Herfst & winter 2024/25

Zelfs de hoge druk zet weinig zoden aan de dijk. En dat is nu al een hele tijd zo.
We sloten januari af met een evenaring van het neerslagrecord en een nieuw record vochtigheid. Dat we überhaupt alsnog 33 zonuren gescoord hebben is een klein statistisch wonder dankzij combinatie van sterke hogedruk + wind net uit de enige "droge" richting. Toen de wind vervolgens uit andere richtingen kwam was het ook weer gedaan met de zon. Met 4 zonuren op evenveel dagen betalen we nog eens de prijs voor de vele neerslag van de afgelopen weken.

Enig lichtpuntje: zo vanaf half februari wordt de zon weer sterk genoeg om, over de middag, door dunne lagen van stratus te branden. We zitten dus bijna aan het einde van de grootste duisternis. Nu, het mag wel niet terug veel beginnen regenen, want anders zal het somber blijven (zie vorige 2 jaar). Vanaf maart wordt de neerslag ook grotendeels bepalend voor het verloop van de zomer. Hoe minder neerslag maart-mei, hoe droger de grond, hoe groter de kans de op een mooie zomer.
In het 'oude' klimaat had je met de huidige set-up een omega blokkade gehad met trasportkou uit het oosten. Echter daar is geen kou te bespeuren...
Idd, in het oude klimaat zou dit een heel strenge winter geweest zijn, met veel vrieskou.

Momenteel komt de wind uit noordoosten, dat is aanvoer van over de Oostzee. Vroeger vroor die dicht, waardoor de wind erover geen vocht kon opnemen, en had je aanvoer van heel koude lucht + droge onbewolkte lucht waardoor het 's nachts stevig vroor. Vandaag vriest de Oostzee niet meer dicht, en dus warmt de wind die erover waait op en neemt ze vocht mee, en krijgen we hier een walm van vochtige warme lucht die uitsmeert tot stratus. Het enige wat we dus nog merken van deze aanhoudende winterse setting, zijn temperaturen die wat lager zijn dan de vorige winters.

De enige manier waarop je hier nog echte diepe kou kan krijgen is, denk ik, als koude lucht uit het noorden zou komen, een oostelijke bocht maakt rond de Oostzee, en dan als droge oostenwind hier zou aankomen. Dus eigenlijk echt alle gebieden met water vermijden. Maar ik zou niet weten welke drukverdeling daarvoor nodig is, want m.i. is zoiets nog nooit voorgevallen (of toch niet dat ik me herinner).

Laatst bewerkt:
We sloten januari af met een evenaring van het neerslagrecord en een nieuw record vochtigheid. Dat we überhaupt alsnog 33 zonuren gescoord hebben is een klein statistisch wonder dankzij combinatie van sterke hogedruk + wind net uit de enige "droge" richting. Toen de wind vervolgens uit andere richtingen kwam was het ook weer gedaan met de zon. Met 4 zonuren op evenveel dagen betalen we nog eens de prijs voor de vele neerslag van de afgelopen weken.

Enig lichtpuntje: zo vanaf half februari wordt de zon weer sterk genoeg om, over de middag, door dunne lagen van stratus te branden. We zitten dus bijna aan het einde van de grootste duisternis. Nu, het mag wel niet terug veel beginnen regenen, want anders zal het somber blijven (zie vorige 2 jaar). Vanaf maart wordt de neerslag ook grotendeels bepalend voor het verloop van de zomer. Hoe minder neerslag maart-mei, hoe droger de grond, hoe groter de kans de op een mooie zomer.

Idd, in het oude klimaat zou dit een heel strenge winter geweest zijn, met veel vrieskou.

Momenteel komt de wind uit noordoosten, dat is aanvoer van over de Oostzee. Vroeger vroor die dicht, waardoor de wind erover geen vocht kon opnemen, en had je aanvoer van heel koude lucht + droge onbewolkte lucht waardoor het 's nachts stevig vroor. Vandaag vriest de Oostzee niet meer dicht, en dus warmt de wind die erover waait op en neemt ze vocht mee, en krijgen we hier een walm van vochtige warme lucht die uitsmeert tot stratus. Het enige wat we dus nog merken van deze aanhoudende winterse setting, zijn temperaturen die wat lager zijn dan de vorige winters.

De enige manier waarop je hier nog echte diepe kou kan krijgen is, denk ik, als koude lucht uit het noorden zou komen, een oostelijke bocht maakt rond de Oostzee, en dan als droge oostenwind hier zou aankomen. Dus eigenlijk echt alle gebieden met water vermijden. Maar ik zou niet weten welke drukverdeling daarvoor nodig is, want m.i. is zoiets nog nooit voorgevallen (of toch niet dat ik me herinner).

"een walm van vochtige warme lucht die uitsmeert tot stratus"

Hola, dat wordt hier nog poëtisch :love:

Nieuw artikel gepubliceerd bij het KMI, omwille van opnieuw een evenaring van een neerslagrecord.

Deze winter wordt het achtste (!) te natte seizoen op rij. Daarmee wordt het record van net geen 100 jaar geleden, 1924-1926, geëvenaard.

Nog interessant:
* In januari was de gemiddelde normale neerslag voor de winter al overschreden. Ter info: met "winter" wordt hier bedoeld: 1 december tot en met 28 februari. Wat er deze maand nog valt komt dus nog bovenop de reeds overschreden gemiddelde neerslag van de ganse winter.
* In de periode 1924-1926 kwam tijdens 8 te natte seizoenen 1915.4 mm neerslag naar beneden. Nu zitten we al aan 2231.5 mm (!) en de neerslag van februari moet daar nog bijgeteld worden!

Het KMI gaat ook nog eens (summier) in op de oorzaak waarom het al zo lang zo nat is: de drukverdelingen enerzijds maar ook de opwarming van de oceaan. Met die drukverdelingen lijkt het nu wel goed te komen (voorlopig toch) maar met die opwarming van de oceaan helemaal niet :help:

We hebben in 2023 en 2024 heel veel lagedrukgebieden gekend, die meestal neerslag met zich meebrachten. Dat vertaalde zich in een lagere gemiddelde luchtdruk in Ukkel over die jaren. Zelfs in 2021, het jaar van de overstromingen in de regio rond Luik en met de natste zomer sinds 1833, bleef de gemiddelde luchtdruk hoger dan normaal. Hogedrukgebieden die minstens 7 opeenvolgende dagen boven ons land vertoefden waren de afgelopen 2 jaar vrij schaars. In 2024 bijvoorbeeld was dat enkel zo in de periodes van 7 tot 14/1, van 26/10 to 16/11 en van 7/12 tot 17/12. De afgelopen twee jaar was ook de temperatuur van het water in de Atlantische Oceaan, het Kanaal en delen van de Noordzee vaak hoger dan normaal, wat de neerslagvorming stimuleert.

Case in point: vandaag en morgen moet de hogedruk het eventjes afleggen tegen een lagedrukgebiedje, en meteen wordt er opnieuw tot 25 mm neerslag voorspeld over 24 uur (!) in het westen van Vlaanderen, en moet de hydrologische dienst opnieuw een waarschuwing uitgeven voor niet-kritieke overstromingen. Ter info: 25 mm is bijna de helft van de normale neerslaghoeveelheid voor de ganse maand.

Ik denk dat het niet duidelijker kan zijn dat de situatie waar we in verzeild geraakt zijn door de opwarming van de oceaan erg alarmerend is, zeker voor de wintermaanden. Deze winter heeft behoorlijk veel hogedruk naar Vlaamse normen, en toch was het alsnog bijna raak met overstromingen. Toekomstige winters zonder hogedruk gaan ons compleet verzuipen in het water. Ik zie niet hoe het anders kan.

Verrassing! Sneeuwtapijt hier. Dat wordt een ochtendspits uit onze nachtmerries denk ik, volgens mij niemand op voorbereid.

Ik vind die verrassing wel… verrassend. Toen ik gisteren op Google weerbericht keek, zag ik vanaf 1u ‘s nachts doorlopend redelijke kans op sneeuw, terwijl er in de pers inderdaad met geen woord over gerept werd.

Filebarometer is wel ‘grappig’, steekt een stuk boven het rood uit, alsof dit nog nooit gemeten is.

Enorme sneeuw verrassing in Brugge! Getwijfeld of ik al dan niet met de wagen ging vertrekken richting Zuid-West Vlaanderen. De sneeuwradar van the Weather Channel even geraadpleegd, en die claimde dat het ging overgaan in regen vanaf Torhout. Het eerste gedeelte met de wagen, echt dramatisch op de weg (en ik vervloekte mezelf al). Maar effectief ... vanaf Torhout regen en een probleemloze vervolg rit.

35 minuten met de auto terwijl dat normaal 25 minuten is. Wel nog een kwartier vroeger vertrokken dan anders. Uiteindelijk op hetzelfde uur op kantoor aangekomen. Idd wel een verrassing, zeker als je van de hoofdwegen afgaat wordt het gevaarlijk.

Dik pak in Merelbeke, en het is nog steeds goed aan het sneeuwen. Allebei de kinderen hebben vandaag een projectdag, de ene met de bus naar Mechelen, de andere naar Henegouwen. Benieuwd of dat gaat lukken, want het staat hier in de buurt al helemaal vast...

Teruggekeerd naar huis. Half uur voor 2 km en intussen 2 botsingen en een huisvuilwagen in de gracht gezien. Heb de indruk dat er lokaal zo goed als niets gestrooid werd (Aalter).

R4 rond gent volledig geblokkeerd. Uur gereden over 6 km heen & weer. Na 3km gekeerd om thuis te werken.
Wat een drama op de weg. Heb ook wel paar keer geschoven met auto

Ik vind dat wel opvallend dat er precies nergens gestrooid is. Ze voorspellen toch de hele week al nachten rond of onder het vriespunt?
Hier in Limburg alleszins niets buiten de klassieke regen terug te vinden.

Toch opvallend hoe veel mensen er effectief nog met de wagen willen gaan werken, zeker voor kantoorjobs. De whatsapp van het werk overuren aan het draaien van mensen die al een uur vast staan, terwijl die allemaal perfect van thuis uit kunnen werken. Als een hele straat wit staat bij het ontbijt weet je toch ook dat het een half uur later volledig geblokkeerd gaat staan op de weg...

Terug
Bovenaan