Het Belgisch leger - Voorwaarts, mars!

misschien moeten we het ook niet zien als een levenslange carrière. Ik kan ergens het argument wel volgen dat ge vanaf leeftijd x fysiek niet meer meekunt.

Het grote probleem is dat ge dan opnieuw vanaf nul zou moeten beginnen, wat financieel natuurlijk niet bevorderlijk is.
Dat is een breder probleem in onze maatschappij natuurlijk, dat geldt niet alleen voor deze sector.

Over welke sectoren/ jobs heb je het dan juist?
Hoh, eigenlijk over elke sector en elke job. We hebben een heel erg rigide arbeidsmarkt in België, waar mensen veel te lang in jobs blijven hangen die ze fysiek en/of mentaal eigenlijk niet meer aan kunnen. Dat ligt aan verschillende factoren. Er is de arbeidscultuur bij de Belgische werknemers, die enerzijds heel loyaal zijn aan hun werkgevers, en anderzijds heel risico-avers zijn. De sprong in het onbekende, zeker op latere leeftijd, daar past de Belg voor. En zoals @pardal aangeeft is opnieuw beginnen, of een stap terugzetten, vaak ook inkomensverlies. Bij de ambtenaren remt de overheid dat nog extra af door de pensioenen van de ambtenaren te berekenen op hun laatste arbeidsjaren, dan ga je al helemaal geen stap terugzetten, want dan voel je het nog eens extra in je pensioen ook. En dan heb je de werkgevers, die er niet voor staan te springen om mensen zonder ervaring, met fysieke/of mentale beperkingen of problematieken, met oudere leeftijd, ... aan te nemen.

Onze hele arbeidsmarkt zou fundamenteel hervormd moeten worden. De pensioenleeftijd verhogen of de pensioenbedragen verlagen is allemaal goed en wel, maar dat is eigenlijk allemaal gerommel in de marge. We moeten vooral veel flexibeler en mobieler worden met hoe we mensen inzetten, met bijvoorbeeld ook veel meer deeltijds werk. In heel wat sectoren en jobs zou je mensen bijvoorbeeld veel langer deeltijds aan het werk kunnen houden in adviserende of expertise rollen, maar dan moeten zowel werkgevers als overheid dat ondersteunen.

Enfin, beetje off-topic dit, maar de job als militair is er inderdaad eentje waarvan je niet kan verwachten dat je als 67-jarige nog de dagelijkse praktijk van een infanterist aan kan. Dat wil niet zeggen dat die geen nuttige rol meer kan spelen in het leger of elders, maar we moeten onze maatschappij daar dan wel op organiseren.

Zelfs binnen het leger zou er toch genoeg alternatieven moeten zijn om geen senioren brigade te moeten opstarten.
Alhoewel ze daar eigenlijk nergens goed in slagen (in België) , zoals reeds aangehaald hierboven.
Ze zetten die ervaren machinisten (op semi rust) bij de nmbs ook niet in om realistische planningen te helpen maken.
Niet dat me dat ook zomaar evident lijkt... ze kunnen ook niet allemaal lesgever worden binnen hun gebied.
Moeilijk vraagstuk.

Of je kan doen zoals de US or UK. Bedrijven incentives geven om ze te integreren.

Voor elk bedrijf dat ik werkte was er een Vetforce. Sommige hadden hogere studies en ervaring in bepaald IT gebied sommige totaal newbies. Maar wij werkten effectief aan procedures om ze ah werk te krijgen. En ik kan mij eigenlijk geen enkele slechte WN herinneren meer, zelfs degene die geen hogere studies hadden en 0 experience.

Of je kan doen zoals de US or UK. Bedrijven incentives geven om ze te integreren.

Voor elk bedrijf dat ik werkte was er een Vetforce. Sommige hadden hogere studies en ervaring in bepaald IT gebied sommige totaal newbies. Maar wij werkten effectief aan procedures om ze ah werk te krijgen. En ik kan mij eigenlijk geen enkele slechte WN herinneren meer, zelfs degene die geen hogere studies hadden en 0 experience.
Wat ook wel meespeelt is dat, zeker in die 2 landen, een termijn legerdienst vaak de snelste, beste, enige manier is om vooruit te raken in het leven, getuige ook de vele andere GI en Veteranbenefits (zeker id VS) Waar er, zeker in België, meer mogelijkheden zijn om de sociale ladder te beklimmen.

Het ziet ernaar uit dat De Wever I wat meer ademruimte krijgt in de begroting omdat de dringende defensieuitgaven erbuiten mogen vallen van Europa.

Het ziet ernaar uit dat De Wever I wat meer ademruimte krijgt in de begroting omdat de dringende defensieuitgaven erbuiten mogen vallen van Europa.
Jammer want is gewoon extra schulden opbouwen voor recurrente uitgaven terwijl er nochtans miljarden uitgaven te schrappen vallen (zowel federaal als regionaal bekeken)

Blijkbaar gaat België een hoop van zijn assets verkopen.
BNP Paribas (waar ze 5.6% van bezitten), Belfius (plus die zitten al op een pot van 2.4 miljard blijkbaar), Ethias, ....

Gelijk al 2 tot 2.5 miljard voor defensie nog voor eind van het jaar...

Over welke sectoren/ jobs heb je het dan juist?
elke sector? Het hele anciënniteitsconcept is gewoon slecht voor mobiliteit op de werkplaats. Neem daar dan nog eens de gigantische kosten bij wanneer men een huis koopt/verkoopt en je zit vast op locatie ook.

Blijkbaar gaat België een hoop van zijn assets verkopen.
BNP Paribas (waar ze 5.6% van bezitten), Belfius (plus die zitten al op een pot van 2.4 miljard blijkbaar), Ethias, ....

Gelijk al 2 tot 2.5 miljard voor defensie nog voor eind van het jaar...

Ze hebben nog een asset dat ze kunnen verkopen:

Men heeft daar al een paar keer beroep op gedaan blijkbaar:

Momenteel hebben we 227 ton goud - maar:
  • op internationaal vlak blijkt de Belgische goudberg toch eerder op een blinkend verkeersdrempeltje. België prijkt met een 23ste plek ver buiten de top 10 van goudbezitters, die enigszins voorspelbaar wordt aangevoerd door de Verenigde Staten. Dat bezit momenteel 8.133 ton goud, gevolgd door Duitsland (3.352 ton) en Italië (2.452 ton). Ook Frankrijk (2.437 ton), Rusland (2.336) en zelfs Nederland (612 ton) hebben beduidend meer goud in handen.
  • Dat had nochtans anders kunnen zijn. Begin jaren 90 bezat België nog 1.300 ton goud. Alleen waren de toenmalige koning Boudewijn en federale regering onder leiding van Jean-Luc Dehaene er erg op gebrand om in de nieuwe eurozone te treden. Dat zou vandaag 90 miljard geweest zijn
  • En uiteraard - hoe kan het anders - onze beste Premier ooit: De laatste keer dat er door de Belgische overheid goud werd verkocht, was in 2005: toen werd 30 ton verhandeld door Verhofstadt-II, alweer om hier en daar een tekortje dicht te plamuren.

elke sector? Het hele anciënniteitsconcept is gewoon slecht voor mobiliteit op de werkplaats. Neem daar dan nog eens de gigantische kosten bij wanneer men een huis koopt/verkoopt en je zit vast op locatie ook.
Over kort door de bocht gesproken.
Ik volg dat er zeker ook nadelen verbonden zijn aan anciënniteit en het vastgeroest zijn van mensen.

Maar iemand die ergens al een hele tijd werkt en bijgevolg dus ook op leeftijd is hoeft zeker geen nadeel te zijn.
Die ervaring op professioneel en levensvlak kan net van grote meerwaarde zijn. Vanuit een coachende of ondersteunende rol om maar iets te noemen.
Een 30’er in de drukste periode van zijn leven die met 20 dingen tegelijk bezig is denk vaak wel dat hij het summun der summun is op professioneel vlak, maar een 50’er die het allemaal al gehad geeft en privé gewoon zijn zaken op orde heeft kan met zijn kalmheid en kennis van zeer grote waarde zijn.

In theorie is het allemaal tof eh zo op latere leeftijd nog van job veranderen. Maar dat vergt ook aanpassingsvermogen en leervermogen. En niet iedereen is op 57 jaar daar meer zo cognitief klaar voor. Terwijl dat die de het bedrijf waar hij al 30 jaar werkt en de job die hij doet vanbinnen en vanbuiten kent.

Mobiliteit door hoe onze huizenmarkt in elkaar zit heeft niks met anciënniteit of leeftijd te maken. Raar dat je dat erbij betrekt want dat is een heel andere discussie.

Over kort door de bocht gesproken.
Ik volg dat er zeker ook nadelen verbonden zijn aan anciënniteit en het vastgeroest zijn van mensen.

Maar iemand die ergens al een hele tijd werkt en bijgevolg dus ook op leeftijd is hoeft zeker geen nadeel te zijn.
Die ervaring op professioneel en levensvlak kan net van grote meerwaarde zijn. Vanuit een coachende of ondersteunende rol om maar iets te noemen.
Een 30’er in de drukste periode van zijn leven die met 20 dingen tegelijk bezig is denk vaak wel dat hij het summun der summun is op professioneel vlak, maar een 50’er die het allemaal al gehad geeft en privé gewoon zijn zaken op orde heeft kan met zijn kalmheid en kennis van zeer grote waarde zijn.

In theorie is het allemaal tof eh zo op latere leeftijd nog van job veranderen. Maar dat vergt ook aanpassingsvermogen en leervermogen. En niet iedereen is op 57 jaar daar meer zo cognitief klaar voor. Terwijl dat die de het bedrijf waar hij al 30 jaar werkt en de job die hij doet vanbinnen en vanbuiten kent.

Mobiliteit door hoe onze huizenmarkt in elkaar zit heeft niks met anciënniteit of leeftijd te maken. Raar dat je dat erbij betrekt want dat is een heel andere discussie.
@Sir.Killalot sprak over een breder maatschappelijk probleem dus uiteraard betrek ik dat er bij.

En niemand die zegt dat die kerel van 57 veel meerwaarde heeft maar dan moet die betaald worden omdat hij meerwaarde heeft. Niet omdat hij daar toevallig al 30 jaar zit. Dus als hij die meerwaarde bij bedrijf X heeft zal hij die ook hebben bij bedrijf Y indien binnen dezelfde sector/soort van job.

@Sir.Killalot sprak over een breder maatschappelijk probleem dus uiteraard betrek ik dat er bij.

En niemand die zegt dat die kerel van 57 veel meerwaarde heeft maar dan moet die betaald worden omdat hij meerwaarde heeft. Niet omdat hij daar toevallig al 30 jaar zit. Dus als hij die meerwaarde bij bedrijf X heeft zal hij die ook hebben bij bedrijf Y indien binnen dezelfde sector/soort van job.

Wederom ga je kort door de bocht.
Meerwaarde binnen een bedrijf is niet altijd te projecteren naar een ander bedrijf binnen dezelfde sector. Veel processen en veel kennis is ook gewoon bedrijfsgebonden. Ervaring eveneens niet altijd 100% te projecteren.

Zo kan iemand dus in bedrijf X van grote meerwaarde zijn. Terwijl hij in bedrijf Y dat niet is omdat dat bedrijf anders werkt en niet tegen de problemen heeft aangelopen in het verleden waar bedrijf X tegenaan liep.

En ik weet niet hoe het bij jouw bedrijf zit maar uit ervaring kan ik zeggen dat een stap terugzetten gebeurt en dat financiële impact heeft logischerwijs. Nog altijd wordt hij binnen zijn vork beter betaald wegens meerwaarde, maar zakt wel in level omdat het niet strookt met de verantwoordelijkheden.

Da gade goa ni bepale!
Dat gaat Audi bepalen, en Audi is Duits, Rheinmetal ook. Ik denk niet dat dat een issue zal zijn..
ge weet dat het interessante tijden zijn wanneer er tanks gebouwd worden in een volkswagen-fabriek.

Blijkt dat men nu al meer sprak over productie van drones of bijvoorbeeld nachtkijkers.

Iets "explosief" zoals munitie zou men niet doen wegens te veel in stedelijk gebied.

Blijkt dat men nu al meer sprak over productie van drones of bijvoorbeeld nachtkijkers.

Iets "explosief" zoals munitie zou men niet doen wegens te veel in stedelijk gebied.
Drones zou effectief wel echt een goede business zijn. Zou mooi zijn moest hier in België een maakindustrie van geavanceerde drones komen.

Terug
Bovenaan