Herfst & winter 2024/25

Merk op dat het sinds 2020 elk jaar wel iets was met het water. Is het niet de Ourthe en de Vesder dan is het de Maas. En is het niet in het oosten of Wallonië dan is het de IJzer. En de Dender, die komt elk jaar wel eens aan de beurt. En ga zo maar door...

Tot voor een paar jaar wou men ons doen geloven dat droogte het grote probleem was. Nochtans heb ik genoeg aan de vingers van 1 hand om het aantal hittegolven van de voorbije jaren te tellen. Ik zit daar ook niet op te wachten voor alle duidelijkheid, maar het lijkt er sterk op dat men zich vergist heeft van vijand.

Na elke periode van overstroming hoor je dat het "nu echt wel de laatste keer is en dat er maatregelen komen!". Dan blijkt er na nieuwe wateroverlast dat er ofwel niets is gebeurd ofwel zwaar onvoldoende. En vervolgens wijst iedereen elkaar aan als 'schuldige'. Het is de gemeente, het is de provincie, het is de VMM, het zijn de boeren, het zijn de Walen...

Nu lees ik vandaag een verhaal over een traject tussen 2 schuiven in de Zwalmbeek waar de ene wordt beheerd door de provincie en de andere door de VMM én dat beide niet met elkaar communiceren. Gevolg was dat de beek in dat stuk (met huizen langs) ineens 4 meter buiten haar oevers stond. Zoiets hou je anno 2025 toch niet meer voor mogelijk...

Tot voor een paar jaar wou men ons doen geloven dat droogte het grote probleem was. Nochtans heb ik genoeg aan de vingers van 1 hand om het aantal hittegolven van de voorbije jaren te tellen. Ik zit daar ook niet op te wachten voor alle duidelijkheid, maar het lijkt er sterk op dat men zich vergist heeft van vijand.
Inderdaad, dat was een compleet verkeerde inschatting, alhoewel moet opgemerkt worden dat die gemaakt werd voor de oceaan plots veel sneller ging opwarmen in 2022. We liggen pal naast een ongelofelijke voorraad water, waar de wind het grootste deel van het jaar ook nog eens over komt. Droogte komt hier van nature dus nooit voor. Wat we wel hebben is artificiele droogte, omdat we "te goed" geworden zijn in het afvoeren van water.

De hoeveelheid water die hier de laatste 2 jaar gevallen is, is een absoluut record. Toch hebben we dat overleefd zonder grootschalige of structurele overstromingen. Dat is dankzij een uitstekende infrastructuur die water aan sneltempo kan wegvoeren. Ik kan meteen 10 Europese landen opsommen waar een gelijkaardige hoeveelheid neerslag tot enorme schade en chaos zou geleid hebben. Maar wij hebben die recordhoeveelheid water kunnen opvangen en wegvoeren. Tegelijk zorgt die infrastructuur er wel voor dat, in de drogere periodes, water dat we nodig hebben ook weggevoerd wordt. En zo krijgen we dan "droogte". Geen echte droogte, maar artificiele droogte. Omdat we water dat we nodig hebben massaal afvoeren. Eigen schuld. Niet omdat het te weinig regent, elk jaar regent het meer dan genoeg bij ons, en ook die paar drogere jaren die we gehad hebben braken geen enkel droogterecord, verre van.

De vraag is natuurlijk wel in welke mate de realiteit gewijzigd is sinds de versnelde opwarming van de oceaan in 2022, en of zelfs "drogere" jaren eigenlijk nog wel mogelijk zijn bij ons, gezien de steeds intensievere neerslag. Dit jaar wordt misschien een goede testcase, als de hogedruk volhoudt tenminste. December en januari zijn traditioneel natte maanden, maar daarna neemt de neerslag af, gezien het land weer begint op te warmen terwijl de oceaan nog verder afkoelt. Als de hogedruk blijft domineren zoals ze de laatste 4 maanden deed, zouden februari, en zeker maart en april, droger moeten verlopen dan normaal. Indien de hogedruk blijft, en die maanden blijven toch te nat ondanks minder neerslagdagen, dan denk ik dat we ons echt zorgen moeten maken. Want dat betekent dat er eigenlijk geen rem meer is op de neerslag.

Laatst bewerkt:
Volgens de Ruben is het morgen en woensdag nog wisselvallig en dan donderdag en vrijdag (zo goed als) droog in Limburg.
Daar kan ik nog mee leven.

Prachtig inderdaad, al ben ik weer wat teleurgesteld dat dit dan op een maandag gebeurt. En niet gisteren toen ik ben gaan wandelen omdat het zogezegd mooi weer ging zijn (maar in realiteit grijs en een ijskoude strakke wind).
Het weekend viel een dag te vroeg eigenlijk. Zondag was ook nog een redelijke dag, op de wind na. Maar zaterdag was't een ramp.

Zaterdag gewerkt, vandaag thuis. Vond het ideaal 😜.

Na het fietsen al wat in de tuin liggen klooien, de eerste lente vibes. Zal extra pikken als het volgend weekend weer 3 graden en mistig is.

Zaterdag gewerkt, vandaag thuis. Vond het ideaal 😜.

Na het fietsen al wat in de tuin liggen klooien, de eerste lente vibes. Zal extra pikken als het volgend weekend weer 3 graden en mistig is.
In feite was het nog goed om per fiets te gaan werken vandaag. Er werd regen voorspeld ‘s avonds, daarmee heb ik het maar gelaten.

Op yr.no staat er ineens schitterend weer voorspeld van vrijdag tot dinsdag (zon, zon, zon, wel fris maar ok).

Ik neem aan dat het een glitch is :unsure:

Dat koude weer staat ook nu op het KMI.Het zal afhangen hoe het hogedruk gebied gepositioneerd zal zijn de volgende dagen.Het kan nog alle kanten uit.

En vooral hopen dat het niet weeral "mist, mist, mist" is i.p.v. "zon, zon, zon".
Ik zie redelijk wat oostenwind, dus meer kans op zon dan tijdens de vorige koude periode? Er is echter geen kou in Europa dus het kwik zal wel positief blijven overdag met wellicht nachtvorst. Lokaal mist in de ochtend is niet uitgesloten maar ik denk dat de mist minder hardnekkig zal zijn.

Ik was van plan om vrijdag met de fiets naar kantoor te gaan. Maar met 2 natte voorafgaande dagen en dan mogelijk minima rond het vriespunt de nacht van donderdag op vrijdag, heb ik toch een beetje schrik voor gladde plekken.

Idd je niet weer laten vangen aan de voorspellingen van zonnig weer. Er is opnieuw een enorme dump gevallen de voorbije dagen en er komt nog heel wat af. De vochtigheid staat recordhoog. De >1040 hPa lijken we niet meteen terug te halen (leek eerst van wel). Alles zal goed moeten vallen om die zon effectief te krijgen.

Het belangrijkste nu is dat we droogte krijgen. Die droogte kan dan de basis vormen voor heel veel zon in het voorjaar en de zomer. Hoe sneller het nu begint op te drogen, hoe beter voor de zomer. Februari moet daarbij echt de overgang vormen naar een veel droger weertype, dat vanaf maart dominant moet zijn.

Laatst bewerkt:
"Uitloper van een hogedrukgebied over de Azoren" klinkt toch altijd als muziek in de oren.

Vanaf vrijdag staan er een paar zeer mooie dagen voorspeld. Hopelijk klopt het!

De neerslag valt er - nog maar eens - met bakken uit. Gelukkig zijn we er na vandaag weer even van verlost. Hopelijk kunnen ze het in de Demer- en Denderstreek allemaal nog verwerken.

Aan maar liefst 142.4 mm zitten we al tot en met 29 januari. Als er vandaag in Ukkel nog 11.5 mm of meer valt, zet deze maand een nieuw absoluut neerslagrecord voor januari. Zal het gebeuren?

Terug
Bovenaan