Herfst & winter 2024/25

0.6 mm is gevallen. Maar bij de officiele telling is er weer 0.2 mm af genomen. De officiele teller staat daarmee op 67.7 mm nu, terwijl de normaal 67.8 mm is. Het komt dus op 0.2 mm aan, die mogelijks niet meer zal vallen, want de hogedruk is aangekomen. Gaan we stranden op 0.2 mm van een verderzetting van het record?

Doet terugdenken aan september 23, waarbij een neerslagtekort van amper 1.1 mm ervoor gezorgd heeft dat we nu spreken van 12 te natte maanden op rij in plaats van 15 te natte maanden op rij (en waarbij deze maand oktober, als ze ook te nat is, het oude record had kunnen verdubbelen).
Het werkt in 2 richtingen natuurlijk. Evengoed waren er maanden waar er amper meer neerslag gevallen is dan de normaal waardoor we met dit record zitten.

Het werkt in 2 richtingen natuurlijk. Evengoed waren er maanden waar er amper meer neerslag gevallen is dan de normaal waardoor we met dit record zitten.
Dat valt eigenlijk goed mee hoor. Enkel juni 2024 was relatief "nipt" met 73.7mm t.o.v. gemiddeld 70.8mm. De rest van de maanden was echt wel duidelijk te nat (en vaak tot extreem te nat met dubbel zoveel neerslag).

November heeft een goede kans om te droog te verlopen. Voor het begin van de maand wordt er geen noemenswaardige neerslag verwacht. Hoe zonnig is nog de vraag, maar er staat veel hogedrukinvloed op de kaarten. Dus weinig neerslag maar mogelijk wel ook dagen met mist en motregen.

Ik kreeg een leuk youtube filmpje in mijn feed dat een drogere maar koudere winter voorspelt voor onze contreien.
Gebaseerd op La Nina enz. Ik ken er weinig van, maar vind de complexiteit fascinerend. Zelfs de zonnecyclus zou een rol spelen (en momenteel zitten we op een piek van zonneactiviteit).

serieuze blokkade van het weer met een hogedruk boven ons dat zich maar niet lijkt te verplaatsen komende 7-10 dagen.

Stel je voor dat het ook zo ene wordt die maandenlang vastgeroest gaat zitten. Zou wel wat spektakel opleveren in de winter denk ik (en evenzeer in het voorjaar).

We waren hoe dan ook al een hele tijd toe aan een nieuwe vastgeroeste drukverdeling, want 2 jaar was wel erg lang voor de vorige (veronderstellend dat die effectief voorbij is nu).

Ik zie voor de komende 14 dagen eigenlijk niets anders meer dan oostenwinden. Echt, hoe lang geleden is dit allemaal niet? Straks gaan ze de SMOG borden weer mogen omdraaien op de snelwegen, nadat ze ze eerst eens gaan moeten reinigen van een dikke laag vuil denk ik.

Laatst bewerkt:
Stel je voor dat er zo'n Scandinavisch hogedrukgebied blijft liggen gedurende 6 maanden. Zou wel een dure winter worden qua stookkosten dan ...

Zoals het hogedrukgebied zich nu gaat positioneren hebben we zuidoostenwind (soms via een omweg, maar van oorsprong zachte lucht) en wordt het nooit echt koud (tenzij er al koude lucht aan de grond aanwezig is, of er sneeuw ligt)

Laatst bewerkt:
Zoals het hogedrukgebied zich nu gaat positioneren hebben we zuidoostenwind (soms via een omweg, maar van oorsprong zachte lucht) en wordt het nooit echt koud (tenzij er al koude lucht aan de grond aanwezig is, of er sneeuw ligt)
Mja, maar hij zou maar een klein beetje moeten verschuiven en je kan meteen pure transportkou hebben. Iets wat in het huidige/vorige vastgeroeste patroon onmogelijk was, tenzij we er een tijdelijke break van kregen zoals twee weken eind november/begin december vorig jaar.

Het zou iig wel een heel andere winter zijn dan degene die we na de laatste 20 jaar nog kennen. In positieve zin wel (voor mij althans).

Vanaf zondag droge oostenwind en zonnig weer, ben benieuwd.
Nu is het maar een troosteloze boel. Het mag dan wel vrij warm zijn en nauwelijks wind, zonder enig zonlicht is het toch niet veel.

Mja, maar hij zou maar een klein beetje moeten verschuiven en je kan meteen pure transportkou hebben. Iets wat in het huidige/vorige vastgeroeste patroon onmogelijk was, tenzij we er een tijdelijke break van kregen zoals twee weken eind november/begin december vorig jaar.

Het zou iig wel een heel andere winter zijn dan degene die we na de laatste 20 jaar nog kennen. In positieve zin wel (voor mij althans).
Ik ben al blij als het geen verregende winter is zoals vorig jaar. Veel sneeuw is dan de kers op de taart.
Dikwijls komt de westcirculatie echt op gang in december, dus dit wilt ook nog niet veel zeggen over het verdere verloop van de winter.

Clear skies sinds een uurtje, dubbel zo leuk als ze eerst erwtensoep hadden voorspeld. Hopelijk blijft het zo tot het donker is...

Clear skies sinds een uurtje, dubbel zo leuk als ze eerst erwtensoep hadden voorspeld. Hopelijk blijft het zo tot het donker is...

Hier ook wat opklaringen. Beetje vreemd wat in het vrt weerbericht gisteren zeiden ze dat de bewolking nog lager zou komen te hangen dan vandaag, m.a.w. het zou grijs blijven.

Maar we klagen inderdaad niet wanneer het licht buiten nog eens aan is.

Hier ook wat opklaringen. Beetje vreemd wat in het vrt weerbericht gisteren zeiden ze dat de bewolking nog lager zou komen te hangen dan vandaag, m.a.w. het zou grijs blijven.

Maar we klagen inderdaad niet wanneer het licht buiten nog eens aan is.
Met de huidige set-up is dat altijd moeilijk te voorspellen.
In grote delen van Antwerpen en Limburg vragen ze zich waarschijnlijk af waar we het over hebben want als ik naar de satellietbeelden kijk is het daar nog niks opgeklaard

Met de huidige set-up is dat altijd moeilijk te voorspellen.
In grote delen van Antwerpen en Limburg vragen ze zich waarschijnlijk af waar we het over hebben want als ik naar de satellietbeelden kijk is het daar nog niks opgeklaard

Hier in Hasselt sunshine! 🥰🥳

Tenzij het collectieve angstzweet van Halloween nog wat extra vocht toevoegt neem ik aan dat oktober minder nat dan normaal zal geweest zijn?

Denk dat we ondertussen al zeer tevreden mogen zijn over het herfstweer dit jaar.

0.1 mm droger dan de normaal, maar volgens de meting was het 0.1 mm natter dan de normaal, echter heeft het KMI gisteren 0.2 mm afgetrokken (zonder verduidelijking) en die beslissing heeft een einde gemaakt aan het record.

Misschien dat het KMI klaar is met dat record? 12 maanden, exact een jaar, is uiteindelijk een mooi getal om mee af te ronden.

Laatst bewerkt:
0.1 mm droger dan de normaal, maar volgens de meting was het 0.1 mm natter dan de normaal, echter heeft het KMI gisteren 0.2 mm afgetrokken (zonder verduidelijking) en die beslissing heeft een einde gemaakt aan het record.

Misschien dat het KMI klaar is met dat record?
Komt door afronding wellicht? 0,06mm wordt naar 0,1mm afgerond. En als er enkele keren 0,06mm valt op één uur tijd, dan kan daar wel een verschil op zitten.

Terug
Bovenaan