Herfst & winter 2024/25

Veel mensen houden niet van (extreme) warmte hoor.
Bij 'warmte' gaat iedereen dan automatisch aan hittegolven denken. Da's dan weer het andere extreem wat sowieso heel beperkt is in tijd.
Paar graden boven gemiddeld zal voor een ruime meerderheid niets verkeerd mee zijn.

Alhoewel ik het over het algemeen akkoord ben met jouw posts, vind ik de bewoordingen toch ook vaak vreemd. Dat is zo de typische KMI insteek van er toch altijd maar een positieve draai aan te willen geven ook al is het eigenlijk gewoon slecht.

"Voor mensen die van zon houden", "voor de gemiddelde Vlaming die van zon en warmte houdt".
Serieus? Ja voor de mensen die van wolken en regen houden was het daarentegen een topjaar :wtf:
Je zou er echt van schrikken hoeveel mensen geen enkel probleem hadden met deze zomer. Sowieso zijn er meer "zonnekloppers" dan anderen, maar evengoed: de anderen bestaan wel hoor. Men maakt vind ik nogal snel de sprong om te denken dat werkelijk iedereen van de zon en hitte houdt. Voor veel mensen is 23-24 graden meer dan voldoende en 25+ al veel. Op/met vakantie mag dat naar alle waarschijnlijkheid meer zijn, maar het weer laat zich niet bestellen natuurlijk.

Het is natuurlijk ook een "internetwet" dat mensen die het allemaal okay vinden minder snel de neiging hebben om te klagen. Vandaar dat ik ook geneigd ben om te denken dat de mensen die geen problemen hadden deze zomer hier niet te zien waren. Dat kan al snel de indruk wekken dat heel het land enorm verveeld zit met de zomer. Maar mensen die helemaal okay waren met de afgelopen zomer: ze bestaan sowieso hoor. En mensen die liever "herfstig weer" hebben, die bestaan ook!

Maar goed: zand er over. Het gaat over de herfst en winter nu. En -zoals ik steeds zeg- ik ben volledig akkoord dat het jaar zeer treurig verloopt.

Als je de zomer als normaal benoemt, dan normaliseer je letterlijk het overvloed aan neerslag dat we gehad hebben over de drie zomermaanden. Enkel hierdoor al meen ik dat het woord "normaal" niet gebruikt kan worden, tenminste als je de zomer als geheel evalueert.
Ik meen toch oprecht te kunnen beweren dat ik al meer dan vaak genoeg die neerslag heb benoemd als zijnde "abnormaal". Gelieve geen woorden in mijn mond te leggen aub. Ik normaliseer "letterlijk" niks. Ook heb ik al meermaals geduid dat die neerslag -die zeker abnormaal was qua hoeveelheid- op MINDER dagen is gevallen dan normaal. Ik heb veel respect voor je enthousiasme rondom het weer, echter wederom: laten we niet te negatief doen alsjeblieft.

Immers: die "gevoelsbeleving" waar je het over hebt kan ook omgekeerd worden toegepast. Jij spreekt van veel te natte maanden, ik spreek dan van minder neerslagdagen dan normaal. Dus van een uitgeregende zomer kunnen we -ondanks de grote hoeveelheden neerslag- qua gevoel dus niet spreken, om maar een voorbeeld te stellen.

Echter opnieuw: de zomer is voorbij. En we gaan het er zeker niet over eens worden. Laten we de strijbijl begraven en laten we het over de herfst hebben.

Maar dus hierbij een warme oproep om terug "ontopic" te gaan. Ik wilde maar duiden aan Au79 dat ik me zeer goed besef dat het jaar grotendeels "kut" is. Ik had allerminst de bedoeling om alweer een discussie over de zomer op te starten. Wie dat wil lezen kan naar het desbetreffende topic.

27 september en deze morgen de brander op stand verwarming moeten zetten. Ik herinner me jaren dat dit pas eind oktober hoefde.
Achterstand productie zonnepanelen intussen al opgelopen naar 14% onder het gemiddelde 2009-2023.
Ik heb geen andere vaststellingen en statistieken nodig om hieruit te besluiten dat het een absoluut kutjaar is op weergebied, wat de 'gemiddelden' ook mogen zijn
Andere jaren eind oktober lijkt mij sterk als je nu de verwarming al moet aanzetten. Voor de vergelijking heb ik mijn historische gegevens er eens bijgenomen en dan zie ik dat in 12 jaar nog maar 2 keer de verwarming eind oktober pas moest aanzetten, terwijl het nu nog aangenaam warm is in huis.

2012 21/09
2013 09/10
2014 21/10
2015 06/10
2016 03/10
2017 04/10
2018 02/10
2019 03/10
2020 29/09
2021 04/10
2022 12/10
2023 19/10

Op dit moment nog een aangename 22 graden in huis, dus de verwarming zal de komende dagen niet meteen aan moeten.

"Voor mensen die van zon houden", "voor de gemiddelde Vlaming die van zon en warmte houdt".
Serieus? Ja voor de mensen die van wolken en regen houden was het daarentegen een topjaar :wtf:
Doordat het slechte weer al zo lang aangehouden heeft, loopt iedereen een beetje depressief rond en dat geeft automatisch al een negatieve bias / negatieve verwachting over hetgeen komen gaat. Het lijkt alsof het nooit meer gaat beter worden.
Ik denk dat er nu ook wel gewoon een groep mensen is voor wie het weer iets is dat hen overkomt zonder dat ze daar hard over nadenken. Mensen zoals ik eigenlijk.

De stem van de gedeprimeerde Vlaming die enkel gelukkig kan zijn bij een (soms onrealistisch) warme, zonnige zomer klinkt hier nu wel redelijk luid vind ik. Ik vind dat allemaal ook zo overdreven persoonlijk.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er nu ook wel gewoon een groep mensen is voor wie het weer iets is dat hen overkomt zonder dat ze daar hard over nadenken. Mensen zoals ik eigenlijk.
Inderdaad. Prijs je gelukkig als je het weer je niets kan uitmaken. Want dan zit je hier goed.

Er zijn ook mensen voor wie het weer wel een invloed heeft op het humeur. Mensen die zich op een bewolkte of regenachtige dag heel anders voelen dan op een zonnige dag. En ik wil daar graag aan toevoegen: dat is geen keuze, en evenmin iets wat je kan onderdrukken. Je kan er alleen maar zo goed als mogelijk mee omgaan. Er zullen dan weer andere zaken zijn die minder op deze mensen wegen dan ze doen op anderen, en zij kunnen dan weer "overdreven" vinden wat anderen wel belast.

Over hoeveel mensen het in elke categorie gaat weet ik niet, en is m.i. ook minder relevant, want het zijn geen zaken die meer of minder tellen omdat ze meer of minder mensen aangaan.

Inderdaad. Prijs je gelukkig als je het weer je niets kan uitmaken. Want dan zit je hier goed.

Er zijn ook mensen voor wie het weer wel een invloed heeft op het humeur. Mensen die zich op een bewolkte of regenachtige dag heel anders voelen dan op een zonnige dag. En ik wil daar graag aan toevoegen: dat is geen keuze, en evenmin iets wat je kan onderdrukken. Je kan er alleen maar zo goed als mogelijk mee omgaan. Er zullen dan weer andere zaken zijn die minder op deze mensen wegen dan ze doen op anderen, en zij kunnen dan weer "overdreven" vinden wat anderen wel belast.

Over hoeveel mensen het in elke categorie gaat weet ik niet, en is m.i. ook minder relevant, want het zijn geen zaken die meer of minder tellen omdat ze meer of minder mensen aangaan.
Ik denk dat tenzij zo'n effecten klinische proporties aannemen daarmee leren omgaan net wel mogelijk is, en aangezien het weer is wat het is ook wel wenselijk. Het continue opzoeken van info over het weer en statistieken rond hoe erg alles nu weer was, lijkt me bepaalde emoties en gedachtepatronen enkel te versterken, wat voor mensen met een gevoeligheid daaraan misschien net niet is wat ze moeten doen. De continue, IMO overgedramatiseerde, klaagzang die sommigen in deze threads aanhouden is m.i. dan ook weinig optimaal tot schadelijk, en een beetje het tegengestelde van een gezond relativeringsvermogen.

Andere jaren eind oktober lijkt mij sterk als je nu de verwarming al moet aanzetten. Voor de vergelijking heb ik mijn historische gegevens er eens bijgenomen en dan zie ik dat in 12 jaar nog maar 2 keer de verwarming eind oktober pas moest aanzetten, terwijl het nu nog aangenaam warm is in huis.

2012 21/09
2013 09/10
2014 21/10
2015 06/10
2016 03/10
2017 04/10
2018 02/10
2019 03/10
2020 29/09
2021 04/10
2022 12/10
2023 19/10

Op dit moment nog een aangename 22 graden in huis, dus de verwarming zal de komende dagen niet meteen aan moeten.
Ja goed maar je kunt geen 2 verschillende huizen met elkaar vergelijken hé. Ons huis is van de jaren '90 met een C-label en geen speciale isolatie-maatregelen. Ik zei ook niet dat het ALLE jaren eind oktober was hé maar nu is het wel vroeg.
's Morgens in de living is het minder dan 19 graden en tot nog toe warmde het overdag makkelijk op maar bij dagen als vandaag lukt dat niet meer (en zo te zien de komende week evenmin), vandaar mijn beslissing.
Komt daarbij, de voorgaande jaren hadden we nog een terugdraaiende teller met productieoverschot. Dan ging er al sneller eens tijdelijk een elektrisch vuur aan. Dat gaan we nu dus niet meer doen. Ik heb nog voor zeker 10j. hout liggen en nadat de schoorsteen is gekuist volgende week ga ik dat er beginnen doorjagen.

Inzake de temperatuur, deze maand september zal eindigen met de tweede laagste Tg van de laatste 5 jaar. Evenwel spelen voorgeschiedenis, locatie en constructie natuurlijk ook een rol.

September 2022 was nog kouder (in Ukkel toch) maar had tenminste wel een warme voorgaande zomer zodat er meer warmte in de huizen zat, dat was trouwens ook de maand waarin het huidige patroon begonnen is, en we zitten er nog steeds onder. De septembers van 2019, 2018 waren ook kouder maar kwamen ook telkens na een warme zomer.

September 2023 kwam ook na een slechte zomer maar die maand was veel warmer dan de huidige. Dat was trouwens de laatste te droge maand die we gekend hebben (weliswaar slechts 1 mm te droog).

Verder speelt de vele neerslag ook een rol, ook deze heeft een afkoelend effect op woningen: verdampend water ontneemt warmte van de omgeving, en de neerslag koelt ook de grond af waardoor deze na de zomer minder warmte uitstraalt.

Obv deze gegevens is er wel voldoende onderbouwing voor observaties dat de verwarming dit jaar vroeger aanmoet. Minder warme zomer dit jaar + koude september vergeleken met andere jaren + veel regen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat tenzij zo'n effecten klinische proporties aannemen daarmee leren omgaan net wel mogelijk is, en aangezien het weer is wat het is ook wel wenselijk. Het continue opzoeken van info over het weer en statistieken rond hoe erg alles nu weer was, lijkt me bepaalde emoties en gedachtepatronen enkel te versterken, wat voor mensen met een gevoeligheid daaraan misschien net niet is wat ze moeten doen. De continue, IMO overgedramatiseerde, klaagzang die sommigen in deze threads aanhouden is m.i. dan ook weinig optimaal tot schadelijk, en een beetje het tegengestelde van een gezond relativeringsvermogen.
Over het weer zaniken is ook gewoon een dankbare uitlaatklep voor veel mensen, de alledaagse frustraties en ergernissen die niet altijd iets met het weer te maken hebben kunnen dan geventileerd worden door over het weer te klagen. Het weer is dan ook dan de ideale pispaal, want het is niemands schuld en kan in weze nooit persoonlijk worden opgenomen.

Over het weer zaniken is ook gewoon een dankbare uitlaatklep voor veel mensen, de alledaagse frustraties en ergernissen die niet altijd iets met het weer te maken hebben kunnen dan geventileerd worden door over het weer te klagen. Het weer is dan ook dan de ideale pispaal, want het is niemands schuld en kan in weze nooit persoonlijk worden opgenomen.
Voor diegenen die klagen dan toch.

In discussies zoals deze wordt het toch wel vaak wel persoonlijk, zeker wanneer iemand tegen de stroom ingaat. Ik herinner me in de zomerthread toch een bitsige discussie over "was het beter weer tijdens onze jeugd of niet".

Een typische novemberdag vandaag.
De beerput moet helemaal leeg op weergebied.
De houtstoof zorgt wel voor enige gezelligheid.
We zitten lokaal al over de 180mm voor september, ik zou dringend mijn gras nog eens moeten afrijden, maar op droge dagen is het nog te zompig om niet weg te zakken en alles kapot te rijden.
Regenmeter lag vanmorgen blijkbaar omver (geen idee hoe), dus maar meting vanaf +-13u en terug al 9.5mm, terwijl er ondertussen weer een grote vlaag begonnen is.
Gelukkig geven ze een droog weekend, frisser, met wat opklaringen. Dat zal wel goed doen.

Ik ga altijd met de fiets werken, en ik ga ook meermaals per week buiten joggen. In het weekend wil ik ook graag buiten zijn.
Als ik 's ochtends en 's avonds telkens natgeregend word dan heeft dat na verloop van tijd een invloed op mijn humeur. Een uitgeregend weekend maakt dat erger.

Veel mensen houden niet van (extreme) warmte hoor.

Ik schrijf nergens iets over warmte, want ik hou zelf ook niet van 25+ graden. Het gaat over (gebrek aan) zonlicht en (teveel aan) neerslag.
Vandaar dat ik sarcastisch schreef dat het voor zij die houden van wolken en regen een topjaar was.

(voordat iemand weer reageert 'ja maar normale zomer' - het gaat over het hele afgelopen jaar, niet enkel de zomer)

Een typische novemberdag vandaag.
De beerput moet helemaal leeg op weergebied.
Maar zelfs november haalt normaal "maar" 76.2 mm neerslag. Deze maand zit daar al ferm boven. Mede dankzij gisteren en vandaag.

Dat is nu al de vierde maand dit jaar dat de neerslag vlotjes de 100 mm overschrijdt. Normaal gebeurt dat in geen enkele maand. Meer zelfs: van de laatste 12 maanden heeft ondertussen de helft (!) een neerslagsom van meer dan 100 mm. Het ene neerslagrecord na het andere moet eraan geloven. Je gaat toch echt stilaan denken dat er iets mis is met het weer, vooral omdat er maar geen einde aan komt en het na 2 jaar zelfs nog lijkt te gaan verslechteren. Het is ook moeilijk om dit alleen op klimaatverandering te steken, het zou dan geleidelijk begonnen zijn maar deze natte twee jaar is "plots" begonnen.

Hopelijk pakken ze onze mooie zondag (+ mooie zaterdagavond) niet meer af. Want volgende week ziet er met elke run ook weer natter uit. Een vlotte start naar de 13de te natte maand op rij.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan