Herfst & winter 2024/25

Door de vele regen is er veel vocht in de huizen. De ondernemers die vocht helpen bestrijden worden overstelpt met aanvragen.

Ik kan dat artikel niet lezen, maar ik neem aan dat de oplossing is "verluchten, verluchten en nog eens verluchten"?

Ik kan dat artikel niet lezen, maar ik neem aan dat de oplossing is "verluchten, verluchten en nog eens verluchten"?
"Warme lucht neemt vocht op”, legt Van Kerckhove uit. “Dus het beste wat je kan doen, is je huis eerst goed verwarmen en dan even de ramen openzetten. Zo kan de warme lucht die het vocht heeft opgenomen naar buiten. Dit afdrijven van warme lucht hoeft niet lang te duren en zal je huis dus ook niet veel afkoelen. Het is wel belangrijk dat je het regelmatig doet.”

Zalig toch. "Dus het beste wat je kan doen, is je huis eerst goed verwarmen en dan even de ramen openzetten." Ik zie zovelen al steigeren bij die gedachte. Maar hij heeft wel gelijk. (Alhoewel hij misschien wel een betere foto van zichzelf had doorgestuurd dan een vakantiefoto).

Met de huidige klimaatveranderingen ben ik er trouwens meer en meer van overtuigd dat we beter kunnen afstappen van de klassieke "radiator" verwarmingen in onze woningen, en beter zouden werken met centrale HVAC en geforceerde lucht (in nieuwbouw toch). Ook voor vocht zou dat veel miserie voorkomen.

Op vlak van stoken en dan warme lucht afdrijven zijn oude huizen, waar de wind praktisch doorwaait, natuurlijk wel safe. Stookkosten zijn iets anders.
Met de huidige klimaatveranderingen ben ik er trouwens meer en meer van overtuigd dat we beter kunnen afstappen van de klassieke "radiator" verwarmingen in onze woningen, en beter zouden werken met centrale HVAC en geforceerde lucht (in nieuwbouw toch). Ook voor vocht zou dat veel miserie voorkomen.
In een nieuwbouw is een ventilatiesysteem toch standaard?

In een nieuwbouw is een ventilatiesysteem toch standaard?
Geen idee van, ik zit niet in bouw. Ik heb ze idd wel al vaker gezien nu, maar ik denk dat er ook nog altijd nieuwe huizen komen met radiator omwille van de goedkopere oplevering vergeleken met HVAC? Natuurlijk kortzichtig want op lange termijn zal je uiteindelijk meer geld kwijt zijn denk ik, zeker als je dan bv vochtproblemen ontwikkelt.

Edit: ff opgezocht en ventilatie is nu blijkbaar verplicht in residentiele nieuwbouw.

Zalig toch. "Dus het beste wat je kan doen, is je huis eerst goed verwarmen en dan even de ramen openzetten." Ik zie zovelen al steigeren bij die gedachte. Maar hij heeft wel gelijk. (Alhoewel hij misschien wel een betere foto van zichzelf had doorgestuurd dan een vakantiefoto).

Bwa, normaal gezien moet je gewoon regelmatig 'kort en krachtig' verluchten. Dus alles opengooien, maar niet al te lang.

Op die manier krijg je de (vochtige) lucht buiten, maar je huis (muren enz.) koelen niet al te hard af.

M.a.w. zeker niet constant een raam op een kiertje laten staan.

Geen idee van, ik zit niet in bouw. Ik heb ze idd wel al vaker gezien nu, maar ik denk dat er ook nog altijd nieuwe huizen komen met radiator omwille van de goedkopere oplevering vergeleken met HVAC? Natuurlijk kortzichtig want op lange termijn zal je uiteindelijk meer geld kwijt zijn denk ik, zeker als je dan bv vochtproblemen ontwikkelt.

Edit: ff opgezocht en ventilatie is nu blijkbaar verplicht in residentiele nieuwbouw.
Al effe hoor, ik denk dat die verplichting ondertussen al zeker 15 jaar geld in één of andere vorm. Misschien niet specifiek verplicht maar je wordt sinds de invoer van het E-peil systeem sowieso min of meer gedwongen om het te hebben. In veel gevallen zijn dat de systemen met roosters in de ramen en afblaassysteem (C), zeker bij de SoD huizen en in het goedkopere segment, of volledig via geforceerde ventilatie (D) bij de wat duurdere. Het probleem is echter dat er veel mensen zijn die hun ventilatiesysteem gewoon afleggen nadat het gekeurd is voor allerhande (domme) redenen zoals "het maakt teveel lawaai". :sarcastic:

Ik denk overigens dat relatief veel woningen tegenwoordig met vloerverwarming uitgerust worden, zeker op het gelijkvloers. Op de verdiepingen zie je wel dat er de laatste jaren een verschuiving begint te komen naar HVAC maar ik vermoed dat de grote meerderheid van de huizen daar nog radiatoren zet (die dan wrs zelden aanstaan). Maar je hebt de HVAC dus eigenlijk niet nodig als je ventilatiesysteem correct werkt (om te verluchten that is)

Ik zit hier (omgeving Leuven) toch in korte broek en een dunne pullover op het terras te werken. Het 'a-woord' is hier voorlopig nog niet van toepassing.

Hier toch weer een somber dagje uiteindelijk. Over de middag kwam de zon er wat door maar ondertussen is de hemel weer bedekt met de vijftig tinten grijs die beter in het boek met dezelfde titel waren gebleven. Ook morgen en overmorgen gaan de voorspellingen alweer uit van, opnieuw, 0 zonuren.

Op die fantastische dag die het gisteren ging worden, heeft het KMI uiteindelijk nog geen 3 zonuren geregistreerd. De achtste te sombere maand dit jaar wordt zo stilaan een zekerheid, want de achterstand aan zonuren wordt stilaan onoverkombaar. Te warm wordt het sowieso altijd. Dus nu enkel nog te nat, en we kunnen weer een maand bijschrijven aan ons 2-jaar oude pestklimaatje. Opmerkelijk dat dat zelfs zonder dominante ZW ook vrij vlot lukt.
Ik wacht nog altijd op de zonneschijn die komt na de vele regen.
Ik ook. Zal nog niet voor direct zijn vrees ik.

Laatst bewerkt:
Ja, het is weer depriweer. Dan liever een dynamisch weertype met af en toe een bui en opklaringen tussendoor dan zo van dat soepkippenweer zoals nu.

Misschien moeten jullie stoppen met je er zo druk in te maken, imo is die fixatie nog meer reden om jezelf depri te krijgen.

Misschien moeten jullie stoppen met je er zo druk in te maken, imo is die fixatie nog meer reden om jezelf depri te krijgen.
Als ik mij niet druk kon maken over het weer, en als ik mij niet automatisch slecht zou voelen op een dag zonder zon, zoals de meerderheid van de bevolking zich dan ook niet slecht voelt, zou ik daar absoluut voor kiezen. Want dan ben je in dit land een pak beter af. Maar het idee dat je je niet moet bezighouden met te becijferen hoe slecht het weer is, volg ik niet. Door te becijferen kan ik het gevoel rationaliseren, wat het ietsje makkelijker maakt om er mee te leven, niet moeilijker. Het is net lastiger als er helemaal geen erkenning is, noch in cijfers noch door anderen.

Het voordeel is dat ik mij dan niet druk maak in zaken waar anderen zich dan wel weer druk in kunnen maken. Om maar wat te noemen: een omgeving met gebrek aan orde of voorspelbaarheid, een lange periode van isolement/eenzaamheid, of altijd maar repetitief werk moeten uitvoeren. Het laatste dat ik die mensen toewens is dat ze zoiets >2 jaar lang moeten ondergaan zoals we nu al >2 jaar met dit klimaat zitten. Gelukkig voor hen hebben ze wel meer controle over die zaken en kunnen ze er vanaf raken zonder het fortuin of privilege dat vereist is voor een verhuis naar het zuiden.

Ik ben deze morgen in korte broek en korte mouwen naar mijn werk gefietst. Het was echt abnormaal warm voor begin oktober: 18°C
Viel idd op vanmorgen. Toen ik naar buiten ging was het echt aangenaam, om 6u30 al. Het is precies afgekoeld doorheen de dag, maar nog steeds te doen.

Als ik mij niet druk kon maken over het weer, en als ik mij niet automatisch slecht zou voelen op een dag zonder zon, zoals de meerderheid van de bevolking zich dan ook niet slecht voelt, zou ik daar absoluut voor kiezen. Want dan ben je in dit land een pak beter af. Maar het idee dat je je niet moet bezighouden met te becijferen hoe slecht het weer is, volg ik niet. Door te becijferen kan ik het gevoel rationaliseren, wat het ietsje makkelijker maakt om er mee te leven, niet moeilijker. Het is net lastiger als er helemaal geen erkenning is, noch in cijfers noch door anderen.

Het voordeel is dat ik mij dan niet druk maak in zaken waar anderen zich dan wel weer druk in kunnen maken. Om maar wat te noemen: een omgeving met gebrek aan orde of voorspelbaarheid, een lange periode van isolement/eenzaamheid, of altijd maar repetitief werk moeten uitvoeren. Het laatste dat ik die mensen toewens is dat ze zoiets >2 jaar lang moeten ondergaan zoals we nu al >2 jaar met dit klimaat zitten. Gelukkig voor hen hebben ze wel meer controle over die zaken en kunnen ze er vanaf raken zonder het fortuin of privilege dat vereist is voor een verhuis naar het zuiden.
Bij mij is het toch ook zo dat ik (als ik met de fiets ben) blij ben als 's avonds de zon schijnt en mij down voel en met tegenzin naar huis vertrek als het grijs en donker is.
Als de zon schijnt zoals gisteren geeft mij dat energie, maar als het grijs en donker is dan kost mij dat energie, lijkt het.

Op een werkdag hoop ik vooral droog heen en weer te fietsen. Of het dan overdag 10 of 20 graden is, zon of regen interesseert mij eigenlijk totaal niet.

Ik moet zelfs bekennen dat ik stiekem blij word van regen op een brugdag wanneer ik wel werk en 98% vd bevolking niet 😅

Terug
Bovenaan