Het grote BG in-de-context-taalfouten-topic

Bedankt dat u er mij op gewezen heeft, dankzij jouw alziend oog! 😋
U en jou(w) in diezelfde zin voor dezelfde persoon...
game-of-thrones-shame.gif
 
U en jou(w) in diezelfde zin voor dezelfde persoon...
game-of-thrones-shame.gif
Dat was inderdaad mijn initiële fout in de zin over de avatar.
Naar @recipe4hate toe is dat gerechtvaardigd daarentegen, zo toon ik nog wat gedeeltelijk respect toe naar hem als moderator.
Moderator van Zwam, dus dat stelt niet zo veel voor...
Dus strikt genomen is 'jij' meer dan voldoende...
 
Ik lees nergens waarom je "je" en "u" niet door elkaar mag gebruiken. Twee keer achter elkaar "je" gebruiken is dan net wel iets dat vermeden moet worden
 
Ik lees nergens waarom je "je" en "u" niet door elkaar mag gebruiken. Twee keer achter elkaar "je" gebruiken is dan net wel iets dat vermeden moet worden
Dat klopt niet.
De eerste je is een onderwerp, de tweede is het wederkerend voornaamwoord, dat bijna altijd verwijst naar het onderwerp. Ik-me, je-je en u-u/zich. Als je absoluut "je je" zou willen vermijden, moet het "heb jij je geamuseerd" zijn.

De verwarring komt omdat het wederkerende voornaamwoord van "gij" dus "u" is, dus gij en jij door elkaar gebruikt.
Het overschakelen van het eenvoudige ge/gij naar het gecompliceerde systeem met je/jij/jullie/u brengt met zich mee dat veel Vlamingen u en je verkeerd gebruiken. Zo hoort men een journalist opeens “je” zeggen tegen een minister. Of ze slaan alles door elkaar: “Heb je uw boek meegebracht?”
https://www.dbnl.org/tekst/_taa014200201_01/_taa014200201_01_0163.php
 
Dat klopt niet.
De eerste je is een onderwerp, de tweede is het wederkerend voornaamwoord, dat bijna altijd verwijst naar het onderwerp. Ik-me, je-je en u-u/zich. Als je absoluut "je je" zou willen vermijden, moet het "heb jij je geamuseerd" zijn.

De verwarring komt omdat het wederkerende voornaamwoord van "gij" dus "u" is, dus gij en jij door elkaar gebruikt.

https://www.dbnl.org/tekst/_taa014200201_01/_taa014200201_01_0163.php
Kijk, in dit soort discussies eis ik dat mods er niet meer aan deel nemen.
 
Terug
Bovenaan