Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

de algemeen hoge temperaturen van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee, die leiden tot een grotere inbreng van waterdamp in de maritieme luchtmassa's. Daarnaast spelen ook atmosferische situaties die gunstig zijn voor de inbreng van deze maritieme luchtmassa's boven onze regio’s een rol. Deze vormen de aanleiding voor de vorming van storingen of buien.
Klopt. Er is nog veel werk aan de winkel. Maar het gaat de juiste richting uit.We hebben de laatste tijd meer hogedruk gehad maar we hebben er de vruchten niet van geplukt, want in plaats van zonnig en rustig weer hebben we veel mist en motregen gehad.
Waar haal je die 90mm? Dat zag ik op de site van het KMI staan.Wat deze maand betreft: deze lijkt te droog te zullen eindigen, begot. En nu eens echt van betekenis. Het is van juni 2023 geleden, 18 maanden maar liefst (!), dat we een te droge maand hebben met een tekort van meer dan 1 mm. Met een maandnormaal van maar liefst bijna 90 mm ligt de lat in december natuurlijk ook wel erg hoog - de hoogste van alle maanden ook - maar de december van vorig jaar heeft dat toch nog met het allergrootste gemak overschreden.
De normale neerslagtotalen voor de laatste maand van het jaar variëren tussen 60 en 170 mm, waarbij de hoogste waarden voorkomen op de Ardense hoogvlakten. In Ukkel valt er tijdens deze maand gemiddeld 81,0 mm neerslag. De natste maand in Brussel-Ukkel was december 2012 met 172,7 mm en de droogste die van 1840 met slechts 6,8 mm neerslag.
Het is 87.4 mm (aka bijna 90 mm) in de normalen die ze sinds 2021 gebruiken. Tot en met 2020 was het idd 81 mm. Wat trouwens goed aantoont hoe deze maand echt aan een rotvaart natter wordt.Waar haal je die 90mm? Dat zag ik op de site van het KMI staan.
Stond nochtans tot paar dagen geleden ne zonnige dag op t programmaBen benieuwd of het vandaag wat minder vochtig weer wordt.
Het mag dan hoogstens motregenen, buiten voelt het toch aan alsof je permanent door een mistgordijn aan het wandelen bent (wat ook gewoon zo is). En de straten kunnen ook niet opdrogen zo.

Overal in de natuur staat alles kletsnat. Nochtans zal deze maand te droog eindigen. Het toont aan hoe weinig buffer de natuur nog heeft na dit ongelofelijk natte jaar.Het bos was niet meer wandelen daarnet, maar ploeteren. Afijn was blij er even te zijn en dat het niet echt regent.
Gelieve NIET op deze link te klikken als je niet wil zien in welk weer ik nu en de komende week zal zitten...Soit, volgende week voor minstens 10 dagen naar de schoonouders in Tenerife. Als mijn vrouw het kan regelen met haar werk dan worden het er 14.
Zon
Allez, toch waar ik zit![]()
Nada noppes zon hier. Mistbanken variëren wel sterk. Van dikke mist naar 10km verder wat hoop op een wolk te zien.Zon
Allez, toch waar ik zit![]()

Dit jaar breken we drie weerkundige records, mogelijks zelfs nog vier. En een nieuw record warmte zit daar niet bij.Het weerbericht was 5 jaar geleden, of zelfs 2 jaar (ondanks onvermijdbare foutenmarges) toch een pak betrouwbaarder. Buienradar is ook al zoiets dat nu moeilijker blijkt.