Het Belgisch leger - Voorwaarts, mars!

Dat is wel het gevaar natuurlijk als je dicht bij een militair terrein gaat wonen.
Ik woon hier al bijna mijn hele leven (ben er 51), en tis al lang geleden dat hier nog militairen rondliepen zulle... 😆
Behalve op de jaarlijkse airshow en militaria rommelmarkt.

Ik woon hier al bijna mijn hele leven (ben er 51), en tis al lang geleden zulle dat hier nog militairen rondliepen zulle... 😆
Ik denk dat iedere militair domein al lang geen militairen meer heeft gezien. Maar het blijven militaire domeinen natuurlijk.

Gavere was ook nog een optie geweest, de basis in Semmerzake (de laatste kazerne in Oost-Vlaanderen) staat al een paar jaar (zo goed als) leeg. En daar is geen m² bos meer te bespeuren.
De kazerne in Gavere wordt gebruikt door 3 Para.

De oude school voor onderofficieren in Zedelgem en het bijhorend domein Vloethemveld zijn nu toch ook omgevormd tot natuurdomein.

Man echt. Waar moeten we dan nog militaire kazernes zetten? Op bommerskonte plaats? Of gaan we bij een oorlog gewoon de tegenpartij wijzen op het feit dat Brugge historisch erfgoed is, het gravensteen ook, we nog wat beschermde bossen hebben en er ook in limburg nog hopen archeologisch waardevolle zaken in de grond zitten. Daar zullen ze niet van terug hebben en gaan ze wel 2 keer nadenken vooralleer ze ons durven aanvallen. :sarcastic:

"Heel wat mensen komen daar elke dag genieten van de natuur en de rust. Dat gaan we niet zomaar laten verstoren door de oorlogsretoriek van Theo Francken"

Haha, van onder welke steen kom die Schauvliege gekropen zeg? Is die de afgelopen 3 jaar op interplanetaire reis geweest ofzo en heeft die het hele debacle met Rusland en nu Trump compleet gemist?

"Heel wat mensen komen daar elke dag genieten van de natuur en de rust. Dat gaan we niet zomaar laten verstoren door de oorlogsretoriek van Theo Francken"

Haha, van onder welke steen kom die Schauvliege gekropen zeg? Is die de afgelopen 3 jaar op interplanetaire reis geweest ofzo en heeft die het hele debacle met Rusland en nu Trump compleet gemist?
Oorlogsretoriek zegt ze :biglaugh: die kan al gaan aansluiten bij haar vrienden van de PvdA.

Oorlogsretoriek zegt ze :biglaugh: die kan al gaan aansluiten bij haar vrienden van de PvdA.

Let op, ik kan haar idealistische gedachten best begrijpen en ik wou dat ze werkelijkheid konden worden. Ik dacht dat we daar naartoe op weg waren. Maar de laatste 5-10 jaren hebben ons geleerd dat de wereld daar nog helemaal niet aan toe is. Helaas.

Het is wel pijnlijk als je als politica de werkelijkheid niet erkent en je blijft vasthouden aan utopische gedachtes en daarmee ook de werking van de maatschappij tracht te saboteren.

De oude school voor onderofficieren in Zedelgem en het bijhorend domein Vloethemveld zijn nu toch ook omgevormd tot natuurdomein.

De kazerne/school zelf is nu de WOBRA. En de parking die er aan ligt is ideaal om dan in het weekend vloethemveld te bezoeken.

WOBRA = West-Vlaams Opleidingscentrum voor Brandweer-, Reddings-en Ambulancediensten

Goed aangepakt hoor daar. imho.

Let op, ik kan haar idealistische gedachten best begrijpen en ik wou dat ze werkelijkheid konden worden. Ik dacht dat we daar naartoe op weg waren. Maar de laatste 5-10 jaren hebben ons geleerd dat de wereld daar nog helemaal niet aan toe is. Helaas.

Het is wel pijnlijk als je als politica de werkelijkheid niet erkent en je blijft vasthouden aan utopische gedachtes en daarmee ook de werking van de maatschappij tracht te saboteren.

Ik denk dat een kazerne bouwen op militair domein (die nu bomen heeft) logischer is dan al die vergunning die nog dagelijks worden goedgekeurd en waar er dan ook natuur moet aan geloven. Kom, dit is toch echt relatief? Gelijk welke bril je op hebt. Dit is echt opperen om te moppperen. Erg pijnlijk.

Ik woon hier al bijna mijn hele leven (ben er 51), en tis al lang geleden dat hier nog militairen rondliepen zulle... 😆
Heb er nochtans oefeningen gedaan en leren vrachtwagen rijden tijdens mijn opleiding.
Dan waart ge toch al een jaar of 15/16 🤣
Was gekazerneerd in Gent (Leopoldskazerne).

Ze kunnen misschien het Klein Kasteeltje ook terug opnemen in het militaire patrimonium en gebruiken als recruteringscentrum. Dat triestig gebouw ginder in Neder-Over-Heembeek mogen ze afbreken.

De eerste bijkomende investering is er voor de landmacht. Is nog onder de vorige regering gelanceerd, maar nu pas groen licht. Toch meer dan een verdubbeling van de evacuatie voertuigen, dus toch al goed.

Eind vorig jaar was ook al beslist om een derde patrouilleschip te bestellen:

In mei is men ook reeds akkoord gegaan met de aanschaf van nieuwe helikopters voor de landmacht en speciale eenheden:

Ben vooral benieuwd wat er in de toekomst zal besteld worden op vlak van zwarte transport helikopters en luchtafweer. en tijdje geleden sprak men van luchtafweer, mogelijk de Frans/Italiaanse variant van het Patriot systeem. Aan de andere kant heb je ook nog het Duitse alternatief.

Idd. Vroeger zaten hier een 1000 tal militairen, nu een 200 tal aan de Molenweg en minimale bezetting bij de radar. Luchtverkeersleiding zit ergens anders nu. Tis een nieuwe burgemeester nu recent, maar de oude wou die kazerne idd hier.

De A400 vliegt hier soms wel eens over, maar niet veel. Zelden heli's. Nog nooit para's tegengekomen in de lokale velden ofzo ...
In regio Gavere bots je wel zeer snel op woonkernen en huizen. Er is veel groen hier, maar alle natuurgebieden zijn relatief klein.
Veel meer landbouwgronden ook, en veel paardenweides.

De eerste bijkomende investering is er voor de landmacht. Is nog onder de vorige regering gelanceerd, maar nu pas groen licht. Toch meer dan een verdubbeling van de evacuatie voertuigen, dus toch al goed.

Eind vorig jaar was ook al beslist om een derde patrouilleschip te bestellen:

In mei is men ook reeds akkoord gegaan met de aanschaf van nieuwe helikopters voor de landmacht en speciale eenheden:

Ben vooral benieuwd wat er in de toekomst zal besteld worden op vlak van zwarte transport helikopters en luchtafweer. en tijdje geleden sprak men van luchtafweer, mogelijk de Frans/Italiaanse variant van het Patriot systeem. Aan de andere kant heb je ook nog het Duitse alternatief.

Dit zijn op zich toch wel mooie ontwikkelingen vind ik...
Ik hoop nu gewoon wel dat het nu niet een aantal jaar investeren is, om dan weer te laten verloederen.
Dat ze met defensie een goed maatschappelijk (en defensief) nut willen blijven invullen.

Die heli's leken me wel een slimme beslissing..
Toestel die zo te lezen zijn nut al bewezen heeft hier en daar.
Ter vervanging van die oudere agusta lijkt me geschikt.
Weet wel niet in hoeverre deze goed bewapend worden of niet?

En als ook die NH90 dus weg moeten, vallen deze natuurlijk wel kleiner uit?
Kopen ze dan idd nog iets groters ook?

Dat extra schip zal ook wel niet miskomen in "onze wateren".
En een extra NH90 vermoedelijk ook niet daar.

Die PEV zijn deze dacht ik. Heftige trucks toch wel.
Logistiek lijkt me een erg grote pijler, dusja why not.

3-axle-low-loader-BE-Army.jpg

Laatst bewerkt:
Dit zijn op zich toch wel mooie ontwikkelingen vind ik...
Ik hoop nu gewoon wel dat het nu niet een aantal jaar investeren is, om dan weer te laten verloederen.
Dat ze met defensie een goed maatschappelijk (en defensief) nut willen blijven invullen.

Die heli's leken me wel een slimme beslissing..
Toestel die zo te lezen zijn nut al bewezen heeft hier en daar.
Ter vervanging van die oudere agusta lijkt me geschikt.
Weet wel niet in hoeverre deze goed bewapend worden of niet?

En als ook die NH90 dus weg moeten, vallen deze natuurlijk wel kleiner uit?
Kopen ze dan idd nog iets groters ook?

Dat extra schip zal ook wel niet miskomen in "onze wateren".
En een extra NH90 vermoedelijk ook niet daar.

Die PEV zijn deze dacht ik. Heftige trucks toch wel.
Logistiek lijkt me een erg grote pijler, dusja why not.

3-axle-low-loader-BE-Army.jpg
Mooi dat men voor daf kiest.
Worden delen van in België zelf gemaakt.

Anekdotisch, ik weet het, maar toch: de conditietrainer in de judoclub hier (een gepensioneerde militaire topsporter) vertelde dat hij vorige week conditietraining had gegeven aan de jonge rekruten. Geen al te zware training als we hem mogen geloven, hetzelfde niveau dat hij aan ons, 30 tot 50-jarige judo moms & dads geeft. Na 20 minuten waren 7 van de 18 rekruten aan het overgeven van de uitputting.

Dat zijn wel getrainde judo moms en dans.

Dat is dag en nacht verschillend van een 18jarige die hoop en al de gymlessen heeft gehad in school maar voor de rest niet echt aan sport of zo heeft gedaan.

Al is mijnen fysiek nu ook geen klop meer waard, en zou het eerder op karakter gebeuren dan op capaciteit...

Dat zijn wel getrainde judo moms en dans.
Getraind door aan de toog te zitten tijdens de training van onze kinderen, bedoel je? :LOL:
De meesten doen zelf geen judo hoor.
Dat is dag en nacht verschillend van een 18jarige die hoop en al de gymlessen heeft gehad in school maar voor de rest niet echt aan sport of zo heeft gedaan.
Wat zou je als niet-sportieve 18-jarige bij defensie gaan zoeken? Vreemde redenering.

Terug
Bovenaan