handelsingenieur met afstudeerrichting ict vs industriele ingenieur informatica

Met het einde van het schooljaar in zicht, zal ik binnenkort een besluit moeten maken i.v.m mijn studies.

Nu mijn vraag is: wat is beter voor job mogelijkheden in de informatica/ict sector? Een professionele bachelor TI + schakeljaar + master industrieel ingenieur informatica of een master in de handelswetenschappen met afstudeerrichting informatica?

alvast bedankt voor jullie hulp
 
Ik snap het zogezegd dilemma niet:

Kijk eens naar de vakken van bachelor TI, master informatica en dan nog de schakeljaar en vergelijk dat eens met de vakken van handelswetenschappen. Ik wist zelfs niet dat er nu al een optie informatica daarvoor bestaat.

Welke van de twee denk je zelf dat het meest relevant gaat zijn en gaan je het best voorbereiden voor een job in de ICT/informatica?

Dat is hetzelfde gelijk:
Een richting criminologie doen 'met afstudeerrichting' loodgieter of specifiek een opleiding voor loodgieter volgen?
 
De KUL heeft ook gewoon de bachelor handelsinginieur in de beleidsinformatica. Ik heb eerst iets soortgelijks gedaan. 2 things come to mind:

In een andere post had je het over het feit dat je 3u wiskunde hebt gedaan. Weet dat de wiskunde van HIR(B) écht een van de zwaarste universitaire richtingen is inzake wiskunde. Er zijn genoeg mensen dat blokkeren op hogere wiskunde en vervolgens naar TEW or elders gaan. Natuurkunde is ook gewoon een keihard buisvak in HIR(B) en is vele malen makkelijker als je (wiskunde-)wetenschappen gedaan hebt.

HIR(B) heeft eigenlijk zelf niet zoveel programmeervakken in de bachelor. Kijk zeker eens goed naar de inhoud van de richting, hier heb ik het echt op de inhoud van de vakken. Je hebt een vak van 6 stp waarvan de helft programmeren is in 1ste bach. (vanaf dit jaar zelf in Python dacht ik) in 2de bach heb je in totaal 6 stp Python, ergens tussenin krijg je ook wat R, maar daar is de focus eerder op statistiek. De bach. heeft dan terug weer wat "business IT", infrastructuur, database vakken etc. met wel de mogelijkheid om extra programmeren te nemen. Sommigen zijn hierdoor teleurgesteld, heb meermaals "ik doe HIRB maar veel programmeren doen we niet!!!" gehoord... Sorry maar je weet dit op voorhand als je de inhoud van de richting bekijkt. Begrijp me niet verkeerd, het is sowieso een van de mooiste opleidingen die er is volgens mij en ook vnl. door de master die je erop aansluitend kan doen.

Ik heb handelsinginieur in boldface gezet omdat het een wereld van verschil heeft met handelswetenschappen, waar je in de post over spreekt. HW is iets helemaal anders en interesseert mij bvb. echt geen hol. Als je kijkt naar de master van HW in beleidsinformatica is het echt een non-technical opleiding dat echt gefocust is op managemen zaken etc. waar amper programmeren aanbod komt. Ik zou het progamma nog eens goed checken. Ter vgl. bij HIR master aan de KUL kan je een vak C++ nemen en bij HIRB dingen zoals computer vision, multi-agent systems, distributed computing etc. Met HW in IT word je gewoon een business analyst als je iets in IT wil doen denk ik, met HIR(B) en een mss extra inspanning kan je starten in een job waar je voornamelijk programmeert. Last but not least, het feit dat de master HW @ UGent een stage heeft in een master van 1j is zo'n afknapper. Betekent dat je een semester vakken hebt en dan een semester onbetaald gaat "werken". Heb dan persoonlijk liever extra theoretische dingen dat je niet expliciet leert... tijdens het werken aangezien je dat toch doet na je afgestudeert bent. Stages zijn aangeraden, maar liever een richting waar de als keuzevak bvb. in de zomer worden georganiseerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan