Het bibliotheektopic

Hoe vaak ga je naar de bibliotheek?

  • Nooit

    Stemmen: 20 29,9%
  • Zelden

    Stemmen: 11 16,4%
  • Af en toe

    Stemmen: 20 29,9%
  • Regelmatig

    Stemmen: 16 23,9%

  • Totaal aantal stemmers
    67
Als kind was ik niet weg te slaan uit de bib. Het was mijn favo hangoutplek. Sinds mijn puberjaren is dit wel sterk verminderd, daarna ben ik beginnen werken en had ik geld om boeken te kopen, maar ik las nog steeds veel minder.
Als ik kinderen kreeg ben ik wel opnieuw meer beginnen gaan, maar dan vooral voor hen.
Op den duur wel tot de vaststelling gekomen dat boeken kopen leuk en gemakkelijk is, maar boeken nemen ook enorm veel plek in. Waar zet je dat op den duur nog allemaal? Ongeveer gelijktijdig ben ik in een burn-out terecht gekomen en heb ik de bib terug ontdekt. Ik zat thuis, had tijd en ging om de twee weken boeken gaan ontlenen en las ze thuis. Ik heb hier enorm veel aan gehad. Het hielp om mijn hoofd leeg te maken, eventjes weg te zijn. Ook het leuke gevoel om in de bib rond te lopen en allerhande boeken te ontdekken bracht wel wat nostalgie teweeg.
Ondertussen heb ik die burnout achter mij gelaten, maar ik ga wel nog steevast om de 2-3 weken naar de bib.
Ik heb een 700+ boeken. Vroeger stonden die allemaal in de living van mijn appartement, maar mijn huidige huis heeft een living met heel veel raampartijen. Heel fijn voor het vele licht, maar ik kan daar enkel een kleinere kast zetten met een aantal "pronkboeken". De rest staat nu in de bureaukamer waar ik ook telewerk. Je moet er inderdaad ruimte voor maken en dat is niet altijd evident. Maar het is evengoed een mooi interieurelement. Als ik een woonkamer binnenga en ik zie een kast, probeer ik altijd linea recta de boekensmaak van mijn gastheren te waarderen.

Ik lees quasi dagelijks en wellicht is dat een verslaving geworden omdat ik iets ontbreek wanneer ik een dag niet kan lezen. Niets heerlijkers dan helemaal te verdwijnen in een goed boek.
 
Ik heb thuis zelf een bibliotheek. :laugh:

Maar we zijn wel van plan met onze dochter regelmatig te gaan als ze wat ouder is. Als kind vond ik dat altijd een fijne uitstap en ik wil haar daar graag in stimuleren.

Sowieso top uitstap. Wij gaan quasi om de 2 weken naar de bibliotheek, is hier ook om de hoek. Onze oudste is nu 8 jaar, en die gaat heel gericht op zoek naar boeken en topics die hem interesseren.
Vroeger, toen we nog dichter bij centrum Gent woonden, gingen we wel frequent op zaterdagochtend naar de Krook. Dan waren er vaak 'vertellers' in de kinderafdeling. Onze kinderen vonden dat toch altijd boeiend.
In niet-Corona tijden ga ik dagelijks naar de bib voor het werk (UGent), maar mijn functie heeft eigenlijk niks met boeken te maken.
 
Ik ga graag naar de bib. Mijn moeder is een gepensioneerde bibliothecaris, dus vroeger was dat altijd direct via haar dat ik de boeken kreeg. Ik woon nu al een paar jaar in Antwerpen en ga daar regelmatig, vnl dan de bib van Berchem, maar in feite overal waar dat ze het boek hebben dat ik wil lezen. Op dat vlak is mijn bibliotheekplatform wel zalig, reservatie is gratis en dan is het gewoon de boeken oppikken in één van de vele bibs die Antwerpen rijk is.
 
In mijn jeugd ging ik bijna maandelijks naar de bibliotheek. Tegenwoordig ga ik voornamelijk voor non-fictie boeken uit te lenen (zo'n paar keer per jaar).

Echter, ik heb nu sinds augustus een e-reader en via mijn lidmaatschap bij de plaatselijke bieb kan ik e-books uitlenen. En dat doe ik sindsdien behoorlijk veel. Ik denk dat ik bijna wekelijks een nieuwe e-book uitleen.
 
Vandaag ook maar eens mijn lidmaatschap in orde gemaakt, meteen 2 boeken ontleend waarvan ik niet zeker ben of ze wel mijn ding gaan zijn en die ik dus niet per se permanent wil bezitten. Anders gaan we aan dit tempo ooit een groter huis moeten kopen gewoon als stockage voor de boeken. 😅
 
Het verhaal van velen hier, vroeger ging ik veel vaker naar de bib. Om boeken te ontlenen, maar ook om gewoon in de bib te zijn, om er op internet te kunnen - toen dat thuis nog niet kon - of om ergens in een niet zo'n populaire gang stilte en rust te vinden. Een bibliotheek heeft iets, het is een plaats waar ik normaal wel graag vertoef, ook als ik op reis ben durft het wel gebeuren dat ik de plaatselijke bib opzoek.

Maar hier thuis bezocht ik steeds minder de bibliotheek. Mijn lidmaatschap was dan ook al jaren en jaren verlopen toen ik het dit jaar vernieuwde. Nu ga ik terug af en toe, het gebouw is nog steeds verouderd - nu nog ouder - , muf, saai en vooral donker. Onze bib is geen bib van de 21ste eeuw kwa uiterlijk maar het aanbod is ruim en best up-to-date, het personeel vriendelijk en de sfeer blijft gewoon iets magisch hebben.

Meestal heb ik wel iets mee uit de film of muziek afdeling.
Grasduin ik vaak in de poëzie of ontdek ik nieuwigheden bij de strips en graphic novels.
 
Terug van de bib. Om de keuze te beperken, leg ik me nu voor het naar binnen gaan een paar parameters op, die telkens verschillen, voornamelijk om wat diverser te lezen en dingen impulsief op te pakken die ik anders de komende jaren niet zou lezen.

Deze keer was het Duitstalig van een vrouwelijke auteur. Ik heb een boek mee waarvan ik de auteur kende (al heb ik nog niets van haar gelezen), maar het boek niet. Ik ben benieuwd. :p

Ik wissel nu bibboeken af met mijn eigen collectie. Ergens voelt het wel alsof ik mijn gekochte boeken bedrieg, want sommige daarvan staan al een jaar op mij in de kast te wachten, en nu laat ik om de zoveel weken een uitgeleend boek zomaar voorkruipen.
 
Ik heb twee bibliotheekkaarten. Ik ga vooral graag naar die van Sint-Martens-Latem, die heeft een allerschattigst gebouwtje. Natuurlijk willen ze de bibliotheek verhuizen naar zo'n lelijk nieuwerwets ding, bah.

Ik verlang mijn boeken bijna altijd omdat ik er niet in slaag om ze op tijd uit te lezen. Vorige keer 40 minuten in mijn auto gezeten om mijn boek uit te lezen dat die dag binnen moest :rofl:

Een tip voor mensen met een bibliotheekkaart (wat eigenlijk gewoon je digitale ID is nu), via bibliotheek.be heb je ook toegang tot e-books om 'uit te lenen' en er is echt een gigantisch aanbod.
 
Hoe vaak ga je naar de bibliotheek?

Sinds ik mijn ereader heb nooit meer. Vroeger (toen ik 11-13 was) toch meermaals per week, soms ook met bus naar de provinciehoofdstad om daar dan op "jacht" te gaan naar de betere boeken. Ergens wel jammer, ik kwam wel graag in de bib.
 
In veel bibs kan je trouwens ook actuele kranten en tijdschriften lezen. Zeker de kranten mag je wel niet uitlenen.
 
