Herfst & winter 2024/25

Dan zal het eerst een paar maanden droger moeten zijn. Liefst in de lente-zomer wanneer de zon krachtiger is en met een lage luchtvochtigheid zodat het vocht kan verdampen. Een week droog weer met >90% luchtvochtigheid dat lost niks op.

Het lijkt dat we voor 2 weken hogedruk en droog gaan. Daarna onzeker (kan verder droog blijven, of terug nat worden). Vanaf het weekend zou de aanvoer van lucht ook droger moeten worden, dus weer meer zon.

Vroeger zou je al met grote zekerheid kunnen zeggen dat dit een droge te maand zou worden. Maar als er in de laatste dagen van februari weer lagedruk passeert kan de normale maandhoeveelheid neerslag op 48 uur alsnog overschreden worden. Zo snel gaat dat tegenwoordig. En zo wordt het nooit droog.

Nu, de zon schijnt alweer even lang als op Halloween, het land begint stilaan op te warmen waardoor de hoeveelheid regen vanzelf weer zal afnemen omdat het contrast met de oceaan kleiner wordt. Maar een belangrijke andere voorwaarde, zoals ik al enkele keren heb gezegd, is dat we ook onder dominant hogedruk blijven, anders zal het aantal dagen met neerslag de mindere hoeveelheid weer compenseren.

Laatst bewerkt:
Het begon veelbelovend vanochtend, maar helaas sinds 10u weer volledig dichtgetrokken (Holsbeek)

Maar zoals hierboven al gepost: er zit precies wel wat moois aan te komen volgende week.

Fuck yeah, volgende week 15 C.
Hopelijk.

Ik ben de kutkou meer dan beu.

Mja, op yr.no zie ik wel dat dat gecombineerd zou worden met veel bewolking. Wat zijn we daar mee :unsure:

Ik zie volgende week vrijdag zelfs 18 graden staan - dan moeten we toch in de buurt komen van een temperatuurrecord zou ik denken.

Als de laatste jaren mij iéts over mezelf geleerd hebben, is het dat de temperatuur mij eigenlijk koud laat, maar dat de kleur vd lucht & de (on)zichtbaarheid van de zon wél behoorlijk wat invloed op mijn gemoed blijken te hebben.

Hogedruk lijkt ook de komende weken verder te domineren. Aanhoudende tendens van hogedruk is echt wel enorm hoopgevend naar het voorjaar en de zomer toe, want als we mogen afgaan op de voorbije jaren dan worden op dit ogenblik grotendeels de fundamenten gelegd voor het weer tot eind september.

Wat ik vooral nog wil zien is dat dit in maart ook blijft aanhouden. In maart begint de voorliggende drukverdeling zichzelf te versterken door droogte (of nattigheid bij lage druk), temperaturen (vroege warmte stabiliseert de atmosfeer nog meer) etc. Dit laat toe dat de dominerende drukverdeling grotendeels vast komt te liggen voor een zestal maanden.

Laatst bewerkt:
Zonlicht doet inderdaad veel, maar de eerste keer dat je in t-shirt naar buiten kan zonder rillingen te hebben is toch ook wel goud waard. Dat gaat meestal gepaard met een fantastische lentegeur. De geur van hoop.

Terug
Bovenaan