Hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger?

Maar dat is een eenzijdige interpretatie van het verleden door de bril van vandaag.

Nu is 'zware opleiding' de norm. Nu heeft - ik heb het net opgezocht - 57% van Vlaanderen een hoger diploma. Nogal wiedes dat bijna iedereen die een huis bouwt een hogere opleiding heeft want bijna iedereen heeft een hoger diploma.
Hoe kom jij aan die cijfers? Als ik het goed heb heeft slechts 15% een universitair diploma.
Met een bachelor diploma kun je dat hoog loon ook wel vergeten....

Maar dat is een eenzijdige interpretatie van het verleden door de bril van vandaag.

Nu is 'zware opleiding' de norm. Nu heeft - ik heb het net opgezocht - 57% van Vlaanderen een hoger diploma. Nogal wiedes dat bijna iedereen die een huis bouwt een hogere opleiding heeft want bijna iedereen heeft een hoger diploma.

In 2001 was dat nog maar 34% (verder gaat het niet terug). Maar ik vermoed dat dat 10-15% geweest zal zijn (de betere random extrapolatie). Vroeger was je dokter op je 20, nu op je 30. Vroeger was je ingenieur op je 18, nu op je 23.

Vroeger was dat niet de norm, nu wel. Maar relatief gezien zal het nog altijd zijn, de 'top' van het inkomen/studie niveau zal kopen, de onderkant waarschijnlijk niet. Waar die top of onderkant dan juist ligt, is irrelevant. Conclusie blijft dat er absoluut verschoven is, maar relatief niet.
Maar relatief is niet relevant in deze discussie.

Ja "iedereen" moet nu verder studeren om zich iets te kunnen veroorloven maar dat doet niks af van het feit dat je nu die extra 3-5 jaar moet gebruiken waar je dat vroeger niet moest doen.

En dat doet ook niks af van het feit dat zelfs de twee burgerlijk ingenieurs op hun 25ste ( dus na 2 jaar werken) geen nieuwbouw kunnen gaan zetten op een groot stuk grond. Dat dat geldt voor alle mensen van hun leeftijd doet niks af van het feit dat dat dus moeilijker is dan 20-40 jaar geleden.

Dat het huis dat men nu wil kopen kwalitatief beter is dan het huis van 40 jaar geleden is niet echt relevant want het huis van 40 jaar geleden mag je niet meer bouwen.

Ik vraag mij nu toch ook af van waar je deze cijfers haalt. Enige dat ik vind, is dat in 2023 zo'n 57% van de vrouwen van 25 tot en met 34 jaar een hoger diploma hebben volgens statbel. 50% voor mannen+vrouwen in diezelfde leeftijdsgroep.

Als we echter naar volledig Vlaanderen kijken is het (wederom, cijfers statbel) meest recente cijfer uit 2021, en dat is 32.3% (tegenover 27.8% in 2011).

Al vind ik de groep 25-34j ook een beter uitgangspunt, maar dan moet je het wel correct benoemen ;)

Hoe kom jij aan die cijfers? Als ik het goed heb heeft slechts 15% een universitair diploma.
Met een bachelor diploma kun je dat hoog loon ook wel vergeten....
Er zijn ook professionele masters. En loon is niet altijd in verhouding met diploma, is maar een rare kronkel.

Dan is de vraag of deze mentaliteitswijziging slecht is? Dit is toch goed? Wat meer genieten vh leven ipv werken en stressen?
Ik zeg toch nergens dat het slecht is? Maar uiteindelijk stopt het ook ergens om minder te werken en meer welvaart te verwachten.

Ik heb een collega die in zijn jonge jaren alle geld uitgaf dat hij had. Dan getrouwd, kinderen, een huis gekocht met amper een cent op zijn spaarboek. En dan gescheiden ... Met 3 jonge kinderen op een appartementje gaan wonen. Denk je dat die nog aan het genieten was? Dat die geen stress had?
Het is niet omdat je weinig werkt en veel pinten drinkt dat je daardoor persé een beter en zorgeloos leven hebt hé?

Mja ik ga altijd met dezelfde vergelijking afkomen.

Mijn ouders hebben tot hun respectievelijk 18 en 22 naar school geweest, nooit iets mogen houden van hun loon tot ze gaan huren zijn op 19/23. (Dus daar was geen spaargeld want ze moesten alles afgeven, het was een gunst dat ik toen het mijn toer was 50% mocht houden) Ongeveer 2 jaar gehuurd en dan (ondertussen) een nieuwbouw gezet op een stuk grond van 5000 vierkante meter in een locatie op 30-40 minuten van Gent/Antwerpen/brussel.

Hetzelfde doen in mijn generatie was al +/- onmogelijk en ik vermoed dat het nu al helemaal onmogelijk is.

(en for the record, ik heb nooit een zwart-wit tv gezien, we gingen elk jaar op zomervakantie, etc)
Mijn ouders (kinderverzorgster+ officier in het leger) hadden als begin twintigers:
-een nieuwbouw gezet (fermette zoals iedereen in die tijd)
-gingen elk jaar met de auto op vakantie naar Oostenrijk
-kregen kinderen als zeer jonge twintigers
-hadden een gewoon loon
-geen sponsoring van hun ouders
-leefden vrij simpel en ingetogen.

Ik en mijn vrouw:
-2 gestudeerde mensen met een goed loon (zelfstandige en bediende met auto)
-kinderen pas als dertigers
-7 jaar lang kunnen wonen zonder huur te moeten betalen
- huis geschonken gekregen
-simpel geleefd en amper geld uitgegeven.(zoals mijn ouders)
-2x op vakantie geweest op 10 jaar tijd waarvan 1x onze huwelijksreis was

Wij hebben de woning verbouwd en daar ons spaargeld ingestoken en dan 325.000 euro geleend.
We hebben het nu goed maar dat komt ook omdat we ondertussen al 36 zijn en al promotie gemaakt hebben.

Ik denk niet dat ik zoals mijn ouders over 15 jaar nog een extra appartement en 10are bouwgrond kan kopen zonder een erfenis te moeten gebruiken.
En dat komt zeker niet omdat ik een Playstation heb die mijn pa nooit gehad heeft.

Als ik geen sponsoring gehad zou hebben had ik denk ik geen huis kunnen zetten, iets wat vroeger mogelijk was met 1 inkomen.

Laatst bewerkt:
Maar relatief is niet relevant in deze discussie.

Ja "iedereen" moet nu verder studeren om zich iets te kunnen veroorloven maar dat doet niks af van het feit dat je nu die extra 3-5 jaar moet gebruiken waar je dat vroeger niet moest doen.

En dat doet ook niks af van het feit dat zelfs de twee burgerlijk ingenieurs op hun 25ste ( dus na 2 jaar werken) geen nieuwbouw kunnen gaan zetten op een groot stuk grond. Dat dat geldt voor alle mensen van hun leeftijd doet niks af van het feit dat dat dus moeilijker is dan 20-40 jaar geleden.

Langs de andere kant krijg ik toch de indruk dat "nieuwe" generaties veel meer meekrijgen van thuis uit, zoals bouwgrond gekregen, startkapitaal etc.
Quasi niemand meer moet starten van "niets" terwijl dit vroeger wel het geval was (dus boomergeneratie is blijkbaar wel genereus ten opzichte van de generaties die volgen).
Kinderen blijven langer thuis wonen en kunnen aldus ook zelf startkapitaal opbouwen (sparen).
Starterslonen liggen ook echt wel een pak hoger dan vroeger.

Ik krijg toch een andere indruk, ik vind dat veel mensen nu, veel meer "materiële" rijkdom hebben dan de generaties ervoor op dezelfde leeftijd.

Wat wel een feit is, is dat "jongeren" veelal dezelfde status willen bij aanvang carrière als hun ouders die +/- 25 jaar ouder zijn en omdat ze dit nog niet allemaal hebben verworven de "indruk" hebben het financieel moeilijker te hebben.

Even inpikken over de mythe dat huizen voor de huidige generatie jongeren (Gen Z) onbetaalbaar zou zijn geworden. De evolutie van huizenprijzen an sich is niet relevant, wel in relatie tot het beschikbare inkomen, de OESO publiceert daarom al jaren deze index: OECD House price/income ratio.

- De grootste stijging in België deed zich voor tussen de jaren 90 en het losbreken van de GFC in 2007. Als je dat wil vertalen naar generaties: degenen die nog een goede zaak hebben gedaan zijn vooral late Boomers en vroege Gen X. Het zijn voornamelijk late GenX/Millenials die zich geconfronteerd zien/zagen met een veel duurdere huizenmarkt dan in de decennia daarvoor.
- Vanaf 2007 volgen de huizenprijzen grotendeels het inkomen met tijdens de COVID pandemie een korte opstoot, d.w.z. in reële termen zijn huizenprijzen de laatste 20 jaar nagenoeg vlak gebleven.
- Sinds de inflatieschok van 2021/2022 zijn huizen in reële termen opnieuw een pak goedkoper geworden (m.a.w. huizenprijzen zijn niet gevolgd met inflatie - lonen wel).
- Caveat: de zeer lage rente was kortstondig (van 2015 t.e.m. 2021) een verzachtende factor. Recent staat die weer op een min of meer normaal niveau (3%). Dat is inderdaad een tegenwind, maar enkel relatief t.o.v. die kortstondige periode van uitzonderlijk lage rentes. Tot en met 2014/2015 was de hypotheekrente ca. 4%. Mijn ouders betaalden ooit 14% op hun woonlening.

Tot slot eerde anekdotisch maar als ik mijn vriendenkring/omgeving rondkijk hangt het toch vooral af van of je de discipline kan opbouwen om voldoende te sparen en verantwoord/slim omgaan met wat je verdient. Mijn vrouw en ik hebben een goeie 10 jaar zeer hard gewerkt, gespaard, op alle kleintjes gelet, enkele jaren geen noemenswaardige reizen gedaan en wij wonen nu in ons absoluut droomhuis. Genoeg voorbeelden in onze omgeving van mensen met een gat in hun hand, en dan maar roepen dat huizen te duur zijn, alsof het gewoon in je schoot zou moeten geworpen worden.

Iedereen wilt verder studeren want een stiel vinden ze te min.
Start als 18/19 jarige als zelfstandige metser/dakwerker/elektricien/schrijnwerker/... en je zal (als je uw werk goed doet) zeer goed uw boterham verdienen.
Maar dan moet je wel uw handen willen/durven vuil maken.

Start als 18/19 jarige als zelfstandige metser/dakwerker/elektricien/schrijnwerker/... en je zal (als je uw werk goed doet) zeer goed uw boterham verdienen.
Kan je ze ongelijk geven? De eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat wie zulke jobs doet misschien wel zeer goed hun boterham zal verdienen maar het is ook hard werken in weer en wind en lange dagen kloppen. Terwijl de samenleving je nog altijd bekijkt als niet slim genoeg om op een bureau te werken. Ik heb nog nooit een ouder horen zeggen tegen zijn kind dat ze goed moeten studeren zodat ze later metser zouden kunnen worden. Wel dat ze goed moeten studeren zodat ze later niet teveel moeten werken. Dat goed de boterham verdienen is dus ook maar omdat er tekorten zijn op de arbeidsmarkt en niet omwille van het respect dat men heeft voor die jobs.

Kan je ze ongelijk geven? De eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat wie zulke jobs doet misschien wel zeer goed hun boterham zal verdienen maar het is ook hard werken in weer en wind en lange dagen kloppen. Terwijl de samenleving je nog altijd bekijkt als niet slim genoeg om op een bureau te werken. Ik heb nog nooit een ouder horen zeggen tegen zijn kind dat ze goed moeten studeren zodat ze later metser zouden kunnen worden. Wel dat ze goed moeten studeren zodat ze later niet teveel moeten werken.
Als zelfstandige kies je zelf hoe hard je werkt, door weer en wind werken is afhankelijk van het werk wel waar.
Plan je agenda niet overvol en je moet geen al te lange dagen doen.
Dat goed de boterham verdienen is dus ook maar omdat er tekorten zijn op de arbeidsmarkt en niet omwille van het respect dat men heeft voor die jobs.
Kan je over veel jobs zeggen.

En dan al die slimme mensen die neerkijken op de stielman maar dokken als er iets kapot is 🤡.

Ik ken een dakwerker die op zaterdag soms wat noodherstellingen doet. Hij zegt "ik zou het ook kunnen herstellen voor 2000 euro, maar als ik 10000 euro vraag dan mag ik 7 kansen op 10 langsgaan. En als ik het niet moet doen heb ik een vrije zaterdag". Zijn gast krijgt 1000 euro voor die dag, dan nog de kosten van het materiaal natuurlijk maar de rest is winst.

Maar inderdaad, zijn handen zijn vuil op het einde van de dag. De horror.

En dan al die slimme mensen die neerkijken op de stielman maar dokken als er iets kapot is 🤡.
Ik heb niks tegen stielmannen, maar de hypocrisie van deze opmerking druipt er wel af. Nu ben jij net aan het neerkijken op "al die slimme mensen".
Het is een wisselwerking hé, als iedereen stielman is en zelf de klusjes kan opknappen dan heb je geen stielmannen nodig. "Al die slimme mensen" hebben waarschijnlijk ook een voltijdse job dus besteden dingen uit. Net zoals stielmannen ook hun administratie, boekhouding, website, ... uitbesteden aan iemand die er meer van kent dan zij 🤡

Misschien lichtjes off-topic maar als je doel is om rijk te worden kan je beter op je 16e gaan werken. Zo goed als alle rijke mensen die ik ken zijn begonnen als stielman om later een eigen bedrijf te starten. Maar dat is bikkelhard, dat wel.

Ik ken een dakwerker die op zaterdag soms wat noodherstellingen doet. Hij zegt "ik zou het ook kunnen herstellen voor 2000 euro, maar als ik 10000 euro vraag dan mag ik 7 kansen op 10 langsgaan. En als ik het niet moet doen heb ik een vrije zaterdag". Zijn gast krijgt 1000 euro voor die dag, dan nog de kosten van het materiaal natuurlijk maar de rest is winst.

Ongelofelijk, het gat in de markt. Bakken geld scheppen en toch is er geen volk voor te vinden. Precies een economische tegenstrijdigheid.
Nog nooit gevraagd aan die dakdekker waarom hij eigenlijk gewoon niet enkel nog noodherstellingen zou doen? Moest die nu eens gewoon de zaterdag en de zondag werken , dan is dat 14000 euro per weekend winst (want hij zou het voor 2000 kunnen herstellen en 1000 voor zijn personeelslid). Wat een luxeleven.

Of gewoon niet echt geloofwaardig.
En de clown emoticons mogen ook wel achterwege blijven

Zo simpel is het niet. Technisch inzet en handigheid is niet iedereen gegeven. Een ikea kast in elkaar zetten vind ik pure horror dus om te zeggen dat het enkel willen/durven is klopt niet....

Als zelfstandige kies je zelf hoe hard je werkt, door weer en wind werken is afhankelijk van het werk wel waar.
Plan je agenda niet overvol en je moet geen al te lange dagen doen.
Nochtans hopen bedrijven die over kop gaan, dus die kiezen hoe hard je werkt en uw agenda niet te vol plannen zal ook wel niet echt correct zijn. Want als je toch bakken geld kan verdienen met niet veel te werken zie ik niet echt het probleem waarom die bedrijven nog over kop zouden kunnen gaan.
Kan je over veel jobs zeggen.
Dat je het over veel jobs kan zeggen maakt de realiteit niet meer of minder waar he.

Imo is het dikke bullshit dat grootte probleem is dat jongeren te lui zouden zijn om die jobs uit te voeren.

Volgens mij bestaat dat idee dat er wordt neergekeken op stielmannen vooral bij stielmannen zelf. In mijn 'intellectuele' omgeving wordt er enkel met het grootste respect gesproken over die gasten.

Ik zou zelfs het omgekeerde durven beweren: als er al neerbuigend wordt gedaan is het veelal in de andere richting: stielmannen die neerkijken op bureaumensen die hun handen niet durven vuil maken.

Nochtans hopen bedrijven die over kop gaan, dus die kiezen hoe hard je werkt en uw agenda niet te vol plannen zal ook wel niet echt correct zijn. Want als je toch bakken geld kan verdienen met niet veel te werken zie ik niet echt het probleem waarom die bedrijven nog over kop zouden kunnen gaan.
Te zien wat uw prioriteiten zijn, wat is voor u rijk zijn, dikke wagen, veel verlof, ...
Het cliché voorbeeld van een zaak starten en direct een BMW M3 op de oprit is inderdaad niet altijd slim of je gaat de lange dagen moeten werken.
Anekdotisch: goede vriend is dakwerker, die werkt 6 maand en is erna 6 maand naar Thailand om te gaan fietsen gedurende onze winter.

Dat je het over veel jobs kan zeggen maakt de realiteit niet meer of minder waar he.
En? Ik kan ook neerkijken op de IT'er die een nieuwe printer komt installeren, op de secretaresse want die kan enkel een agenda beheren, ...
Maar ook ik heb een boekhouder nodig omdat ik mijn vrije tijd niet hieraan wil verspillen, ook al zou ik dit kunnen moest ik willen.
Mijn vrije tijd is mij nu meer waard dan de extra euro's op mijn rekening op het einde van de maand
Imo is het dikke bullshit dat grootte probleem is dat jongeren te lui zouden zijn om die jobs uit te voeren.
Te lui, te weinig aanzien, te 'zwaar', ... Niet enkel door de jongeren hoor.
Zo simpel is het niet. Technisch inzet en handigheid is niet iedereen gegeven. Een ikea kast in elkaar zetten vind ik pure horror dus om te zeggen dat het enkel willen/durven is klopt niet....

Geldt voor zeer veel mensen, zowel privé als op het werk.
Iets niet leuk vinden=/iets niet kunnen

Te zien wat uw prioriteiten zijn, wat is voor u rijk zijn, dikke wagen, veel verlof, ...
Het cliché voorbeeld van een zaak starten en direct een BMW M3 op de oprit is inderdaad niet altijd slim of je gaat de lange dagen moeten werken.
Anekdotisch: goede vriend is dakwerker, die werkt 6 maand en is erna 6 maand naar Thailand om te gaan fietsen gedurende onze winter.

En? Ik kan ook neerkijken op de IT'er die een nieuwe printer komt installeren, op de secretaresse want die kan enkel een agenda beheren, ...
Maar ook ik heb een boekhouder nodig omdat ik mijn vrije tijd niet hieraan wil verspillen, ook al zou ik dit kunnen moest ik willen.
Mijn vrije tijd is mij nu meer waard dan de extra euro's op mijn rekening op het einde van de maand

Te lui, te weinig aanzien, te 'zwaar', ... Niet enkel door de jongeren hoor.

Geldt voor zeer veel mensen, zowel privé als op het werk.
Iets niet leuk vinden=/iets niet kunnen
Dit topic gaat helemaal niet over rijk zijn of veel verlof hebben he, het gaat erover of het voor de meerderheid in de huidige tijden financieel zwaarder is dan vroeger.
En het is wel degelijk jij die afkwam dat het is omdat een stiel doen te min zou zijn voor die meerderheid dat het financieel zwaarder is. Dus zeg je wel degelijk dat ze vroeger meer goesting hadden om "die bakken" geld te verdienen.

Dus eigenlijk is het gewoon een de generalisatie van de obligatoire BG post "maar ze willen het gewoon niet hard genoeg".

Als er toch zo'n groot mentaliteitsprobleem zou zijn bij de jongeren moeten we ons misschien eens afvragen waar het fout loopt want ik denk niet dat er veel grote externe factoren in de opvoeding van onze jongeren zou zitten die dat gedrag verklaren buiten onze eigen verantwoordelijkheden bij de opvoeding. Maar het is natuurlijk altijd te gemakkelijk om de verantwoordelijkheden van ons af te schuiven en strategische incompetentie te veinzen en te doen alsof het is omdat ze geen stiel meer willen doen.

Terug
Bovenaan