Het NMBS topic

Tgoh verzadigd. Rijden er hier procentueel dan zoveel meer mensen met de trein dan in andere landen? Rijden er hier zoveel meer treinen dan in andere landen? Lijkt mij gewoon vergane glorie en de typische inefficiëntie van la Belgique de (grand-)papa.

Ik denk dat je onderschat hoeveel goederenverkeer er ook is.
Ik heb geen cijfers maar ik kan in Hasselt geen twintig min op het perron staan zonder een goederentrein te zien passeren.
En de flessenhals Brussel Noord - Brussel Zuid heeft ook een invloed op het treinverkeer.

Ik doe sinds (heel) kort de lokale aanpassingen aan de treindienst regio Hasselt, en het is dikwijls echt puzzelen om gewoon qua planning al capaciteit te vinden. Laat staan dat er in real time nog vertragingen storingen,... Bijkomen

Aant het werken op weekdagen aan het spoor tot 17 November en dat heb ik gisteren geweten.

Ik kijk om 7u30 in de app voor de S43 trein van Tongeren naar Hasselt, staat gewoon er op dus ik naar het station.
Ik kom daar aan om 7u50 en staat +5 min bij, Ok gebeurd vaker met de S43 van 7u59 naar Hasselt dus ik koop mijn ticket.

Opeens + 11 min, +17 min, +24 min ,opeens rond 8u05 hebben ze het dan maar in de regio van Herstal opgegeven en " trein rijd vandaag niet " ( want anders telt die mee voor de vertragingen en dat willen we niet )

Dus zat daar vast tot de IC van 8u38 die in Hasselt aankomt om 9u03 terwijl mijn bus die ik in Hasselt moet hebben voor het werk om 9u01 is...
Uiteindelijk een bus gevonden om 9u18 die ook "lukt" maar dan ben ik 2 min voor mijn shift begint op het werk dus dat is nipter dan ik wil.

Vandaag zelfs die S43 van 8u niet geriskeerd en de overvolle bus naar Hasselt gepakt om 7u40.
Nu kijk ik net voor de lol of de S43 rijd van 12u59 en technisch probleem Diepenbeek-Bilzen , geen treinen tussen Hasselt en Tongeren, u kunt met uw treinticket een bus van de Lijn nemen bus 20a/20b.

Dus maw een veel te dure bus rit want een treinticket is duurder dan een eenmalige rit van De Lijn.
Betalen voor een Uber maar vervoerd worden met een tuk tuk.

Ik doe sinds (heel) kort de lokale aanpassingen aan de treindienst regio Hasselt, en het is dikwijls echt puzzelen om gewoon qua planning al capaciteit te vinden. Laat staan dat er in real time nog vertragingen storingen,... Bijkomen
Als ik van u was zou ik iedere donderdag een vast traject inplannen tussen Genk en Antwerpen-Centraal. Vertrekken rond 7 in Genk en rond 17in Antwerpen Centraal Zoudt ge bepaalde reizigers een groot plezier mee doen :unsure:

Aant het werken op weekdagen aan het spoor tot 17 November en dat heb ik gisteren geweten.

Ik kijk om 7u30 in de app voor de S43 trein van Tongeren naar Hasselt, staat gewoon er op dus ik naar het station.
Ik kom daar aan om 7u50 en staat +5 min bij, Ok gebeurd vaker met de S43 van 7u59 naar Hasselt dus ik koop mijn ticket.

Opeens + 11 min, +17 min, +24 min ,opeens rond 8u05 hebben ze het dan maar in de regio van Herstal opgegeven en " trein rijd vandaag niet " ( want anders telt die mee voor de vertragingen en dat willen we niet )

Dus zat daar vast tot de IC van 8u38 die in Hasselt aankomt om 9u03 terwijl mijn bus die ik in Hasselt moet hebben voor het werk om 9u01 is...
Uiteindelijk een bus gevonden om 9u18 die ook "lukt" maar dan ben ik 2 min voor mijn shift begint op het werk dus dat is nipter dan ik wil.

Vandaag zelfs die S43 van 8u niet geriskeerd en de overvolle bus naar Hasselt gepakt om 7u40.
Nu kijk ik net voor de lol of de S43 rijd van 12u59 en technisch probleem Diepenbeek-Bilzen , geen treinen tussen Hasselt en Tongeren, u kunt met uw treinticket een bus van de Lijn nemen bus 20a/20b.

Dus maw een veel te dure bus rit want een treinticket is duurder dan een eenmalige rit van De Lijn.
Betalen voor een Uber maar vervoerd worden met een tuk tuk.

Hoewel ik 100% akkoord ben dat afgeschafte treinen zouden moeten meetellen als een trein in vertraging, moet ik dit toch even ontkrachten. Er is werkelijk geen enkele verkeersleider die een trein afschaft zodat hij niet in de vertragingsstatistieken zou komen.

