Het grote stoner & doomtopic

Klopt, zelf niet gaan kijken wegens geen fan :unsure: blijkbaar zat de zaal niet eens volledig vol...

Wel nog een verrassingsoptreden van chat pile meegepikt gisterenavond :drool: Vandaag hun echte optreden!

Had ik geweten dat op één dag Ashenspire, Bell Witch, HANL en Chat Pile gingen spelen had ik wel een ticket gekocht. What the hell. :drool:

Tijd voor een kort roadburn verslagje.

Donderdag:
Het festival begonnen met Yrre. Direct al best goed, black metal met wat post rock en ambient erbij.
Grift: 1 man op het podium met een akoestische gitaar die wat zweedse melancholische folk bracht. Zeer goed en mooi.
Hierna een zeer bezwete @de Waaslandwolf tegengekomen en even vanop een afstand een stukje John Cxnnor gevolgd. wat was dat zeg, zware elektronische industrial ofzo, echt volledig niet mijn ding, ik vond het redelijk verschrikkelijk maar veel mensen vonden het een heel goed optreden, dus hij deed toch iets goed!
Osi & the Jupiter: deze keer 2 amerikanen op het podium om wat folk te spelen. Ook niet slecht, al vond ik de voorgaande Zweed dan toch beter. Hun Hurt-cover vond ik ook niet super geslaagd eigenlijk.
Esben & the Witch: Ze hebben hun nieuwe album 'Hold Sacred' volledig gespeeld. Prachtige stem, ik ben een heel grote fan van haar stem. De muziek was soms misschien iets te minimalistisch? er zat nogal weinig dynamiek in vond ik precies. Maar zeker nog altijd een goed optreden!
Crouch: zeer strakke sludge doom, stevige mokerslag van een optreden. Maar dat was wel te verwachten dat het strak ging zijn met 2 Wiegedood leden erin.
Bo Ningen: voor mij misschien de beste band van de dag, japanse psychedelische rock met een experimenteel kantje aan. Knotsgek, op z'n japans, zeer sterk. Het deed me soms misschien een beetje denken aan King Gizzard, maar dan op speed?
France: zeer interessante afsluiter. 3 bandleden, drummer en bassist die gedurende een uur constant hetzelfde patroontje spelen en dan het derde lid dat zat los te gaan op zijn draailier die door een gitaarversterker getrokken werd. Hypnotiserende drone folk. ofzo. Rare Fransen alleszins.

Vrijdag:
Trounce: iets dat gecommissioned was door Roadburn, een samenwerking tussen verschillende zwitserse muzikanten, oa ook uit Yrre. Maar uiteindelijk niet volledig mijn ding.
Bell Witch: Hebben hun nieuw album The Clandestine Gate volledig gespeeld. Prachtig. Hoogtepunt van het festival voor mij.
Enig minpunt is dat ik hierdoor Ashenspire heb moeten missen.
Wolves in the Throne Room: in het boekje stond dat ze een special performance met de naam 'Shadow moon kingdom' gingen doen. Maar uiteindelijk was het precies gewoon dezelfde setlist als dat ze op desertfest vorig jaar gespeeld hebben. Maar gewoon een zeer goed optreden met een goed geluid, en eindigen met 'I will lay down my bones among the rocks and stones' blijft een winnaar.
Brutus: ik had ze vreemd genoeg nog nooit eerder live gezien, ook al spelen ze overal tegenwoordig precies. Maar ik vond het zeer goed! Ik ben fan!
Deafheaven: hun set waarbij ze 'Infinite Granite' volledig spelen. Ik vond er niets aan eigenlijk, zeer steriel, zanger die zich michael jackson waant met zijn dansmoves ofzo. Na 15 minuten doorgegaan.
Chat Pile: daarna nieuws gekregen van een secret Chat Pile show, in de kleinste zaal van Roadburn, maar ik was er gelukkig op tijd om binnen te geraken. Knaller van een optreden, ze hebben voornamelijk gefocused op hun EP's en een Rage Against the Machine cover (die ze nooit meer opnieuw gingen spelen zeiden ze, misschien om dat de zanger heel de tijd op zijn gsm moest kijken voor de lyrics :unsure: ).
Elizabeth Colour Wheel: Speciaal optreden, eigenlijk wel goed hoor. Doomy met een experimenteel kantje aan. Schattige kleine zangeres die ineens zeer eng en luid kan schreeuwen. Gitarist die een vrouwenjurk droeg. Moet allemaal kunnen toch?

Zaterdag:
Under the Surface: redelijk last minute beslist om eens iets in de Paradox-zaal te bekijken, omdat er toch niets anders interessants bezig was. Aangenaam verrast, nederlandse band, die zo wat chille rustige jazzy folky muziek brengen. Zeer leuke ontdekking dit.
Healthyliving: doom met vrouwelijke vocals, ze hebben een zeer sterk debuut album uit, en ik geloof dat dit hun allereerste optreden was? Goed optreden! Alleen jammer dat het geluid niet super zat voor hun.
Daarna 10 minuutjes van Sowulo meegepikt, zowat Wardruna-achtige folk. Klonk niet slecht.
Chat Pile: hun echte optreden in een stampvolle main stage deze keer. Hoe goed is dit eigenlijk wel niet? Serieus, als je ooit de kans krijgt om ze te zien, doe het. Enorm sterk. WHY???
High Vis: zeer energiek en plezant optreden! het zeer platte engels van de zanger was ook wel grappig : 'fokking hell there's a lot of you, we're not a fokking doom band you know?'
I like to Sleep: daarna nog eens naar de paradox getrokken voor wat jazzy spul. Ik werd vooral aangetrokken door hun bandnaam :unsure: Maar ook zeer goed bevallen, wat een fenomenale drummer. Misschien moet ik toch eens wat meer jazz-achtige dingen opzoeken als ik er eens tijd voor heb.
Mutterlein: Ik had niet verwacht dat dit maar 1 persoon op het podium ging zijn, dacht dat dit een full band was. Maar het was dus maar 1 persoon, en een groot deel van de muziek werd dus met een bandje afgespeeld ofzo. Dat deed mij al direct de aandacht verliezen, dus na 10 minuten doorgegaan.
Iron Jinn: het festival afsluiten deden we met wat psychedelische rock, zeer goed!

Zondag:
Weer naar huis, want ik had maar een 3-dagen ticket. WHY?!

Laatst bewerkt:
Uncle Acid was afgelopen maandag weer heerlijk in Brugge :drool: die zijn live toch een pak zwaarder als op plaat.
Ook leuk om Blood Ceremony nog eens te zien, die eindelijk weer eens actief zijn. De zangeres kan nog altijd uitstekend overweg met een dwarsfluit :lint:

Was iemand hier op de hoogte dat Khanate terug actief was? Wel ik niet, dus aangenaam verrast door dit:

alles kapot :angry:

Terug
Bovenaan