbaar).

Je krijgt korting, of toch zeker bij alle NMBS parkings dat ik al geweest ben. En je hebt mogelijkheden tot abonementen. Op sommige plaatsen geeft NMBS zelfs nog extra korting voor inwoners. Zoals bv in één van de eerder over geklaagde parkings, Aarschot: https://www.belgiantrain.be/nl/stat...ke-at-station/b-parking/my-b-parking/aarschot

En zoals eerder al meemaals gezegd in deze thread, de afstand van je woning tot een station is een keuze. Voor sommige mensen belangrijker dan voor andere; maar het blijft een keuze. Dus ik blijf het vreemd vinden dat die afstand belangrijk genoeg is om nu over te klagen maar blijkbaar niet belangrijk genoeg was toen men een woonst zocht...

Zou ik het ook liever gratis zien? Jazeker. Maar daarom geen behoefte & de stationsparkings waren gewoon niet meer voldoende. Alle eerder genoemde voorbeelden waren ofwel compleet nieuwe parkings of heraanleg+uitbreiding van bestaande. Omdat er niet genoeg parkeerplaatsen waren. Is het dan echt zo vreemd dat men deze kosten haalt bij de effectieve gebruikers?

Heb jij die parkings ooit in het echt gezien? Of enkel snel de opgezochte propaganda-artikels gelezen?
De "heraanleg" van de laatste paar stationsparkings hier in de buurt was er puur op gericht slagboominfrastructuur in de toekomst mogelijk te maken, en heeft het aantal parkeerplaatsen zelfs verminderd, en niets echt verbeterd hoor.

“Hierdoor worden de mensen die kiezen om met het openbaar vervoer te gaan werken, eigenlijk gestraft. Maar dit is het algemeen beleid van de NMBS in heel België. Al verschillende jaren is de spoorwegmaatschappij ermee bezig om alle stationsparkings betalend te maken in België. Ik begrijp dat het goed is dat de mensen ertoe aangezet worden om zich op een andere manier naar het station te begeven dan met de auto maar dit is voor velen helaas onmogelijk want het huidige aanbod van alternatieven is te beperkt. We kunnen alleen maar vaststellen dat de NMBS eenzijdig de beslissing heeft genomen en dat de stad hier enkel van op de hoogte werd gesteld. De tarieven werden ons een week geleden pas meegedeeld. Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen, dat het voor de NMBS enkel te doen is om de financiële opbrengsten, en niet om het belang van de treinreiziger, waarbij de lasten afgewimpeld worden op de steden.
En ook het stadsbestuur van Tienen is niet blij met de maatregel van de NMBS. “We hadden een aantal keer overlegd met een delegatie van de NMBS, maar er was geen luisterbereidheid om af te stappen van hun initiatief en de parking gratis te behouden”, zegt schepen Bram Delvaux (Open Vld). “Als je mensen wil stimuleren om de trein te nemen om de files aan te pakken en omdat dit goed is voor het klimaat, dan is dit onacceptabel. Gelet op de aanslepende werkzaamheden aan het station van Tienen die al jaren tot grote overlast leiden, zou de NMBS de treinreizigers in Tienen wat extra in de watten mogen leggen. In België betalen we per werkende op jaarbasis aan de NMBS 625,00 euro per jaar. Dat is veel belastinggeld voor de NMBS, wat aanvaardbaar is, maar dan moet de kwaliteit en dienstverlening wel verbeteren. Betalend parkeren is in dit verhaal totaal onaanvaardbaar.”

Dit artikel gaat over 2019 in Landen en Tienen (niet eens in Limburg dus) maar de inhoud blijft actueel. Bedrag zou je dus eigenlijk nog moeten indexeren.

Bron?

Dit artikel gaat over 2019 in Landen en Tienen (niet eens in Limburg dus) maar de inhoud blijft actueel. Bedrag zou je dus eigenlijk nog moeten indexeren.

Bron?

- In de lijst van "parkings" op de site van de NMBS, staan enkel de parkings in handen van de NMBS. Alken staat er niet tussen. https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/car-or-bike-at-station/b-parking/my-b-parking

Wat mij dus doet vermoeden dat de parking in Alken op dit moment niet in beheer is van de NMBS.

-> Kan natuurlijk zijn dat door de geplande werkzaamheden een concessie wordt gegeven aan de NMBS. Maar als de gemeente het uit handen geeft...

