Het grote spaghetti-draadje: waar eet jij de beste spaghetti bolognese?

Slyke

Well-known member
In onderstaand artikel worden een aantal spaghetti's besproken aan de Belgische kust.

Ramskapelle, De Dorpspompe - 3/10

Knokke, The Nighteen - 3/10

Blankenberge, Coin des Copains - 7/10

Oostende, Mister Spaghetti - 8/10

Koksijde, Il Tartufo - 9/10


Wat is jouw favoriete zaak in België om een spaghetti bolognese te gaan eten?
Ik kende vroeger een brasserie in het Gentse waar de spaghetti's overheerlijk waren, maar die bestaat helaas niet meer.
Sindsdien eigenlijk nergens nog een plaats tegengekomen waar ik omvergeblazen werd van de smaak.
Ik ben trouwens niet akkoord met de stelling dat een goede bolognese saus geen wortels of champignons mag bevatten; ik vind het net een meerwaarde en brengt, wanneer subtiel toegevoegd, net een betere smaak.

Benieuwd naar jullie ervaringen!
 
den Trol in Schoten, bruin cafe en staat gekend om zijne spaghetti.

Zelden betere spaghetti gegeten dan daar, ondertussen al wel meer dan 10 jaar geleden maar zou nog steeds top moeten zijn.
 
Vroeger in D'Afspraak in Mechelen regelmatig gaan eten. Maar dat is nu helaas gesloten, dacht ik.
 
MisterV’s pasta de la papa. Nog nergens beter gegeten dan dat, al komt de Kastart in de buurt.

De Spaghettiworld in Antwerpen had ook goeie pasta’s en lasagna’s, geen idee eigenlijk of dat nog bestaat.
 
MisterV’s pasta de la papa. Nog nergens beter gegeten dan dat, al komt de Kastart in de buurt.

De Spaghettiworld in Antwerpen had ook goeie pasta’s en lasagna’s, geen idee eigenlijk of dat nog bestaat.
Die is er al enkele jaren niet meer.

Ik heb al een uiteenlopende kwaliteit aan spaghetti bologneses gegeten in eigen land, maar geeneen die er écht bovenuit steekt. Het is wel mijn favoriete comfortfood, maar eentje die ik zelf meestal maak. Ook die zijn van wisselende kwaliteit, ik denk dat ik iedere keer een andere variant maak met de ingrediënten die ik voorhanden heb.

En ongetwijfeld is dat een affront voor de échte ragu bolognese, maar Italianen zijn soms hopeloos neurotisch over hun eigen culinaire erfgoed. Kijk maar naar de spaghetti carbonara: zonder de inval van de Amerikanen in WO II was dat geen overgebekend Italiaanse signature dish geweest. Daar moet je dan wel bijvertellen dat de Italianen het hebben geperfectioneerd met pecorino en guanciale terwijl de Amerikanen het mismeesteren met erwtjes, room en wat nog allemaal.
 
De Kastart in Gent :drool:
Ben daar als student enorm vaak geweest. Vorig jaar voor reünie etentje nog eens geweest en dat viel serieus tegen en bij iedereen van dat groepje. Geen idee of onze smaak collectief veranderd is, of we pech hadden dat er iets mis gelopen was met de saus die avond of dat de kwaliteit niet meer is wat ze 20 jaar geleden was, maar 't was een serieuze desillusie.
 
Ben daar als student enorm vaak geweest. Vorig jaar voor reünie etentje nog eens geweest en dat viel serieus tegen en bij iedereen van dat groepje. Geen idee of onze smaak collectief veranderd is, of we pech hadden dat er iets mis gelopen was met de saus die avond of dat de kwaliteit niet meer is wat ze 20 jaar geleden was, maar 't was een serieuze desillusie.
Zelfde hier: ook leren kennen in de studententijd en ga er occasioneel nog eens naartoe als we daar in de buurt zijn. Moet wel toegeven dat ik altijd spaghetti Kastart neem en die vind ik nog altijd zeer lekker. Ooit eens de bolognese gepakt en viel toen zeker ook goed mee maar blijf die Kastart saus gewoon lekker vinden.
 
Den Boule in Leuven. Vooral het stamcafé van vele studenten(clubs) met fantastische spaghetti. Na mijn studententijd en het overlijden van de eigenaar, niet meer geweest.
 
Spaghetti is echt zo'n gerecht dat ik nooit op restaurant zou bestellen. Dat is eigenlijk vrij gemakkelijk thuis te maken, en daar is zo weinig "speciaal" aan om daar geld aan uit te geven op restaurant.
Zeker omdat ik ook nogal vrij kieskeurig ben op dat vlak, groenten of champignons in de saus is echt compleet onacceptabel dus de gedachte dat ik 10-15 euro zou betalen voor een spaghetti die me dan niet eens zou aanstaan, doet me huiveren.
 
Spaghetti is echt zo'n gerecht dat ik nooit op restaurant zou bestellen.
Restaurant vind ik een groot woord.
Ik zie het eerder als een beter alternatief voor de vettige friet, in een taverne, eethuis of brasserie, wanneer je snel eens iets goed wil eten in een stad waarmee je misschien niet zo vertrouwd bent (ook al blijft spaghetti uiteraard comfortfood en zijn er sowieso nog gezondere alternatieven).

Daarom wel interessant om eens te peilen naar de ervaringen.
 
Ik zal ook niet snel ergens spaghetti bolognese nemen. Als ik die zelf maak thuis neem ik meestal een pot bolognesesaus van den Aldi (die blauwe van Palazzo) en voeg ik zelf gehakt, wortelen, paprika en (rode) ajuin toe.
 
De meyboom in Brussel vind ik anders wel zeer goede bolognaise hebben. Smaakt elke keer weer...

Edit, ik zie dat het hier al stond :thumb:

Edit 2, ze hebben ook andere soorten, waaronder een trio van pasta, niet voor de kleine eters wel
 
Wel grappig dat hier al een paar keer de Meyboom is aangehaald. Is nochtans een obscuur café/brasserie in Brussel. Ook altijd goeie herinneringen gehad aan de Monk, waarschijnlijk geromantisch door de fijne avonden (en overmatig alcoholgebruik).
 
den Trol in Schoten, bruin cafe en staat gekend om zijne spaghetti.

Zelden betere spaghetti gegeten dan daar, ondertussen al wel meer dan 10 jaar geleden maar zou nog steeds top moeten zijn.
Twee weken geleden nog daar spaghetti gaan afhalen. Kan bevestigen: nog steeds goed.
Al is echte huisgemaakte spaghettisaus ook niet te versmaden.
 
Terug
Bovenaan