Hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger?

We zijn heel erg offtopic aan´t gaan maar in mijn ervaring is het grote probleem met BSO/TSO voornamelijk dat die, door het befaamde watervalsysteem, vooral vol zitten met leerlingen die daar "belanden" ipv leerlingen die dat vak willen leren.
En dat, zeker in de echt technische vakken, het onderwijs (en de leerkrachten) hopeloos achter lopen op moderne technieken. Ik kreeg stagiairs elektricien mee die op school nog met PR20 werkten (al +-15j uit de markt) of ouder, waar netwerk/data niet eens in het lessenpakket zat en als ge heel veel chance had was er een "moderne" leerkracht die domotica eens terloops vermeld had.
Een elektricien die anno 2024 nog nooit een utp van dichtbij gezien heeft kan zelfs in de sociale-woningbouw-huiskes-uitpompen weinig beginnen.

En dat is nu puur elektriciteit. Ik wil niet eens denken aan een richting als HVAC waar een nog grotere "revolutie" is geweest op korte tijd. Waarschijnlijk leren die op school nog hoe ze ergonomisch kolen moeten scheppen....

Akkoord, combinatietje YOLO + FOMO = alles snel willen bereiken wat bij de ouders vaak pas op hun 50ste het geval was.
Het is cliché, maar idd iets wat ik al zeer vaak gemerkt heb en gehoord heb over de jongere generatie.

Hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger?​

Als ze het zelfde bestedingspatroon zouden hebben als onze ouders, dan zal het op zelfde neer komen. Moesten ze elke dag water vd kraan drinken ipv frisdrank, 1 auto per gezin, niet met vliegtuig op reis en groentjes uit de moestuin eten, bellen met ne gewone telefoon enz... je boterhammen meebrengen nrt werk ipv die broodjes, enz tzou al veel schelen, maar ja, dan zijn ze niet langer "cool" hé.

Deze week werd het "raad het geluid" v Q-music gevonden en iem uit Izegem had het juist geraden op de radio en kreeg 43.100 euro.
https://www.gva.be/cnt/dmf20241023_93682273
Het viel me op dat de presentator telkens vroeg wat de deelnemer zou doen moest die winnen, alsof het gewonnen geld direct verbrast moet worden... En dat is de mentaliteit dag vandaag, ze hebben wat geld en hup het moet er direct doorgejaagd worden.
Tja dan heb je idd niks gespaard en heb je ook geen kapitaal om iets te doen, beleggen of huis kopen enz.
Eigen schuld dikke bult.

Omdat dat kadert in het feit van weinig aanbod aan mensen die met hun handen willen werken.
Je mag ook niet vergeten dat de reden waarom ook te maken heeft met de jobinhoud.

Uit interesse BSO doen is een keuze om te overwegen. Maar als je rationeel nadenkt kan je uw kind ook gewoon naar het algemeen onderwijs sturen en hem na zijn uren wat laten klooien met hout en metaal. Er zijn tegenwoordig al leuke sets om kennis te maken met elektriciteit. De praktijkuren die men in het BSO heeft is veelal gewoon wat spelen en nutteloze taakjes uitvoeren.
Ik heb zelf in het technisch onderwijs gezeten, gelukkig in een richting met weinig praktijk en meer wiskunde. Maar als ik dan de gasten van het 3de jaar elektriciteit BSO een hele week niks anders hebben zien doen dan VOB draden rechten en deze met een universeeltang in vormen plooien dan stelde ik mij daar toch vragen over.

Is uw kind geïnteresseerd in techniek dan kan hij dat ook na de schooluren ontplooien en er verder mee gaan als hij 17-18 jaar is.
Neem het aan van iemand die gepokt en gemazeld is erin en al 11 jaar werkzaam is in de sector en dus al heel veel gezien heeft.
Heb je eigenlijk mijn posts wel gelezen?
En ik geloof niet dat je mensen die echt technisch sterk geschoold personeel kan krijgen door wat na de schooluren te zitten knutselen. Wederom is dat gewoon neerkijken op de kennis van veel stielmannen want hey, als ge slim genoeg zijt leert uw kleine die in het algemeen onderwijs zit dat wel eens achter zijn uren. Dat de huidige manier van technische of vakopleidingen niet werkt (zoals ook @Gromker daar voorbeelden van geeft) wil niet zeggen dat we daar niks kunnen aan veranderen. Vakkennis is niet iets dat je kan aanleren met 6 jaar aan een stuk muren van een halve meter hoog in zavel te metselen of die motor van de corsa van 91 waarvan de bouten je bijna zo uit de blok kan trekken omdat ze zodanig versleten zijn van demonteren en te monteren, het enige wat je daarmee leert is aapgedrag en weten hoe je in specifiek geval x de taak moet uitvoeren. Iedereen in het bedrijfsleven die te maken heeft met technische profielen of vakmannen geeft aan dat ze wanneer ze van school komen nog niks kunnen en dat ze het allemaal nog moeten leren. Wel zorg dan dat ze op vele jongere leeftijd al in contact komen met die bedrijfswereld/ bedrijven zodat ze toch al enigszins iets van achtergrond gekregen hebben. En dat zal een serieuze mentaliteitsverandering vragen van zowel scholen, leerkrachten, leerlingen als van de bedrijven (die ook maar al te graag zeuren dat ze geen volk vinden maar zelf de resources en kapitaal er niet willen insteken om ze ook effectief op te leiden). En daar mag gerust wel nog plaats zijn voor een deftige algemene vorming want als ik zie hoeveel technici of handarbeiders er wel niet zijn die enkel hetgeen kunnen dat ze ooit geleerd hebben in school, het is om van te huilen. Dat is misschien het enige dat ik dan in mijn technische opleiding vaak gehoord heb en dat waar is, namelijk dat het de rest van uw leven bijleren is. (En de grote dikkenekkerij dat je als hoger technisch geschoolde niet moet kunnen uitvoeren maar het uitvoerend personeel moet kunnen aansturen en controleren is iets waar ik nog altijd de koude rillingen van krijg, dit is een van de zaken waar men gewoon vanuit hogere opleidingen al neerkijkt op lager geschoold personeel).

En uw laatste alinea is eigenlijk gewoon zeggen dat het niet mogelijk is dat diegene waartegen je ageert een technische opleiding zou hebben of ook maar iets met techniek of handarbeid te maken hebben.

Het is cliché, maar idd iets wat ik al zeer vaak gemerkt heb en gehoord heb over de jongere generatie.

Hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger?​

Als ze het zelfde bestedingspatroon zouden hebben als onze ouders, dan zal het op zelfde neer komen. Moesten ze elke dag water vd kraan drinken ipv frisdrank, 1 auto per gezin, niet met vliegtuig op reis en groentjes uit de moestuin eten, bellen met ne gewone telefoon enz... je boterhammen meebrengen nrt werk ipv die broodjes, enz tzou al veel schelen, maar ja, dan zijn ze niet langer "cool" hé.

Deze week werd het "raad het geluid" v Q-music gevonden en iem uit Izegem had het juist geraden op de radio en kreeg 43.100 euro.
https://www.gva.be/cnt/dmf20241023_93682273
Het viel me op dat de presentator telkens vroeg wat de deelnemer zou doen moest die winnen, alsof het gewonnen geld direct verbrast moet worden... En dat is de mentaliteit dag vandaag, ze hebben wat geld en hup het moet er direct doorgejaagd worden.
Tja dan heb je idd niks gespaard en heb je ook geen kapitaal om iets te doen, beleggen of huis kopen enz.
Eigen schuld dikke bult.

Je hebt duidelijk de vorige pagina's niet gelezen. Het is echt niet nodig om het bestedingspatroon van vroeger te hebben om nu een huis te kopen.

Vroeger waren er ook relatieve verbrassers. Relatieve spaarzamen. etc.

We have moved on. Ons welvaartsniveau is verhoogd. Een huis is bereikbaar op meer dan brood en water.

Anders moeten we ook de 'elke dag 5 pinten drinken na het werk' en 'ik kom thuis en klop de vrouw af' terug invoeren ? Dat was ook nogal populair vroeger. Of op pensioen gaan op je 52y.

Realiteit is dat de ongelijkheid in Belgie gezakt is over de jaren heen. Er is meer herverdeling. Meer sociale zekerheid (hello, ouderschapsverlof of creche met subsidies, ...). En huizenbezit is al 40 50 60y stabiel, income/loan ratio idem, ... Dus waar exact loopt het dan zogezegd fout ?

Dus ik zou graag eventjes data zien van mensen die de claim maken dat het allemaal veel zwaarder is dan vroeger.

En ja, we gaan nu tot 22-23 naar school. So what. Gaan we met weemoed terugkijken op de tijd waar je op je 14 de fabriek in mocht en centen verdienen ? Ik moet de eerste student nog tegenkomen die zijn studententijd beklaagt hoor. Alles is wat opgeschoven, er is nu eenmaal meer kennis en meer technologie, dus het duurt ietsje langer om dat allemaal te verwerven in het kopje. Maar of je nu op je 18 de wereld intrekt, of op je 22, does it matter? We leven ook ietsje langer dan 50y geleden. Oh snap, we zijn er 10y op vooruit gegaan de laatste 40y, en 20y de laatste 70-80y...

Gisteren nog eens gaan kijken bij een vriend die samen met zus en vader bezig zijn aan een verbouwing van de woning van hun grootouders en een stukje zeer concrete prijsgeschiedenis kunnen inkijken: de factuur van de woning:
  • HOB van +/- 320m²
  • Grote kelder / gelijkvloers / eerste verdiep en een gigantische zolder
  • Beton tussen de verdiepen / dak in kleipannen / muren in volle steen
  • 3 slaapkamers - formaat dat vandaag de dag als balzaal kan dienen, badkamer en keuken, 1 toilet - direct de beerput in uiteraard, in de kelder dan nog :ROFLMAO:
  • Gebouwd in 1956
  • Prijs 270.000 BEF
Ter vergelijking: 5 jaar later hebben deze mensen een kleine vrachtwagen gekocht (10 ton), 1 as vooraan, 1 as achteraan, simpele vrachtwagen met een open laadbak achteraan. Factuur dateert van November 1962: 453.000 BEF

De vrachtwagen staat nog steeds in het magazijn en werkt nog ook.

Dat is een beetje een simplistische benadering.

Je weet uiteraard niet wat er effectief uitgevoerd is op dat moment aan welke kwaliteit. Je weet niet wat er de jaren nadien nog allemaal gedaan is. En om de open deur in te trappen, je weet niet wat ze in de enveloppe gestoken hebben. Back in the days waren ze nogal openlijk creatief. Je koopt een huis, 100k in de akte en een aktetas 1000 frank biljetten om belastingen te ontwijken...

In any case, index vs 1956 is ongeveer x10. dus een factuur back in the days voor 70k. Dat lijkt me nu voor een basic iets zonder grond prijs nu niet echt belachelijk. Ja, nu kost het meer. Maar nu spendeer je geen half fortuin per maand aan verwarming en moet je niet om de 10-20y nieuwe.

Als we het puur financieel bekijken. De reele lonen zijn sinds 1950 ongeveer x3-x4. Dat wil dus zeggen x30-40x in nominale termen. Je gaat het nooit geloven, maar als je dat verrekend zit je dus aan een koopkracht equivalent van ~270k voor je voorbeeld van back in the days. Om maar te zeggen dat die mensen er vroeger ongeveer even hard voor moesten werken.

Hier de data: https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/belgie/historische-inflatie/cpi-inflatie-belgie.aspx en https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-...en~b9512533/?referrer=https://www.google.com/ en https://werk.belgie.be/sites/defaul...214fd05270a6492590ce1fcec55f93d92.pdf?id=4170

Ik wacht nog altijd op data die aantoont dat het tegenwoordig zo veel onmogelijker is dan vroeger. En niet wat nominale dingetjes in een post gooien van wat getallen. Er zijn in de jaren 70 en 80 inflatiespurten geweest waar de Oekraine 'crisis' een peulschilletje bij is. Een euro/frank van vroeger zegt niks, hoe klein of groot die ook lijkt als je er van ver naar kijkt.

Edit: En die camion, tjah, dat zal een nieuw hebbedingetje geweest zijn. Mijn pa heeft ook zijn eerste computer in de jaren 90 ergens gekocht voor 3-4 maandlonen. Nu heb je een desktop computer voor 600 of 700 euro, moet je 3-4d voor werken. Overigens kost een camion vlot boven de 100k. Pretty sure dat je zot kunt doen en een kunt vinden die 200-300k kost, ongeveer even veel als een huis/app.

Laatst bewerkt:
Heb je eigenlijk mijn posts wel gelezen?
Die vraag zou ik beter aan jou stellen.
Je herhaalt bijna letterlijk wat ik zeg, en bevestigt mijn punt..

En ik geloof niet dat je mensen die echt technisch sterk geschoold personeel kan krijgen door wat na de schooluren te zitten knutselen. Wederom is dat gewoon neerkijken op de kennis van veel stielmannen want hey, als ge slim genoeg zijt leert uw kleine die in het algemeen onderwijs zit dat wel eens achter zijn uren.
Ik zeg nergens dat je uw kind alles aanleert na de uren. Wat ik zeg is dat als uw kind toch interesse en voeling voor techniek heeft daar ook andere manieren voor zijn dan naar het BSO te gaan.
Want die 8u praktijk in de week die bieden concreet niet zo heel veel meerwaarde, toch zeker niet in de eerste jaren van het middelbaar.

Dat de huidige manier van technische of vakopleidingen niet werkt (zoals ook @Gromker daar voorbeelden van geeft) wil niet zeggen dat we daar niks kunnen aan veranderen. Vakkennis is niet iets dat je kan aanleren met 6 jaar aan een stuk muren van een halve meter hoog in zavel te metselen of die motor van de corsa van 91 waarvan de bouten je bijna zo uit de blok kan trekken omdat ze zodanig versleten zijn van demonteren en te monteren, het enige wat je daarmee leert is aapgedrag en weten hoe je in specifiek geval x de taak moet uitvoeren.
Net mijn punt dus. Het enige wat je krijgt is dat je al eens een VOB draad hebt vastgehad of een vlakschaafmachine bediend hebt.

Iedereen in het bedrijfsleven die te maken heeft met technische profielen of vakmannen geeft aan dat ze wanneer ze van school komen nog niks kunnen en dat ze het allemaal nog moeten leren. Wel zorg dan dat ze op vele jongere leeftijd al in contact komen met die bedrijfswereld/ bedrijven zodat ze toch al enigszins iets van achtergrond gekregen hebben. En dat zal een serieuze mentaliteitsverandering vragen van zowel scholen, leerkrachten, leerlingen als van de bedrijven (die ook maar al te graag zeuren dat ze geen volk vinden maar zelf de resources en kapitaal er niet willen insteken om ze ook effectief op te leiden).
Dat bestaat nu ook al, dat heet duaal leren. En dat is gewoon een valabele optie.
Maar het probleem is dat geen enkele ouder zijn kind daar vrijwillig naartoe stuurt omdat het nog lager ingeschat wordt dan BSO. Terwijl het qua kennis van het vak wel vele malen beter is.

En daar mag gerust wel nog plaats zijn voor een deftige algemene vorming want als ik zie hoeveel technici of handarbeiders er wel niet zijn die enkel hetgeen kunnen dat ze ooit geleerd hebben in school, het is om van te huilen. Dat is misschien het enige dat ik dan in mijn technische opleiding vaak gehoord heb en dat waar is, namelijk dat het de rest van uw leven bijleren is. (En de grote dikkenekkerij dat je als hoger technisch geschoolde niet moet kunnen uitvoeren maar het uitvoerend personeel moet kunnen aansturen en controleren is iets waar ik nog altijd de koude rillingen van krijg, dit is een van de zaken waar men gewoon vanuit hogere opleidingen al neerkijkt op lager geschoold personeel).

Continu bijleren kent natuurlijk veel vormen. Als de materialen waarmee je werkt veranderen dan moet je daar in mee gaan.
Maar er is ook gewoon nood aan hoger opgeleid technisch personeel die hands-on werken. Ontegensprekelijk. Net zoals niet elk technisch persoon heel theoretisch geschoold moeten moet zijn, maar gewoon voeling en overtuiging voor de job moet hebben. Een gezonde interesse en jobfierheid.
Net zoals er hoger opgeleid technisch personeel nodig is die een aansturende en begeleidende rol hebben. Iedereen heeft zijn rol en verantwoordelijk binnen een professioneel process. En mensen vervullen een rol, hopelijk, waarbij ze hun sterktes kunnen gebruiken.

Dit topic komt ook elke 6 maand bovendrijven en dan zie je altijd weer hetzelfde stramien: ze hebben het financieel niet moeilijker, ik had het vroeger ook moeilijk maar omdat ik veel harder gewerkt heb en veel beter met geld kon omgaan dan de huidige generatie heb ik toch wel heel wat kunnen bereiken in het leven.
Het probleem ligt bij de jongeren en niet bij de context, want moest het aan de context liggen kunnen we elkaar hier geen schouderklopjes meer geven over hoe het allemaal onze eigen verdienste is en hoe goed we dat wel niet gedaan hebben.

Dit topic komt ook elke 6 maand bovendrijven en dan zie je altijd weer hetzelfde stramien: ze hebben het financieel niet moeilijker, ik had het vroeger ook moeilijk maar omdat ik veel harder gewerkt heb en veel beter met geld kon omgaan dan de huidige generatie heb ik toch wel heel wat kunnen bereiken in het leven.
Het probleem ligt bij de jongeren en niet bij de context, want moest het aan de context liggen kunnen we elkaar hier geen schouderklopjes meer geven over hoe het allemaal onze eigen verdienste is en hoe goed we dat wel niet gedaan hebben.
Ja, om het geestig te houden wordt er hier en daar al eens iets uitvergroot en al eens de spot gedreven met Jan of Marie. Zoals het onderzoek zegt, zal het wel vooral perceptie van de jongeren zijn. Toen wij nog groen achter de oren waren, net onze broek versleten hadden op de schoolbanken, met geen nagel om aan ons gat te krabben dachten we ook oei oei zo duur allemaal. Maar daags erna hebben we de tering naar de nering gezet, zijn we er allemaal in gevlogen en met de nodige ups en downs loopt het allemaal wel OK.

Wij zijn nu begin/midden de dertig en ieder van onze peers die we kennen, zelfs diegenen die geen partner hebben en niet hoger opgeleid zijn, heeft een huis/appartement gekocht. Dat zal nu wel niet representatief zijn, maar er is toch zeker een mix van profielen en de meesten, soort zoekt soort, zijn ook allesbehalve van rijke komaf. De een heeft die woning al vroeger dan de ander gekocht, de een al op een betere locatie dan de ander, en de een heeft het al breder laten hangen dan de ander, de een heeft al wat meer zelf verbouwd dan de ander. En in onze steekproef (pakweg n =100) zie je wel die correlatie met alleenstaand/koppel en middelbaar diploma/hoger opgeleid en wat er gekocht wordt, maar 't is niet dat daar ook maar één iemand nog maar in de buurt van in armoede leven komt. We hebben er allemaal hard voor moeten werken, ja. Misschien ook soort zoekt soort, maar luierikken ken ik niet. Er zijn er al een paar eens thuis geweest door tijdelijke werkloosheid, met een burnout of het een of het ander, de eerste scheidingen zijn helaas ook een feit (mits een downgrade allemaal opnieuw een woning gekocht), en er wordt wel eens gekakt op werkgever dit of werkgever dat. Maar goed, iedereen draait verder zijne nikkel af.

Ik ben in al die jaren ook bij veel van die mensen hun ouders thuis geweest, en ik zou toch zeker niet zeggen dat die beter leefden/leven dan dat wij doen. Het is ook vaak schone schijn zeker. Fotootje van op vakantie op Instagram maar dat in de slaapkamers de roostering na 30 jaar nog bloot ligt en er een peerke hangt (maar het hen geen hol kan schelen), het dak al eens durft te lekken als het goed regent maar een emmer of twee op zolder dat ook wel verhelpt: dat zie je niet op Instagram of in de interior magazines natuurlijk.

Beetje overdrijven heb jij alvast ook geleerd.

Der zijn er hier weinig die zeggen dat het komt omdat ze harder gewerkt hebben, wel dat ze beter met geld kunnen omgaan.

En daarvoor is er onderzoek die dit steunt: https://www.google.com/url?sa=t&sou...UQFnoECDsQAQ&usg=AOvVaw0r734K2v3ZsXOePW25SE_h

De financiële geletterdheid is in Vlaanderen top, maar is sterk achteruit aan het gaan ITT andere landen.

En ja, financiële geletterdheid alleen zal niet bepalen of je goed met geld om kan, maar het is wel een goeie indicatie.

Het zijn er maar weinigen gegeven die door te luierikken een huis kunnen kopen, op vakantie kunnen gaan en ondertussen nog geld opzij kunnen zetten voor later.

Ik vind het dus niet vreemd dat het grote merendeel van de mensen die bovenstaande dingen hebben, er ook gewoon hard voor gewerkt hebben.

Maar dat heeft weinig met de generatie te maken lijkt mij. Harde werkers en luierikken zijn er altijd geweest. Dat die laatste groep het doorgaans moeilijker heeft in het leven is nogal logisch.

Het zijn er maar weinigen gegeven die door te luierikken een huis kunnen kopen, op vakantie kunnen gaan en ondertussen nog geld opzij kunnen zetten voor later.

Ik vind het dus niet vreemd dat het grote merendeel van de mensen die bovenstaande dingen hebben, er ook gewoon hard voor gewerkt hebben.

Maar dat heeft weinig met de generatie te maken lijkt mij. Harde werkers en luierikken zijn er altijd geweest. Dat die laatste groep het doorgaans moeilijker heeft in het leven is nogal logisch.
Ik denk eigenlijk dat de gemiddelde BG'er, afkomstig uit minstens de middenklasse en hooggeschoold, dat sowieso wel zal kunnen hoor. Zeker gezien de gemiddelde leeftijd er hier voor zorgt dat die aankoop hoogstwaarschijnlijk voor COVID heeft plaatsgevonden aan lage interestvoet. We spreken dus bij velen hier over enkele jaren na die aankoop, met twee lonen die al enkele keren gestegen zijn.

De meeste mensen bezitten gewoon niet genoeg vermogen tot zelfreflectie om te beseffen dat ze hun twee pollekes mogen kussen voor hun beginsituatie, en wijten alles aan hun eigen noeste arbeid, dat is hier al vaker duidelijk geworden. Vanuit dat standpunt is het bij wie het niet lukt dan enkel de eigen schuld natuurlijk.

Uiteindelijk is dit gewoon de welvaart die we sinds de babyboomers gewoon zijn: als je een standaardmoeite doet op school en op je werkplek kom je er, mits gespaard van grote tegenslagen en niet beginnend uit de generatie-armoede.

Laatst bewerkt:
Waarom komen jullie toch steeds terug tot deze conclusie? Er is hier al vaak genoeg gezegd dat het grotendeels draait rond keuzes maken.

Keuzes maken in werk, privé en waar geef je uw geld aan uit.

Maar daar lezen jullie precies telkens over.

Waarom komen jullie toch steeds terug tot deze conclusie? Er is hier al vaak genoeg gezegd dat het grotendeels draait rond keuzes maken.

Keuzes maken in werk, privé en waar geef je uw geld aan uit.

Maar daar lezen jullie precies telkens over.
En weerom dik 30 jaar terug kon je vanaf nul beginnen, (lagere) middenklasse jobs hebben en een relatief grote nieuwbouw zetten binnen de twee jaar op een degelijk stuk grond. Dat kan je nu gewoon niet.

Die paar 100 euro aan iphone of restaurant maken dat verschil niet.

En weerom dik 30 jaar terug kon je vanaf nul beginnen, (lagere) middenklasse jobs hebben en een relatief grote nieuwbouw zetten binnen de twee jaar op een degelijk stuk grond. Dat kan je nu gewoon niet.

Die paar 100 euro aan iphone of restaurant maken dat verschil niet.
Ook al gezegd, vraag en aanbod, gronden zijn duurder omdat deze schaarser worden + meer luxe in een huis. De klassieke fermette nieuwbouw kan je ook niet vergelijken met die van tegenwoordig. Veel hangt af van uw afwerking, buiten en binnen. Dit scheelt makkelijke enkele 100k per bouw.

Paar 100 den euro's? Genoeg die elk jaar de nieuwste iPhone kopen, meerdere flatscreens, reizen per jaar, elke dag speciaal koffietje,.. al die zaken is dan niet maal 1 maar per gezinslid.

Dit loopt veel harder op dan enkele 100den per jaar.

Ook al gezegd, vraag en aanbod, gronden zijn duurder omdat deze schaarser worden + meer luxe in een huis. De klassieke fermette nieuwbouw kan je ook niet vergelijken met die van tegenwoordig. Veel hangt af van uw afwerking, buiten en binnen. Dit scheelt makkelijke enkele 100k per bouw.

De klassieke fermette nieuwbouw was in die tijd wel het modernste dat je kon zetten en een hele verbetering tegenover mijn grootouders (halfopen bebouwing met wc buiten). Mijn ouders hebben dat kunnen bouwen zonder hogere studies gedaan te hebben en met een simpele arbeidersjob. Nu moet je er als ongeschoold koppel niet meer aan denken om het modernste van deze tijd te bouwen.

En ja gronden zijn schaarser en duurder. En als je een oud kot koopt ben je verplicht om het binnen de x jaar op een bepaald epc niveau te krijgen. Al gezien tegen welke prijs die fermettes tegenwoordig verkocht worden? Waarom kan de conclusie dan niet gewoon zijn dat het voor jonge mensen nu moeilijker is om een huis te kopen dan vroeger? Ik snap heel deze discussie niet. Waarom is dat nu zo moeilijk om te bevestigen?

Ik vind dat velen hier ook een verkeerde insteek hebben om naar de zaak te kijken. Het kan zeker zijn dat de jeugd tegenwoordig gemiddeld meer uitgeeft aan reizen, smartphones, avocado’s en dergelijke zaken en het daardoor als groep moeilijker is om een eigendom te verwerven. Relevanter is wat mij betreft de vergelijking van zo gelijk mogelijke profielen (gelijke opleiding, zelfde uitgave-patroon voor vrije-tijdsbesteding, zelfde startkapitaal,…etc) over verschillende tijdsperiodes.

Ik vind dat velen hier ook een verkeerde insteek hebben om naar de zaak te kijken. Het kan zeker zijn dat de jeugd tegenwoordig gemiddeld meer uitgeeft aan reizen, smartphones, avocado’s en dergelijke zaken en het daardoor als groep moeilijker is om een eigendom te verwerven. Relevanter is wat mij betreft de vergelijking van zo gelijk mogelijke profielen (gelijke opleiding, zelfde uitgave-patroon voor vrije-tijdsbesteding, zelfde startkapitaal,…etc) over verschillende tijdsperiodes.
Dat lijkt logisch maar de maatschappij toen de boomers 20'ers waren is totaal niet meer te vergelijken met nu. Zeker op gebied van uitgavepatroon voor vrijetijdsbestedingen.

Als je nu gewoon het informatienetwerk van vroeger tov nu vergelijkt. Je had vroeger een telefoonkost met een telefoon die wel een decennia of twee in de woonkamer bleef staan, kijk en luistergeld op een TV die onverwoestbaar is, een krantenabbonement bij 1 of meerdere kranten en een bibliotheekabbonement. Muziek werd vlot opgenomen op cassetebandjes vrijdagavond. Nu heb je internetkosten, decoderkosten, meerdere online tv en audio streamingsdiensten, gsm abonnementen vaak per gezinslid, digitale abonnementen op verschillende kranten, luisterboeken alla audible en consoorten.

We moeten ook niet onderschatten dat de maatschappij mede dankzij het monster dat kapitalisme is, steeds meer gevoed moet worden. De toestellen gaan (bewust?) minder lang mee, de drang naar altijd het nieuwste en beste wordt mede door bovenstaand informatienetwerk vlot gecommuniceerd naar de mensen en de algoritmes doen er feitelijk ook niet goed aan. E.g. Iemand die al een te grote consumptievoet heeft naar bepaalde elektronica/verre reizen en dit gaat opzoeken op het internet gaat net dieper in de consumptie getrokken worden door sturende algoritmes. Dat was er gewoon niet in de boomergeneratie.

Paar 100 den euro's? Genoeg die elk jaar de nieuwste iPhone kopen, meerdere flatscreens, reizen per jaar, elke dag speciaal koffietje,.. al die zaken is dan niet maal 1 maar per gezinslid.

Dit loopt veel harder op dan enkele 100den per jaar.
Dat stuk in het vet beantwoord gewoon al de vraag van het topic. Je mag doen wat men 30-40 jaar geleden deed en het zal altijd moeilijker zijn dan toen want nog maar dat stuk grond is VEEL duurder. En nee dat is niet in verhouding met inflatie en index.

Ik zou 15 jaar terug nooit exact hetzelfde kunnen bouwen hebben als mijn ouders toen die dezelfde leeftijd als ik waren. En ik gaf geen eurocent uit aan frivoliteiten.

De klassieke fermette nieuwbouw was in die tijd wel het modernste dat je kon zetten en een hele verbetering tegenover mijn grootouders (halfopen bebouwing met wc buiten). Mijn ouders hebben dat kunnen bouwen zonder hogere studies gedaan te hebben en met een simpele arbeidersjob. Nu moet je er als ongeschoold koppel niet meer aan denken om het modernste van deze tijd te bouwen.

En ja gronden zijn schaarser en duurder. En als je een oud kot koopt ben je verplicht om het binnen de x jaar op een bepaald epc niveau te krijgen. Al gezien tegen welke prijs die fermettes tegenwoordig verkocht worden? Waarom kan de conclusie dan niet gewoon zijn dat het voor jonge mensen nu moeilijker is om een huis te kopen dan vroeger? Ik snap heel deze discussie niet. Waarom is dat nu zo moeilijk om te bevestigen?
Dat stuk in het vet beantwoord gewoon al de vraag van het topic. Je mag doen wat men 30-40 jaar geleden deed en het zal altijd moeilijker zijn dan toen want nog maar dat stuk grond is VEEL duurder. En nee dat is niet in verhouding met inflatie en index.

Ik zou 15 jaar terug nooit exact hetzelfde kunnen bouwen hebben als mijn ouders toen die dezelfde leeftijd als ik waren. En ik gaf geen eurocent uit aan frivoliteiten.
Je gaat er dan natuurlijk ook vanuit dat de prijs van die woning met oppervlakte X / XL bouwgrond/... het enige verschil is tussen toen en nu. Quod non. Je moet het hele plaatje bekijken om te kunnen zeggen dat wat je nu kan kopen beter of slechter is dan vroeger voor een infllatie/loon-gecorrigeerde som.

Dat voor jullie die XL bouwgrond met villa nog altijd het modernste vinden of hoogste op het verlanglijstje staat, wil niet zeggen dat we dat als maatschappij nog altijd moeten normaal vinden/ondersteunen. We zijn nu eenmaal met meer. Dat wil niet zeggen dat comfortabel leven nu moeilijker/duurder is dan vroeger. Tenzij je dat zeer eng definieert als "goed leven is een vrijstaande woning op 2000m2 en voor de rest wil ik dat alles terug zoals 40 jaar geleden is en blijft".

Net zoals andere dingen dan weer in verhouding veel goedkoper zijn geworden.
En zij konden niet wat hun ouders wel konden, enz. Wanneer stopt het?
In Oekraïne staat weer alles zeer goedkoop, net zoals hier na de oorlog...
Maw, er zijn nog plaatsen die goedkoop zijn maar daar wilt de meerderheid niet wonen.

Terug
Bovenaan