Heeft met veiligheid te maken he.
Er moet bijvoorbeeld een vluchtweg zijn voor de bestuurder. Er is ook een max toegelaten gewicht wat niet overschreden mag worden.
Dat is uiteraard te begrijpen en volkomen logisch.
Die trein die in Liedekerke bleef staan deze morgen?
Yep. Waar dan in bxl-zuid iemand onwel bleek geworden. Die treinbegeleider had de dag van haar leven. Ik mag hopen dat de rest van haar werkdag vlotter verliep.

Als ik van u was zou ik iedere donderdag een vast traject inplannen tussen Genk en Antwerpen-Centraal. Vertrekken rond 7 in Genk en rond 17in Antwerpen Centraal Zoudt ge bepaalde reizigers een groot plezier mee doen :unsure:
Geef ik je dan mijn rekeningnummer? ;)

Hoewel ik 100% akkoord ben dat afgeschafte treinen zouden moeten meetellen als een trein in vertraging, moet ik dit toch even ontkrachten. Er is werkelijk geen enkele verkeersleider die een trein afschaft zodat hij niet in de vertragingsstatistieken zou komen.

Ik geloof dit niet.

Een vertrekkende trein die hopeloos vertraging oploopt opgeven? Akkoord.

Maar een trein die van Melle/Gent naar Tongeren rijdt, bij 15 à 20 minuten vertraging in Hasselt inkorten, waardoor de gestrande reizigers die in Diepenbeek, Bilzen of Tongeren moeten zijn, nog méér vertraging oplopen, tot ruim het dubbel?

Wat win je daarmee? Die trein sneller de omgekeerde richting uitsturen voor een andere rit?
Ik zie als ik mijn app op Tongeren zet écht geen corresponderende trein die dan afgeschaft wordt.

Mijn conclusie: het opkuisen van de statistieken speelt hierbij wél degelijk een rol, misschien voor een deel onrechtstreeks voor het "gemak" van de NMBS om die treinen te sorteren en andere treinen niet te veel in de weg te rijden, MAAR de reizger? Die komt duidelijk de laatste plaats.

U heeft aansluiting op perron X, over 1 minuut: spurten maar! Of neen, over 30 minuten waardoor uw vertraging nog verder oploopt!

De NMBS zou treinen die minstens de helft van het traject hebben afgelegd maar die de eindmeet niet halen wél moeten mee opnemen in z'n vertragingsstatistieken, voor mijn part pro-rata de afgelegde afstand, maar niet zonder meer elimineren uit de statistieken.

Laatst bewerkt:
Ik geloof dit niet.

Een vertrekkende trein die hopeloos vertraging oploopt opgeven? Akkoord.

Maar een trein die van Melle/Gent naar Tongeren rijdt, bij 15 à 20 minuten vertraging in Hasselt inkorten, waardoor de gestrande reizigers die in Diepenbeek, Bilzen of Tongeren moeten zijn, nog méér vertraging oplopen, tot ruim het dubbel?

Wat win je daarmee? Die trein sneller de omgekeerde richting uitsturen voor een andere rit?
Ik zie als ik mijn app op Tongeren zet écht geen corresponderende trein die dan afgeschaft wordt.

Mijn conclusie: het opkuisen van de statistieken speelt hierbij wél degelijk een rol, misschien voor een deel onrechtstreeks voor het "gemak" van de NMBS om die treinen te sorteren en andere treinen niet te veel in de weg te rijden, MAAR de reizger? Die komt duidelijk de laatste plaats.

U heeft aansluiting op perron X, over 1 minuut: spurten maar! Of neen, over 30 minuten waardoor uw vertraging nog verder oploopt!

De NMBS zou treinen die minstens de helft van het traject hebben afgelegd maar die de eindmeet niet halen wél moeten mee opnemen in z'n vertragingsstatistieken, voor mijn part pro-rata de afgelegde afstand, maar niet zonder meer elimineren uit de statistieken.

Toch altijd schitterend hoe mensen die er volledig buiten staan er toch altijd hun verhaaltje aan geven zodat het klopt in hun hoofd.

De enige reden dat een trein met grote vertraging deels afgeschaft wordt zijn operationele redenen, lees: zorgen dat de volgende X treinen stipter rijden. Er is letterlijk geen enkele verkeersleider die op zo'n moment denkt aan stiptheidscijfers, maar wel aan hoe hij het verkeer die dag zo goed mogelijk kan regelen.

Toch altijd schitterend hoe mensen die er volledig buiten staan er toch altijd hun verhaaltje aan geven zodat het klopt in hun hoofd.
Ach ja, hetzelfde kan gezegd worden van de fantastische stiptheidscijfers waarmee de NMBS naar buiten treedt. Als je met stiptheidscijfers naar buiten komt van quasi 90% terwijl het zo vaak huilen met de pet op is, dan lach je de reiziger gewoon in zijn gezicht uit + je spuwt er nog eens een dikke rochel in.

En dan weet je ook dat je geen hoop moet koesteren op enige verbetering, want de cijfers zijn toch zo fantastisch, niet?

Heb zelf 13 jaar met de trein gependeld en alle ergernissen die hier de voorbije 50 pagina's zijn gepasseerd, waren ook de mijne. Sinds een aantal maanden echter overgeschakeld op een alternatief en had het veel eerder moeten doen. Blijf vooral jullie kop in het zand steken in de hoop dat de problemen zichzelf gaan oplossen!

