Herfst & winter 2024/25

Pfff wat een rotweer vandaag. Het is vochtig en het terras of de weg droogt niet op na het beetje motregen dat vanochtend viel.
Al de hele week van dit slecht weer, blijkbaar had donderdag bijna heel Vlaanderen zonnig weer, maar hier rond Antwerpen bleef het ook zwaarbewolkt. Eigenlijk als sinds maandag van dit vochtig, somber weer.

Oktober is inmiddels gedaan.

Met een neerslagtotaal van 67.7mm tegenover een gemiddelde van 67.8mm komt er zodus een einde aan het nieuwe record van 12 opeenvolgende maanden met te veel neerslag.

Ondanks de zeer mooie zomerdagen die we in de helft van de maand hebben gehad -23.2 graden!- hadden we toch ongeveer 15 uren te weinig zonneschijn over de gehele maand.

Wel hebben we een nieuw record gebroken: de relatieve vochtigheid breekt met 89% het record (87%) van 2016.

Qua temperaturen zaten we -geen verrassing de voorbije jaren- alweer op alle vlakken boven het gemiddelde. Echter zijn er daar geen records gebroken.

Al bij al ben ik persoonlijk best tevreden met hoe oktober verlopen is. We hebben herfstig weer gehad, alsook wat (na)zomerdagen voor de liefhebbers. Voor ieder wat wils!

Laatst bewerkt:
Pfff wat een rotweer vandaag. Het is vochtig en het terras of de weg droogt niet op na het beetje motregen dat vanochtend viel.
Al de hele week van dit slecht weer, blijkbaar had donderdag bijna heel Vlaanderen zonnig weer, maar hier rond Antwerpen bleef het ook zwaarbewolkt. Eigenlijk als sinds maandag van dit vochtig, somber weer.
Hoge druk is idd. geen garantie op "mooi weer" in deze tijd van het jaar. Het enige voordeel is dat het 'grotendeels' droog blijft met lage neerslagtotalen maar ook miezeren valt daar dus onder als er reststoringen of koufronten net boven onze hoofden oplossen (wat dus bijna elke dag het geval was). Zoals eerder al gezegd, zonder uitdrogende oost-component in de dominante windrichting geen zon, hoge druk of niet. Maar laat die er morgen en overmorgen nu wel een keer bij zijn! Voorwaarde is wel voldoende wind om de nevel snel weg te krijgen..

Hier nog erg mistig maar nog een paar uurtjes en we zijn blijkbaar vertrokken voor een paar prachtige dagen 🥳🥰

Je ziet op de satellietbeelden duidelijk dat het vanaf het noordoosten opklaarde maar op de meeste plaatsen was het toen al halfweg de namiddag en daar ben je niet veel mee als de zon al om 17u13 onder gaat...
Al met al gene vetten in Vlaanderen, veel te veel vocht in de onderste luchtlagen in combinatie met geen/weinig wind.
Zoals gisteren al gezegd ben je niet veel met je hoge druk in deze setup.

Ik vind dat ze daar in de weerberichten te weinig op wijzen/uitleggen en op die manier dus valse verwachtingen en frustraties creëren.

De voorspelling was gewoon volledig fout. Er stond een grote dikke zon voor zondag, zonder wolken. Sabine zei gisteren zelfs dat de opklaringen 's nachts al zouden beginnen te vormen.

In realiteit zat het (in het centrum) volledig dicht tot 14u-14u30. Dat is 2-3 u voor zonsondergang. Echt belachelijk.
Ik heb tussen 14u en 15u gelukkig wel even buiten kunnen genieten van de zon.

Maar bon, in het vervolg baseer ik me voor weersvoorspellingen op het leggen van tarotkaarten. Dat is even accuraat als het KMI.

Terug
Bovenaan