Herfst & winter 2024/25

KMI-bashen is trending maar wat wil je.
Volgens de app schijnt de zon. In realiteit is het zo grijs als grijs kan zijn en is het al een hele ochtend aan het miezeren.

Dat je niet deftig kan voorspellen, das erg. Maar dat je niet eens de realiteit deftig kan weergeven. Das hiejl erg.

Dat gemiezer dat ook nooit op de radar staat. Geen neerslag voorzien volgens de radar maar toch wat nat geworden na 2 uur wandelen.

Wauw, een straaltje zon! Eerste beetje zon die ik zie in 10 dagen ... Zaterdagnacht hier dan even een sterrenhemel gezien, om zondagochtend weer compleet grijs te zijn. Deze week zullen we blij mogen zijn met elk klein stukje zon (als het kan)

Morgen verlof. Ik had graag in de zon een lange wandeling gemaakt, maar het zal wel weeral depressief-grijs worden.
Ik ook morgen mijn laatste dagje dat ik nog open had staan gepakt voor een goeie wandeling.
Op zon reken ik sowieso niet, ik ga al blij zijn dat het (zoals alle modellen momenteel voorspellen?) gewoon droog blijft...

In principe mag je nog rekenen op dominerend grijs tot minstens half februari. Dan is de de zon weer krachtig genoeg om door de dunste wolkenlagen te branden. Tenzij... hogedruk met wind uit de juiste richting, dan kan je altijd zon hebben.

Eerder dit jaar hadden we dat geluk, januari was dankzij sterke hogedruk met wind uit de juiste richting een normale maand (!) qua zon en slechts een beetje te nat. Jammer genoeg heeft zich dat het rest van het jaar, zoals we nu weten, niet doorgezet en heeft de verlengde herfst zich terug hervat vanaf februari.

In ieder geval zou er toch eens reflectie moeten komen over het extreem versomberen van de winter, naar de impact op de maatschappij en economie toe. Dit sombere weer komt door de warme oceanen en zeeën in onze buurt, waar de wind meestal over komt, die warm vocht oppikt, wat boven ons koude land dan in oneindige stratus condenseert en uitsmeert.

Sinds 2020 zijn ALLE decembers te somber verlopen, de laatste niet te sombere was 2019. Nu, 2020 is gekend voor nog iets anders (naast COVID): het is het jaar dat de oceanen plots nog een pak sneller zijn gaan opwarmen, omdat sindsdien schepen geen zwavel meer mogen uitstoten (zwaveluitstoot maakte de lucht boven de oceanen minder helder, waardoor de zon het water minder snel kon opwarmen).

Maw: door het ongeziene tempo dat de oceanen nu opwarmen zullen onze winters elk jaar aan sneltempo nog somberder worden (daarom niet noodzakelijk rechtlijnig, maar afhankelijk van hoeveel hogedruk er nog is). Gezien de impact op de gezondheid zou ik zelfs het woord crisis in de mond nemen. De sombere herfst/winter/lente lijken me in ieder geval het zwaarste gevolg van de klimaatopwarming voor onze regio - nog meer dan de overvloedige neerslag, en VEEL MEER dan af en toe eens een paar maanden droogte (wat onze politici helaas nog altijd als het zwaarste gevolg zien).

Laatst bewerkt:
In Het Hoge Noorden heb je ook maanden geen zon zeker ? Nu weten we ook eens hoe dat voelt.. geen fan van !
Lijkt mij toch minder depri weer daar dan hier. Daar is het tenminste echt winter.
Als het zo een ganse dag grijs en druilerig is dan kan het voor mijn part gewoon helemaal donker zijn, dan valt dat minder op.

Laatst bewerkt:
Maw: door het ongeziene tempo dat de oceanen nu opwarmen zullen onze winters elk jaar aan sneltempo nog somberder worden (daarom niet noodzakelijk rechtlijnig, maar afhankelijk van hoeveel hogedruk er nog is). Gezien de impact op de gezondheid zou ik zelfs het woord crisis in de mond nemen. De sombere herfst/winter/lente lijken me in ieder geval het zwaarste gevolg van de klimaatopwarming voor onze regio - nog meer dan de overvloedige neerslag, en VEEL MEER dan af en toe eens een paar maanden droogte (wat onze politici helaas nog altijd als het zwaarste gevolg zien).

Frank Deboosere mag blij zijn dat ie met pensioen is. Hoeveel keer die wel niet over droogte gesproken heeft in zijn weerberichten, het werd echt afgezaagd op den duur. Ben benieuwd wat hij nu zou zeggen over het klimaat in België.

Nu, met de aanloop naar de feestdagen en de lichtjes overal is het sombere weer nog vol te houden. Maar dit sombere weer in die eindeloze maanden januari, februari en begin maart, ik mag er nog niet aan denken :help:

't Is misschien nog een idee om de kerstboom te laten staan tot 6 februari in plaats van januari :) Om toch een beetje extra licht te hebben.

"En behoud een positief perspectief: na de winter komt de lente", besluit Catthoor.

Die beseft niet dat er altijd een afstraffing volgt.

Die beseft niet dat er altijd een afstraffing volgt.
Ik denk dat als je zeker wil zijn op zonnig lenteweer dat je best in het voorjaar een reisje naar Spanje boekt :)

Terug
Bovenaan