De enige reden dat een trein met grote vertraging deels afgeschaft wordt zijn operationele redenen, lees: zorgen dat de volgende X treinen stipter rijden. Er is letterlijk geen enkele verkeersleider die op zo'n moment denkt aan stiptheidscijfers, maar wel aan hoe hij het verkeer die dag zo goed mogelijk kan regelen.

Hun verhaaltje... tja, ik bekijk het dan ook van een reizigersperspectief, niet vanuit een rangeer-, verkeersleider of NMBS-kaderlid perspectief.

Wat ook de reden is, het verandert niet dat je als reiziger extra hard gekloot wordt: je gaat van een beetje tot een matige vertraging naar een grote vertraging. Die verkeersleider denkt dus in het voordeel van de NMBS zoals jij zegt: dat de volgende treinen een gevolgvertragingen ondervinden, om de planning verderop in de tijd/keten gemakkelijker te maken, maar absoluut niet in functie van de reizigers die op die ingekorte treinen zitten.

Die ingekorte treinen zijn op mijn verbinding overigens meer regel dan uitzondering aan het worden tijdens sommige weken.

En zeg wat je wilt: voor de vertragingsstatistieken komt het "toevallig" goed uit. Het minste wat de NMBS zou kunnen doen is deze wél meenemen: een trein die de eindbestemming niet haalt door een beperking in Hasselt of vergelijkbare stations? Je neemt minstens de vertraging mee die die trein op dat moment had, maar dan keldert de stiptheid natuurlijk enorm vermoed ik.

Dat is uiteraard te begrijpen en volkomen logisch.

Yep. Waar dan in bxl-zuid iemand onwel bleek geworden. Die treinbegeleider had de dag van haar leven. Ik mag hopen dat de rest van haar werkdag vlotter verliep.
Ik had bij het terugkeren naar huis weer hetzelfde voor, 4 rijtuigen in plaats van 10. Dat begint echt schering en inslag te worden.

Ik vul mijn rittenkaart trouwens niet meer in. Op mijn vorige kaart ben ik van de 10 ritten 1 rit gecontroleerd geweest.

gisteren na het werk gemerkt dat de info-schermen een nieuwe layout hebben.
het lijkt mij of de grootte van het font niet voor iedereen even leesbaar gaat zijn?
het overzicht is wel beter voor wie geen lees-problemen gaat hebben

gisteren na het werk gemerkt dat de info-schermen een nieuwe layout hebben.
het lijkt mij of de grootte van het font niet voor iedereen even leesbaar gaat zijn?
het overzicht is wel beter voor wie geen lees-problemen gaat hebben
Het hangt imho af van plaats tot plaats. In Brussel-Centraal (of een andere plaats waar je met velen op het scherm kijkt) sta je soms té ver van het scherm om het goed te zien. Op kleine stations kan je tot vlak voor het scherm staan en is het wel een verbtering imho.

Maar voor oudere mensen zal dat mss wel lastig zijn, hoop idd dat ze dat nog wat bekijken. Alvast wel duidelijke info.

Daarnet een leuke opmerking van de treinbegeleider toen de trein even vertraging had: "We roeien met de riemen die we hebben. De opmerkzame reiziger zal vaststellen dat onze trein geen riemen heeft".

Ik heb toch het subjectieve gevoel dat op de lijn Tongeren/Hasselt-Bxl een verminderde samenstelling van 4 in plaats van 10 treinstellen in volle spits het nieuwe normaal wordt. :lint:

Trein afgeschaft wegens storing aan de seinen in Jette. Komt de trein gewoon leeg door, op tijd nota bene, en rijdt die olijk verder zonder iemand erop te laten. Dat is een nieuwe

Er hebben recent redelijk wat mensen mij gestuurd voor problemen met de app. Er wordt gewerkt aan een grote upate van de app die veel kleine foutjes en bug zou verhelpen (waaronder bv. de favorieten die vergeten worden). Nog eventjes geduld.

Machinist van het jaar
Elk verhaal heeft 2 kanten. De boordchef is gekend bij de machinisten voor al haar stoten. Ik zou ook mijn trein laten staan moest mijn boordchef mij beschuldigen dat ik seinen ben voorbij gereden terwijl ze dit enkel kan zien indien ze ook in de stuurpost aanwezig is want eens de kop van konvooi voorbij een sein is dan staat het al rood. Het was niet de machinist die geweigerd heeft van de rijden maar de boordchef.

Roddelpers ook altijd goed op de hoogte. Vanaf de machinist nog maar 1 rood sein voorbij rijd dan weten ze dat het op het seinhuis en rijd de machinist geen meter meer want hij wordt van de trein gehaald.

De machinist zijn fout is wel van het af te trappen waardoor hij zich verdacht maakt om de test te ontwijken. Ook perron voorbij rijden kan hem ook kwalijk genomen worden. We zijn maar mensen ik heb ook al eens perron voorbij gereden omdat ik hele dag ic reed en dan ineens stopper of in die richting wel stoppen die richting niet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan