Herfst & winter 2024/25

Vanaf tweede helft volgende week geven ze opnieuw goed weer, richting de 16°C.
Nu goed, het afgelopen jaar heeft geleerd dat de voorspelling altijd goed is, om dan steeds naar onder bijgesteld te worden.

Het valt toch wel op dat het bijna altijd slechter weer is dan voorspeld. Ik kan me niet meer herinneren dat het weer beter was dan de voorspelling.
Yup. We krijgen vandaag een schamele 19 graden, en morgen een ronduit bedroevende 21 graden. Triestig hoe ze bij het kmi altijd goed weer voorspellen en het in de praktijk geen weer is om een hond door te jagen.

De voorspelling voor midden/later volgende week is echt wel slecht: amper 10°C
Toch op vlak van temperatuur, er is ook kans op een bui maar geen grote hoeveelheden lijkt het.
Maandag en dinsdag gaan nog goed zijn.

Elke dag complete blue skies, droog (maar zonder droogte), niet extreem vochtig, aangename temperaturen. Voor mij de definitie van het ideale weer. Precies alsof we in de VS leven momenteel (in veel gebieden van de VS is dit effectief het meest voorkomende weerbeeld). Ik geniet er in ieder geval met volle teugen van.

Het is momenteel ook die korte periode van het jaar waarin het warm is, maar nog zonder insecten. Ook hiervan genieten, want dit duurt niet lang.

er is ook kans op een bui maar geen grote hoeveelheden lijkt het.
Invloed van SSW. Maar zolang het niet veel regent blijft de zomer gevrijwaard. Het enige dat je niet wil is dat het nu (of in de komende paar maanden) weer veel zou gaan regenen. Hoe droger de bodem, hoe beter naar de zomer toe.

Laatst bewerkt:
Elke dag complete blue skies, droog (maar zonder droogte), niet extreem vochtig, aangename temperaturen. Voor mij de definitie van het ideale weer. Precies alsof we in de VS leven momenteel (in veel gebieden van de VS is dit effectief het meest voorkomende weerbeeld). Ik geniet er in ieder geval met volle teugen van.

Het is momenteel ook die korte periode van het jaar waarin het warm is, maar nog zonder insecten. Ook hiervan genieten, want dit duurt niet lang.

Gisteren tijdens het fietsen naar het werk nochtans een vliegje of ander insect in mijn oog, en dan iets later tijdens het joggen nog eentje, in hetzelfde oog. "Zonder insecten" lijkt me dus relatief.

Op zich is het wel te hopen dat er veel insecten zullen zijn, want dat gaat de laatste jaren ook achteruit (wat me geen goed teken lijkt).

Insecten zijn goed en broodnodig. Als bestuivers, als voedselbron voor vogels, amfibieëen en fietsers die door hun mond ademen.
Alleen muggen zijn irritant.

Vanaf zondag back tot reality maar eigenlijk wordt het een doodnormale week voor maart gezien we nu (ver) boven onze stand leven.
Overigens vond ik het gisteren wel een pak aangenamer dan vandaag hoewel het iets frisser was.
Na volgend weekend lijkt het weer iets warmer en zonniger te gaan worden maar nog niet echt overtuigend.

Vanaf zondag back tot reality maar eigenlijk wordt het een doodnormale week voor maart gezien we nu (ver) boven onze stand leven.
Overigens vond ik het gisteren wel een pak aangenamer dan vandaag hoewel het iets frisser was.
Na volgend weekend lijkt het weer iets warmer en zonniger te gaan worden maar nog niet echt overtuigend.
Gisteren was er minder wind dan vandaag.

19,9°C graden in Ukkel om 15u. Dus de kaap van de 20°C kan officieel overschreden worden elk moment.

Gisteren was er minder wind dan vandaag.

19,9°C graden in Ukkel om 15u. Dus de kaap van de 20°C kan officieel overschreden worden elk moment.
Klopt, scheelt direct een pak qua gevoel. En ook geen blue skies meer.
Gisteren voorspelden ze een zeebries, is er uiteindelijk niet gekomen, was heel aangenaam.

Limburg heeft de beste kaarten vandaag. Diepenbeek al 22,2° gemeten, Zeebrugge blijft steken op 16,9°, serieus verschil toch...

"Zonder insecten" lijkt me dus relatief.
Goh, ik zal het herformuleren. Ik kan gelijk welk raam open laten staan 's avonds/'s nachts (ook die zonder vliegenraam) zonder muggen. En dat is zalig op zich. Binnen een maand zal dat al niet meer lukken (tenzij april met enorme koude zou afkomen, maar dat zal dan waarschijnlijk weer de zomer verpesten).

Voor de rest heb ik buiten nog geen enkel insect gezien, maar het zal idd wel gaan beginnen nu.

Wat is "boven onze stand leven"? Hebben we de voorbije 2 jaar dan ook boven onze stand geleefd qua neerslag? Volgens de cijfers wel. Maar ik heb niemand dat horen zeggen.

Qua droogte en qua zonuren, in de mate dat je dat evolueert over een langere periode en niet obv een week of 3, gaan we nog een hele tijd niet "boven onze stand" leven in ieder geval. Inzake temperaturen wel, maar dat moet ook gerelativeerd worden, want de klimaatopwarming "verhoogt" onze stand, willen of niet.

Bijj ons is het dan nog niets vergeleken met regio's die dan al jaren boven hun stand leven. Ons jaarrecord (12.2 graden) dateert nog steeds van 2020, er zijn andere landen waar het jaarrecord ondertussen nog 4 keer scherper gesteld is. Alhoewel de kans momenteel wel niet gering is dat we het dit jaar weer gaan verbreken, toch zeker als het droog bljft en het huidige patroon doorzet naar de zomer.

Wat is "boven onze stand leven"?
Ik bedoelde gewoon de afwijking van temperatuur van de voorbije dagen tgov. het gemiddelde voor tweede helft maart (dit omdat iedereen nu ineens zegt dat het volgende week weer 'koud' wordt). Voor de rest moet je er niet te veel achter zoeken.

Omdat de eerste 10cm zandgrond al gortdroog is. Dat was geen saharazand dat overgewaaid is en nu op alle auto's hangt, maar kempische zandgrond.

Vandaag tijdens het fietsen ook een aantal mensen hun gazon zien sproeien, ik wist effe niet waar ik het had.
Ondertussen heeft het hier een goei klets geregend en deze morgen was het wegdek ook nat. Lijkt me totaal overbodig dus.

Omdat de eerste 10cm zandgrond al gortdroog is. Dat was geen saharazand dat overgewaaid is en nu op alle auto's hangt, maar kempische zandgrond.
Maar waarom moet uw grond nat zijn? Zo lang uw planten niet verdrogen zie ik toch echt niet in waarom je gaat sproeien tenzij je wil dat je een ganse zomer mag sproeien omdat uw planten niet deftig geworteld zijn.

Terug
Bovenaan