Grootste angst als ouder

Ik ben ooit eens een vriend verloren die zelfmoord heeft gepleegd. Die was toen 23 en woonde nog thuis. Ik moet er niet aan denken.

Met de jongste zoon heb ik ook ooit een stoot voorgehad : toen hij 6 was is hij tijdens het spelen met zijn hoofd op de hoek van onze salontafel gebonkt. Gevolg : serieuze kap in zijn hoofd die keihard begon te bloeden. Ik weet nog dat ik bijna niet kon bellen naar de ambulance omdat hij aan het krijsen was en mijn gsm bijna niet kon bedienen door de hoeveelheid bloed er op mijn handen plakte. Echt een heel beangstigend gevoel.

Gelukkig ben ik nog relatief kalm kunnen blijven en mijn EHBO-cursus kunnen toepassen. Uiteindelijk heeft hij er enkel een schoon litteken aan over gehouden.
Ik heb mijn ouders zo wel een paar keer iets gelapt.
Met mijn oor op het puntje van zo'n blauw bakje van groenten (moeilijk uit te leggen) gevallen. Vlakbij de plek van schedel die het meest kwetsbaar is...

Met bijl in men knie gekapt.

Een stuk colafles in mijn hand gehad (en dat bloedt echt enorm)

...
 
Amaai sorry aan al degenen met de erge verhalen, staan echt straffe zaken bij. Ik ga unsunscriben, deze thread is niet goed voor mijn gemoed:headshake:.
 
Als mijn dochter een jaar of 5,6 was lag ze op sterven op kerstavond. Ze was eerst met een verkeerde diagnose naar huis gestuurd bij een andere pediater dan onze vaste. We zijn enkele uren daarna via spoed terug binnengegaan waar we dan onze vaste pediater hadden.
Dr Rentmeesters. Fantastische dokter, die vrouw ben ik tot in mijn graf dankbaar. Na een kort onderzoek liep ze naar de deur van haar cabinet en riep van in de gang naar de verplegingspost aan de hele andere kant. Dr... en dr... en dr... hier binnen 10 min en kan me niet schelen dat ze kerst aan het vieren zijn! Mijn dochter had op korte tijd een dikke "bol" op haar zijnkant van de keel/nek. Dan werden we voor een beslissing gezet om te behandelen met de zwaarste medicatie mogelijk of opereren waarbij we dan duidelijk advies kregen van Dr Rentmeesters.
Opereren had het grote risico op verlammingen e.d. door de complexiteit van de locatie en haar kleine keel/nek.
Advies uiteraard opgevolgd en onmiddellijk gestart met die medicatie. Na korte periode waar het kantje-boordje was is ze stilaan beter geworden.
Retrofaryngiaal abces?
 
Retrofaryngiaal abces?
Ik weet de exacte benaming niet meer maar als ik dat woord google lijkt het wel in de zelfde orde op wat ze had. Ik was eens gaan zoeken naar de foto die ik van haar had maar mn gsm gaat maar tot 2016. Als ik eens tijd heb zal ik op pc kijken of ik de foto kan terugvinden.
 
Ik weet de exacte benaming niet meer maar als ik dat woord google lijkt het wel in de zelfde orde op wat ze had. Ik was eens gaan zoeken naar de foto die ik van haar had maar mn gsm gaat maar tot 2016. Als ik eens tijd heb zal ik op pc kijken of ik de foto kan terugvinden.
Heb hetzelfde gehad hier en ook op het "nippertje" ontdekt.
 
Onze grootste angst is relatief nauwgezet; een domme (frontale) val tijdens het spelen op de tanden.


Een kindermond is eigenlijk belachelijk kwetsbaar en gevoelig voor trauma. Zelfs een onschuldige val kan al voldoende zijn. De gevolgen zijn vaker als je denkt ronduit dramatisch. Het trauma doet de melktanden afsterven maar beschadigt (of doodt) ook de onderliggende definitieve tanden. Als je niet onmiddellijk (binnen het uur) bij een tandarts in de stoel ligt valt er vaak amper nog wat te redden.

Er is uiteraard de pijn en schok van het trauma voor het jonge kind - maar dat is nog maar het begin van de lijdensweg. Omdat de schedel van een kind uiteraard niet volgroeid is kan je in die mond dus ook geen implantaten zetten. Tot ze ongeveer 23 jaar oud zijn. Het kind moet dus de gehele jeugd en puberteit, tot een eind in het vroege volwassen leven, overbruggen met bruggen of gebitjes. Dat zijn steeds tijdelijk oplossing (het kind groeit) en nooit ideaal. En dan hebben we het nog niet gehad over de neveneffecten van dergelijke oplossingen op de ontwikkeling van de spraak, het eigen zelfbeeld (puberteit), of de kostprijs van een volledige herstelling met implantaten wanneer de schedel uiteindelijk volgroeid is die in dramatische gevallen enkele tienduizenden euro's kan zijn.

Ik ken een tandarts die op kerstavond in zijn auto is gesprongen om zo snel mogelijk een kindje te zien dat een ongeluk had gedaan op openluchtschaatspiste van Leuven. Iedereen met tandpijn denkt dat de wereld vergaat, maar bij zo'n gevallen is dat voor de patiënt écht het geval. Twijfel dus nooit bij dergelijke trauma als ouder, bel je tandarts!
 
Onze grootste angst is relatief nauwgezet; een domme (frontale) val tijdens het spelen op de tanden.


Een kindermond is eigenlijk belachelijk kwetsbaar en gevoelig voor trauma. Zelfs een onschuldige val kan al voldoende zijn. De gevolgen zijn vaker als je denkt ronduit dramatisch. Het trauma doet de melktanden afsterven maar beschadigt (of doodt) ook de onderliggende definitieve tanden. Als je niet onmiddellijk (binnen het uur) bij een tandarts in de stoel ligt valt er vaak amper nog wat te redden.

Er is uiteraard de pijn en schok van het trauma voor het jonge kind - maar dat is nog maar het begin van de lijdensweg. Omdat de schedel van een kind uiteraard niet volgroeid is kan je in die mond dus ook geen implantaten zetten. Tot ze ongeveer 23 jaar oud zijn. Het kind moet dus de gehele jeugd en puberteit, tot een eind in het vroege volwassen leven, overbruggen met bruggen of gebitjes. Dat zijn steeds tijdelijk oplossing (het kind groeit) en nooit ideaal. En dan hebben we het nog niet gehad over de neveneffecten van dergelijke oplossingen op de ontwikkeling van de spraak, het eigen zelfbeeld (puberteit), of de kostprijs van een volledige herstelling met implantaten wanneer de schedel uiteindelijk volgroeid is die in dramatische gevallen enkele tienduizenden euro's kan zijn.

Ik ken een tandarts die op kerstavond in zijn auto is gesprongen om zo snel mogelijk een kindje te zien dat een ongeluk had gedaan op openluchtschaatspiste van Leuven. Iedereen met tandpijn denkt dat de wereld vergaat, maar bij zo'n gevallen is dat voor de patiënt écht het geval. Twijfel dus nooit bij dergelijke trauma als ouder, bel je tandarts!
En ze vallen allemaal veelvuldig ...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Nog een angst: uit verwarring een verkeerd kind meepakken van de crèche en dat pas beseffen als ge die gaat verschonen en ziet dat je plots een zoon in plaats van een dochter hebt. Niet dat ze je op de crèche een verkeerd kind gaan meegegeven, maar toch ...

Leg dat maar eens uit. :unsure:
 
Ik heb geen jonge kinderen meer dus hier is het meer angst als ze uitgaan en toch eens bijvoorbeeld de verkeerde keuze maken om met iemand die een pintje teveel heeft gedronken mee te rijden. Of in het slechtste geval zelf achter het stuur te kruipen.
Bij mijne zoon dan eerder dat ik hoop hij nooit eens in de Begijnenstraat terecht komt of op de verkeerde moment, verkeerde plaats is. Bij mijn dochter eerder dan ja zoals alle ouders denk ik : geen ontvoeringen, verkrachtingen of mishandelingen....maar voor de rest heb ik niet zoveel angsten. Ze zijn hier altijd vrij geweest en dat werkte perfect, ik pas voor een angst maatschappij.
 
Onze beste vrienden hebben een dochter gehad die na 3 maanden gestorven is door een medische fout bij/voor de geboorte. De vrouw had zwangerschapsdiabetes en voelde haar 6 weken voor de uitgerekende datum niet zo goed, ze is dan naar het ziekenhuis gegaan en de gynaecoloog heeft haar dan medicatie gegeven en terug naar huis gestuurd. Maar deze medicatie mocht niet gegeven worden in combinatie met zwangerschapsdiabetes en ze mocht niet naar huis gestuurd zijn maar moest continue opgevolgd worden. De dag erna voelde ze haar nog slechter en is ze terug naar het ziekenhuis gegaan en is ze direct geopereerd met spoedkeizersnede, de baby had een zwaar zuurstoftekort. Na geboorte bleek al snel dat ze zowel mentaal als fysiek zwaar gehandicapt was. Na 3 maanden is ze uiteindelijk gestorven. De gynaecoloog ontkent alle schuld en andere gynaecologen zeggen dat het een grote fout was maar willen dit niet op papier zeggen. Zit nu al 2 jaar in proces maar weinig vooruitgang.

Mijn vrouw was toen ook zwanger en we gaan naar hetzelfde ziekenhuis, ze heeft duidelijk aangegeven aan onze gynaecoloog dat ze niet wou bevallen met die andere gynaecoloog, hier had ze veel schrik voor. Maar toen het moment daar was, was het natuurlijk hij die van wacht was. Toen je daar ligt te bevallen heb je natuurlijk weinig tijd om te veranderen dus is de geboorte gebeurd door hem. Hij had bijna in mijn vrouw gesneden zonder te verdoven omdat hij dacht dat ze een epidurale had, gelukkig kon de vroedvrouw dit op tijd zeggen. Dat zo'n dokters kunnen blijven werken kan er bij mij niet in. Sindsdien gaan we ook niet meer naar dat ziekenhuis.
Welk ziekenhuis was dat? Mag in pm.. ( madam is vroedvrouw in gent )

Ik vooral schrik naar de toekomst toe waar die moet in opgroeien en hopelijk op het rechte pad blijft.
 
Grootste angsten:

*Verkeersongeval (W-Vl is kampioen in rijden onder invloed en te snel rijden). Iemand doodrijden wordt amper bestraft. Regelmatig ben ik getuige van straatraces in mijn gemeente, de politie doet er weinig aan. Het zijn nochtans altijd dezelfde met van die verlaagde golfjes of bmwtjes. Er is zelf iemand bij die onder invloed iemand dood reed met zo een import pick-up.
In het dorp waar ik ben opgegroeid ook ooit meisje van 13-14 die aan het fietsen was naar haar vriendinnen en dan onderweg geraakt is door een motorrijder (van een motorclub) die aan een clubrace bezig was met andere motorrijders. Ook ongelofelijk dat ze zo'n stommiteiten uithalen en dat een kind daarvan het slachtoffer moet zijn. Die kerel is toen volop met open snelheid ingereden op een 13-jarig meisje dat gewoon fietste.
 
  • Grrr
Waarderingen: Avi
Ik heb mijn ouders zo wel een paar keer iets gelapt.
Met mijn oor op het puntje van zo'n blauw bakje van groenten (moeilijk uit te leggen) gevallen. Vlakbij de plek van schedel die het meest kwetsbaar is...

Met bijl in men knie gekapt.

Een stuk colafles in mijn hand gehad (en dat bloedt echt enorm)

...
Idem. Ik had zo een periode van enkele jaren als kind waarin ik jaarlijks wel eens naar spoed mocht. Ca tussen mijn 6e en 10e. Sleutelbeen breken, elleboog splinter af, wa ribben kneuzen, wa tenen kneuzen, ne keer met mijn smoel vol op een ijzeren bar gelopen. Toen herinnerde ik mij zelfs niet meer hoe ik in de spoed terecht ben geraakt. Ah en in mijn tienerjaren mijn broer die mij per ongeluk 2 snijwondes geeft :laugh:
 
Mijn grootste angst als ouder?

Dat ons klein binnen 16 jaar op nen TikTok live loopt te bedelen voor een hondje.

On topic: voornamelijk verkeers ongevallen. Op de plaats waar een ander kindje enkele jaren geleden doodgereden is vertikt 9/10 nog steeds om voetgangers over te laten op het voetpad.
 
Laatst bewerkt:
Geen angst om kinderen omver gereden zien te worden, gewoon omdat je daar zelf totaal geen invloed op kan hebben.

Wel angst dat vooral de kinderen op het verkeerde pad zullen geraken. Zijn heel enthousiaste kinderen die iedereen te vriend willen zijn (en dat gelukkig ook zijn), maar nog altijd zo'n gevoelige kinderen. Als ze slechte vrienden zouden hebben, zie ik ze die rap helpen bij iets onguurs.
 
Dat mijn kinderen geen levensvreugde meer zouden hebben. En dan bedoel ik niet dat ze geen moeilijkere periode moeten doormaken. Maar ik zou het echt moeilijk hebben als ze diep vanbinnen ongelukkig zijn en ik als ouder alleen maar kan toekijken.
 
Onze zoon is ondertussen 22 jaar en gezond maar toen die klein was toch ook wel wat hachelijke momenten meegemaakt die ik nooit zal vergeten.

1. Ik en mijn vrouw stonden op een regenachtige avond te koken terwijl onze zoon van 4 toen tv aan het kijken was. Opeens kreeg ik een duw op mijn benen en toen ik me omdraaide zag ik hem stikkend achter me staan. We zagen een zak snoep liggen die hij dus blijkbaar uit de kast gehaald had met can die zachte smileys.
Ik ben wel bekend met de heimlich maar als dat uw eigen kleine kind is ben je toch bang om het pijn te doen.
Uiteindelijk ben ik uit onmacht op straat gelopen en heeft een voorbijrijdend automobilist ons geholpen.

2. We waren met ons gezinnetje op een warme zomerdag op het openlucht zwembad en ik ging van de duikplank terwijl mijn vrouw in het ondiepe zat te pootjebaden aan de andere kant van het bad. Toen ik bovenkwam stond hij netjes te wachten en ik besliste om nog een keer te gaan. Hij zei ga naar mama, dus ik ging op de duikplank en dook erin.
Toen ik uit het water kwam keek ik naar de overkant en zag mijn vrouw zitten, alleen…
Met een simpel handbeweging vraag ik haar waar de kleine is en ze wijst naar mij.
De paniek sloeg meteen toe dus ik loop naar de rand van het bad op te “scannen”.
Het is bijna onvoorstelbaar maar die lag dus te op een meter van mij onder water.

Toen ik hem bovenhaalde zei hij dat hij dacht dat hij daar halverwege kon staan, en dat hij me zag staan toen hij onder water was en me probeerde te roepen.
Toen we op de handdoek waren ben ik echt ff ingestort.

Dat zijn van die gevallen die in een ogenblik gebeuren maar fatale gevolgen kunnen hebben.

Tegenwoordig heb ik alleen maar schrik dat hem iets overkomt in het uitgaansleven, vooral zinloos geweld.
 
Tegenwoordig heb ik alleen maar schrik dat hem iets overkomt in het uitgaansleven, vooral zinloos geweld.
Er is een serieuze toename aan geweld geweest na de lockdowns. Geweld tout court is zinloos. Vaak zijn het nog knokploegjes uit Fr of NL die hier iemand in coma komen slaan en dan weer snel verdwijnen. Straffen voor slagen en verwondingen zijn zeer laag en weerhouden daders er niet van om dergelijk geweld te plegen. Je kan er ook weinig tegen doen, want er worden messen gebruikt en in de huidige hoofden van sommigen is een mensenleven niks meer waard.

Hopen dat ze niet op de verkeerde plaatsen uitgaan...
 
Terug
Bovenaan