Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 268 69,6%
  • nee

Stemmen: 117 30,4%

• Totaal aantal stemmers
    385
Begin dit jaar is onze digitale meter geïnstalleerd. Benieuwd wat dit voor onze energiefactuur gaat betekenen. We hebben een warmtepomp (geïnstalleerd in 2009) icm oude DEF radiatoren. Op zich werkt dat wel goed om de woning te verwarmen maar is qua energieverbruik natuurlijk verre van optimaal. Financieel viel het tot nu toe goed mee omwille van terugdraaiende teller en groene stroomcertificaten. Binnen enkele maanden eens analyse maken met de data van de digitale meter. Zal dan bekijken of we met huidige installatie verder kunnen of iets gaan moeten veranderen (gas binnenhalen? Nieuwe zuinigere warmtepomp? Radiatoren vervangen door ventiloconvectoren?)

Even een praktisch vraagje:
Heb vorige week een afrekening gekregen van de energieleverancier (Total energies) voor de periode met analoge meter.
De vermelde meterstanden kloppen. We hebben in die periode ongeveer 4000kwh verbruikt.
Maar dat verbruik wordt ons echter niet aangerekend… Er worden enkel wat vaste kosten en het prosumententarief aangerekend. We krijgen bijgevolg dan ook het merendeel van onze voorschotten teruggestort.

Is dit de normale gang van zaken bij overgang van analoge naar digitale meter? Wordt dat verbruik dat gewoon bij eindafrekening bijgeteld?

Hier is een tijd terug, en na al eens zijn kat te sturen zonder te verwittigen, een installateur van de digitale meters geweest. Kerel die nog in opleiding was (vermoed ik), en geregeld eens zijn "coach" moest contacteren.

Watermeter: ok
Gasmeter: ah nee een type waar ze geen opleiding voor gekregen hebben, dus niet aangeraakt.
Elektriciteitsmeter: in een kast, dus het ging moeilijk worden en te veel tijd kosten om die nieuwe meter daar in te passen, en hij moest nog x bezoeken doen die dag. Hem nog horen bellen met zijn coach, die daar niet tevreden over klonk, maar dus ook niet aangeraakt.

Resultaat van dat bezoek was dus dat we nu een digitale watermeter hebben. Iemand een idee wanneer fluvius of een onderaannemer eens zou wakkerschieten voor de andere twee?

Sinds ze die gestoken hebben is het veel duurder geworden wist u dat dan niet.
Ik heb het 2x voorgehad eerst betaalde ik heel weinig, dan een digitale meter en ineens een pak omhoog.Dan ben ik verhuisd eerst analoge meter en betaalde weeral bijna niks, komen ze ineens een digitale meter steken, weer ineens een pak duurdere energie factuur.

Zijn dat dan voorschotten die veranderen of kijk je naar de afrekening van een bepaalde periode met exacte meterstanden?
Is dat bij dezelfde leverancier?
Heb je al eens gekeken of het gerapporteerde verbruik klopt met de werkelijkheid?
Heb je zonnepanelen?
Heb je de energieprijzen op de energiemarkt tijdens die periodes ook vergeleken?

Epc van de beidde woningen was B nergens zonnepanelen hoor.
Is steeds bij dezelfde leverancier idd.
Elke keer als ik een digitale meter had wilden ze mijn voorschot ineens hard optrekken lol

Sinds ze die gestoken hebben is het veel duurder geworden wist u dat dan niet.
Ik heb het 2x voorgehad eerst betaalde ik heel weinig, dan een digitale meter en ineens een pak omhoog.Dan ben ik verhuisd eerst analoge meter en betaalde weeral bijna niks, komen ze ineens een digitale meter steken, weer ineens een pak duurdere energie factuur.

Dat is echt niveau 'ik heb een nieuwe otto en nu betaal ik twee keer zo veel naft per maand'.

Elke keer als ik een digitale meter had wilden ze mijn voorschot ineens hard optrekken lol
Da's dus volledig de leverancier die je voorschot optrekt.
In the end betaal je dus niets meer, het is de leverancier die stom doet om een of andere reden.
Zoals al gezegd, als je werkt met maandelijkse afrekening heb je geen zever meer met voorschotten en betaal je per maand wat je verbruikt.
Wel opletten dat de wintermaanden dan significant duurder zijn dan zomermaanden (factor 4 of meer).
Anders gewoon je voorschot instellen op wat je denkt dat het moet zijn.
Zij kunnen niet eenzijdig je voorschot optrekken.

Eindfactuur 2024 van Engie Flow ontvangen en de verbruikte hoeveelheden kloppen totaal niet met wat ik uit de P1 poort log in Home Assistant.
Online gekeken in Mijn Fluvius portaal en ja hoor, merendeel van de dagen enkel een geschat verbruik in plaats van effectief verbruik. Aangezien we in een nieuwbouw met warmtepomp zitten is ons reeel verbruik een pak omhoog gegaan tegenover vorig jaar het verbruik van de werfkast tijdens de bouw. Onze definitieve meter staat in de kelder waar dus vrijwel geen ontvangst is, zeker niet als de garagepoort (verdieping erboven) toe is.

Vroeg of laat zullen de effectieve gecumuleerde meterstanden (zoals de klassieke analoge meter) wel uitgelezen worden maar met gebrek aan concrete dagwaardes zal men daar dus vermoedelijk ooit een herberekening maken met geschat profiel. Aangezien het merendeel van ons verbruik in de winter zit (warmtepomp en zonnepanelen) wanneer energie typisch duurder is, zou ons dat voordelig uitkomen?

Aangerekende capaciteitstarief lijkt ook wat lager dan de effectieve piek van november/december. :oi22:

Misschien best hier plaatsen, heb al sinds 2020 een digitale teller.
Mijnfluvius goed gewerkt tot 5/8/24 en sindsdien niets meer van gegevens doorgekomen.
Op hun website even gekeken en dan moet je zien dat je rechts onder zo wifi streepjes hebt, dit geeft verbinding aan.
Die heb ik blijkbaar niet meer op dit moment, hangt gewoon in de garage zoals eerder, gasteller heeft wel die verbinding rechts boven en hangt ernaast.
Enige wat ik kan denken is dat ik een netgear acces point bijgeplaatst heb in de garage net boven de leters maar dat was al in mei, maar dit blijft nu wat in mijn hoofd hangen want enkele dagen geleden had ik mijn AP uitgetrokken om iets te testen en ik had geen wifi meer in mijn berging, en daar staat eigenlijk wel mijn modem van telenet, wat opzich ook een ap is dacht ik? En waar ik vroeger gewoon wel wifi had. Netgear ap in de garage is er gekomen omdat ik daar ook betere wifi nodig had, is maar 1 deur tussen berging/garage.
Wat kan ik verder nakijken of testen, morgen misschien eens naar fluvius bellen als ik het niet vergeet maar denk dat zij sowieso eerst gaan verwijzen naar die streepjes die verbinding aangeven.

Ze komen de digitale hier binnenkort plaatsen.
Is het nog interessant een p1 meter aan te sluiten aangezien die geen updates meer krijgt?
En kun je niet evengoed alles opvolgen via fluvius?

Ze komen de digitale hier binnenkort plaatsen.
Is het nog interessant een p1 meter aan te sluiten aangezien die geen updates meer krijgt?
En kun je niet evengoed alles opvolgen via fluvius?

Bij Fluvius is je data maar de dag erna beschikbaar. Als dat ok is, heb je geen P1 meter nodig.

Hier wil ik echter gaan integreren met Home Assistant ? Welke is aangeraden ? Oo Tweakers krijgt HomeWizard niet bepaald goede reviews..

Misschien best hier plaatsen, heb al sinds 2020 een digitale teller.
Mijnfluvius goed gewerkt tot 5/8/24 en sindsdien niets meer van gegevens doorgekomen.
Op hun website even gekeken en dan moet je zien dat je rechts onder zo wifi streepjes hebt, dit geeft verbinding aan.
Die heb ik blijkbaar niet meer op dit moment, hangt gewoon in de garage zoals eerder, gasteller heeft wel die verbinding rechts boven en hangt ernaast.
Enige wat ik kan denken is dat ik een netgear acces point bijgeplaatst heb in de garage net boven de leters maar dat was al in mei, maar dit blijft nu wat in mijn hoofd hangen want enkele dagen geleden had ik mijn AP uitgetrokken om iets te testen en ik had geen wifi meer in mijn berging, en daar staat eigenlijk wel mijn modem van telenet, wat opzich ook een ap is dacht ik? En waar ik vroeger gewoon wel wifi had. Netgear ap in de garage is er gekomen omdat ik daar ook betere wifi nodig had, is maar 1 deur tussen berging/garage.
Wat kan ik verder nakijken of testen, morgen misschien eens naar fluvius bellen als ik het niet vergeet maar denk dat zij sowieso eerst gaan verwijzen naar die streepjes die verbinding aangeven.
Ik heb exact hetzelfde voor. Sinds eind oktober komt er niets meer door in mijn Fluvius en dus ook geen verbinding streepjes op de digitale meter. Die meters werken wel niet via WiFi voor zover ik weet dus al je aanpassingen qua netwerk zouden geen rol mogen spelen. Ik heb het formulier ingevuld op hun website. Aan de vragen te zien is dit een veel voorkomend probleem. Meer dan twee weken geleden ingediend maar nog geen reactie.

Ik heb exact hetzelfde voor. Sinds eind oktober komt er niets meer door in mijn Fluvius en dus ook geen verbinding streepjes op de digitale meter. Die meters werken wel niet via WiFi voor zover ik weet dus al je aanpassingen qua netwerk zouden geen rol mogen spelen. Ik heb het formulier ingevuld op hun website. Aan de vragen te zien is dit een veel voorkomend probleem. Meer dan twee weken geleden ingediend maar nog geen reactie.
Hmm juist, het werd al laat gisteren. Zou inderdaad over 3g moeten zijn. Dus kan eigenlijk niets met mijn netwerk te maken hebben.
Niet goed nagedacht. :unsure:

Net even contact opgenomen met fluvius, inderdaad dat formulier invullen online.
Als het aan de provider ligt zal het 2-3 weken duren, als ze het zo niet kunnen oplossen moet er iemand langskomen en gaat het over langer dan 1 maand.

Vrijdag is onze digitale meter geïnstalleerd. Zonnepanelen met terugdraaiende teller, dus we konden niet meer weigeren na 1 januari. We zijn nu zondag en ik had de vrouw al genoeg gezegd dat ze niet te veel te gelijk te samen moest opzetten. Kom ik hier net thuis: kinderen net in bad geweest nadat ze naar de KSA geweest zijn en warmtepomp opnieuw water aan het warmen, vaatwasser aan, wasmachine met de vuile kleren van de KSA aan, aan het koken, de steamer... Al een schone piek voor het capaciteitstarief. En dankzij de warmtepomp zal het zo al een dure affaire worden met die digitale meter. Dat zal een serieuze klets bij zijn.

Nu heb ik dit weekend wel al eens zitten kijken naar apps en zaken om eens te kijken om alles wat beter in de gaten te houden en visueler te maken. Eventueel wat zaken slimmer te maken aan de hand van de monitoring.
Die P1 meter van homewizard lijkt mij het beste om alles wat sneller te monitoren dan via de fluvius website?

Terug
Bovenaan