We sloten januari af met een evenaring van het neerslagrecord en een nieuw record vochtigheid. Dat we überhaupt alsnog 33 zonuren gescoord hebben is een klein statistisch wonder dankzij combinatie van sterke hogedruk + wind net uit de enige "droge" richting. Toen de wind vervolgens uit andere richtingen kwam was het ook weer gedaan met de zon. Met 4 zonuren op evenveel dagen betalen we nog eens de prijs voor de vele neerslag van de afgelopen weken.Zelfs de hoge druk zet weinig zoden aan de dijk. En dat is nu al een hele tijd zo.
Enig lichtpuntje: zo vanaf half februari wordt de zon weer sterk genoeg om, over de middag, door dunne lagen van stratus te branden. We zitten dus bijna aan het einde van de grootste duisternis. Nu, het mag wel niet terug veel beginnen regenen, want anders zal het somber blijven (zie vorige 2 jaar). Vanaf maart wordt de neerslag ook grotendeels bepalend voor het verloop van de zomer. Hoe minder neerslag maart-mei, hoe droger de grond, hoe groter de kans de op een mooie zomer.
Idd, in het oude klimaat zou dit een heel strenge winter geweest zijn, met veel vrieskou.In het 'oude' klimaat had je met de huidige set-up een omega blokkade gehad met trasportkou uit het oosten. Echter daar is geen kou te bespeuren...
Momenteel komt de wind uit noordoosten, dat is aanvoer van over de Oostzee. Vroeger vroor die dicht, waardoor de wind erover geen vocht kon opnemen, en had je aanvoer van heel koude lucht + droge onbewolkte lucht waardoor het 's nachts stevig vroor. Vandaag vriest de Oostzee niet meer dicht, en dus warmt de wind die erover waait op en neemt ze vocht mee, en krijgen we hier een walm van vochtige warme lucht die uitsmeert tot stratus. Het enige wat we dus nog merken van deze aanhoudende winterse setting, zijn temperaturen die wat lager zijn dan de vorige winters.
De enige manier waarop je hier nog echte diepe kou kan krijgen is, denk ik, als koude lucht uit het noorden zou komen, een oostelijke bocht maakt rond de Oostzee, en dan als droge oostenwind hier zou aankomen. Dus eigenlijk echt alle gebieden met water vermijden. Maar ik zou niet weten welke drukverdeling daarvoor nodig is, want m.i. is zoiets nog nooit voorgevallen (of toch niet dat ik me herinner).
Laatst bewerkt: