Herfst & winter 2024/25

Onverwacht "lente" gevoel buiten. Zonnetje in Brugge, en in de zon uit de wind voelt het zeer aangenaam. Kan me amper herinneren dit in het voorjaar van 2024 gevoeld te hebben. Ik ga niet te veel genieten, anders activeer ik weer voor de rest van dit forum een "eindeloze Atlantische buientrein" voor de rest van dit forum.

Geniet er van, want in het centrum van het land is het nog steeds zwaarbewolkt. De beloofde 9 graden is ook verdwenen uit mijn KMI app, uiteraard halen we die niet meer, zelfs als de zon er toch nog zou doorkomen vandaag.

Jammer, maar gelukkig afgelopen weekend veel genoten van de zon.

Hopelijk keren we niet terug naar de typische foute weerberichten waarbij men zegt dat het gaat opklaren in de namiddag zonder dat het ook gebeurt.

Vandaag, i.p.v. een namiddagzonnetje en 9 graden, dus bewolkt en max. 5 graden. Gevoelstemperatuur volgens mij ook lager (wegens luchtvochtigheid?).

Onverwacht "lente" gevoel buiten. Zonnetje in Brugge, en in de zon uit de wind voelt het zeer aangenaam. Kan me amper herinneren dit in het voorjaar van 2024 gevoeld te hebben. Ik ga niet te veel genieten, anders activeer ik weer voor de rest van dit forum een "eindeloze Atlantische buientrein" voor de rest van dit forum.
Wrijf het er maar in, rest van het land hele dag grijze soep. Net als gisteren

Hopelijk keren we niet terug naar de typische foute weerberichten waarbij men zegt dat het gaat opklaren in de namiddag zonder dat het ook gebeurt.

Vandaag, i.p.v. een namiddagzonnetje en 9 graden, dus bewolkt en max. 5 graden. Gevoelstemperatuur volgens mij ook lager (wegens luchtvochtigheid?).
Zon was er inderdaad niet, maar ik was al blij dat het droog was en dat de temperatuur toch tamelijk goed meeviel.
De nachtvorst voor komend weekend en volgende week, die gisteren nog op de kaarten stond is er nu ook weer uit, al zitten we wel nog steeds kort bij dat vriespunt.

Ze hebben ons weer blij gemaakt met een dode muis he met die voorspellingen... het blijft pokke triestig schijtweer. Eén schone dag hebben ze ons gegund, gewoon om ons te laten proeven van wat we missen. Het mag van mij de tegels uit de vloer vriezen maar dat grijs, bah bah bah. Al sinds september van dadde. Deprimerend!

Momenteel 1041.5 hPa in Ukkel. In het noorden nog wat meer. Mogelijks is dat de hoogste luchtdruk die dit jaar gemeten zal worden. Geen nieuw record weliswaar, dat blijft 1048 hPa.

Op zich is zo'n hoge luchtdruk niet zo bijzonder voor deze tijd van het jaar, het hoort bij de kern van de winter. Ook in januari haalden we de 1040 hPa al eens. Maar desondanks kwamen we in de voorbije 2 slechte jaren nooit in de buurt van 1040 hPa, want de lagedruk domineerde toen volop. Jaren waar zo'n hoge luchtdruk wel voorkomt in de winter hebben vaker (maar ook niet altijd) een mooier voorjaar en een mooie zomer.

Als hogedruk blijft domineren de komende maanden hebben we dit jaar in ieder geval terug meer kansen voor een mooi voorjaar en een mooie zomer. Ik hoop echt op dit scenario.

Laatst bewerkt:
Zon was er inderdaad niet, maar ik was al blij dat het droog was en dat de temperatuur toch tamelijk goed meeviel.
De nachtvorst voor komend weekend en volgende week, die gisteren nog op de kaarten stond is er nu ook weer uit, al zitten we wel nog steeds kort bij dat vriespunt.
En het is opnieuw veranderd, vanaf maandag dan toch weer nachtvorst.

Momenteel 1041.5 hPa in Ukkel. In het noorden nog wat meer. Mogelijks is dat de hoogste luchtdruk die dit jaar gemeten zal worden. Geen nieuw record weliswaar, dat blijft 1048 hPa.

Op zich is zo'n hoge luchtdruk niet zo bijzonder voor deze tijd van het jaar, het hoort bij de kern van de winter. Ook in januari haalden we de 1040 hPa al eens. Maar desondanks kwamen we in de voorbije 2 slechte jaren nooit in de buurt van 1040 hPa, want de lagedruk domineerde toen volop. Jaren waar zo'n hoge luchtdruk wel voorkomt in de winter hebben vaker (maar ook niet altijd) een mooier voorjaar en een mooie zomer.

Als hogedruk blijft domineren de komende maanden hebben we dit jaar in ieder geval terug meer kansen voor een mooi voorjaar en een mooie zomer. Ik hoop echt op dit scenario.
Positieve aan deze hogedruk is alleszins dat de neerslag beperkt blijft.
Spijtig genoeg is de mist terug. Ik vertrok met mijn fiets met amper mist maar toen ik toekwam op mijn werk was het behoorlijk dichte mist

Tiens, hier is ineens een opklaring.

We zitten dus absoluut opnieuw in het stramien van weersvoorspellingen "ik weet het niet, we zien wel" :p
Gisteren ging het opklaren, maar deed het dat niet.
Vandaag ging het niet opklaren, maar lijkt het dat wel te gaan doen nu.

Morgen wordt er precies redelijk wat wind voorspeld ook. Dat zal tegensteken op de fiets. En met die lagere temperaturen zal het weer guur aanvoelen.

De modellen zaten er gisteren amper 24u op voorhand weer eens volledig naast met de fronten verbonden aan het laag boven Frankrijk die een flink stuk noordelijker zijn gekomen dan voorspeld. Gevolg: afgelopen nacht en vanmorgen een grote plens regen in Zuid-West-Vlaanderen, Henegouwen, Vlaamse Ardennen, Scheldebekken...
In Antwerpen, Limburg en het grootste deel van Brabant is er geen druppel gevallen.
Uitschieter station Waregem 17mm. Maar ook Maarkedal 13mm, Ronse 10mm,...

Veel zon-uren zitten er de komende dagen weer niet in vrees ik... Zelfs de hoge druk zet weinig zoden aan de dijk. En dat is nu al een hele tijd zo.
In het 'oude' klimaat had je met de huidige set-up een omega blokkade gehad met transportkou uit het oosten. Echter daar is geen kou te bespeuren...

Terug
Bovenaan