Voor mij is de vijf Euro lidgeld één van de beste investeringen van het jaar. Ik heb tijdens de lange lockdowns het lezen weer leren waarderen en vond het erg sympathiek van de Bib dat ze kleine pakketjes boeken contactloos leverden.

Als ik nu een vrije dag heb in de week wandel ik op mijn dooie gemakje naar de bib en kom ik buiten met een leuke thriller of twee, een paar graphic novels, een strip of drie van Sus en Wis en Kiekeboe en een Vinyl plaat.
 
Vroeger als tiener ging ik erg veel. Nu is het eerder af en toe, vooral voor strips. Die zijn tegenwoordig toch wel erg duur geworden.

Ook het snuisteren in boeken en strips vind ik heel leuk. Zo heb ik al veel ontdekkingen gedaan.
 
Ik ga echt nooit meer naar de bibliotheek. Als kind vond ik dat nochtans fantastisch, ik mocht er te voet alleen naar toe en ze hadden echt wel heel veel.
Toen ik een jaar of veertien was, ben ik een week in augustus elke middag twee uur Needful Things gaan lezen. Mijn pa vond mij daar te jong voor maar die sliep ‘s middags dus ik kon mijn wandeling gaan doen.
Maar tegenwoordig… het is járen geleden.
 
Ik ga echt nooit meer naar de bibliotheek. Als kind vond ik dat nochtans fantastisch, ik mocht er te voet alleen naar toe en ze hadden echt wel heel veel.
Toen ik een jaar of veertien was, ben ik een week in augustus elke middag twee uur Needful Things gaan lezen. Mijn pa vond mij daar te jong voor maar die sliep ‘s middags dus ik kon mijn wandeling gaan doen.
Maar tegenwoordig… het is járen geleden.
Gewoon terug beginnen, samen met de kinderen. :)
 
Ik koop nooit boeken, vind 't zonde om iets te kopen wat ik nadien toch maar archiveer.
Ik passeer daar aldus maandelijks.
 
Vandaag eens naar de bib geweest en een nieuw lidmaatschap aangevraagd. Het blijft toch altijd iets nostalgisch hebben en de sfeer die er hangt is toch ook een speciale, maar fijne sfeer.
Enige wat vervelend is, en wat ze niet opgelost kreeg, is de foutmelding: "De profielgegevens van Mijn Bibliotheek zijn niet gelinkt aan je bibliotheekkaart." en ik dus (voorlopig) geen e-books kan uitlenen. Zonde, want dat was op zich wel een van de hoofdredenen waarom ik een lidmaatschap had genomen.
 
Als kind ging ik toch frequent, eerst voor de videos :shy:. Maar vanaf het eerste studiejaar mochten de boeken eraan geloven. Dat waren van die flinterdunne boekjes à la 'Vlaemsche Filmkes'. Die waren 20 jaar geleden al tot op de draad versleten. Dit onderdeel van de jeugdsectie werd het meest vernieuwd (Geronimo Stilton anyone? Ik had daar dus nog nooit van gehoord :unsure:).
De bizon boekenreeks (roze, oranje en blauw) is blijkbaar ook niet meer op de schappen terug te vinden.
Dit is wel de enige die ik me kan herinneren.

Vanaf middelbaar ging ik minder en las ik ook minder. Komt ook wel deels omdat niemand me had verteld dat er wel degelijk boeken waren voor adolescenten. Dat waren 3 rekken ergens in een uithoek van de volwassenen bibliotheek op de eerste verdieping. Nu heeft men dat omgedoopt tot 'Young Adults'. (Opnieuw iets waar ik nog nooit had van gehoord)

Nu ga ik enkel nog voor manga's, graphic novels of strips. Dat is een pleit dat de ereaders, voorlopig, niet kunnen winnen. Tijdens het snuisteren vind je dan iets waar je anders nooit op gebotst was. Het draagt bij aan de charme.
 
Ikzelf lees nooit. Allez, enkel spelregels van bordspellen.
Ik ga af en toe naar de bibliotheek met mijn kinderen. De dochter leest graag, de zoon leest graag strips.
 
Terug
Bovenaan