Parking aan station Ieper bijvoorbeeld lijkt mij in handen van stad Ieper zelf bijvoorbeeld. Dus het is niet dat NMBS daar plots kan zeggen: "BETALEN"

Laatst bewerkt:
Heb jij die parkings ooit in het echt gezien? Of enkel snel de opgezochte propaganda-artikels gelezen?
De "heraanleg" van de laatste paar stationsparkings hier in de buurt was er puur op gericht slagboominfrastructuur in de toekomst mogelijk te maken, en heeft het aantal parkeerplaatsen zelfs verminderd, en niets echt verbeterd hoor.
Sommige wel. Ik zie niet in wat er "propaganda-artikels" is aan een google maps link of een persbericht van de provincie... Zelfs de artikels uit HLN/Het Nieuwsblad benoemden gewoon dat er een heraanleg gebeurd was. En die waren gebaseerd op deze 2 posts van jou om uit jouw lijst een paar voorbeelden te trekken...
Intussen betalend: Hasselt, Genk, Bokrijk, Tongeren, Sint-Truiden, Diest (strikt genomen niet Limburg, maar close enough).
Zelfs Alken nu? Mijn "veilige" opstapplaats wanneer de NMBS terugvalt op z'n schabouwelijke minimumdienstverlening. Betalen!!!
Diest & Aarschot (richting Antwerpen of Brussel) zijn al ruime tijd betalend.

Zoals opgelijst in deze post:
Parking in Hasselt was van de gemeente, zij hebben die weg gehaald.
Compleet nieuwe parking in Aarschot. 1158 parkeerplaatsen erbij.
Diest heraanleg + uitbreiding parking. En hier is het leuke dat ik weet omdat ik die parking wel ken: de parkeerstrook iets verder, eigendom van de gemeente Diest, is samen met de NMBS-parking in 2022 betalend geworden... Dus ook daar weer niet echt de fout van de NMBS :p
Station Tongeren +160 plaatsen.
Sint-Truiden: enkel melding van uitbreiding, geen idee exact hoeveel parkeerplaatsen erbij gekomen zijn.

Geld voor Wallonie mag niet in Vlaanderen gebruikt worden zeker? En omgekeerd
Ik vraag ook niet om dergelijk openbaar vervoer zoals jij het karikaturaal schetst, vermoeiend en zinloos discussiëren eigenlijk met mensen die vooral willen reageren met oneliners of cartoontjes.

Het zou echter wel logisch zijn dat pakweg Noord-Limburg wel treinaanbod zou zijn, of dat wanneer men met als droogargument 'modal shift' treinstation parkings betalend maakt, er minstens vlotte bussen (laat staan trams) en beveiligde fietsenstallingen.
We hebben in Belgie een vrij uitgebreid spoornet
Modal shift betekent niet dat er op elk moment van de dag openbaar vervoer is, noch dat je uw auto gratis moet kunnen parkeren

Alternatieven te beperkt? Je kan > 40km per uur met een fiets afleggen tegenwoordig. #luiemensen

Ik ga hiermee akkoord. De discussie gaat wat scheef met dat gezever rond Limburg, maar overal worden parkings betalend gemaakt. En als dat een optie is rijden mensen dan gewoon tot de volgende parking die gratis is en zo zet dat probleem zich verder want dan is er een "reden" om zaken betalend te maken. En uiteindelijk rijdt er dan een deel van de originele groep gewoon tot aan hun werk.

Een of ander voldoende laag bedrag, of gewoon geen kost als er al een treinticket werd gekocht, lijkt mij gewoon logisch. Heus niet iedereen die met de wagen komt kan gewoon met fiets, bus, te voet, ... komen. Laat ons ook eerlijk zijn: dat verhoogt enkel maar de drempel om de trein te nemen. Voor een overheid die -op papier- mensen in het OV wil krijgen is het vreemd dat zij die kosten niet op zich nemen.

Gezever? Ik woon overigens niet eens in Noord-Limburg, maar vlakbij een goede treinverbinding in het Zuidelijke deel... en heb overigens evenzeer naar de parkings aan de oostelijke kant van Vlaams-Brabant verwezen.

Als er per jaar al meer dan € 1000 richting treinabonnement vloeit voor een pendelaar bovenop de honderden euro's aan belastinggeld per werkende, dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat de NMBS niet nog eens een "surplus" gaat aanrekenen van honderden euro's voor een parkeerplaats.

De overheid moet die kost niet eens per se op zich nemen denk ik dan, de NMBS zou de tarifering van die parking via lage prijzen (neem dan nog € 1 per dag voor treinreizigers).

Bovendien: niet vergeten: geen beveiligde fietsenstallingen, géén busaansluitingen afgestemd op het treinvervoer...

- In de lijst van "parkings" op de site van de NMBS, staan enkel de parkings in handen van de NMBS. Alken staat er niet tussen. https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/car-or-bike-at-station/b-parking/my-b-parking

Wat mij dus doet vermoeden dat de parking in Alken op dit moment niet in beheer is van de NMBS.

-> Kan natuurlijk zijn dat door de geplande werkzaamheden een concessie wordt gegeven aan de NMBS. Maar als de gemeente het uit handen geeft...

Parking aan station Ieper bijvoorbeeld lijkt mij in handen van stad Ieper zelf bijvoorbeeld. Dus het is niet dat NMBS daar plots kan zeggen: "BETALEN"

Lijkt mij dat je gewoon een lijst linkt van de betalende NMBS parkings?
Hier staat immers wél: "Parking beschikbaar": https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/limburg/alken

Hier staat immers wél: "Parking beschikbaar": https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/limburg/alken
Geen idee hoe het zit in Alken, maar dit kan wel een indicatie zijn:
Het stuk parking heeft geen gekende gegevens in het kadaster volgens geopunt. Dat is meestal een indicatie dat het een straat is en/of openbaar domein eigendom van de gemeente.
0lUqHbQ.png

De vermelding van de 3 gehandicaptenplaatsen en "parking beschikbaar" kan evengoed slaan op de parkeerplaatsen voor het station (die trouwens ook op de openbare weg liggen, dus eigendom zijn van de gemeente):

Gezever? Ik woon overigens niet eens in Noord-Limburg, maar vlakbij een goede treinverbinding in het Zuidelijke deel... en heb overigens evenzeer naar de parkings aan de oostelijke kant van Vlaams-Brabant verwezen.

Als er per jaar al meer dan € 1000 richting treinabonnement vloeit voor een pendelaar bovenop de honderden euro's aan belastinggeld per werkende, dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat de NMBS niet nog eens een "surplus" gaat aanrekenen van honderden euro's voor een parkeerplaats.

De overheid moet die kost niet eens per se op zich nemen denk ik dan, de NMBS zou de tarifering van die parking via lage prijzen (neem dan nog € 1 per dag voor treinreizigers).

Bovendien: niet vergeten: geen beveiligde fietsenstallingen, géén busaansluitingen afgestemd op het treinvervoer...

"Parking beschikbaar" betekent niet dat de parking perse in handen is van de NMBS. De Brusselse stations staan bijvoorbeeld niet in die lijst maar waarschijnlijk zijn die parkings in handen van andere private partners terwijl er wel staat "parking beschikbaar"

Dat de parkings betalend worden vind ik maar nomaal, dat is overal zo.
Wat niet normaal is dat sommige stations in België vervallen zijn terwijl ze in Luik en Bergen megalomane 400-500 m€ constructies neerzetten die op zich niets bijdragen. Dat station van Hasselt/Vilvoorde is bijv al jaren aan renovatie toe (net zoals nog veel anderen), waarom gaat dan al het geld naar Luik en Bergen?

Dat de parkings betalend worden vind ik maar nomaal, dat is overal zo.
Wat niet normaal is dat sommige stations in België vervallen zijn terwijl ze in Luik en Bergen megalomane 400-500 m€ constructies neerzetten die op zich niets bijdragen. Dat station van Hasselt/Vilvoorde is bijv al jaren aan renovatie toe (net zoals nog veel anderen), waarom gaat dan al het geld naar Luik en Bergen?
Wafelijzerpolitiek: verdeelsleutel 60/40
Dus op 1miljard mogen ze 600mio investeren in Vlaanderen en 400mio in Wallonië

Is zelfde met diabolo-tunnel (of zelfs nog erger): ik mag die taks elke keer betalen als ik naar de luchthaven wil (of daar vertrek) terwijl ik die tunnel nooit gebruik

Sommige wel. Ik zie niet in wat er "propaganda-artikels" is aan een google maps link of een persbericht van de provincie... Zelfs de artikels uit HLN/Het Nieuwsblad benoemden gewoon dat er een heraanleg gebeurd was. En die waren gebaseerd op deze 2 posts van jou om uit jouw lijst een paar voorbeelden te trekken...

Zoals opgelijst in deze post:
Parking in Hasselt was van de gemeente, zij hebben die weg gehaald.
Compleet nieuwe parking in Aarschot. 1158 parkeerplaatsen erbij.
Diest heraanleg + uitbreiding parking. En hier is het leuke dat ik weet omdat ik die parking wel ken: de parkeerstrook iets verder, eigendom van de gemeente Diest, is samen met de NMBS-parking in 2022 betalend geworden... Dus ook daar weer niet echt de fout van de NMBS :p
Station Tongeren +160 plaatsen.
Sint-Truiden: enkel melding van uitbreiding, geen idee exact hoeveel parkeerplaatsen erbij gekomen zijn.
We gaan je eerdere lijstje eens afwerken hé. Ik heb 10min tijd, dus kan de overige stations die ik niet ken wel eens opzoeken.
Intussen betalend: Hasselt, Genk, Bokrijk, Tongeren, Sint-Truiden, Diest (strikt genomen niet Limburg, maar close enough).
Zelfs Alken nu? Mijn "veilige" opstapplaats wanneer de NMBS terugvalt op z'n schabouwelijke minimumdienstverlening. Betalen!!!
Genk: Welke parking is betalend geworden? Daar vind ik enkel straatparkeren en niet-NMBS parkings in de buurt... Dus hoe ligt dat aan de NMBS dat die betalend geworden zijn? En van wat ik vind, is dat al betalend van zeker 2009, nog ver voor de renovatie van het station in 2013.

Bokrijk: Was 15 plaatsen: https://maps.app.goo.gl/TJ1U5uokx3xz1zKD7
Na heraanleg 45: https://maps.app.goo.gl/NJmLgGe3HWdamLfS9
En ligt nu in de gele zone van Genk, wat betekent dat de gemeente het betalend gemaakt heeft; net zoals aan station Genk...

En dan die strook in Diest van de gemeente net na de parking is hier: https://maps.app.goo.gl/9cDTrrKKeTVcqmEY9
Voor 2022 gratis: https://maps.app.goo.gl/Am66ATLfPdwnQ6U47
Erna betalend: https://maps.app.goo.gl/wfipUdRWqSGZJfH2A

Dus, wil je er nu eens op antwoorden?
Vanwaar komen je claims dat het allemaal de NMBS is dat het betalend maakt? En hoe kom je erbij dat men enkel slagbomen plaatst en zo zelfs minder parkeerplaatsen creëert? Zoals hiervoor gezegd, zit er soms een proefperiode gratis tussen heraanleg en betalend maken, is het daarom dat je denkt dat ze enkel maar slagbomen plaatsen/het zomaar betalend maken?

Afgunst is een lelijk iets. Ja jongens, jullie mogen jaloers zijn op het mooie leven in Limburg. Maar je hoeft daarbij niet te ontkennen dat de NMBS te vaak faliekant faalt in haar opdracht. En dan nog oneindig veel stakingsdagen organiseren, je moet maar durven.

Je kan de politieke keuzes aanklagen inzake vervoer in Limburg: als je enkel een degelijke dienstverlening van openbaar vervoer wil uitbouwen richting Hasselt, ok, maar investeer dan in bredere autosnelwegen en een vlotte doorstroming van de Noord-Zuid verbinding voor de rest van Limburg. Je kan niet beide niet doen, wat helaas al te vaak voorvalt.

Maar je kan ook gewoon op de keuzes van de NMBS kakken: de luchthaven is vragende partij om de dienstverlening uit te breiden richting de luchthaven (meer treinen en vroegere en latere treinen). De NMBS zou wel willen, maar ze kunnen gewoon niet. Hoeveel miljard gaat er jaarlijks op in die boîte? En dan gewoon moeten toegeven dat je het niet kunt?
Dan is het hoog tijd om het mes eens grondig in dat management te zetten.

Sinds wanneer organiseert NMBS stakingsdagen? En het heeft niets met afgunst te maken, maar met rationele argumenten. Het is net de Limburg calimero's die er altijd een hoop emotionele argumentatie bijsleuren en het niet rationeel bekijken.

Uw voorbeeld is een mooie case: De NMBS is geen liefdadigheidsinstelling. Als de luchthaven meer treinverkeer wil naar de luchthaven dan moeten daar middelen tegenover staan. Van de luchthaven of van de overheid. HEt riedeltje van 'hoeveel miljarden' is geen geldig argument. Die miljarden dienen voor het contract van openbare dienst. Alles wat daarbij komt moet commercieel levensvatbaar zijn. Dat geldt zowel voor parkings als voor een commerciëler treinaanbod.

Bovendien is er nu al personeelstekort, een nieuwe treinverbinding inleggen klinkt makkelijk maar is het niet.

Terug
Bovenaan