Het bibliotheektopic

Hoe vaak ga je naar de bibliotheek?

  • Nooit

    Stemmen: 20 29,9%
  • Zelden

    Stemmen: 11 16,4%
  • Af en toe

    Stemmen: 20 29,9%
  • Regelmatig

    Stemmen: 16 23,9%

  • Totaal aantal stemmers
    67
Als kind is de liefde voor het lezen bij mij eigenlijk begonnen door de bezoekjes aan de bib (met de klas) :biglaugh:
Dat was een klein filiaal naast het lagere schooltje dan, eens ik daar alles gelezen had een dorp verder naar een groter filiaal geweest en zo is het begonnen :)

Waar ik nu woon is het filiaal van de lokale bibliotheek letterlijk 2 huizen verder :D
De eerste jaren ben ik daar nooit geweest, sinds het vorig jaar vernieuwd is ben ik me eens gaan aansluiten.
Ik deed het vooral voor de ebooks/Cloudlibrary maar doordat het praktisch naast mijn deur is spring ik af en toe wel eens binnen.

Het is echt een zeer klein filiaal (mijn living is even groot denk ik) maar daardoor zijn veel boeken in zo goed als nieuwstaat.
Het hoofdfiliaal is ook maar 5km verder ofzo, dus mocht ik hier mijn gading niet meer vinden is dat ook geen probleem.
 
Vraagje voor de mensen die e-books lenen via de bib. Ik ga mijn boek niet op tijd uitkrijgen (heb nog maar 3 dagen en dat is te weinig :p ),als ik mijn Kobo nu gewoon offline houdt, zou ik dan langer kunnen doorlezen? Want ik weet dat je e-books niet kan verlengen spijtig genoeg.
 
Vraagje voor de mensen die e-books lenen via de bib. Ik ga mijn boek niet op tijd uitkrijgen (heb nog maar 3 dagen en dat is te weinig :p ),als ik mijn Kobo nu gewoon offline houdt, zou ik dan langer kunnen doorlezen? Want ik weet dat je e-books niet kan verlengen spijtig genoeg.
Kunt ge die niet gewoon opnieuw lenen?
 
Ik dacht gelezen te hebben dat je 1x per 30 dagen online moet gaan voor die DRM, op de laatste dag offline gaan zou misschien kunnen werken om nog 30 dagen langer te lezen.

Ofwel dus direct opnieuw lenen, tenzij er iemand die al reserveerde.
 
Ga regelmatig naar Muntpunt. Ruime collectie boeken en elke maand worden wel een aantal boeken binnen een bepaald thema gepromoot. Ik neem dan altijd een boek van dat thema anders blijf ik maar van dezelfde auteurs/genre lezen. Vind de bib één van de meest fijne plekken om wat rond te dolen, een krant of tijdschrift te lezen (ruime collectie, enkel ter plekke te lezen) etc. Achter de bib is er een café waar vele mensen ook gezellig zitten lezen.

Er zijn ook een aantal leesclubs actief maar die spreken enkel af tijdens werkuren. Als kind zat ik in de Kinder- en Jeugdjury (precieze naam vergeten) en vond dat geweldig. Dan kwam men tweemaandelijks samen om een boek te bespreken. Denk dat dat wel maar liep tot je 14de waarna de besprekingen online waren. Dan was het voor mij ook gedaan.
 
Via een booktuber me ook ingeschreven in een bibliotheek, maar dan een Amerikaanse die tegen vergoeding online bibliotheek kaarten verschaft aan mensen die buiten hun stad en land wonen.
Het aanbod is geweldig, praktisch 75% van mijn wenslijst kan ik nu lenen en lezen voor de jaarlijkse kost van 115 euro. Betalen voor een bibkaart is een beetje apart (afin, begrijpelijk gezien ik buitenlander ben, maar het concept "betalen voor een bibkaart" blijft vreemd aanvoelen), maar het is uiteindelijk maar 10 euro/maandelijks en gezien ik jaarlijks 50+ boeken lees, is dat wel heel snel terugverdiend.
Ook films zijn online te bekijken via hun systeem, al een aantal JCVD films gevonden die niet op de streaming platforms staan bv.

Enige "probleem" is dat om de ebooks te lezen, je via amazon.com moet gaan waardoor ik dus mijn account moet overzetten van amazon.de naar amazon.com. Niet specifiek zo'n groot probleem, maar ik heb nu reeds zo'n gigantische wishlists opgebouwd, als ik dat weer moet doen op amazon.com ben ik weer gans een weekend bezig...
 
Ik leen dvd's, cd's, tijdschriften, kookboeken, romans, boeken over technische zaken, strips, alles.
Soms zijn er periodes dat ik alles inlever en dan ga ik paar maand niet zodat mij niet constant moet haasten om op tijd alles terug te brengen.
Dan zijn er periodes dat ik wel ga, dat is dan meestal om de 2 weken azo.

Buiten je jaarlijks lidgeld (5 euro?) moet je nooit extra betalen behalve als je te laat bent.
Vroeger was het extra vr dvd & cd, maar dat is afgeschaft. Er is wel een maximum dat je mag meedoen per beurt.

Het enige nadeel dat ze hebben bij de BIB is dat ze erg veel "in magazijn/archief" hebben, vooral oudere films/boeken, die kan je enkel bekijken indien je ze online reserveert en die zetten ze de dag erna klaar en dan krijg je bericht.
Ik bekijk thuis eigenlijk altijd op de catalogus op hun website als ze hebben wat ik wil en waar het staat en dan ik er achter.


Ga al heel m'n leven nr de bib eigenlijk, super gemakkelijk.
Vaak doe ik iets mee en als ik geen tijd heb of het interesseert me uiteindelijk toch niet echt, dan breng ik het gewoon terug. :D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan