Herfst & winter 2024/25

Weeral regen. Weeral regen. De zoveelste keer dit jaar dat we het kunnen zeggen. Maar... wordt vandaag de laatste dag van het jaar met neerslag van betekenis?

Vandaag valt er zomaar weer 10 mm in Ukkel, wat ook weeral meer is dan eerder voorspeld. Maar naar de avond toe komen we onder invloed van het hogedrukgebied dat verwacht wordt hier te blijven tot nieuwjaar, en dan zou het na vandaag eindelijk gedaan met de neerslag in dit recordjaar, op nog wat licht gemiezer na de komende paar dagen. Zo komt een einde aan de neerslag in wat waarschijnlijk, hopelijk, het natste jaar is dat we in ons leven zullen hebben meegemaakt.

Wat deze maand betreft: deze lijkt te droog te zullen eindigen, begot. En nu eens echt van betekenis. Het is van juni 2023 geleden, 18 maanden maar liefst (!), dat we een te droge maand hebben met een tekort van meer dan 1 mm. Met een maandnormaal van maar liefst bijna 90 mm ligt de lat in december natuurlijk ook wel erg hoog - de hoogste van alle maanden ook - maar de december van vorig jaar heeft dat toch nog met het allergrootste gemak overschreden.

Laatst bewerkt:
Weeral regen. Weeral regen. De zoveelste keer dit jaar dat we het kunnen zeggen. Maar... wordt vandaag de laatste dag van het jaar met neerslag van betekenis?

Vandaag valt er zomaar weer 10 mm in Ukkel, wat ook weeral meer is dan eerder voorspeld. Maar naar de avond toe komen we onder invloed van het hogedrukgebied dat verwacht wordt hier te blijven tot nieuwjaar, en dan zou het na vandaag eindelijk gedaan met de neerslag in dit recordjaar, op nog wat licht gemiezer na de komende paar dagen. Zo komt een einde aan de neerslag in wat waarschijnlijk, hopelijk, het natste jaar is dat we in ons leven zullen hebben meegemaakt.

Wat deze maand betreft: deze lijkt te droog te zullen eindigen, begot. En nu eens echt van betekenis. Het is van juni 2023 geleden, 18 maanden maar liefst (!), dat we een te droge maand hebben met een tekort van meer dan 1 mm. Met een maandnormaal van maar liefst bijna 90 mm ligt de lat in december natuurlijk ook wel erg hoog - de hoogste van alle maanden ook - maar de december van vorig jaar heeft dat toch nog met het allergrootste gemak overschreden.

Ik denk dat 31 december de laatste regendag van dit jaar wordt.

Op yr.no stonden er stonden voor hier na kerst quasi elke dag vriestemperaturen, en nu blijkt er niet eens meer vorst te komen?
Echt triestig. Al het ongedierte zou eens moeten doodvriezen. Het is gewoon om zeep met ons klimaat.
Ik keek nochtans eens uit naar helder en droog weer. Blijkt dat het weer een grijze soep gaat worden.

Op yr.no stonden er stonden voor hier na kerst quasi elke dag vriestemperaturen, en nu blijkt er niet eens meer vorst te komen?
Echt triestig. Al het ongedierte zou eens moeten doodvriezen. Het is gewoon om zeep met ons klimaat.
Ik keek nochtans eens uit naar helder en droog weer. Blijkt dat het weer een grijze soep gaat worden.
khad op YR ook die zonnige dagen gezien. Eindelijk mijn telescoop nog eens buiten zetten. En dan nog eens in mijn verlof. En bij een een nieuwe maan....

ho maar.... laat ons dat weer veranderen in twee weken grijze erwtensoep.

De weersverwachtingen zijn redelijk waardeloos de laatste tijd. Behalve wanneer men grijs weer voorspelt dan is het 99% van de tijd correct.

Zon is inderdaad alweer grotendeels geschrapt voor de laatste week. Lang heeft het niet geduurd.

Blijft wel nog droog tenminste, voor zover dat ook niet nog geschrapt wordt.

Interessant filmpje dat ik tegenkwam over de invloed van de jetstream en hoe die zich de laatste jaren anders gedraagt:
Niet te hard letten op de clickbait titel.

Zon is inderdaad alweer grotendeels geschrapt voor de laatste week. Lang heeft het niet geduurd.

Blijft wel nog droog tenminste, voor zover dat ook niet nog geschrapt wordt.
In feite grijs en motregen (en dat geven de weermodellen en buienradars niet altijd aan) is het ergste weer dat je kunt hebben: de banen blijven non-stop nat en vuil , het is bovendien slechter voor het gemoed dan wanneer het buien zijn, want tussen de buien door heb je dikwijls nog drogere momenten.

Dus vooral hopen dat het echt droog is dan en niet van die miezer alweer. Want dan heb ik nog liever dat het gewoon regent.

Het wordt stilaan tijd om dit topic te mergen met het mentaal welzijn topic. Zo een depressieven boel hier zeg. Ik snap het hé, tis veel kakweer, ge wilt er eens over kunnen zagen. Maar het houdt het gevoel van "alles is slecht" wel in stand zo.

Gisteren scheen de zon, ben gaan wandelen. Geniet van de momenten dat het kan.

Ik denk dat de impact op het mentaal welzijn niet te ontkennen valt.
Blijkt dat er in ons land een record aantal langdurig zieken zijn , het weer is vast niet de enige oorzaak, maar het zal ook wel meespelen, denk ik.

Ik snap het hé, tis veel kakweer, ge wilt er eens over kunnen zagen. Maar het houdt het gevoel van "alles is slecht" wel in stand zo.
Het weer is extreem somber, veel somberder dan normaal voor deze maand, en na al een recordjaar aan nattigheid is het nu nog altijd nat. Het zou gek zijn als we de gevolgen van zo'n enorm uitzonderlijke situatie niet zouden mogen vermelden in deze topic.

Anderzijds vertolk je wel de gangbare bizarre attitude in onze samenleving waarbij de bewezen mentale impact hiervan, zoals onder meer SAD, onder de mat geschoven moet worden en liefst zo weinig mogelijk - en als het kan zelfs helemaal niet - ter sprake gebracht mag worden. En zich dan maar afvragen waarom we een record aan langdurig zieken hebben.
Gisteren scheen de zon
Hier niet. En in Ukkel slechts een uurtje. Niet aaneengesloten. Er viel daarbij ook nog eens 7 mm neerslag en hat waaide hard. Ook zaterdag was slecht weer.

Nu, de vooruitzichten zijn voor mij ok. Geen zon, maar als het droog blijft met weinig wind heb ik er niet zoveel last van. Waarmee ik niet ontken dat er anderen zijn die een echte impact voelen door het gebrek aan zonlicht, veel sterkte voor hen.

Ja, dat is toch wel typisch in de samenleving. Beter alles op te kroppen en dan depressief worden of jezelf ophangen in plaats van er over te praten.

Kijk ik zou er minder een probleem hebben moest er niet eerst zonnig weer in de verwachting gestaan hebben. Er wordt een verwachting geschept, dus je stelt er jou mentaal op in dat het zonnig vriesweer wordt en deze wordt (voor de zoveelste keer) niet ingelost.

Ik vind het de laatste dagen alvast beter dan wat we ervoor hadden (en wat we blijkbaar gaan krijgen).
Ok, er zijn stevige buien, maar daar tussen wel degelijk opklaringen, dus er is veel meer licht buiten, in tegenstelling tot de constante grijze smurrie.

Wow, mijn weer app zegt van vrijdag 27 dec tot dinsdag 31 dec continu volle zon, geen wolk. Al jaren niet meer gezien op een weer app voor Belgie
Ondertussen weer veranderd naar wolken elke dag.
Begin mij toch af te vragen hoe of ze wel juiste technieken hebben om verder dan een dag toch weer te voorspellen. Of worden er ergens kunstmatig wolken gefabriceerd

Ik heb toch weer mijn portie prachtige wandelingen gehad zaterdag en zondag. Ik mag alleen niet te veel kilometers plannen want door de vele modder zakt de gemiddelde snelheid in elkaar. Maar dat is niet iets dat de pret bij mij kan bederven, gewoon iets om rekening mee te houden.

Kijk ik zou er minder een probleem hebben moest er niet eerst zonnig weer in de verwachting gestaan hebben. Er wordt een verwachting geschept, dus je stelt er jou mentaal op in dat het zonnig vriesweer wordt en deze wordt (voor de zoveelste keer) niet ingelost.
Die verwachting schep je helemaal zelf. Weersvoorspellingen voor 5 dagen later zijn nooit 100% accuraat geweest, 10 jaar geleden niet en vandaag de dag al helemaal niet.

Kijk gewoon naar het weer van de volgende dag en wat het zaterdag zal zijn. Welja, dat zien we vrijdag wel.

Anderzijds vertolk je wel de gangbare bizarre attitude in onze samenleving waarbij de bewezen mentale impact hiervan, zoals onder meer SAD, onder de mat geschoven moet worden en liefst zo weinig mogelijk - en als het kan zelfs helemaal niet - ter sprake gebracht mag worden. En zich dan maar afvragen waarom we een record aan langdurig zieken hebben.
Ja, dat is toch wel typisch in de samenleving. Beter alles op te kroppen en dan depressief worden of jezelf ophangen in plaats van er over te praten.
Well that escalated quickly. Mochten jullie mijn postrecord in het mentaal welzijn een beetje volgen had je geweten dat ik absoluut niet de mens ben die vindt dat allerhande mentale issues in een doofpot moeten worden gestoken en je uzelf beter ophangt in plaats van erover te praten.

Het ding is dat dit hier een topic is over het weer, niet over hoe depressief je bent. Ik ben hier geen mod en ben misschien mis hé, maar dit topic is al maandenlang één lange klaagzang over hoe ongelukkig we collectief zouden moeten zijn met dit weer en wat voor een afstraffing dit niet is. (een afstraffing van wat juist?)

Dat er hier overlap is tussen praten over het weer en de invloed op ons gemoed, ca va hé, maar naar mijn mening* slaat de toon hier toch ferm door naar één lange klaagzang.

* En mijn mening hoeft niet "de juiste" te zijn hé, maar tis een forum, een mens mag daar eens zijn gedacht zeggen zolang het binnen de forumregels past zeker? Zonder dat ge daarmee naar uw kop geslingerd krijgt dat ge mensen duwt richting "uzelf ophangen".

Well that escalated quickly. Mochten jullie mijn postrecord in het mentaal welzijn een beetje volgen had je geweten dat ik absoluut niet de mens ben die vindt dat allerhande mentale issues in een doofpot moeten worden gestoken en je uzelf beter ophangt in plaats van erover te praten.

Het ding is dat dit hier een topic is over het weer, niet over hoe depressief je bent. Ik ben hier geen mod en ben misschien mis hé, maar dit topic is al maandenlang één lange klaagzang over hoe ongelukkig we collectief zouden moeten zijn met dit weer en wat voor een afstraffing dit niet is. (een afstraffing van wat juist?)

Dat er hier overlap is tussen praten over het weer en de invloed op ons gemoed, ca va hé, maar naar mijn mening* slaat de toon hier toch ferm door naar één lange klaagzang.

* En mijn mening hoeft niet "de juiste" te zijn hé, maar tis een forum, een mens mag daar eens zijn gedacht zeggen zolang het binnen de forumregels past zeker? Zonder dat ge daarmee naar uw kop geslingerd krijgt dat ge mensen duwt richting "uzelf ophangen".
Als je zelfs niet meer mag klagen over het weer, waarover mag je dan eigenlijk nog wél klagen?

Iedereen beleeft het weer anders: sommigen vinden die regenachtige, sombere dagen gezellig of zelfs romantisch, en hebben er helemaal geen probleem mee dat dit het natste jaar is sinds mensenheugenis. Anderen vinden dit helemaal niks en voelen zich gewoon veel beter zodra de zon schijnt. Inderdaad op een publiek forum kan dat, maar dan zonder afbraak te doen aan iemand anders zijn mening.
Iedereen ervaart het nu eenmaal verschillend, zonder dat je er meteen grote woorden als ‘depressiviteit’ of ‘uzelf gaan ophangen’ bij hoeft te halen. Trouwens, als het weer wel goed is, wordt dat hier ook gewoon gezegd, al is dat de afgelopen maanden spijtige genoeg amper voorgekomen.

Over één ding ben ik het wel eens: die opmerkingen over ‘afstraffing’ zijn inmiddels behoorlijk belachelijk aan het worden.

De voorspellingen voor de laatste week gaan peilsnel achteruit, het aantal zonuren is gekelderd en vermindert nog met elke run, in de plaats verschijnt steeds meer lagedruk en neerslag. Waar we eerst nog volledig zonnige dagen na elkaar gingen hebben, moeten we het nu nog stellen met een uurtje zon per dag. En dat kan ook nog geschrapt worden.

Ik zie ook weer potentieel voor een traditionele oudejaarsstorm opduiken, terwijl er nu toch hoop was dat we daar na al die jaren eens een keertje van gespaard zouden blijven. Hopelijk verschuift het nog naar januari.

December: extreem grijs. Sinterklaas: storm. Oudejaar: storm. Hoe zijn onze winters plots zo voorspelbaar geworden?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan