Er zijn een paar modellen die nog aarzelen en niet helemaal meegaan in de ommezwaai maar ik geef die weinig kans.
Idd, invloed van SSW maar die heeft vooralsnog geen zware impact kunnen maken, en signalen blijven ook goed, maar we zijn nog niet uit de gevarenzone.
Ik denk dat we trouwens mogen switchen naar het lente/zomer topic, niet waar? De winter is voorbij.
Bwa, meteorologisch al sinds 1 maart, astronomisch al 5 dagen, maar als je het jaar in twee deelt zoals op dit forum gebeurt, reken ik 1 april (begin zomerhalfjaar). Zo kan september nog volledig bij de zomer. En heb je net de switch naar het zomeruur gehad wat m.i. onlosmakelijk verbonden is met het zomerhalfjaar. (Ja, in het najaar gaat dat dan niet op gezien het winteruur pas eind oktober komt, maar Halloween ga ik ook niet meer bij de zomertopic rekenen).
Iig met nog een paar dagen in het winterhalfjaar tijd voor een korte review van de winter.
=> Wind/drukverdeling was deze keer degene die hoort bij strenge koude winter, en dat is al een tijdje geleden dat we dat nog gehad hebben. Dat we toch geen strenge winter gehad hebben, hoogstens een wat koudere winter dan de vorige jaren, zegt genoeg over hoe de winter echt wel compleet teloorgegaan is. Als er geen klimaatopwarming was, dan zou er geen vocht van de Oostzee opgepikt zijn (die zou bevroren zijn in de plaats) en zou de Elfstedentocht zeer waarschijnlijk gereden zijn deze winter. De vraag is nu meer dan ooit of die ooit nog wel gereden zal kunnen worden (of toch minstens nog in ons leven).
Daarentegen, de grote verdienste van deze winter is dat ze de heersende drukverdeling na 2 jaar eindelijk op de schop gedaan heeft en we terug veel meer hogedrukinvloed krijgen, waardoor we kunnen herstellen van de enorme hoeveelheid neerslag die we op die 2 jaar gehad hebben. De miserie die wij hadden wordt daarmee naar Spanje en Portugal omgeleid, zij vechten nu tegen het vele water dat uit extreem natte buien valt. Als we geluk hebben, houden we het ook relatief droog tot het najaar. Maar als de volgende winter weer ene wordt van lagedrukinvloed, dan gaan we onze borst letterlijk weer nat mogen maken, want de oorzaak van al die regen (de opgewarmde oceaan) is niet verdwenen, hogedruk kan er enkel voor zorgen dat die vele regen elders naartoe trekt.