Het einde van (voordelige) managementvennootschappen?

Beetje kort door de bocht imo.

De top 10% aangiften vertegenwoordigen c46% van de totale opbrengsten in de personenbelasting (cijfers statbel voor 2022). Het tiende deciel begon toen al vanaf cEUR 71k netto belastbaar inkomen. Het gross van die 76.578 managementvennootschappen genereren (schat ik?) verdiensten die hen vlotjes in de top 3-5% plaatsen.

Het feit dat ze maar 1% van de aangiften vertegenwoordigen maakt ze volgens mij net een aantrekkelijker target. Er valt namelijk relatief veel geld te "rapen" bij een groep die slechts een fractie van de kiezers/stemmen vertegenwoordigt.
Belastbaar inkomen is wel na aftrek van forfaitaire kosten en sociale bijdragen. 71K belastbaar wil als loontrekkende zeggen dat de werkgeverskost al naar de 120K gaat enkel voor het loon, alle voordelen moeten daar nog bij, pak 140K met voordelen alle aard. Dat zal niet zover zijn van wat een gemiddelde freelancer heeft ook.

Men zal dan kiezen voor de gemakkelijkste oplossing - werknemers zijn een sitting duck, het enige wat ontbreekt is een roos om op te schieten.

edit: ik ben toch eens benieuwd hoe slim de witte sector is - indien daar wat initiatief, creativiteit aanwezig is zie ik die sector massaal gaan freelancen, ... al zou dat wellicht in het nadeel kunnen zijn voor de bestaande statuten, de witte sector kan ons land compleet doen kraken en barsten.

6(!) keer meer freelance verpleegkundigen op een jaar. Lijkt me dat er in die sector nog een veel groter verschil zit tussen loondienst en dagtarieven.

6(!) keer meer freelance verpleegkundigen op een jaar. Lijkt me dat er in die sector nog een veel groter verschil zit tussen loondienst en dagtarieven.

De sector heeft imo alles mee om een goudmijn te worden voor de werknemers:
  • structureel tekort
  • grotendeels gefinancierd door de overheid
  • carte blanche voor het vragen van supplementen
  • gezondheid = buiten alle discussie wegens onbetaalbaar
Bovenstaande combinatie maakt dat de sector enorme prijszettingskracht heeft die ze zou kunnen ontplooien, de IT -sector is er niets tegen. Artsen 50k/maand, verpleegkundigen 10-15k/maand, verzorgenden 8-10k/maand liggen binnen handbereik. Voorlopig hebben we (als in "de maatschappij") nog geluk dat ze het nog niet ten volle beseffen zoals dat bij veel freelancers wel het geval is, eens dat gaat doorsijpelen weet ik niet hoe dat gaat evolueren - eerste stappen wellicht het afbouwen van infrastructuur en besparingen op alle niet -personeel gebonden kosten. Verblijf in RVT - dat is dan 5k/maand aub - inclusief elke dag gemalen vlees en 3de hands IKEA meubels in een basic gebouw.

Denk dat velen vergeten dat freelancen lang niet voor iedereen is. Als je niet omkan met continue change in werkomgeving, niet u continu kan aanpassen, niet steeds op korte termijn u wil bewijzen, niet bereidt bent om steeds uw eigen verlofplannen achterop te stellen aan de eisen van de klant, niet omkunt met onzekerheid bij gebrek aan project of bij ziekte etc dan is dat niets voor u.

Hoeveel vrezen een functie binnen consulting? Dat publiek staat niet te springen om te gaan freelancen.
Het zijn vooral mensen met een consultingverleden die de sprong wagen. En het laatste jaar is het aantal vooral geëxplodeerd door het wegvallen van de auteursrechten, dat is gepaard gegaan met geen compensatie in brutoloon (vaak geen budgettaire ruimte door de recent zware loonindexatie) waardoor velen een andere manier van verloning gezocht hebben.

Belastbaar inkomen is wel na aftrek van forfaitaire kosten en sociale bijdragen. 71K belastbaar wil als loontrekkende zeggen dat de werkgeverskost al naar de 120K gaat enkel voor het loon, alle voordelen moeten daar nog bij, pak 140K met voordelen alle aard. Dat zal niet zover zijn van wat een gemiddelde freelancer heeft ook.

De gemiddelde aanslagvoet is in dat tiende deciel wel nog eens 33.1% op het netto belastbaar inkomen. Dit maakt dat er van de 120k werkgeverskost voor het loon (uw schatting) iets van een 47.5k overblijft na belastingen. Dus 72.5k hiervan, oftewel c60%, belandt via een of andere manier bij de staat. De gemiddelde managementvennootschap met gelijkaardig pakket brengt echter een pak minder op aan de staat, en net dát maakt dat ze volgens mij een target zullen worden van onze geldverslindende overheid.

Meh, ik denk het toch niet. Ze gaan kapitaal willen belasten zonder de grote vogels aan te pakken. En waar zit dan het geld? In de gemiddelde BV.

Je zit weer angst te zaaien voor niets.

1) Politici hebben zelf vaak managementvennootschappen :p. Snijden in eigen vel noemen ze dat :p. Hoeveel advocaten zitten er niet in het parlement...
2) Politieke voorkeur is dat er veel meer vennootschappen bijkomen. (wat begrijpelijk is. Beter voor financieel krediet, "mooiere cijfers" als het aantal vennootschappen groeit, kapitaal is "zichtbaarder" op een vennootschap.) Ze gaan dan niets "anti-vennootschap" doen.
3) een paar van die speciallekes gaan verdwijnen in de toekomst qua dividenden. Thats it. Dus wat meer dividendbelasting in ruil voor een vennootschapsbelastingverlaging en ze verhogen nog eens de minimum uit te keren bezoldiging of zoiets :p. Zodat er wat meer geld komt qua sociale bijdragen.

quoted for future reference. Ik hoop dat ik nooit naar deze post moet terugverwijzen, maar ik ben er al vaker opgeweest (verdwijnen woonbonus, verdwijnen terugdraaiende teller, herziening VAA midden in het spel onder di rupo)

Met het verdwijnen van de IP ruling zijn er enkele gaan freelancen en ben er zelf ook over aan het nadenken. In ieder geval zullen ze alles wel strenger maken eenmaal ik die beslissing neem :unsure:

quoted for future reference. Ik hoop dat ik nooit naar deze post moet terugverwijzen, maar ik ben er al vaker opgeweest (verdwijnen woonbonus, verdwijnen terugdraaiende teller, herziening VAA midden in het spel onder di rupo)
Nooit is wel een hele lange tijd. :p
Ben jij dan zoéén die al twintig jaar lang zegt: "de vastgoedprijzen gaan dalen" en in jaar 21 ga je zeggen: "Zie je, ik heb gelijk!" ?

Ik zeg het altijd zo:
De gouden tijden zijn bijna voorbij voor de freelancers maar we zitten in de zilveren tijd :p. Nog geen reden om te klagen.

- Verdwijnen woonbonus stond allang in de sterren geschreven. Dat was echt weggesmeten geld. Vastgoed kopen was al motiverend genoeg op zich voor de bevolking. Het is bijna crimineel dat het federale langetermijnsparen voor een aankoop van een tweede woning nog bestaat.
- Idem VAA. Dat er de komende jaren nog een paar keer wordt gemorreld aan VAA van bedrijfswagens, dat is een quasi feit.
- Auteursrechten was ook vrij duidelijk op voorhand en dat er daar nog eens gemorreld aan wordt, dat zal mij niet verbazen.
- idem met al die speciallekes van dividenden maar dat er daar niet veel gediscussieerd aan wordt, is omdat de helft van de bevolking niet eens weet wat dat is. Ik persoonlijk hoop daarop gewoonweg omdat het leven van iedereen een stuk simpeler is met één dividendtarief. Al die speciallekes eruit smijten:

het grootste "gevaar" is dat je een PTB/PVDA in een regering hebt maar dan zal er een meerwaardebelasting komen op aandelen ofzoiets.

Met het verdwijnen van de IP ruling zijn er enkele gaan freelancen en ben er zelf ook over aan het nadenken. In ieder geval zullen ze alles wel strenger maken eenmaal ik die beslissing neem :unsure:
Kan je aub dan nog eventjes wachten? We zijn u alvast dankbaar :tongue:

Beetje kort door de bocht imo.

De top 10% aangiften vertegenwoordigen c46% van de totale opbrengsten in de personenbelasting (cijfers statbel voor 2022). Het tiende deciel begon toen al vanaf cEUR 71k netto belastbaar inkomen. Het gross van die 76.578 managementvennootschappen genereren (schat ik?) verdiensten die hen vlotjes in de top 3-5% plaatsen.

Het feit dat ze maar 1% van de aangiften vertegenwoordigen maakt ze volgens mij net een aantrekkelijker target. Er valt namelijk relatief veel geld te "rapen" bij een groep die slechts een fractie van de kiezers/stemmen vertegenwoordigt.

De bemerking ging zuiver over het gegeven dat die 76k managementvennootschappen slechts een 1% vertegenwoordigen van de 6.5mio aangiften (die er bovendien vandaag ook al in zitten, voor het gemak even in de veronderstelling dat elk van die 76k vennootschappen ook een loon uitkeren). Ze gaan het gat in de begroting niet dichtrijden door die 1% van het ene deciel naar het andere deciel te schuiven, en wat ze kunnen doen is bovendien beperkt als ze hun economie niet willen raken. Aan vennootschappen raken, is aan bedrijven in het algemeen raken...

De bemerking ging zuiver over het gegeven dat die 76k managementvennootschappen slechts een 1% vertegenwoordigen van de 6.5mio aangiften (die er bovendien vandaag ook al in zitten, voor het gemak even in de veronderstelling dat elk van die 76k vennootschappen ook een loon uitkeren). Ze gaan het gat in de begroting niet dichtrijden door die 1% van het ene deciel naar het andere deciel te schuiven, en wat ze kunnen doen is bovendien beperkt als ze hun economie niet willen raken. Aan vennootschappen raken, is aan bedrijven in het algemeen raken...
Maar, dat wil evengoed zeggen dat ze een redelijke winst kunnen halen door een heel kleine groep aan te pakken. Daar verliezen ze dus geen stemmers mee.

Kans is wel vrij groot dat het vanaf hier bergaf gaat voor zelfstandigen imo

Mijn 2 cent,
Vpr bis afschaffen en de vennootschapsbelasting verlagen resulteert in minder inkomsten voor de overheid. Grote bedrijven hebben hier meer baat bij dan wat je bij kleine vennootschappen kan ophalen.
Wie gaat dat invoeren ?
Waarom zou dat resulteren in minder inkomsten?

Maar, dat wil evengoed zeggen dat ze een redelijke winst kunnen halen door een heel kleine groep aan te pakken. Daar verliezen ze dus geen stemmers mee.

Kans is wel vrij groot dat het vanaf hier bergaf gaat voor zelfstandigen imo

Wel, ze pakken geen kleine groep aan, ze pakken de facto de economie aan als ze dat doen. Bedrijven stemmen dan weliswaar niet, die hebben genoeg andere manieren om de Belgische begroting nog veel meer pijn te doen. Daar zit dus wel wat marge op.

Wel, ze pakken geen kleine groep aan, ze pakken de facto de economie aan als ze dat doen. Bedrijven stemmen dan weliswaar niet, die hebben genoeg andere manieren om de Belgische begroting nog veel meer pijn te doen. Daar zit dus wel wat marge op.
Even advocaat van de duivel spelen: je zou daar de vereiste van tewerkstelling van X aantal mensen kunnen aan koppelen, eventueel met schijven.

ik voorspel dat ze in de toekomst wel iets gaan doen aan de managementsvennootschappen dat ze even hard belast worden als een eenmanszaak in de personenbelasting en dat je pas je voordeel krijgt als je personeel in dienst neemt.

Even advocaat van de duivel spelen: je zou daar de vereiste van tewerkstelling van X aantal mensen kunnen aan koppelen, eventueel met schijven.

Zoals ik al zei :p

Kan je doen, maar ook dan raak je aan de economie. Genoeg bedrijven out there van enige size, die om allerlei redenen uit talloze vennootschappen bestaan die ook niet allemaal per definitie buiten die ranges zouden vallen.

Het staat in de sterren geschreven dat een aantal modaliteiten die er vandaag zijn, gaan uitdoven, maar dat gaat ook niet meer zijn dan een al bij al kleine maatregel die vooral als symbool moet dienen.

Edit: tenzij je in het onwaarschijnlijke geval komt dat een volledig (extreem)links bestuur de meerderheid krijgt, maar dan verplaats je je activiteiten beter :)

Kan je doen, maar ook dan raak je aan de economie. Genoeg bedrijven out there van enige size, die om allerlei redenen uit talloze vennootschappen bestaan die ook niet allemaal per definitie buiten die ranges zouden vallen.

Het staat in de sterren geschreven dat een aantal modaliteiten die er vandaag zijn, gaan uitdoven, maar dat gaat ook niet meer zijn dan een al bij al kleine maatregel die vooral als symbool moet dienen.

Edit: tenzij je in het onwaarschijnlijke geval komt dat een volledig (extreem)links bestuur de meerderheid krijgt, maar dan verplaats je je activiteiten beter :)
Er kunnen idd tal van redenen voor zijn - maar er zijn ook nadelen aan vennootschappen en freelancers voor de economie- zo zijn ze in bepaalde gevallen ook gewoon duurder om in dienst te hebben - aangezien de loonkost zowat klaagpunt nummer 1 is van de economie/bedrijven ...

We moeten ook niet flauw doen: x% doet dat gewoon voor fiscale redenen, gewoon omdat het kan - en dat is dus gewoon ook ok, je zou een ezel moeten zijn het niet te doen.

Er kunnen idd tal van redenen voor zijn - maar er zijn ook nadelen aan vennootschappen en freelancers voor de economie- zo zijn ze in bepaalde gevallen ook gewoon duurder om in dienst te hebben - aangezien de loonkost zowat klaagpunt nummer 1 is van de economie/bedrijven ...

We moeten ook niet flauw doen: x% doet dat gewoon voor fiscale redenen, gewoon omdat het kan - en dat is dus gewoon ook ok, je zou een ezel moeten zijn het niet te doen.
Het stukje "vennootschap" wel, maar freelancen doen de meesten gewoon voor het financiële (niet voor het fiscale) en de vrijheid. Moesten ze het verbieden, ging ik nog freelancen als eenmanszaak bvb...

Daar valt an sich weinig medelijden mee te hebben hoor. Voor een bedrijf is die freelancer een vooraf gedefinieerde kost, waarvan ze zelf kunnen bepalen of ze die nemen of niet, en die ze conform de contractuele bepalingen ook zonder meer terug stop kunnen zetten. Flexibiliteit met een afgesproken kost dus, waarbij niemand bedrijven at gunpoint verplicht om ze aan te werven. daarover klagen als bedrijf is weinig meer dan klagen over je eigen keuzes :).

Het is Laffer in actie inderdaad, en het is inderdaad niet meer dan terecht.

Daar valt an sich weinig medelijden mee te hebben hoor. Voor een bedrijf is die freelancer een vooraf gedefinieerde kost, waarvan ze zelf kunnen bepalen of ze die nemen of niet, en die ze conform de contractuele bepalingen ook zonder meer terug stop kunnen zetten. Flexibiliteit met een afgesproken kost dus, waarbij niemand bedrijven at gunpoint verplicht om ze aan te werven. daarover klagen als bedrijf is weinig meer dan klagen over je eigen keuzes :).
Inderdaad. Het alternatief is een consultancy inschakelen die vaak dubbel zo duur is. Men rekent op freelancers/consultants om een tijdelijk tekort/meerwerk op te vangen.
Een vaste aanwerving wil men daarvoor niet, bedrijven willen een zo laag mogelijk vast FTE-bestand ;).

Terug
Bovenaan