Herfst & winter 2024/25

De KMI verwachting is opgedroogd, dus het zou ook kunnen dat er dit weekend helemaal niets valt. ECMWF geeft voor de komende 10 dagen geen neerslag meer.

Gisteren ook pech gehad dat mijn loopje net overeen kwam met het enige moment dat er bewolking met regen passeerde.
Maar vandaag toch ook al een mooie dag, buiten kunnen lunchen in het zonnetje zonder jas.

In Spanje lijkt het veel slechter weer te worden (regenachtiger) dan hier de komende week. Dus diegenen die naar daar gaan om beter weer te hebben kunnen bedrogen uitkomen.

Ik zou zelfs meer zeggen: die worden afgestraft. Ja zeker! :-p

Hogedrukdagen zoals vandaag en morgen zijn ook mijn favoriet en mag het gerust elk dag van het jaar zijn. Je kan begot iets plannen buiten zonder neerslag te riskeren die niet voorspeld was. En zon. En geen wind. En geen onnatuurlijke 20 graden. En frisse nachten (goed tegen de muggen). De herfst op haar mooist.

De KMI verwachting is opgedroogd, dus het zou ook kunnen dat er dit weekend helemaal niets valt. ECMWF geeft voor de komende 10 dagen geen neerslag meer.
Ik zie hier ook dat het al afgebouwd is van 5.4 mm naar 4.1 mm voor Ukkel dit weekend (ttz, van vrijdag t/m maandag). Als het aan zo'n tempo blijft afgebouwd worden gaat de maand idd alsnog riskeren te droog te eindigen. Maar goed, met nog een volle 8 dagen te gaan is er nog kans en tijd genoeg om 3 mm te verzamelen, zeker als de persistentie van de hogedruk wat te hoog wordt ingeschat.

Edit: RIP, neerslag is hier nu ook volledig verdwenen deze ochtend. Eerste te droge maand in meer dan een jaar? Steeds meer signalen die erop wijzen dat er een omslag bezig is in het patroon. Tenzij het nog naweeën zijn van de orkaanpiek eerder deze maand.

Laatst bewerkt:
Het is zolang geleden dat we nog eens hogedruk gehad hebben en 's ochtends een wolkenloze hemel, dat sommige mensen overvliegende vliegtuigen al niet meer herkennen en ze terug voor meteoren of raketten interpreteren, zoals in de tweede wereldoorlog.

Toch al een aantal héél mooie herfstdagen gehad deze maand. Gisteren en vandaag had ik het zelfs moeilijk om onderweg naar mijn werk niet te stoppen en te genieten van dat ongelofelijk mooie gouden licht dat over de benevelde velden hing.

Hogedrukdagen zoals vandaag en morgen zijn ook mijn favoriet en mag het gerust elk dag van het jaar zijn. Je kan begot iets plannen buiten zonder neerslag te riskeren die niet voorspeld was. En zon. En geen wind. En geen onnatuurlijke 20 graden. En frisse nachten (goed tegen de muggen). De herfst op haar mooist.

Ik zie hier ook dat het al afgebouwd is van 5.4 mm naar 4.1 mm voor Ukkel dit weekend (ttz, van vrijdag t/m maandag). Als het aan zo'n tempo blijft afgebouwd worden gaat de maand idd alsnog riskeren te droog te eindigen. Maar goed, met nog een volle 8 dagen te gaan is er nog kans en tijd genoeg om 3 mm te verzamelen, zeker als de persistentie van de hogedruk wat te hoog wordt ingeschat.

Edit: RIP, neerslag is hier nu ook volledig verdwenen deze ochtend. Eerste te droge maand in meer dan een jaar? Steeds meer signalen die erop wijzen dat er een omslag bezig is in het patroon. Tenzij het nog naweeën zijn van de orkaanpiek eerder deze maand.

Ik weet niet wat zeldzamer is, het goede weer van de afgelopen dagen, of Guglielmo die iets positiefs post :oink:

Weeral schitterend fietsweer deze week.
We worden echt wel verwend de laatste weken.

Ik probeer er wel niet te hard van te genieten, want anders komt er weer een afstraffing.

Modellen blijven nog altijd twijfelen over regenkansen dit weekend. Nadat de regen volledig uitgewist werd, wordt er nu toch weer wat regen voorspeld op zondag. Paar druppels weliswaar, nog niet genoeg om de maand te nat te laten eindigen.

Vrijdag en zaterdag worden daarentegen twee prachtige en warme dagen.

Gisteren en vandaag had ik het zelfs moeilijk om onderweg naar mijn werk niet te stoppen en te genieten van dat ongelofelijk mooie gouden licht dat over de benevelde velden hing.
Stoppen en genieten is een plicht. In de VS maken ze dit elk jaar keer op keer mee, maar hoe weinig krijgen wij eens de kans om te zien hoe mooi de natuur kan zijn in de herfst zonder altijd regen en bewolking.

Ook voor waarnemers/astronomen is deze periode een zegen en genot. Een paar nachten aaneen compleet helder, hoelang is dat al niet geleden (in ieder geval veel langer geleden dan normaal zou zijn).

Ja, ik ben blij dat we de zon nog eens zien, het laat toch nog even de batterijen opladen voor de winter begint. Ik hoop op een winter met veel rustig en droog weer. Regen hebben we al genoeg gehad. Het mag nu wel eens enkele maanden niet regenen of toch veel minder dan we al gehad hebben.

Ja, ik ben blij dat we de zon nog eens zien, het laat toch nog even de batterijen opladen voor de winter begint. Ik hoop op een winter met veel rustig en droog weer. Regen hebben we al genoeg gehad. Het mag nu wel eens enkele maanden niet regenen of toch veel minder dan we al gehad hebben.
tmag sneeuwen potverdikke! en veel! En dan een periode van lange kou met stralende blauwe lucht en een wit landschap!

Ik heb een hele zomer met mijn winterbanden rondgecrost. In het voorjaar er eigenlijk niet aan gedacht, tegen dat het ietwat goed weer was waren we bijna juli. Geen autoreis deze zomer richting middellandse zee dus dan finaal gewoon gedacht "foert", ik laat ze liggen. Ze zullen wel wat rapper afgesleten zijn, maar bon, heb niet de indruk dat het dramatisch is.

Ik rij permanent met zomerbanden. Ik rij toch niet zo veel km's en in de winter nog het minste. En bij ijzel en sneeuw bijna niet, want moet geen woon werk doen dus ...

Afijn als het zo nog efkes blijft is de herfst al een groot succes voor me, laat die sneeuw maar wat achter tot december.

Straks krijgen we nog meer zonuren in de herfst dan we in heel de zomer hebben gehad.
Ik weet niet in welke kronkel de straalstroom zich nu weer heeft gewrongen maar van mijn part mag hij zo nog een paar maanden blijven liggen.

Terug
Bovenaan